Gå til innhold
Hundesonen.no

"Stum" treningsøkt!


ida

Recommended Posts

I dag kjedet jeg meg litt, der vi gikk og dasset på tur og så kom jeg på den strålende ideen å trene en liten økt inni skogen.

Jeg har irritert meg en stund over at jeg tror jeg har gjort hunden min avhengig av gester i tillegg til kommandoen. Som sagt så kjedet jeg meg litt, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å trene med bare gester og ingen stemme. Det gikk så det suste, gitt :P . Har aldri hatt så rask dekk, hun.... Dekk og bli var det siste jeg gjorde og stemmen kom først på til innkallingen, etter at hun hadde "blidd" uhorvelig lenge.

Ja, ja. Så vet jeg det. Det er kanskje ikke den vokale instruksen hun går på i det hele tatt. Sukk. Må nok på klikker til høsten, ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle?

Jeg spør, for jeg er taus som en østers mens jeg trener Poppy - og snakker høl i huet på henne ellers. ;) Så lenge hunden gjør det du vil, så trenger du vel egentlig ikke annet enn en kontakt-kommando som gjør at hun ser på deg når du gir henne en taus kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det gjør noe at hunden kan kommandoene på handtegn i tillegg til stemme, men for å unngå å gjøre hunden hjelpeavhengig er det viktig å fjerne håndtegnet så fort som mulig, og trene mye med bare stemme. I tillegg så kan det være lurt å trene på mye frivillig, for så å legge på bare stemme. Buster kan kommandoene like godt med håndtegn som uten. Jeg fjernet hjelpen ganske tidlig, trente så mye på frivillig sitt, dekk osv å la på stemmekommando rett før/akkurat i det han f.eks satte seg. Etterhvert som han behersket kommandoene uten håndtegn, så trente jeg bare håndtegn, og nå skiller han veldig godt mellom de (litt rotete forklart men pytt pytt) . Det eneste er når jeg kommanderer sitt på avstand at han ikke er så sikker på den uten håndtegn, men det har med manglende ;) trening å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle?

Jeg spør, for jeg er taus som en østers mens jeg trener Poppy - og snakker høl i huet på henne ellers. ;) Så lenge hunden gjør det du vil, så trenger du vel egentlig ikke annet enn en kontakt-kommando som gjør at hun ser på deg når du gir henne en taus kommando?

Nei, sånn i hverdagen spiller det vel ingen rolle. Det er bare litt snålt at jeg trodde at hunden gikk på vokal instruks, mens hun kanskje egentlig gikk på mine gester. Har ingen kontaktkommando hellerj jeg. Det holder at jeg tar en godbit i hånden og holder den ut til siden (som når man vil gi godbit til en hest, på en måte). Da kommer gjerne atferdene som tidligere har blitt forsterket når hun har tilbudt dem trillende og så er vi i gang!

Har jo egentlig ikke tenkt å konkurrere lydighet med henne, eller noe, men det er jo greit å vite hvilke instrukser hun kan, da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...