Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin og marsvin


TineSimbaNana

Recommended Posts

Nei de kan ikke bo i samme bur. Marsivnet har ganske skjør benbygning og det kombinert med sterke kanin-bakben kan ende fatalt. Kaninen skiller ut en bakterie som er dødelig for marsvinet, bordatella tror jeg den heter. Alle kaniner er bærere av den selv om den ikke bryter ut i sykdom hos alle. marsvin har behov for tilsetning av c-vitamin gjennom foret siden de ikke kan produsere det selv, kaniner derimot produserer det vitaminet selv, og det kan være skadelig for dem å få overdose av det siden det ikke skilles ut i urinen deres. På grunn av slike forskjeller så skal de ha forskjellig mat. Kaninen skal ha kaninfor å marsvinet skal ha marsvinfor. De kan bli syke av å spise det samme foret pga forskjell på hva de trenger av næringsstoffer. Det er også forskjell på mengde. Kaniner bør få begrenset tilgagng til pellets mens marsiv skal ha ubegrenset. De tilhører jo og forskjellige arter, og de har forskjellig kroppsspråk.

Dyrebutikker bruker argumentet for å ha de i samme bur at de ikke skal være der så veldig lenge. Men risikoen er for stor til at jeg syns det er et godt argument. Jeg har og hørt mange tilfellere hvor de ansatte anbefaler å skaffe en kanin som kompis til et marsvin. Det går nok mye på uvitenhet og feilinformasjon kombinert med plassmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du bør ikke gjøre det. Når jeg fikk marsvin for en stund siden. Hadde jeg kaninen ute, og marsvinet inne. Jeg har også en utegård som kaninen er i når det er fint vær. Der fikk også marsvinet komme med kaninen.

Marsvinet mitt fikk 2 unger, samtidig som jeg skulle flytte ut. Det vil si at jeg måtte ha kaninen, marsvinet+ ungene i samme bur. Dette gikk faktisk kjempe fint. Kaninen var med å passet ungene, og stor koste seg (dette er en kanin på 8 år). Når ungene var blitt gitt vekk, og vi kom hjem igjen. Satt jeg begge ut i utegården. Når jeg skulle ta de inn for kvelden, var marsvinet død... Jeg tror det var slik at siden de hadde vært så mye i lag, så var Cita(marsvinet) så avhegig av kaninen. Så hun "plaget" henne hele tiden. Tilslutt ble hun sikkert sparket. Er ikke sikker på om det var det som skjedde.. Kan være at hun spiste noe hun ikke tålte også. Uansett så ville jeg ikke gjort dette igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall hvorfor er kaninene og marsvina sammen i dyrebutikken da?

Det har nok mye med uvitenhet å gjøre, dessverre. Står i flere gamle dyrebøker at kaniner og marsvin er flotte burkamerater, men det stemmer altså ikke. Elisabeth pg Buster har gitt deg et flott svar på det der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de kan ikke bo i samme bur. Marsivnet har ganske skjør benbygning og det kombinert med sterke kanin-bakben kan ende fatalt. Kaninen skiller ut en bakterie som er dødelig for marsvinet, bordatella tror jeg den heter. Alle kaniner er bærere av den selv om den ikke bryter ut i sykdom hos alle. marsvin har behov for tilsetning av c-vitamin gjennom foret siden de ikke kan produsere det selv, kaniner derimot produserer det vitaminet selv, og det kan være skadelig for dem å få overdose av det siden det ikke skilles ut i urinen deres. På grunn av slike forskjeller så skal de ha forskjellig mat. Kaninen skal ha kaninfor å marsvinet skal ha marsvinfor. De kan bli syke av å spise det samme foret pga forskjell på hva de trenger av næringsstoffer. Det er også forskjell på mengde. Kaniner bør få begrenset tilgagng til pellets mens marsiv skal ha ubegrenset. De tilhører jo og forskjellige arter, og de har forskjellig kroppsspråk.

Dyrebutikker bruker argumentet for å ha de i samme bur at de ikke skal være der så veldig lenge. Men risikoen er for stor til at jeg syns det er et godt argument. Jeg har og hørt mange tilfellere hvor de ansatte anbefaler å skaffe en kanin som kompis til et marsvin. Det går nok mye på uvitenhet og feilinformasjon kombinert med plassmangel.

Bra innlegg Elisabeth :P Lærte masse jeg nå.. selvom jeg har hatt kanin i 12 år :P Sitter bare her å tenker på en liten ting. De eskene med mat som de selger på kiwi,ops, rema osv. Det er jo det samme fòret som brukes til både kanin, marsvin, hamster og rotter. Jeg vet at dette ikke er noe bra fòr, uansett så lurer jeg på; Er dette fòret da skadlig for en eller flere av dyreartene(kanin, marsvin, hamseter eller rotten)?

Jeg er opptatt av at både hunder og kaniner skal ha kvalitets fòr. Så jeg kjøper kanin mat på dyrebutikken. Kjøper 20kg for 400 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner skal ikke ha gnagerblandinger. Kaniner er ikke gnagere. :P

I gnagerblandingene plukker de ut de beste bitene og legger igjen mye. Det de legger igjen er som regel det som er det mest næringsrike.

Kalle kanin fra Felleskjøpet fungerer utmerket. Billigere er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner skal ikke ha gnagerblandinger. Kaniner er ikke gnagere. :P

I gnagerblandingene plukker de ut de beste bitene og legger igjen mye. Det de legger igjen er som regel det som er det mest næringsrike.

Kalle kanin fra Felleskjøpet fungerer utmerket. Billigere er det også!

Har hørt at dette mangler masse som de trenger jeg? Ja, det er noe hun legger igjen. Pellets (slik det skrives?) og maisen ligger somregel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Cavalita sier, kaniner er ikke gnagere, og skal dermed ikke ha gnagerblanding som man får kjøpt på dyrebutikk/dagligvarebutikk.

Kostholdet til kaninen skal bestå av kaninpellets fra fellskjøpet (kalle kanin, fåes kjøpt i 5 og 35 kg sekker, noen steder 40 kg sekker), grovt godt høy, og rent vann.

Hovedkosten til kaninen er høy, så fri tilgang på høy er viktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Cavalita sier, kaniner er ikke gnagere, og skal dermed ikke ha gnagerblanding som man får kjøpt på dyrebutikk/dagligvarebutikk.

Kostholdet til kaninen skal bestå av kaninpellets fra fellskjøpet (kalle kanin, fåes kjøpt i 5 og 35 kg sekker, noen steder 40 kg sekker), grovt godt høy, og rent vann.

Hovedkosten til kaninen er høy, så fri tilgang på høy er viktig :P

Jeg får prøve det da.... Men hun liker jo ikke pellets :P Skal jeg bare la det stå til hun spiser det?

Hun har overlevt på det fòret jeg fòrer med nå i 8 år.. Så jeg tror det skal gå greit å forsette hvis hun ikke liker det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dyrebutikk. Har alltid hørt at Marsvin og Kanin kan gå sammen. Har også vært på kurs med folk som har god kompetanse og de sier det samme. Men de bør anskaffes i lik alder. Og ikke alle individer liker heller å dele bur. Så det er individ avhengig som så mye annet. Vi har aldri hatt en eneste skade på marsvin. Faktisk så koser de seg sammen, og marsvinene pruker ofte kaninen som pute, noe kaninen synes er ok. Den verste kombinasjoen er faktisk voksene marsvinhanner/hanner i værste puperteten, og små kaninunger. De lar ikke kaninene være i fred. Kaniner er utrolig stressømfintlige dyr, så dette er ingen god kombinasjon.

Ang C-vit, så er det en vannløslig vitamin, og skilles ut i urinen, så ingen fare for overskudd. Om man likevell er redd for det, så går det faktisk an å gi vitaminer rett i munnen på marsvinet.

Så hovedregelen er vel bruk hode, det er individ forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dyrebutikk. Har alltid hørt at Marsvin og Kanin kan gå sammen. Har også vært på kurs med folk som har god kompetanse og de sier det samme. Men de bør anskaffes i lik alder. Og ikke alle individer liker heller å dele bur. Så det er individ avhengig som så mye annet. Vi har aldri hatt en eneste skade på marsvin. Faktisk så koser de seg sammen, og marsvinene pruker ofte kaninen som pute, noe kaninen synes er ok. Den verste kombinasjoen er faktisk voksene marsvinhanner/hanner i værste puperteten, og små kaninunger. De lar ikke kaninene være i fred. Kaniner er utrolig stressømfintlige dyr, så dette er ingen god kombinasjon.

Ang C-vit, så er det en vannløslig vitamin, og skilles ut i urinen, så ingen fare for overskudd. Om man likevell er redd for det, så går det faktisk an å gi vitaminer rett i munnen på marsvinet.

Så hovedregelen er vel bruk hode, det er individ forskjeller.

Jeg jobber også i en dyrebutikk, og der går det veldig fint med kaniner og marsvin sammen. Jeg sa til Therese en gang (en av mine sjefer) at kaniner ikke var gnagere, hun ble helt paff nesten, men jeg har ikke sett at kaniner og marsvin har vært sammen siden. Så kanskje hun gikk på internett og leste om det, og fant ut at de ikke burde være sammen, og det er jo bra. Men så klart, det kan gå bra, men jeg ville uansett ikke utsatt verken kanin eller marsvin for risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve det da.... Men hun liker jo ikke pellets ;) Skal jeg bare la det stå til hun spiser det?

Hun har overlevt på det fòret jeg fòrer med nå i 8 år.. Så jeg tror det skal gå greit å forsette hvis hun ikke liker det ;)

Tror ikke at hun sulter foran mat skålen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve det da.... Men hun liker jo ikke pellets ;) Skal jeg bare la det stå til hun spiser det?

Hun har overlevt på det fòret jeg fòrer med nå i 8 år.. Så jeg tror det skal gå greit å forsette hvis hun ikke liker det ;)

Jeg ville prøvd å byttet lell, å se hvordan det går. Hvis hun over hode ikke spiser det, så får du nesten bare gå tilbake til det andre foret. Du kan evt blande gnagerblandingen med kaninpellets, å se om hun kanskje spiser det da.

Og igjen.. grunner til at kanin og marsvin ikke skal stå i samme bur:

De er to forskjellige typer dyr (gnager og lagomorphs)

De skal ha forskjellig type kosthold

Selv om marsvinet og kaninen går godt sammen, så har de en lei uvane å "skamklippe" hverandre.

Her er et eksempel på marsvin som har spist på kanin:

dbkanin_lite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er så synd med inkompetanse og feilinformasjon i dyrebutikkene. Folk ser at kaniner og marsvin står sammen, og da tror de det skal være slik "jammen, de i dyrebutikken gjør det jo!" :rolleyes: Det samme gjelder fôr, burplass, alder på avvenning av unger +++

Dyrebutikker er ikke akkurat orakler når det gjelder korrekt informasjon. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er så synd med inkompetanse og feilinformasjon i dyrebutikkene. Folk ser at kaniner og marsvin står sammen, og da tror de det skal være slik "jammen, de i dyrebutikken gjør det jo!" :rolleyes: Det samme gjelder fôr, burplass, alder på avvenning av unger +++

Dyrebutikker er ikke akkurat orakler når det gjelder korrekt informasjon. :rolleyes:

Det er veldig sant! Jeg har hatt marsvin i snart ti år nå og jeg har opplevd så mange ganger å bli feilinformert av dyrebutikken. Jeg stoler mer på min egen kunnskap og erfaring + det jeg lærer av andre marsvineiere. Jeg sier ikke at alle som jobber i dyrebutikk sier feil altså :) , men veldig mange. Man bør se ann hvem man prater med. Det er så mye forskjellig man kan møte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som er så synd med inkompetanse og feilinformasjon i dyrebutikkene. Folk ser at kaniner og marsvin står sammen, og da tror de det skal være slik "jammen, de i dyrebutikken gjør det jo!" :rolleyes: Det samme gjelder fôr, burplass, alder på avvenning av unger +++

Dyrebutikker er ikke akkurat orakler når det gjelder korrekt informasjon. :rolleyes:

Det er mange som jobber i dyrebustikk som aldri burde vært der... Jeg har også fått masse feil info der i fra.

Det dummeste jeg har vært borti... Det var når hun som jobbet der ikke visste hva en Border collie var :) Da kan du ikke mye hund spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dyrebutikken her fikk jeg nesten ikke kjøpe for en gang. Oscar spiser nemlig ikke RC Mini, tror han syns det er for små biter, så han får RC medium. Hun mente at jeg ikke kunne gi det til en Cavalier da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjøpt en marsvinunge av feil kjønn. Jeg sa at det så mer ut som en hann enn en hunn, men dama i dyrebutikken sa: "Nei da, selvfølgelig er det jente!" Det er noen år siden riktignok. Nå hadde jeg stolt mer på meg selv og min mening om hvilket kjønn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kanin for en stund siden og spurte om hvilket kjønn det var. De sa det var jente for de hadde sjekket det tidligere samme dag. Vel, jeg har aldri sett en jentekaninin med testikler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte kanin for en stund siden og spurte om hvilket kjønn det var. De sa det var jente for de hadde sjekket det tidligere samme dag. Vel, jeg har aldri sett en jentekaninin med testikler. :)

Hehe... Sånn kan det gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dyrebutikk. Har alltid hørt at Marsvin og Kanin kan gå sammen. Har også vært på kurs med folk som har god kompetanse og de sier det samme. Men de bør anskaffes i lik alder. Og ikke alle individer liker heller å dele bur. Så det er individ avhengig som så mye annet. Vi har aldri hatt en eneste skade på marsvin. Faktisk så koser de seg sammen, og marsvinene pruker ofte kaninen som pute, noe kaninen synes er ok. Den verste kombinasjoen er faktisk voksene marsvinhanner/hanner i værste puperteten, og små kaninunger. De lar ikke kaninene være i fred. Kaniner er utrolig stressømfintlige dyr, så dette er ingen god kombinasjon.

Ang C-vit, så er det en vannløslig vitamin, og skilles ut i urinen, så ingen fare for overskudd. Om man likevell er redd for det, så går det faktisk an å gi vitaminer rett i munnen på marsvinet.

Så hovedregelen er vel bruk hode, det er individ forskjeller.

vis de som hadde den kompetansen og sa at marsvin og kaniner skal stå i samma bur er vel ikke den kompetansen de har lært så bra.. Jeg gikk smådyrsrettet linje på Skjetlein Videregående Skole i fjor og der lærte vi at kaniner og marsvin ikke skal stå sammen i bur pga. at kaninene er bærere på det viruset som er sagt her..

De burde fått flere personer som kan mer om smådyr og hunder osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...