Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trener du bli?


tuppetroll

Recommended Posts

Oi..det har jeg egentlig aldri gått inn for å trene inn. Har liksom bare hatt han enten i sitt, ligg eller stå, og sagt bli, dermed har jeg enten stått vesidenav eller godt litt unna og gradvis øket avstanden. Har aldri bestemt meg for at "nå skal jeg lære inn bli" det har bare kommet som en selfølgelig naturlighet :icon_redface:

Nå som han vet betydningen av ordet, er det ofte mitt kroppspråk og stemmebruken min som avgjør om han faktisk blir eller ikke. Han leser meg veldig bra, om jeg er litt veik er det mye lettere for at han reiser seg enn om jeg er bestemt i kommandoen og måten jeg går fra han på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli trente jeg inn positivt med hjelp av klikker(ikke renspikket klikketrener). Fikk hunden til å sitte, viste flathånden og sa bli. Gikk ett skritt bakover, gikk tilbake og klikket. Gobit! Slik fortsatte jeg og gikk lengre og lengre fra Ero. I starten gikk jeg hele tiden tilbake til han før han fikk klikk, slik at han skulle sitte ordentlig og ikke med rompa halvt opp i lufta klar til å springe. Nå kan jeg klikke uten å gå tilbake slik at Ero kommer i en full fart for å få gobit. Holder også på å lære inn - 1-2-3-go, slik at Ero sitter i ro og kommer i en rasende fart når jeg sier go. Det fungerer utmerket det også og går ikke utover bli-kommandoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs åssen bli jeg vil ha.."Lydighetsbli" trener jeg inn ved å belønne for at hunden blir sittende lengere og lengere.."Agility bli" trener jeg inn med godbitskål/leke hvor hunden må sitte stille og vente på signal før den får belønningen..8Kort forklart) . Så overfører jeg det til agilityhindere, hunden må vente på klarsignal før den før ta hinderet..Går da aldri tilbake og belønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunn aldri lært henne inn bli. Hun vet at når jeg sier "bliii" så blir hun. Det har hun alltid gjort. En sjelden gang reiser hun seg, da går jeg bort foran henne og venter til hun setter/legger seg igjen og går fra henne igjen. Så klikker jeg når hun har ligget så lenge som hun skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Klikker, nordenstam, jærverud eller egenmekket teori- hvordan trener du inn bli?

Jeg trener bli i alle andre settinger enn direkte trening jeg - når jeg skal ut så begynner jeg med sitte ved døren og så får den løpe ut med en gang den setter seg til å begynne med, så forlanger jeg at den skal sitte til døren er på gløtt - reiser den seg lukker jeg døren fort - og sånn holder jeg på til jeg til slutt kan ha døren på vid vegg og hunden sitter - samme opp trappen - sitt å bli, i det hele tatt når noe positivt skal skje - sånn sett så slipper jeg å være sur og grinete - jeg tar bare bort godene "forhindrer moroa" - og begynner på nytt - det går veldig fort - en fjorten dagers tid så kan jeg begynne med sitt å bli på gårdsplassen og til og med gå rundt valpen mens den sitter...

Jeg slipper mas med godbit, klikker osv. under innlæringen, motivasjonen er moroa ved å få rase ut døren - det er belønning nok liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli trenes ved å øke tiden hunden sitter/ligger litt og litt. Belønner for lengre og lengre tid der de ligger. Prøver å være nøye med at de aldri får brutt sitten/dekken, men om det skjer. Så bare gjør vi det om igjen.

Selve kommandoen "bli" her betyr at da skal de sitte/ligge til jeg kommer tilbake. Kaller aldri inn eks om den kommandoen er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hviken "metode" jeg bruker (av nordenstam osv..). Det jeg gjør er at jeg først har lært hunden sitt (gjerne dekk også). Så sier jeg "sitt" til hunden. Når den har sittet i 2sek så sier jeg "bra", og gir go`bit. Jeg belønner ofte i begynnelsen. Når jeg har gjort det en stund. Begynner jeg å gå et skritt i fra valpen, så tilbake igjen og belønner. Når jeg har gjort dette noen ganger så tar jeg 2 skritt osv. Jeg legger også inn "bli" når vi har kommet litt ut i treningen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli trente jeg inn positivt med hjelp av klikker(ikke renspikket klikketrener). Fikk hunden til å sitte, viste flathånden og sa bli. Gikk ett skritt bakover, gikk tilbake og klikket. Gobit! Slik fortsatte jeg og gikk lengre og lengre fra Ero. I starten gikk jeg hele tiden tilbake til han før han fikk klikk, slik at han skulle sitte ordentlig og ikke med rompa halvt opp i lufta klar til å springe. Nå kan jeg klikke uten å gå tilbake slik at Ero kommer i en full fart for å få gobit. Holder også på å lære inn - 1-2-3-go, slik at Ero sitter i ro og kommer i en rasende fart når jeg sier go. Det fungerer utmerket det også og går ikke utover bli-kommandoen

Det var slik eg gjorde det også. Eg trener kun klikkermetoden, og det fungerer veldig bra synes eg. Har fått ein hund som tenker sjølv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...