Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor bading av hund forbudt?


Wanderlust

Recommended Posts

Igår sendte jeg mail til kommunen, og idag fikk jeg svar:

Hei

Dette skilter har stått der lenge, og er et resultat av konflikt mellom hundeiere og andre badende. Det er som du sier ikke noe belegg for å si at hunder skulle være mer urenslige en mennesker, men det har vært problemer med hundemøkk på badeplassen. Noen mennesker er også redde for hunder.

Jeg foreslår at du prøver å finne andre plasser rundt Hvalstjern, litt unna badeplassen, eller på andre siden av veien i Heiavannet hvor det også er langgrundt.

Så der fikk jeg svaret. Som jeg egentlig ikke syntes var godt nok... For tro det eller ei, ikke all den møkka er etter hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår sendte jeg mail til kommunen, og idag fikk jeg svar:

Så der fikk jeg svaret. Som jeg egentlig ikke syntes var godt nok... For tro det eller ei, ikke all den møkka er etter hunder :wub:

Men du fikk da et svar! Greit å gå litt unna, da. Det hørtes ikke ut som det gjorde noe om dere badet der utenom grillsesongen for mennesker, heller! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du fikk da et svar! Greit å gå litt unna, da. Det hørtes ikke ut som det gjorde noe om dere badet der utenom grillsesongen for mennesker, heller! :wub:

men det er sånn det skiltet tolkes. da kunne det heller stått "vis hensyn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at det er så enkelt å lage påbud og forbud for våre firbeinte. Vi får visst bare bukke og takke for at det er lov til å ha hund i det hele tatt. (Sorry, jeg er litt varm og sur i dag!) Men det er så mye dustete regler overalt.

Parallelt med at hundehold blir ekstingvert fra badeplasser, lekeplasser og kun tillatt med hund på den smale sti i skogen (på den brede blir de nemlig kjørt ned av sykkelfantomene), skulle kommunen ha bygget opp områder forbeholdt hunder. Sletter, skogholdt og agilitybaner bare for hunder! Overalt! Slik at vi hadde alternativ til de forbudte, men innimellom så fristende plassene! Gjerne hundebadeplasser også! Mange! B)

Hadde de hatt det minste peiling på hvordan atferd bygges og slettes, så hadde de visst at de kan ikke fjerne atferd (ekstingvere) uten å erstatte den med noe annet og forhåpentligvis bedre! Myndighetene kunne jo spurt hundefolket hvordan vi vil ha det. De har jo en stor fordel. Vi kan nemlig snakke og melde våre behov (mandfunksjon på høyt nivå)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes svaret fra kommunen var et ok svar jeg da.. Vi hundeeiere må bare respektere at ikke alle liker hunder, og vi kan jo for all del flytte oss til et annet sted ved vannet. I alle fall kan jeg det, uten å nøle.. :wub: Det spiller ingen rolle for hunden hvor den bader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mange nevner jo dette med at ikke alle liker hunder sånn sett fra båndtvangen. Men hvorfor er det en periode i året hvor det ikke er båndtvang?!

Nei så lenge man tar hensyn, holder bikja i bånd (følger båndtvangloven), ikke lar den gå bort til andre folk, og plukker opp etter seg (samme bør foreldre gjøre etter ungene sine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcRex

Nei så lenge man tar hensyn, holder bikja i bånd (følger båndtvangloven), ikke lar den gå bort til andre folk, og plukker opp etter seg (samme bør foreldre gjøre etter ungene sine)

Nå er ikke jeg utpreget barnevennlig. Derfor irriterer jeg meg over foreldre som ikke holder styr på barna sine.

Når jeg ligger på stranden, må jeg konstant koste vekk sand fra løpende unger. Små barn som traver rundt og vræler fordi de ikke ser mamman sin, eller fordi de vil ha is. Er grusomt å høre på.

I tillegg forventer alle at man skal kosepjatte med de små tingstene som stabber rundt og sier "hei" til alle de ser. Og jeg blir sett surt på om jeg ber foreldrene hente ungene fordi de forstyrrer meg der jeg vil ligge i fred og ro.

Ungene spytter tyggis i sanden, de kaster ispapir på bakken. Og bruskorker blir liggende å slenge. I tillegg kaster foreldrene sigarettsneipene sine på bakken...

Kan noen gi en fornuftig forklaring på hvorfor dette er mer akseptabelt enn at en hund bader i samme vann, eller ligger pent ved siden av eieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det en periode i året hvor det ikke er båndtvang?!

Som kommende økolog må jeg si at jeg er veldig glad for båndtvangen i sommerhalvåret!

De ville dyrene har stadig mindre områder å bevege seg på grunnet menneskelig utbygging og aktivitet. Det er nesten ikke det dyresamfunn som ikke på en eller annen måte er påvirket av oss, det være i form av lys, lyd, møter, inngripen i habitet, osv.

Sommerhalvåret er en enormt sårbar tid for mange dyr. Vi kan like det eller ikke, men dyr har adferd som er et produkt av evolusjonen (og her er bananfluene litt missvisende, for det går ikke så fort å forandre og tilpasse seg, den har uvanlig kort livssyklus og møter et enormt seleksjonspress og en unormal overlevelsesrate grunnet tilgang på ressurser som du sjeldent ser i naturen!). Det er ikke bare å forandre denne adferden.

For noen dyr vil selv den minste forstyrrelse føre til at det ikke reproduserer seg, at det forlater ungene eller at suksessraten for avkommet blir dårligere. En valsende og hoppende glad hund kan stresse et dyr enormt i en sårbar tid. En del fugler har redene sine på bakken, og en fuktig hundesnute vil for noen avlegge nok lukt for fuglen til at den slutter å ta vare på dem. Det er ikke sikkert at hunden gjorde deg som eier oppmerksom på hva den har "gjort".

Jeg sier ikke at alle dyr er skjøre og vil "dø" som følge av vår tilstedeværelse, men vi skal huske at disse dyrene har utviklet sin adferd over ubeskrivelig mange generasjoner! Det er ikke normalt at andre ville dyr går rundt og stikker nesa si borti og "undersøker" alt mulig på den måten hunden gjør. Naturen er ikke så ny og spennende for elgen som tilbringer et helt liv ute som for en hund som strengt tatt har fjernet seg like langt fra naturen som vi mennesker.

Som sagt er denne tiden med reproduksjon og ungenes første uker/måneder en sårbar tid for mange dyr. De er lette å stresse og de har sine adferdsmessige responser til forskjellige ting. Resten av året er de langt mindre sårbare og vil tåle stress mye bedre.

Jeg syns ikke det skal være båndtvang bare for å være båndtvang, men for meg er det langt mer enn sau og kyr vi er ansvarlige for å skåne fra hunden vår. Jeg syns derfor det er riktig med generell båndtvang i utmark, og syns denne er viktig.

Når det gjelder vann mener jeg også at det bør være en grunn for at en hund ikke får bade i et vann som går utover "hunder er skitne". Man kan gjerne sette klausuler om å vise hensyn til andre mennesker og badende, men jeg syns at det skal være reelle naturmessige hensyn som bør tas om man skal nekte en hund å bade. Som andre påpeker syns ikke jeg en hund forstyrrer mer enn et menneske, kanskje til og med mindre, da de sjeldent hopper, dykker og graver i bunnen.

Det er mange dyr som kan forstyrres i vann, ikke bare fiskene. Vann er også fulle økosystemer, og ofte viktige habitater under reproduksjon av f.eks. frosker og salamandere. Det ville derfor være riktigere å ha totalt badeforbund i visse perioder i de vannene som enten utgjør mulig habitat (men ikke er undersøkt) eller som er undersøkt og viser seg å brukes av visse dyregrupper. Igjen er det under reproduksjonen dyrene er sårbare. Mange froskearter f.eks. har store krav til f.eks. vannvegetasjon, dybde, skygge, o.l. Særlig vannvegetasjonen kan fort forsvinne eller "ødelegges" av badere, og føre til at hele froskepopulasjoner dør ut fordi de rett og slett ikke får parret seg.

Man bør selvsagt også ta hensyn til vannet. Er det et vann av en viss størrelse vil det selvsagt ikke være farlig for dyrelivet at bading foregår fra deler av vannet. Jeg tror både dyr og mennesker gjør minimalt med skade og stress når de ligger og kaver på dypet... Det er særlig de grunne områdene som er viktige.

Jeg er ikke selv hundeeier, men venter på hund (mot juletider) og er derfor i kategorien "søker informasjon". Jeg syns det er en del viktige restriksjoner mot hundeeiere (meg selv inkludert), men jeg syns også det er litt tendens til heksejakt. Får av og litt følelse av at samfunnet ser likt på hundeeiere og røykere! (er ikke selv røyker).

Jeg vet ikke hvordan jeg selv vil forholde meg til dette med vann. Men jeg vil aldri la hunden bade i noe jeg anser som et biologisk viktig vann (ofte de små vannene), og jeg vil ønske å ta hensyn til badende. Men ut over det er nok min lojalitet større ovenfor naturen enn ovenfor folks frykt for lopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Er vel egentlig i ferd med å innse at det jeg sier er fullstendig uinteressant for folk flest, så jeg setter pris på tilbakemeldingen! ;)

Nei, det er morsomt å se ting fra en ny vinkel! Vi pleier å bade med hundene i vannene i Østmarka.Vi pleier å gå litt unna de vanlige badeplassene for å ikke plage andre, men det kan jo faktisk hende at det er akkurat det vi gjør! Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :P

Er vel egentlig i ferd med å innse at det jeg sier er fullstendig uinteressant for folk flest, så jeg setter pris på tilbakemeldingen! :)

¨

Utrolig bra innlegg synes jeg... ;)

Håper du melder deg på i debattene om båndtvang og. Her trengs det virkelig en holdningsendring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nå et raskt søk på en amfibieart jeg vet er uvanlig og "sliter" med sin eksistens: stor salamander.

Her er fra lista over forekomster i Oslo-området:

5. Fjellstadputten, Østmarka. Status: Tilstedeværende.

6. Skullerudmosan ved Fjellstadputten, Østmarka. Status: Tilstedeværende.

7. Lindbäckdammen. Status: Usikker.

8. Sølvdoblabekken, Østmarka. Status: Usikker.

Dette er amfibier vi forsøker å redde. Utredningen av forekomst er stoppet grunnet pengeproblemer. Derfor er de fleste vannene ikke undersøkt.

I Sverige bruker de enormt med penger og ressurser på å utrede forekomsten av truede arter over hele landet og etablere nasjonale databaser. Her i Norge skjer det fint lite, og derfor også lite opplysning. I Sverige er det også veldig basert på frivillighet, og biologer holder kurs for de som måtte ønske å hjelpe til å kartlegge, så melder de inn resultatene på internett til bruk i den nasjonale databasen. Man får gratis kurs i metode og artskunnskap innenfor de merkeligste og særeste områder! :P

Mitt tips: Hold dere unna små putter og dammer. Er det dammer med vannvegetasjon som er forholdsvis små (diameter på 10-15 meter og mindre) er dette typisk amfibiedammer. Noen arter trives også med lite vegetasjon, men det er ofte i dammer som har en del grunne.

Amfibier er blant dyregrupper som sliter. Flere dyr som har våtmarkshabitat sliter, da våtmark er en av de biotopene/habitatene som virkelig er i ferd med å forsvinne.

Frosker er ofte ikke i dammer som er skyggelagt, jeg er litt usikker på salamander. Amfibier er avhengig av en viss vanntemperatur og trives ofte ikke så bra i vann som er nærmest helt skyggelagt. Vokser skogen helt opp til bredden er det ofte lite frosk, i hvert fall. Vi merket dette veldig godt for en måneds tid siden når vi kartla en froskeart i 20 dammer i Skåne hvor vi målte masse parametre og bestemte antallet på bakgrunn av lyd. Det var INGEN frosker i de skykkelagte dammene! Men det varierer selvsagt fra art til art.

Disse artene lever på land men har ikke frigjort seg fra vannet når det kommer til forplantning. De er et spennende "mellomstadie", hvor de har kommet på land men ikke fullt ut tilpasset seg livet på land, og så "fryst fast" i "tiden". De er derfor avhengige av å søke til vannet for parring, og har som nevnt masse krav til disse vannene. Salamandere ligger ofte på grunna, og er lettest å se med lommelykt om natta. Man lyser da ned i vannet på grunna og ser siluetten av dem. Noen frosker er over vann (ligger og flyter på vannvegetasjonen) mens andre er under vann. De kan man høre "kvekke" med unvervannsmikrofon! Litt usikker på om de er her...

Har ellers hørt at østmarka har mange sjeldne arter innenfor både dyr, planter, sopp og lav, og når jeg flytter tilbake til Oslo igjen skal jeg nok bli bedre kjent med området for morro skyld! :)

Har vært en del på tur der tidligere (friluftsliv).

Jeg gleder meg til å få hund og vurdere dennes "slitasje" med egne øyne. Jeg vil da se bedre hvordan hunden jobber ute og hva jeg kan og ikke kan la den gjøre. Jeg ser viktigheten av lek og morro og fri løping, og syns det er synd at det er få tilrettelagte områder for det.

Kanskje jeg skulle lage en informasjonsside om hund og natur en dag, og mine erfaringer og anbefalninger, med mulighet for at folk bidrar ?!

Selv om det virker sånn ønsker jeg ikke å ta helt av, men å bruke kunnskapen min til å gjøre minst mulig slitasje innen rimelighetens grenser. Jeg tror på opplysning, for mens mange biologer tror alle gir **** tror jeg at mange faktisk bryr seg men aldri får vite noe.

Så bad med hunden din, og bruk fornuft ut ifra det utgangspunktet du har ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... en del amfibiearter er på land på dagen og går i vannet før parring og lokking på varme sommerkvelder/netter. (12-15 grader og oppover...??)

Jeg tror derfor at om ikke man roter for mye i vannvegetasjon og ikke etterlater for mye slitasje vil man ikke stresse så mye akkurat på dagen...

Kan jo være interessant å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant lesning Rutilus :) Jeg har ikke hund selv ennå, men driver å planlegger som best jeg kan. Pga bosituasjon blir det nok en stund til. Likevel, det er aldri for tidlig å begynne å undersøke litt. Er derfor selv i kategorien "søker informasjon" og dettte er jo virkelig greit å ha tenkt gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ganske vitebegjærlig når man sitter og venter, ja! :P

Tror disse tingene er viktig å tenke litt over. Det er mange gode ting i den nye håndeloven, men når man ikke bryr seg om å opplyse hvorfor ting er som de er så skjønner man jo at folk syns det er hårreisende kontrollerende.

Men det er nå til tider "hardere" å være hundeeier enn det burde være også, tror jeg!

Har selv fått et nytt syn på en del ting angående hunder og deres eiere også etter at jeg startet å søke informasjon... Jeg forstår deres frustrasjoner litt bedre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppe ved Skullerudmåsan rett som det er. Vi har en fin løype som går rundt myra. Der er det nesten aldri folk og masse elgelort! Pleier å se etter rådyr og elg, men nå skal jeg se etter småkryp i steden! Lover at vi skal bade i de litt større vannene og absolutt ikke om natten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg utpreget barnevennlig. Derfor irriterer jeg meg over foreldre som ikke holder styr på barna sine.

Når jeg ligger på stranden, må jeg konstant koste vekk sand fra løpende unger. Små barn som traver rundt og vræler fordi de ikke ser mamman sin, eller fordi de vil ha is. Er grusomt å høre på.

I tillegg forventer alle at man skal kosepjatte med de små tingstene som stabber rundt og sier "hei" til alle de ser. Og jeg blir sett surt på om jeg ber foreldrene hente ungene fordi de forstyrrer meg der jeg vil ligge i fred og ro.

Ungene spytter tyggis i sanden, de kaster ispapir på bakken. Og bruskorker blir liggende å slenge. I tillegg kaster foreldrene sigarettsneipene sine på bakken...

Kan noen gi en fornuftig forklaring på hvorfor dette er mer akseptabelt enn at en hund bader i samme vann, eller ligger pent ved siden av eieren?

Ja sånn tenker egentlig jeg også :) men vil ikke komme med denne grunnen til kommunen

Til du som svarte på det om båndtvangen, jeg vet hvorfor det er det, og sånn. Men syns det blir for dumt når folk sier det er greit me det for de som er redd hunder. For hva gjør di når det ikke er båndtvang? Sitter inne? (det som var meningen med spm, vet det er pga hensyn til dyrelivet, og di "nyklekka" ungene hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så veldig mange sykdommer som smitter mellom hund og menneske, mens smitte mellom mennesker er MYE vanligere, så dersom bading av hund er forbudt et sted hvor mennesker har lov til å bade, så er jo det litt bak mål. Det at det ikke er lov til å bade i drikkevann, verken for hunder eller mennsker, er jo for såvidt greit, men hva med alle sauene og annet vilt som går og beiter og "forurenser" disse vannene. Vil ikke karakterisere slike badeforbud i drikkevann som veldig gjennomtenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så veldig mange sykdommer som smitter mellom hund og menneske, mens smitte mellom mennesker er MYE vanligere, så dersom bading av hund er forbudt et sted hvor mennesker har lov til å bade, så er jo det litt bak mål. Det at det ikke er lov til å bade i drikkevann, verken for hunder eller mennsker, er jo for såvidt greit, men hva med alle sauene og annet vilt som går og beiter og "forurenser" disse vannene. Vil ikke karakterisere slike badeforbud i drikkevann som veldig gjennomtenkte.

Det som er litt rart er at vi har et såkalt drikkevann i nærheten. Blir vel bare brukt i nødstilfelle tror jeg. Men mennesker får lov å bade der. ikke hunder :) Og det syns jeg er så rart...

Men hvorfor skal di nekte hunder å bade der jeg vil han skal bade? Pga en sjelden gang di finner hunde møkk der? Snakk å dra alle under en kam da. Jeg tenker bare på de få barna som gjør fra seg på stranda (ja vet di er små og ikke klarer å holde det inne), men da burde de sagt at "bading asv barn forbudt", pga en liten unge bæsja på stranda...

Den kan bare draes lenger og lenger. Men tror folk oppfatter poenget. Likt skal være likt :P

Men hunder har ikke rett til noe lengre... Snart får di vel ikke være løs i hagen. vi eier alle KUN èn hund hver. Får ikke gå turer i skogen, selv ikke i bånd... Nei vi har en lys fremtid i vente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart er at vi har et såkalt drikkevann i nærheten. Blir vel bare brukt i nødstilfelle tror jeg. Men mennesker får lov å bade der. ikke hunder :wub: Og det syns jeg er så rart...

Men hvorfor skal di nekte hunder å bade der jeg vil han skal bade? Pga en sjelden gang di finner hunde møkk der? Snakk å dra alle under en kam da. Jeg tenker bare på de få barna som gjør fra seg på stranda (ja vet di er små og ikke klarer å holde det inne), men da burde de sagt at "bading asv barn forbudt", pga en liten unge bæsja på stranda...

Den kan bare draes lenger og lenger. Men tror folk oppfatter poenget. Likt skal være likt :P

Men hunder har ikke rett til noe lengre... Snart får di vel ikke være løs i hagen. vi eier alle KUN èn hund hver. Får ikke gå turer i skogen, selv ikke i bånd... Nei vi har en lys fremtid i vente :P

Skjønner ikke hvorfor det skal være lov for mennesker og ikke for hund :) Det er jo rimelig lavmål da. Som sagt; smitte mellom mennsker forekommer mye oftere enn smitte mellom hund og menneske, som ikke er samme art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...