Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å tilby adferder...

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Nå er jo ikke jeg super opptatt av at hunden skal tilby adferder, men det jeg ser på de øvelsene der jeg venter på han liksom, er at den første og ofte eneste adferden han tilbyr er dekk. At han gjør det nå er ikke så rart, siden han fikk tilby adferd under innleringen av en kjappere dekk for ca en mnd siden og ble belønnet rikelig for tilbydt dekk da. Men dekk er en adferd han har tilbydt mye før også, selv om jeg aldri har belønnet tilbydt dekk før nå da jeg lærte inn raskere dekk. Feks. på toutche musematte, så bare la jeg den frem, og roste for interesse osv, og selfølgelig kjempemasse nå han satt labben på, men etterhvert (jeg trur jeg gikk for fort fram..) begynte han å dekke oppå musematta, istedet for å sette labben på (da hadde vi holdt på en stund med ros for å kun sette labben på). Dvs, han satt jo labben på, men i dekken liksom :icon_redface: Også i pauser i treningen, feks når jeg står å snakker med instruktør, sitter han vesidenav, og er kontaktsøkene som aldri før, og dekker og setter seg opp og dekker og setter seg opp. :lol:

Flere hunder som har en tilsynelatende "yndlingsting" å tilby? :lol: Altså som de tilbyr mye av, uten at de noen gang er blitt belønnet serlig for det.

Skrevet

Pito tilbyr ofte "stå" siden det er det hun har blitt belønnet mest for og det er det vi bruker på utstilling. Så hun er en hund som stiller seg veldig fint selv (kan hende jeg må flytte på litt bakben for hun har en tendens tilå stille seg veldig bredt med bakbeina) og så har hun en super kontakt.

Ellers så er dekk og sitt veldig dominerende atferder.

Skrevet

Ja, det er sitt og dekk her også. Aller mest sitt sånn i dagligdagse situasjoner. Men på trening har hun begynt å dekke mye mer :icon_redface:

Skrevet

Vinkende bamse :rolleyes: . Han har nettopp lært både å vinke og å sitte bamse, og når han blir ivrig så tilbyr han begge to samtidig hehe.

Skrevet

Fibi tilbyr "bukke - dekke -tråkke tå" i en bevegelse, også blir hun liggende i dekk med en labb på min tå, med full kontakt.

Solo snurrer og snurrer!

Skrevet

Mira har fast rekkefølge på sine "tilbud." Det første hun gjør når hun ser klikkeren eller en godbit er å sette seg, får hun ingen respons i løpet av ett sekund, legger hun seg i ett sekund før hun kaster seg over på rygg (spiller død). Dersom hun ikke får belønning for dette prøver hun samme regla ett par ganger til, før hun blir irritert og begynner å "jabbe"! :icon_redface: Egentlig fryktelig morsomt å se på, men litt irriterende når enn prøver å lære henne noe nytt.....! :lol:

Skrevet

Vinkende bamse :rolleyes: . Han har nettopp lært både å vinke og å sitte bamse, og når han blir ivrig så tilbyr han begge to samtidig hehe.

Vinkende bamse, sittende hund.

Det burde nesten være tittelen på en barnefilm a la Crouching Tiger... :icon_redface:

Skrevet

Poppy vil bare sitte - kanskje ikke så rart siden det er eneste kommandoen vi har lært henne med klikker (bortsett fra å trene litt innkalling da). Nå sliter jeg med å få henne til å tilby ligge som adferd, da hun enten sitter som et tent skolelys foran meg eller tar ut frustrasjonen på koseteppet sitt. <_<

Skrevet

Bamse har tilbydd veldig ofte labb, sjølv om eg ikkje har trent på det. Når han skal ha oppmerksomhet, så gjer han meg alltid labben og ser på meg med dådyrauger :P

Skrevet

da jeg begynte å trene med klikker skulle jeg lære hnerik og vri på hodet.Det fikk vi aldri heeelt til først til den ene og så til den andre - kjapt.

Så for meg er et liksom en litt halvgod øvelse.

For ham : et god start på å finne ut om når det slippes ned noe snaskens og klikkes..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...