Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor tidlig begynner hannhunder å ri?


Ylle88

Recommended Posts

Jeg har en valp som er 9 uker omtrent.

Venninna mi har en hund som snart er 5 år.

Begge er hanner.

Den hunden til venninna mi driver på å skal ta min hund bakfra.

Nå ser det ut til at han har lært min hund dette, for min hund prøvde seg på en gjest i går, og på et teppe som han putta mellom bena.

Hvor tidlig begynner hannhunder å ri?

Er det veldig individuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder av begge kjønn kan ri, det kan være utløp for forskjellige ting, stress, dominans, etc, det må man se utfra settingen. Avbryt dem når de holder på, eller aller helst på forhånd. Om det er i spesielle situasjoner det dukker opp, feks etter intens lek så avbryt dette før det kommer så langt og ro ned hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett min valp på snart 5 mnd. gjøre det tre ganger. Første gangen var han ca. 3,5 mnd og forsøkte det på meg, virket ikke som han selv fortso hva han drev på med. Jeg stoppet han selvfølgelig med en gang og han prøvde seg ikke flere ganger. Siden har han gjort det et par ganger på en stor bamse som han pleier å leke ganske intenst med (sloss, knurrer, biter, slikker osv). Valpen har sett andre hunder ri på hverandre og blitt forsøkt ridd på selv, men det virker ikke som han tar etter det han ser. De gangene han har ridd tror jeg er mer instinktivt. Eks. bamsen=dominans :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

am. cockern vi hadde begynte me dette bare noen mnd gammel (noen beggynner vel i valpekassa har jeg hørt: Men den jeg har nå er 18mnd og har ikke begynt. og begynner nok heller ikke (er jo også kastrert nå, og vet ikke om di kan gjøre sånt forde da, men tviler på at han gjør det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så vidt jeg har forstått det, så er ikke riing uttrykk for noe seksuelt. Det er, som vipsen sa, som regel en reaksjon på stress, det kan være dominans o.l. Avbryt hunden, det kan rett og slett være en overivrig og kanskje overtrøtt/utslitt og litt stressa valp som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi har en tendens til å ri hvis hun girer seg opp på f.eks slikking på føtter, eller noe. Derfor begrenser vi slikking, når den begynner å bli intens, eller stopper all "jukking" med en gang.

Hun er også fæl til å ri på mora si i løpetider, men der er det nok like mye Solo som inviterer. Derfor prøver vi å unngå å ha dem sammen i løpetiden.

Dette er jo en tispe, men hvis ikke hun er lesbisk, så er det jo ikke akkurat noen seksuelt betinget atferd. Det bare ser sånn ut! :P Oppdaget dette da hun var en 8-9 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe seksuelt bak denne ridningen nei, men det ser jo fryktelig sånn ut da ;) LiLi pleier å ri på en bamse, det har hun vel gjort siden hun var 8 uker, eller før. Hun kan gjøre det i forskjellige situasjoner, når hun er stressa, når hun kjeder seg, eller faktisk tror jeg også hun gjør det for å få oppmerksomhet noen ganger. Kan jo sevfølgelig ikke vite det for sikkert, men ser i alle fall sånn ut. Alle synes jo det er uhyriskt morsomt når det står på, og ler så de nesten pisser på seg. Hun rir aldri på noe annet enn bamser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt hannhund som har ridd jeg................ er det normalen at alle rir sånn at mine er unormale?

Hvis de hadde hatt kjangsen, de hadde vel "ridd" på en løpstipse? ;)

Kite gjør vel ikke det en gang han Jenny? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...