Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering vs overstimulering

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Sosialisering er viktig de første ukene etter man har hentet valp, men samtidig har en valp lett for å bli overstimulert.

- Hvordan finner man en grei balansegang?

- Hvor mye tåler en liten valp før det blir for mye?

- Og kan det være skadelig eller uheldig (i det lange løp) for en valp å bli overstimulert, eller er det bare der og da den sliter?

(Jeg har stilt samme spørsmålet på Canis, men siden jeg har inntrykk av at en del sonen-folk ikke henger der, stiller jeg det samme spørsmålet her inne også.)

Skrevet

Jeg har had med meg leo til byn, på buss, i parken for å møte andre hunder og lignenede steder vor jeg har vært siden han var 9 uker. Når jeg så på han at han ble sliten løftet jeg han opp og bar han et stykke før han forstsate i samme tempo. Han var sliten når han kom hjem etter alle syns, lokte, lyd intrykene. Men jeg tror ikke han har tad skade av det.

Skrevet

Sosialisering er viktig de første ukene etter man har hentet valp, men samtidig har en valp lett for å bli overstimulert.

- Hvordan finner man en grei balansegang?

- Hvor mye tåler en liten valp før det blir for mye?

- Og kan det være skadelig eller uheldig (i det lange løp) for en valp å bli overstimulert, eller er det bare der og da den sliter?

(Jeg har stilt samme spørsmålet på Canis, men siden jeg har inntrykk av at en del sonen-folk ikke henger der, stiller jeg det samme spørsmålet her inne også.)

Godt spørsmål!

-Jeg mener at så lenge valpen klarer å slappe av etter "en lang dag" har den fått nok, og ikke for mye.

Om valpen derimot sliter med å slappe av, spinner rundt og stresser, har det sannsynligvis blitt for mye. Balansegangen er selvfølgelig kjempevanskelig og hårfin :P

-Jeg tror det er veldig forskjell på hva en valp tåler. Både raseforskjeller og individuelle forskjeller. En forsiktig og litt engstelig valp tåler sikkert mindre enn en nysgjerrig og tøffere valp.

-Jeg trente kjempemasse ro med min valp, nettopp for å ikke stresse han. Jeg tror veldig mange problemer ligger i stress (både over- og underaktiviserte utvikler stress) og at det er viktig å finne hundens av- og påknapp så tidlig som mulig.

-Jeg tror og det er uheldig i det lange løp med en hund som utvikler for mye stress og ikke har noen avknapp.

Ønsker til slutt å påpeke at jeg selvfølgelig ønsker noe stress, men at det skal væer kontrollerbart. :P

Skrevet

Vi tok med oss Tussie på tbanen da hun var 10 uker. Vi introduserte nye ting for henne i det tempoet vi trodde hun ville klare uten at hun ble stresset. Vi tok for oss en ny ting av gangen sånn at det ikke ble for mye på en gang.

Ta gjerne med valpen til byen. Dere kan bare sette dere på en benk eller noe og se på alt det rare.

Det er som Molly sier at dersom valpen ikke roer seg etterpå så er den nok overstimulert.

Skrevet

Hvordan får man frem av og på knapp?

Hvordan lærer man hunden å slappe av i alle situasjoner(hvis det trengs)???

Veldig viktig for meg!

Vel, jeg har ikke helt funnet av-knappen i alle situasjoner selv selv om hunden er 2 år, så jeg vet ikke om du skal høre på mine råd, men... :icon_redface:

MEN; setter jeg meg på huk, og tar hunden mellom bena roer han seg samme hvor vi er, og han kan bli der leeeenge. Men i vanskelige situasjoner er han "på" igjen, når jeg reiser meg.

Men i hvert fall; jeg trente masse ro når han var valp. Han trengte litt hjelp til å finne roen så jeg bandt han mye. Overalt, også inne når han hadde raptuser. Etter noen slike erfaringer, var det nok at jeg tok i båndet (som hang i benet på en ovn jeg har) og han datt i bakken og skjønte at nå var det kun ro som gjaldt.

Jeg tok han også ofte inntil meg, mellom bena, mens jeg satt på huk. Holdt han fast, og strøk han over brystet. Han måtte sitte/ligge der helt til han var rolig før jeg slapp han opp. Dette funker den dag i dag, og det virker ofte som om det er veldig kjærkomment for han, når han er "for høy"...

Skrevet

Alle hunder er forskjellige, så ein må nesten berre sjå individet ann kor mykje den takler.

Men det er veldg viktig at kvalpen blir sosialisert i forskjellige miljø, den viktigste biten er fram til 4 mnd. alder, det er da dei er mest mottaklig for læring.

Skrevet

Men i hvert fall; jeg trente masse ro når han var valp. Han trengte litt hjelp til å finne roen så jeg bandt han mye. Overalt, også inne når han hadde raptuser. Etter noen slike erfaringer, var det nok at jeg tok i båndet (som hang i benet på en ovn jeg har) og han datt i bakken og skjønte at nå var det kun ro som gjaldt.

Ha ha. Sånn er Fibi også. Eller, det vil si at når 11- åringen reiser seg for å ta henne i buret (det er gjerne hun som blir mast på), så deiser Fibi ned på siden og "sover". Å så forferdelig rolig jeg er, liksom. Ja ja, hensikten er jo oppnådd, så det blir ros og kos og rolig hund! Dette viser vel bare at rotrening har noe for seg!

Skrevet

Ha ha. Sånn er Fibi også. Eller, det vil si at når 11- åringen reiser seg for å ta henne i buret (det er gjerne hun som blir mast på), så deiser Fibi ned på siden og "sover". Å så forferdelig rolig jeg er, liksom. Ja ja, hensikten er jo oppnådd, så det blir ros og kos og rolig hund! Dette viser vel bare at rotrening har noe for seg!

:icon_redface: Vi "Lundqvistere" har vel fått rotrening inn med "morsmelka" og da.... :lol:

Skrevet

Jeg mener at det viktigste ikke er hvor mye sosialisering, men hvordan. Det handler ikke bare om å dra hunden med overalt, men om at hunden skal lære seg å slappe av overalt Har du f.eks. med hunden på toget, så er ikke det bare fordi at hunden skal ha vært på et tog, men da skal hunden lære seg å slappe av på toget. Om du har med hunden til byen er det ikke bare for å stresse rundt i byen å handle, men å ta det helt kult, å bare slappe av, uten å gjøre noe stort ut av det, bare ta det som en hverdagslig ting. Ta det med ro, sett deg ned på en benk, bare slapp av.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...