Gå til innhold
Hundesonen.no

Til eiere av japansk spisshund

Iren

Recommended Posts

Skrevet

Lurer på når den japanske spisshunden er fullt utvokst? Har en selv.. men husker ikke når han stoppet å vokse. Hunden til søsteren min er nemlig 1 år, og dobbelt så liten som min.. Vet jo at de kommer i forskjellige størrelser.. men lurer altså på når de stopper å vokse?

På forhånd takk;)

Skrevet

hannhundene slutter å vokse i 6mndrs alder.

tispene slutter å vokse ved første løpetid som de som regel får ved6 mndrs alder. så da kan en vell si at de slutter åvokse når de er rundt 6 mndr uansett.

selv har jeg en tispe som er stor (38cm som er maks for hannhunder) og en datter fra denne tispen som er mye mindre,har ikke målt henne enda men hun er innenfor standardene i hvertfall.

hvis en leser standarden på japanerene så står det jo30-38cm på hannhunder og noe mindre på tispene, men japanere som er lavere enn 30cm (uansett kjønn) blir sett på som liten hvis du stiller ut hunden.

det jeg har lagt merke til no for tiden er at japanerene som stilles no for tiden blir bare større og større og overskrider standarden og alikavell gjør det bra(synes ikke at det er riktig), jeg kan ikke akkurat si at det er noe kjekt for osss om har dem innenfor den standarden som er satt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...