Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking av hjørnetenner...


camilla bye-pedersen

Recommended Posts

Gizmo har nå mistet de fleste tennene foran og hjørnetennene nede, dette har gått kjempe fint :D

Men for ca 4 dager siden oppdaget jeg at det er kommet nye hjørnetenner foran de gamle oppe. Problemet er vel egentlig at de gamle ikke er løse og etter som dagene går begyner jeg å bli litt bekymret.... Han har masse bein og leker å gnage på, men det ser ikke ut til å hjelpe. Tenkte derfor å ringe dyrlegen i morgen om det ikke er noen forandring. Det jeg lurer på er om valpen vil få bedøvelse under inngrepet og evt, hvor mye det vil koste. Han er ikke så veldig glad i å visse tennene sine (vrir seg unna) så jeg lurer på hvordan dyrlegen evt skal klare å komme skikkelig til ;) Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk tre tilbakeholdte melketenner når Lisa var ca 6 mnd. Hun fikk vanlig anestesi, og de sydde igjen i munnen hennes med 'selvoppløsbar' tråd. Hun fikk ikke smertestillende eller antibiotika, synes det var litt merkelig.. Det kostet 1.700 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min regler er at står melketennene slikt til at de sperrer slik at det muligens kan komme bitt feil, eller at de nye tennene er over hallveis ute og de gamle er helt fast, da trekker jeg.

Syns det er bedre å være litt føre var på akkurat tenner slik at ikke hunden får bittfeil.

Ha masse tyggeben liggende rundt, og ha drakamper med tauknuter, da pleier de fleste seiglivede tenner komme ut. Mine hunder får også gulleretter å knaske på.

Charlotte:

Mine hunder har heller ikke fått smertestillende eller antibiotika... men når sant skal sies så har ikke jeg heller fått det når jeg har trukket tenner :D

Min har heller ikke sydd. Siden de hadde minimal blødning, og at det gror så fort i munnen.

Anette:

En hund på 8 mnd skal være ferdig med tannfelling for lenge siden. og den nye tannen burde ha vært nede for en stund siden...

Disse bildene er av Enya sine hjørne tenner, den fremste er den nye tannen. Da jeg trakk disse hadde de noen enorme røtter, så da hadde ikke falt ut av seg selv.

Her har de kommet ganske langt, og kan lage en bittfeil.

Enyatenner.jpg

Enyatenner2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

silje: Den siste løse hjørnetanna står på rett side så den nye som har kommet opp står veldig fint på plassen sin! Jeg kan ringe ned til vetten og høre hva de anbefaler.. Vi har hatt s¨utrolig med dra kamper så det er merkelig at den enda ikke har komt seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal dekkes av forsikringen ja! Desverre har ikke vi fått forsikret Gizmo ennå, har ikke vært helt sikker på om det lønner seg. Det koster jo litt i året og når egenandelen er på 1000 kr så er jeg litt i tvil. Vi har jo uannsett alltid råd til å betale for uforutsette ting som operasjoner osv. Men hva er egentlig sjansen for at det skal skje så mye som koster over 1000 kr, hmm jeg er veldig usikker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trekte selv. Det høres kanskje litt rart ut, men det var i hovudsak pga kostnadene.

Oppdretteren på Alex hadde gått til dyrelege første gang der måtte trekkes melketann, og de gjorde ikke noe hokkus-pokkus som ikke kunne gjøres hjemme. Det var hun som viste meg hvordan jeg skulle gå frem, så var det hjem og frem med tang etterpå.

Du kan begynne å riksle på tanna, akkurat som du gjorde med dine egne melketenner som barn. Skal du trekke må den trekkes beint ned, de knekker veldig lett hvis en prøver å trekke til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også trekke hjørnetenner hos LiLi. Husker ikke akkurat hva det kosta, men dyrt var det ja. Grunnen til at de ikke datt ut hos henne var at røttene ikke hadde "smuldret" opp, derfor satt de helt fast. Jeg trakk de ganske tidlig jeg da, ville jo ikke ha bittfeil :D Det gikk nå helt fint det, fikk gassanestesi og litt bedøvelse etterpå. Grodde fint av seg selv (er jo ikke store hullene da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trekte selv. Det høres kanskje litt rart ut, men det var i hovudsak pga kostnadene.

Oppdretteren på Alex hadde gått til dyrelege første gang der måtte trekkes melketann, og de gjorde ikke noe hokkus-pokkus som ikke kunne gjøres hjemme. Det var hun som viste meg hvordan jeg skulle gå frem, så var det hjem og frem med tang etterpå.

Du kan begynne å riksle på tanna, akkurat som du gjorde med dine egne melketenner som barn. Skal du trekke må den trekkes beint ned, de knekker veldig lett hvis en prøver å trekke til siden.

Du mener ikke at du trakk hjørnetanna på bikkja selv?

Tanna som ble trukket på Kite hadde kanskje 2 cm lange røtter, og den satt langt opp i kjevebenet opp mot nesekanalene osv...

Stor nok opperasjon ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trekte selv. Det høres kanskje litt rart ut, men det var i hovudsak pga kostnadene.

Oppdretteren på Alex hadde gått til dyrelege første gang der måtte trekkes melketann, og de gjorde ikke noe hokkus-pokkus som ikke kunne gjøres hjemme. Det var hun som viste meg hvordan jeg skulle gå frem, så var det hjem og frem med tang etterpå.

Du kan begynne å riksle på tanna, akkurat som du gjorde med dine egne melketenner som barn. Skal du trekke må den trekkes beint ned, de knekker veldig lett hvis en prøver å trekke til siden.

En ting er å dra ut små melketenner som er løse, men ville aldri finne på å dra ut hjørnetenner som sitter helt fast. Det må jo gjøre grusomt vondt for valpen, er nok en grunn til at de får bedøvelse hos dyrlegen! Nei, da betaler jeg heller de kronene, da er man også sikker på at alt går rett for seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte til dyrlegen og trekke den ene hjørnetannen siden det kom dobble på den ene siden. (slik som på bildet) Da trakk han ut tannen. Ikke noe sying eller noe slikt. Hun blødde litt etterpå, men det gikk fort over. Det værste var vel å komme seg etter narkosen. Det kostet 500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen og fått fjernet begge hjørnetennene oppe. Gizmo fikk først en innsovningsprøyte og deretter narkose. Etter at tennene var fjernet fikk han ligge til observasjon i et par timer. Når jeg hentet han var han i toppform, så glad for å se meg ;) Vel hjemme gikk han rett bort til matfatet, heldiggrisen skal jo få leve på våtfor og skive med leverpostei et par dager fremover ;)

For hele "operasjonen" betalte jeg 2300 kr, altså litt dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte rundt om 500 kr som Elisa... og det var trekking av 2 hjørne tenner, og når hunden først var der så tok hun 2-3 jeksler som satt halvløst også.

Syns det hørtes fryktelig dyrt ut det dere måtte betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig. jeg ble også overrasket over hvor dyrt flere beskriver.. ;) Men kommer vel an på om det er stor operasjon eller bare trekk. For meg så det veldig enkelt og greit ut. Bare ta å trekke den ut med en tang, og ferdig med det. Men er vel også forksjell på hvor high tec mange dyrleger er. Selv var jeg alene med en gammel mann i en kjeller hvor han tok alt alene og så tok han å bærte hunden ut i bagasjerommet (altså med baksetene nede) og kjørte jeg hjem igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har betalt ganske mye ja, de fleste andre jeg har snakket med har betalt mellom 500 og 1000 kroner. Dumme meg, neste gang skal jeg ringe rundt og forhøre meg om priser :rolleyes:

Men får trøste meg med at de er veldig flinkpå det dyrlegesenteret ;)

Ser på kvitteringen at jeg har betalt 1000 kr i grunnhonorar, 490kr i medisin og 370kr i propofolanestesi + moms........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt to dyrleger, begge tok 3000 for det!

Når jeg leser om tanntrekking her, blir jeg ganske overrasket over hvor dyrt det er :P Jeg var hos dyrlegen idag og fikk trukket 4 hjørnetenner på Tiny og det kostet meg ikke mer enn 900 kroner :P:P Dette var inkludert både narkose og smertestillende sprøyte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her på gråten! Har klart å trekke tanna til Timon selv! ;) men om jeg har stressa for å få det til, ja! han har vært så sint på meg huff! men merkelig nok laget han ikke ett pip da jeg tok tak i den! men da hadde jeg jo prøvd i over en time! glad jeg slapp å dra til dyrlegen å betale hvertfall siden den var så løs! :P han ble super happy etterpå så tror han merka det var en lettelse å få den ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...