Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker

Cavalier&Collie

Recommended Posts

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

http://www.home.no/labradortinka/treningsmetoder.html - anbefaler deg å lese artikkelen som står på denne siden ("Positiv og negativ forsterkning"). Den forklarer veldig godt hva de forskjellige treningsmetodene bygger på.

Om klikker fungerer? Helt klart. Jeg driver og lærer inn Tinka "lang bli" nå, og selv om hun kan både øvelsen "ligg" og øvelsen "bli" trener jeg nå helt uten kommando for å lære inn en egen øvelse - nemlig "lang bli". På lørdagen gikk jeg opp på fotballbanen med Tinka, klikkeren og godbiter. Etter ti minutter oppå der lå hun stille i tjue sekunder før hun fikk klikk og belønning. Da gikk hun altså fra frivillig dekk uten kommando på et knapt sekund til frivillig dekk uten kommando på tjue sekunder på ti minutter. Jeg er fremdeles ikke fornøyd - målet er i alle fall ti minutters dekk til slutt. Men klikkeren virker, helt klart!

Det er viktig å være presis når man trener med klikker: Man får det man forsterker, ikke det man mener å forsterke. Det vil si at hvis du skal lære inn sitt må du klikke akkurat når hunden setter seg - for det er det du vil forsterke.

Hunden må få belønning hver gang du klikker, selv om du ikke mente å klikke. Etterhvert kan man "lære inn" belønning over flere klikk, altså at du kan klikke flere ganger før hunden får belønningen sin.

Det står utrolig mye nyttig info på canis.no så jeg anbefaler deg å lete litt der.

Klikkerkurs kan også være en god idè. Har ikke fått somlet meg til å ta klikkerkurs selv enda, men det blir vel etterhvert det også.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: bare fordi du er af en anden mening behøver du da ikke fraråde at købe en klikker!

Okay at du skriver sådan hvis han ville slå sin hund, men mig bekendt har en klikker aldrig gjort nogen skade... det værste der kan ske er at man kommer frem til at man ikke synes det fungerer for én og derfor vælger en anden metode.

Synes dit ordvalg er for voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg Tina.

Klikker har tydeligvis funket for mange, og hvis det funker så hvorfor ikke? Må være lov å kunne prøve seg fram.

I Norge i 2005 er det faktisk lov å ha forskjellige synspunkter utenat man skal bli dømt nord og ned av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg har ikke påbudt noen noe, jeg har kun anbefalt å ikke begynne med klikker fordi dette ikke er like bra som nordenstams trenings metoder. Jeg vil jo kun det beste for mine med mennesker. men som sagt, jeg har jo ikke påbudt noen noe. :) alt er opp til hver enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke påbudt noen noe, jeg har kun anbefalt å ikke begynne med klikker fordi dette ikke er like bra som nordenstams trenings metoder. Jeg vil jo kun det beste for mine med mennesker. men som sagt, jeg har jo ikke påbudt noen noe. :) alt er opp til hver enkelt

At det går an å si noe sånt! :-o "Ikke like bra som nordenstams treningsmetoder"!! Det er så inivduelt hvilke treningsmetoder som passer for hvem at det er umulig å si noe sånt. Det blir som om jeg skal tvinge deg til å fôre hunden din på LABB fordi Tinka fungerer perfekt på det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg syns det og det er min mening. dessuten syns jeg at hund og eier skal ha ekte kontakt. Ikke godbit og hund. jeg sa kun min mening. likevel ønsker jeg Cavalier&Collie lykke til uansett trenings metode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikker er noe tull, derfor fraråder jeg det.

Synes du er så bastant i dine kommenarer... Fordi om du er fornøyd med Nordenstam, så er det nå en gang sånn at her finnes metoder som fungerer minst like bra. Det må være seg klikker eller å trene med godbiter som gevinst. jeg kunne sagt mye negativt om Nordenstam, men vil IKKE gå inn på den diskusjonen, fordi det MÅ være opp til hver enkelt hva de som hundeeiere synes fungerer på sin hund.

Og det er vel det som er det viktigeste i et hundehold at man finner noe som fungerer.

Må jo si at jeg synes det er litt rart at instruktører som har praktisert i mange, mange år da går over til å bruke klikker fordi de har funnet ut at det er et godt hjelpemiddel... De kan i vært fall ikke ha samme instilling som du der Vicky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen Vicky altså, stærkt at fraråde en at bruge klikker er ikke det samme som ikke at anbefale det! Træder du ikke lidt vande nu? Jeg synes du er ude hvor du ikke kan bunde. Det er fint at du har din egen mening men lige nu fremfører du ikke bare dine egne synspunkter, men nedgør andres. Det er trist at læse og jeg tror det eneste du får ud af det er at folk ikke vil lytte til dig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen Vicky altså, stærkt at fraråde en at bruge klikker er ikke det samme som ikke at anbefale det! Træder du ikke lidt vande nu? Jeg synes du er ude hvor du ikke kan bunde. Det er fint at du har din egen mening men lige nu fremfører du ikke bare dine egne synspunkter, men nedgør andres. Det er trist at læse og jeg tror det eneste du får ud af det er at folk ikke vil lytte til dig.

Det var meget godt skrevet Tina! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det faktisk ikke din mening om at 'klikker er no tull' han spurte om. Han spurte om hvordan det virket.

kjøp den en klikker du. det funker utmerket for mange :) men det lønner seg å lese litt om det og sette seg litt inn i det.

Og en hund som er vant med å trene med negativ forsterkning er ikke lett å plutselig begynne å trene med klikker. (sier ikke at du trener med negativ forsterkning). Fordi når man bruker 'straff' som å overse gale ting, så tror en hund som er trent med negativ forsterkning at den gjør det riktig fordi den ikke blir 'tatt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er veldig viktig at du setter deg ordentlig inn i læringsteorien og læringsprinsippene som klikkertrening egentlig går ut på. Det er ikke bare å kjøpe en klikker å klikke vilt. Jeg vil anbefale deg å lese "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor, og også alt annet av henne. Boka "Klikkertrening for din hund" synes jeg er alt for overfladisk, og synes ikke du burde basere din klikkertrening bare på et sånt grunnlag som man får av den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt klikker og har begynt så smått med Lissi.

Jeg tror hun begynner å skjønne det :)

Tror nok det blir Nordenstam med min neste hund, for da vet jeg litt mer om det + at Bestefaren min er litt følsom hvis jeg sier bestemt og høyt "nei" selv om man skal .... tenk bare på Nordenstam da :wink:

Håper du ikke ble skuffet, Astrid - husk: Skal nok bruke Nordenstam (tror jeg) på min neste hund :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er veldig viktig at du setter deg ordentlig inn i læringsteorien og læringsprinsippene som klikkertrening egentlig går ut på. Det er ikke bare å kjøpe en klikker å klikke vilt. Jeg vil anbefale deg å lese "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor, og også alt annet av henne. Boka "Klikkertrening for din hund" synes jeg er alt for overfladisk, og synes ikke du burde basere din klikkertrening bare på et sånt grunnlag som man får av den boken.

For veeeeeeldig mange tips og mye hjelp av de på hundetreffet :wink:

Jeg er ikke den som har råd til bok og mamma synes det holder med agility-kurs og trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

greit, jeg bare sa min mening. jeg ville fraråde klikker, men jeg gleder meg over at andre har det bra med sin metode. jeg er sterkt imot klikker, men folk får gjøre som de vil. Som sagt det er et fritt land.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit, jeg bare sa min mening. jeg ville fraråde klikker, men jeg gleder meg over at andre har det bra med sin metode. jeg er sterkt imot klikker, men folk får gjøre som de vil. Som sagt det er et fritt land.. :)

Det var da uansett ikke din mening han var ute etter, men hvordan klikkertrening er. Og siden du ikke har trent/trener med klikkertrening er du kanskje ikke den beste til å uttale deg om det heller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

--------------------------------------------------------------------------------

nå var det faktisk ikke din mening om at 'klikker er no tull' han spurte om. Han spurte om hvordan det virket.

Ja, men da han spurte om Nordenstam var ikke akkurat dere stille.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, men da han spurte om Nordenstam var ikke akkurat dere stille.. hehe

Du kunne jo ha gått foran som et godt et eksempel her for det da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...