Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg-brukshund


Marthe

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg må bare kommentere jeg - igjen......

Det vendes stadig tilbake til at mallen er så skarp og hvordan skal en 16 åring takle skarpheten - hva er det som får folk til å tro at en bruksmalle nødvendigvis er skarp og at det er det som er problemet.

Selv Crizpo sier jo det "skarpheten skal jeg klare å takle" - det viser jo egentlig bare at hun ikke egentlig vet hva en bruksmalle er.

For det er nemlig ikke sånn at bruksmallen nødvendigvis er skarpere eller bedre mentalt enn øvrige belgere, heller det motsatte - det som gjør bruksmallen spesiell og som gjør den egnet til bruks på høyt nivå både i konkurranse og tjenestesammenheng er dens absurd høye drifter.

En normal belger har jaktlyst - en bruksmalle har ekstrem jaktlyst - vanlige belgere har normal kamplyst - en bruksmalle har ekstrem kamplyst osv. Og fordi disse lystene er så ekstreme så overskyggen lysten til å jage/kampe alt annet - satt i system hos en god hundefører så fremstår bruksmallen som en drømmehund - hos en ukyndig person kan det bli katastrofe.

Mallen er imidlertid ikke noe skarpere enn andre - den har altså bare ekstreme drifter - og disse driftene overskygger alt annet - klarer man å gjøre som vi gjorde med vår bruksmalle - (som som valp forsøke kirurgisk operasjon på oppdretters kne) å dempe disse lystene - ja, så er de ikke spesielt bra mentalt i det hele tatt faktisk - nå var vår sosial, han kampet og jaktet - men han var en svært engstlig liten kar når det kom til trussler osv. - da stappet han potene i ørene og sang tralalalalalalalalalalalalalalal og hverken så eller hørte - og strøk på mentaltester så det sang......... Hadde vi fremelsket det ekstreme i han så hadde han garantert stått - men vi hadde hatt en mye mindre hyggelig hund.

Vi har en liten tervetott etter delvise brukslinjer - hun har også jakt og kamplyst an mass, hos henne ble dette fremelsket - og hun har bestått mentaltester både sivilt og i forsvaret - men hun er kanskje den av våre belgere som er dårligst mentalt pr. i dag - en engstlig liten paranoid sak som kun funker fordi driftene hennes overskygges av alt annet.

Til sammenligning - våre to tervetotter - etter utstillingslinjer - har gått langt bedre tester enn bruksutgavene

Så - en malle er ikke nødvendvendigvis bedre mentalt enn langhårsvariantene - ei heller skarpere - den er bare litt mer blåst i hodet enn en normal belger...... og langt vanskeligere å handtere pga. ekstremitetene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Godt poeng, Belgerpia. Det jeg ser på de bruksvariantene jeg har kjent av bruksschäfer, malle etc, er at de er mer.... kall det "SERIØSE". De tar ting på alvor og med intensitet, og har - slik jeg synes da! - et helt spesielt og "med" blikk. De er også intense og høye i drift når det gjelder, mallen ekstra mye.

Det er vel dette jeg egentlig tenker på...

Jeg leste forøvrig et utsagn på en amerikansk hjemmeside der det ble nevnt hvordan amerikansk politi, som ofte kjøper tjenestehunder fra Europa, hadde brent seg på å importere sportshundtrente malinoiser som stod på alskens tester og hadde ditto titler. Når det kom til "the real thing", så viste det seg at de egentlig ikke var så rå - de gikk bare så fryktelig langt "på lek", at det kunne se ut som de turde allverden. Akkurat som du skriver.

Når selv voksne, drevne, erfarne hundeførere kan bomme - i både det de fremelsker, eller velger av hund, så synes jeg ikke det er et 16-åringsprosjekt. Åkke som. Har møtt en del maller som ikke er .... kall det... veldig "hyggelige". Verken mot det ene eller det andre. Fordi de er opptatt med sitt :P

Så engang en nussenusselig liten mallefrøken, rett fra kassa, hun skulle til Forsvaret. Hennes møte med en myk springervalp var en opplevelse å se på: En to måneders stivbeint, intenst stirrende, resolutt sak som nærmest overkjørte den noe eldre springeren som ikke skjønte hva denne andre egentlig drev med, selv ville han bare leke og hilse i all sin uskyld... Det var som om de tilhørte hver sin art, og ikke hver sin rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare kommentere jeg - igjen......

Det vendes stadig tilbake til at mallen er så skarp og hvordan skal en 16 åring takle skarpheten - hva er det som får folk til å tro at en bruksmalle nødvendigvis er skarp og at det er det som er problemet.

Selv Crizpo sier jo det "skarpheten skal jeg klare å takle" - det viser jo egentlig bare at hun ikke egentlig vet hva en bruksmalle er.

For det er nemlig ikke sånn at bruksmallen nødvendigvis er skarpere eller bedre mentalt enn øvrige belgere, heller det motsatte - det som gjør bruksmallen spesiell og som gjør den egnet til bruks på høyt nivå både i konkurranse og tjenestesammenheng er dens absurd høye drifter.

En normal belger har jaktlyst - en bruksmalle har ekstrem jaktlyst - vanlige belgere har normal kamplyst - en bruksmalle har ekstrem kamplyst osv. Og fordi disse lystene er så ekstreme så overskyggen lysten til å jage/kampe alt annet - satt i system hos en god hundefører så fremstår bruksmallen som en drømmehund - hos en ukyndig person kan det bli katastrofe.

Mallen er imidlertid ikke noe skarpere enn andre - den har altså bare ekstreme drifter - og disse driftene overskygger alt annet - klarer man å gjøre som vi gjorde med vår bruksmalle - (som som valp forsøke kirurgisk operasjon på oppdretters kne) å dempe disse lystene - ja, så er de ikke spesielt bra mentalt i det hele tatt faktisk - nå var vår sosial, han kampet og jaktet - men han var en svært engstlig liten kar når det kom til trussler osv. - da stappet han potene i ørene og sang tralalalalalalalalalalalalalalal og hverken så eller hørte - og strøk på mentaltester så det sang......... Hadde vi fremelsket det ekstreme i han så hadde han garantert stått - men vi hadde hatt en mye mindre hyggelig hund.

Vi har en liten tervetott etter delvise brukslinjer - hun har også jakt og kamplyst an mass, hos henne ble dette fremelsket - og hun har bestått mentaltester både sivilt og i forsvaret - men hun er kanskje den av våre belgere som er dårligst mentalt pr. i dag - en engstlig liten paranoid sak som kun funker fordi driftene hennes overskygges av alt annet.

Til sammenligning - våre to tervetotter - etter utstillingslinjer - har gått langt bedre tester enn bruksutgavene

Så - en malle er ikke nødvendvendigvis bedre mentalt enn langhårsvariantene - ei heller skarpere - den er bare litt mer blåst i hodet enn en normal belger...... og langt vanskeligere å handtere pga. ekstremitetene

Takk for et flott innlegg :P Dere har fått meg til å tenke på masse jeg enda ikke har tenkt på. Uasett så vil jeg si tusen takk! Jeg har jo enda ikke bestemt meg. Det eneste jeg har bestemt meg for er at jeg kommer til å tenke mye mer på dette enn det jeg har gjort. Uansett så kommer jeg ikke til å kjøpe valp med det første. Dette skal tenkes nøye over først. Har lært masse av dere nå, så igjen tusen takk :P

Er det noen som er bra terv oppdrettere som dere tror vil passe til meg. Så send gjerne PM. Trenger ikke å være Norske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten 18 års grense på å trene IPO.

For å få lisens må du ha gått gjennom et RIK grunnkurs og du må registrere deg som fører og hvilken hund du trener i NKK for å få lisensen, koster en hundrelapp tror jeg. Alle som trener IPO er det lister av på NKK sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tenke godt da :P

Det er bra du er tøff nok til å tåle det, for det er egentlig veldig velment! Det er trist med folk som har "for mye hund", og som strever i hverdagen og egentlig ikke har det trivelige hundeholdet de så for seg - eller som de hadde med tidligere hunder.

Desto bedre med folk, uansett alder, som gjør det riktige valget! Og finner riktige hunden deretter... Noen ganger handler det rett og slett om det å finne riktig kennel, såpass kan det bli.

Jeg håper du får noen forslag inn, hvis ikke - ta aktiv kontakt med dem som for eksempel kjenner belgerrasene her selv. Slik kunnskap er uvurderlig, og gode kontakter hjalp meg å finne "riktig hund" da jeg skulle ha min "store konkurransehund". Nå ble det jo langt mindre intensivt etter de første tre årene med konkurranser og masse trening, derfor er den nå en hyggelig og omgjengelig og fornøyd hund i hverdagen også, og da ser jeg hvor viktig det også er for totalen.

Du får holde oss underrettet, og tygge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott innlegg :P Dere har fått meg til å tenke på masse jeg enda ikke har tenkt på. Uasett så vil jeg si tusen takk! Jeg har jo enda ikke bestemt meg. Det eneste jeg har bestemt meg for er at jeg kommer til å tenke mye mer på dette enn det jeg har gjort. Uansett så kommer jeg ikke til å kjøpe valp med det første. Dette skal tenkes nøye over først. Har lært masse av dere nå, så igjen tusen takk :P

Er det noen som er bra terv oppdrettere som dere tror vil passe til meg. Så send gjerne PM. Trenger ikke å være Norske :P

*host* når man først skal begynne å vurdere en langhårsbelger, hvorfor ikke vurdere den peneste?! :P Terv du... Pffføy! <_< *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* når man først skal begynne å vurdere en langhårsbelger, hvorfor ikke vurdere den peneste?! :P Terv du... Pffføy! <_< *ler*

Høh.. Du har jo filla peiling på hva som er pent og ikke! :P:P

Sa hun som sitter her med en vakker groenendael og en stygg tervueren.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...