Gå til innhold
Hundesonen.no

Horsemanship og dempende signaler


lenekw

Recommended Posts

Skrevet

Noen hørt om horsemanship? Treningsmetoden på hest som skal fungere svært godt for tillit og læring?

Har selv prøvd det og det er skikkelig interessant. Grunnleggende har man en rundpaddock, og gjerne et tau. Man tar med seg hesten inn og slipper den løs. Deretter jager man det rundt i paddocken og bruker kroppspråket og tauet til å styre hesten. Det er utrolig hvor fort hesten lærer og hvor lite som skal til!

Etterhvert ser man etter signaler hos hesten, sånn som gjesping, legge ørene mot fører, slikking rundt munnen, senking av hodet og det slo meg at dette minnet en del om hundens dempende signaler. Når hesten gir disse signalene sier "ekspertene" at den overgir seg og har fått tillit. Man skal da løse opp kroppspråket og la hesten følge etter en. Gjør den det ikke er det en ny runde med "jaging" og styring.

Det er utrolig spennende og se utviklingen. Etterhvert kan man utvide prinsippene til ridning, miljøtrening, longering, sprang, you name it!

Det som er negativt med det må jo være at hesten jobber tilsynelatende under negativ forsterkning, og viser til og med dempende signaler for å 'dempe' fører. Eller hva skjer egentlig? Hesten er jo et byttedyr og kan ikke sammenlignes direkte med hunden som er et rovdyr.

Hilsen en funderende Lene

Guest Per Olav
Skrevet

Noen hørt om horsemanship? Treningsmetoden på hest som skal fungere svært godt for tillit og læring?

Har selv prøvd det og det er skikkelig interessant. Grunnleggende har man en rundpaddock, og gjerne et tau. Man tar med seg hesten inn og slipper den løs. Deretter jager man det rundt i paddocken og bruker kroppspråket og tauet til å styre hesten. Det er utrolig hvor fort hesten lærer og hvor lite som skal til!

Etterhvert ser man etter signaler hos hesten, sånn som gjesping, legge ørene mot fører, slikking rundt munnen, senking av hodet og det slo meg at dette minnet en del om hundens dempende signaler. Når hesten gir disse signalene sier "ekspertene" at den overgir seg og har fått tillit. Man skal da løse opp kroppspråket og la hesten følge etter en. Gjør den det ikke er det en ny runde med "jaging" og styring.

Det er utrolig spennende og se utviklingen. Etterhvert kan man utvide prinsippene til ridning, miljøtrening, longering, sprang, you name it!

Det som er negativt med det må jo være at hesten jobber tilsynelatende under negativ forsterkning, og viser til og med dempende signaler for å 'dempe' fører. Eller hva skjer egentlig? Hesten er jo et byttedyr og kan ikke sammenlignes direkte med hunden som er et rovdyr.

Hilsen en funderende Lene

http://www.hanneshh.com

--

Per Olav

Skrevet

Det finnes mange metoder i horsemanship, det du beskriver er en metode for å få en hest (som gjerne i utganspunktet ikke stoler på folk) til å stole på deg, og følge deg som leder.

Horsemanship handler om å bruke hestens språk til å kommunisere hva du ønsker av den, noe som er en fantastisk mye bedre metode enn å prøve å banke vett i skallen på hesten. Hester er vennlige flokkdyr, og de vil gjerne ha en leder, og de vil samarbeide med folk de stoler på.

Det er en stressfri måte å trene hest på, både for deg og hesten.

Bare fortsett på kurs, men husk at det finnes mange grener innenfor horsemanship, de fleste er effektive, men det er lurt å finne metoden som passer deg.. Hoveddelen er uansett å lese hesten, og la den lese deg.

Skrevet

Jeg har tenkt på det de siste dagene, at det ville være gøy å prøve dette på hunder. Man kan jo egentlig sammenligne det med å bruke dempede signaler, det blir jo nesten det samme.

Det er hvertfall utrolig herlig å se samspillet mellom eier og en NH trent hest. Fantastisk.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...