Gå til innhold
Hundesonen.no

Skaffe oss en hund til...


EngelskSetter

Recommended Posts

CIMG0228.jpg

Bildet er Liza :rolleyes:

Dere vet sikkert at hunden min, Liza er døv..

Liza avskyr å være alene, det er fordi hun ikke kunne høre og ble redd og vet ikke

hva som skjer rundt henne siden ikke kunne høre.. Var hos dyreklinikk på torsdag for å

sjekke øynene til Liza (øyebetennelse) og fikk øyedrypp.. Spurte jeg dyrelege om å være alene.

Dyrelegen sier at de døve hunder avskyr å være alene fordi ikke høre hva som skjer osv. Så derfor blir

det meget vanskelig å være alene. Så han sa at jeg har 2 valg.. Å skaffe en hund til eller gis bort Liza..

Vi kan ikke tenke oss å gis bort Liza. Så vi har bestemt å skaffe oss en hund til.. Sammen rase og eldre enn

Liza.. Fikk tilbud av en omplassering å få en engelsk setter, tispe. snart 8 år.. Men sprek som 5 åringer..

Vi har takke ja.. Liza vil føler seg tryggere når en annen hund er tilstede alene i noe timer.. Så vi vente på svar om når vi overta engelsk setter. Blir spennnede :rolleyes:

Hvis dere vil gi noe råd eller kommandoer så bare gjør det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en del som har løst være hjemme alene problemer på den måten der ja :P Riktignok ikke med døv hund, men det funker nok helt sikkert! :P Hold oss oppdatert da! :wub: Og bilder av nkommeren er jo et must! Liza er flott forresten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hyggelig tenkt av dere. Bare én ting... vær veldig rolig og ta det pent den første tiden når dere får den nye hunden inn i heimen. En døv hund kan oppføre seg litt annerledes enn hørende hunder er vant til, og det kan kanskje skje noen uheldige situasjoner før den nye venner seg til den døve hunden.

Husker vi traff en hund som oppførte seg så merkelig i parken engang; jeg så at særlig den eldste, som er suveren i forhold til andre "rare" hunder, gikk unna og lot som ingenting, da den andre hunden skvatt og ble nervøs. Det viste seg at den vi hadde truffet var blind, orienterte seg suverent med hørselen, men skvatt når noen kom borti henne bakfra, hvis hun ikke hadde skjønt at de var så nære. Med mer utrygge hunder kunne dette blitt dumt.

Men hunder er tilpasningsdyktige, så med litt tid vil nok den nye skjønne Lizas begrensninger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg godt, Liza virker ikke nervøse men lett å skvatt hvis noe plutselig ta på ryggen hennes uten hun visste det.. Så vi er meget obs på det.. Når Ronja ankom til oss imorgen (tirsdag 23 mai) Så skal vi selvsagt være i ro og la Ronja blir kjent med nye hjem og oss pluss Liza.. så vi kom til å følge med de første dagene med disse 2 om hvordan det går.. Har jo avtale å prøvetid 1 mnd så vi får bare håper at det vil fungere bra mellom Ronja og Liza.. Ronja har bodde sammen med Setter før og er vant til. Men med døv hund vet vi ikke. så det blir nok spennende og se hvordan det går.. Jeg kom til å fortelle dere om hvordan det gikk, selvsagt med bilder :icon_redface:

Mvh Marianne & Liza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :(

Fikk vite nettopp at Ronja ankom til Gardermoen kl 16:00 imorgen og min samboer skal hente Ronja der.

Så alt er iorden :(

Omplassering mente at Liza har så godt på ha Ronja siden Ronja er så rolig og eldre, meget kosete osv.. Så det blir spennende om det stemte :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. :D

Hadde ikke vært tid i data etter Ronja ankom til oss igår..

Ronja er utrolig flott hund, Liza var overlykkelig da Ronja ankom og ville blir kjent med Ronja allerede.

Aldri sett Liza så glad og lykkelig. Men Ronja har jo vondt i poter, føttene hennes, sår og ømme. Det fikk vi desverre ikke opplysningen, 3 kuler i kroppen har vi ikke fått opplysningen om heller. Var ganske overrasket da samboer min hentet Ronja. Men har snakket med omplassering om dette så alt er iorden, men Ronja vil ikke ha noe med Liza å gjøre. Avvise og 2 ganger angrip mot Liza at jeg ble sinna på Ronja og sjekke Liza sin hode etter bitemerker :D . Heldigvis ingen bitemerket.. Så vi ser at Ronja liker ikke Liza. Så vi ble bestemt å ikke beholder Ronja for vi vil jo beskytte Liza.. Så en par fra oslo skal ha Ronja til fredag.

Vi kan ikke ha Ronja når Liza virker så redd og tør ikke nær Ronja etter angrip. Det er slags advarsel..

Så derfor bestemt vi at Ronja skal blir hos en annen par..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdater nå om idag..

Det har vært meget merkelig idag.. Ikveld ble Ronja ganske vill her hjem som lekende. Ble Liza så lekende og leker med Ronja siden Ronja var lekende og vill. Men merkelig nok at Ronja angrip som ADVARSEL mot Liza og vi kan ikke skjønner.. :D Vi ble enig at Ronja kan vi ikke ha. En par vil ha Ronja og vi skal levere Ronja imorgen kveld til en par.. For å være ærlig, vi gleder oss at en par ville ha Ronja. For vi fryktelig at Liza vil tilslutt tro at angrip er lov. For Liza er bare 11 mnd gammel og har mye å lærer. Så vi ville ikke at Liza vil tro at det er lov og ble sånn selv og... :unsure:

Rambo: Vi er enige at vi skal se etter en annen hund, men vi vil HELS at når vi har funnet en så dra vi dit og hilse på hund og ta med Liza også for å se om kjemi passer fint eller ikke.. Nå er vi ganske meget nøye og Liza skal alltid blir med og hilse andre hund.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdater nå om idag..

Det har vært meget merkelig idag.. Ikveld ble Ronja ganske vill her hjem som lekende. Ble Liza så lekende og leker med Ronja siden Ronja var lekende og vill. Men merkelig nok at Ronja angrip som ADVARSEL mot Liza og vi kan ikke skjønner.. :D Vi ble enig at Ronja kan vi ikke ha. En par vil ha Ronja og vi skal levere Ronja imorgen kveld til en par.. For å være ærlig, vi gleder oss at en par ville ha Ronja. For vi fryktelig at Liza vil tilslutt tro at angrip er lov. For Liza er bare 11 mnd gammel og har mye å lærer. Så vi ville ikke at Liza vil tro at det er lov og ble sånn selv og... :unsure:

Rambo: Vi er enige at vi skal se etter en annen hund, men vi vil HELS at når vi har funnet en så dra vi dit og hilse på hund og ta med Liza også for å se om kjemi passer fint eller ikke.. Nå er vi ganske meget nøye og Liza skal alltid blir med og hilse andre hund.. :P

Ok, ja det kan jo være lurt å se om kemien stemmer, er ikke alle hunder som takler de med spesielle behov, men det er da altis noen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie:

Ja det vil vært bedre å blir kjent og se om åssen det er før man ta med hund nr 2 hjem..

Vi tar oss god tid og se hvordan det går. Ronja er hos en annen par nå og Liza er enda mer glade nå.

Godt for oss å se Liza er så glade og livlig nå enn da Ronja var her... :D

Vi tar oss goooooood tid å se etter en annen hund... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...