Gå til innhold
Hundesonen.no

Skaffe oss en hund til...

EngelskSetter

Recommended Posts

Skrevet

CIMG0228.jpg

Bildet er Liza :rolleyes:

Dere vet sikkert at hunden min, Liza er døv..

Liza avskyr å være alene, det er fordi hun ikke kunne høre og ble redd og vet ikke

hva som skjer rundt henne siden ikke kunne høre.. Var hos dyreklinikk på torsdag for å

sjekke øynene til Liza (øyebetennelse) og fikk øyedrypp.. Spurte jeg dyrelege om å være alene.

Dyrelegen sier at de døve hunder avskyr å være alene fordi ikke høre hva som skjer osv. Så derfor blir

det meget vanskelig å være alene. Så han sa at jeg har 2 valg.. Å skaffe en hund til eller gis bort Liza..

Vi kan ikke tenke oss å gis bort Liza. Så vi har bestemt å skaffe oss en hund til.. Sammen rase og eldre enn

Liza.. Fikk tilbud av en omplassering å få en engelsk setter, tispe. snart 8 år.. Men sprek som 5 åringer..

Vi har takke ja.. Liza vil føler seg tryggere når en annen hund er tilstede alene i noe timer.. Så vi vente på svar om når vi overta engelsk setter. Blir spennnede :rolleyes:

Hvis dere vil gi noe råd eller kommandoer så bare gjør det :wub:

Skrevet

Har hørt om en del som har løst være hjemme alene problemer på den måten der ja :P Riktignok ikke med døv hund, men det funker nok helt sikkert! :P Hold oss oppdatert da! :wub: Og bilder av nkommeren er jo et must! Liza er flott forresten :P

Skrevet

Det er jo hyggelig tenkt av dere. Bare én ting... vær veldig rolig og ta det pent den første tiden når dere får den nye hunden inn i heimen. En døv hund kan oppføre seg litt annerledes enn hørende hunder er vant til, og det kan kanskje skje noen uheldige situasjoner før den nye venner seg til den døve hunden.

Husker vi traff en hund som oppførte seg så merkelig i parken engang; jeg så at særlig den eldste, som er suveren i forhold til andre "rare" hunder, gikk unna og lot som ingenting, da den andre hunden skvatt og ble nervøs. Det viste seg at den vi hadde truffet var blind, orienterte seg suverent med hørselen, men skvatt når noen kom borti henne bakfra, hvis hun ikke hadde skjønt at de var så nære. Med mer utrygge hunder kunne dette blitt dumt.

Men hunder er tilpasningsdyktige, så med litt tid vil nok den nye skjønne Lizas begrensninger. Lykke til!

Skrevet

Ja det vet jeg godt, Liza virker ikke nervøse men lett å skvatt hvis noe plutselig ta på ryggen hennes uten hun visste det.. Så vi er meget obs på det.. Når Ronja ankom til oss imorgen (tirsdag 23 mai) Så skal vi selvsagt være i ro og la Ronja blir kjent med nye hjem og oss pluss Liza.. så vi kom til å følge med de første dagene med disse 2 om hvordan det går.. Har jo avtale å prøvetid 1 mnd så vi får bare håper at det vil fungere bra mellom Ronja og Liza.. Ronja har bodde sammen med Setter før og er vant til. Men med døv hund vet vi ikke. så det blir nok spennende og se hvordan det går.. Jeg kom til å fortelle dere om hvordan det gikk, selvsagt med bilder :icon_redface:

Mvh Marianne & Liza

Skrevet

Takk skal dere ha :(

Fikk vite nettopp at Ronja ankom til Gardermoen kl 16:00 imorgen og min samboer skal hente Ronja der.

Så alt er iorden :(

Omplassering mente at Liza har så godt på ha Ronja siden Ronja er så rolig og eldre, meget kosete osv.. Så det blir spennende om det stemte :o

Skrevet

Hei folkens. :D

Hadde ikke vært tid i data etter Ronja ankom til oss igår..

Ronja er utrolig flott hund, Liza var overlykkelig da Ronja ankom og ville blir kjent med Ronja allerede.

Aldri sett Liza så glad og lykkelig. Men Ronja har jo vondt i poter, føttene hennes, sår og ømme. Det fikk vi desverre ikke opplysningen, 3 kuler i kroppen har vi ikke fått opplysningen om heller. Var ganske overrasket da samboer min hentet Ronja. Men har snakket med omplassering om dette så alt er iorden, men Ronja vil ikke ha noe med Liza å gjøre. Avvise og 2 ganger angrip mot Liza at jeg ble sinna på Ronja og sjekke Liza sin hode etter bitemerker :D . Heldigvis ingen bitemerket.. Så vi ser at Ronja liker ikke Liza. Så vi ble bestemt å ikke beholder Ronja for vi vil jo beskytte Liza.. Så en par fra oslo skal ha Ronja til fredag.

Vi kan ikke ha Ronja når Liza virker så redd og tør ikke nær Ronja etter angrip. Det er slags advarsel..

Så derfor bestemt vi at Ronja skal blir hos en annen par..

Skrevet

Oppdater nå om idag..

Det har vært meget merkelig idag.. Ikveld ble Ronja ganske vill her hjem som lekende. Ble Liza så lekende og leker med Ronja siden Ronja var lekende og vill. Men merkelig nok at Ronja angrip som ADVARSEL mot Liza og vi kan ikke skjønner.. :D Vi ble enig at Ronja kan vi ikke ha. En par vil ha Ronja og vi skal levere Ronja imorgen kveld til en par.. For å være ærlig, vi gleder oss at en par ville ha Ronja. For vi fryktelig at Liza vil tilslutt tro at angrip er lov. For Liza er bare 11 mnd gammel og har mye å lærer. Så vi ville ikke at Liza vil tro at det er lov og ble sånn selv og... :unsure:

Rambo: Vi er enige at vi skal se etter en annen hund, men vi vil HELS at når vi har funnet en så dra vi dit og hilse på hund og ta med Liza også for å se om kjemi passer fint eller ikke.. Nå er vi ganske meget nøye og Liza skal alltid blir med og hilse andre hund.. :D

Skrevet

Oppdater nå om idag..

Det har vært meget merkelig idag.. Ikveld ble Ronja ganske vill her hjem som lekende. Ble Liza så lekende og leker med Ronja siden Ronja var lekende og vill. Men merkelig nok at Ronja angrip som ADVARSEL mot Liza og vi kan ikke skjønner.. :D Vi ble enig at Ronja kan vi ikke ha. En par vil ha Ronja og vi skal levere Ronja imorgen kveld til en par.. For å være ærlig, vi gleder oss at en par ville ha Ronja. For vi fryktelig at Liza vil tilslutt tro at angrip er lov. For Liza er bare 11 mnd gammel og har mye å lærer. Så vi ville ikke at Liza vil tro at det er lov og ble sånn selv og... :unsure:

Rambo: Vi er enige at vi skal se etter en annen hund, men vi vil HELS at når vi har funnet en så dra vi dit og hilse på hund og ta med Liza også for å se om kjemi passer fint eller ikke.. Nå er vi ganske meget nøye og Liza skal alltid blir med og hilse andre hund.. :P

Ok, ja det kan jo være lurt å se om kemien stemmer, er ikke alle hunder som takler de med spesielle behov, men det er da altis noen :P

Skrevet

Uff, det var jo veldig synd :D Kanskje dere bør de etter en hund som Liza og dere kan få muligheten til å bli kjent med på forhånd før dere får den med dere hjem.

Skrevet

Emilie:

Ja det vil vært bedre å blir kjent og se om åssen det er før man ta med hund nr 2 hjem..

Vi tar oss god tid og se hvordan det går. Ronja er hos en annen par nå og Liza er enda mer glade nå.

Godt for oss å se Liza er så glade og livlig nå enn da Ronja var her... :D

Vi tar oss goooooood tid å se etter en annen hund... ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...