Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpe biting


42526282028292

Recommended Posts

Jeg har en valp som er snart 6 måneder. jeg har fått hun til å slutte å bite meg men hun biter alle andre. når jeg har gjester biter hun dem i hendene og i buksa når dem går. det er veldig plagsomt for de.

Hvordan få hun til å slutte med det? hun hører ikke på meg når jeg sier i fra og ingen av gjestene vill snakke strengt til hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning av at det ikke hjelper å snakke strengt til en valp/unghund som biter. Det som hjelper meg i sånne situasjoner er at jeg ber gjestene overse hunden totalt. Ikke gi den det grann oppmerksomhet, gjerne snu seg vekk og vise at de ikke er interessert. Da slutter hun med en gang, for dette var det jammen lite underholdning i. En annen ting er jo at du kan sysselsette hunden mens du har gjester ved å gi den noe å tygge på eller noe å leke med, eventuelt sette den ute litt. Hvis ikke noe av dette fungerer kan du for eks. binde hunden inne, eller ha den inne på et rom til den roer seg ned. Men som sagt tror jeg ikke streng stemme fra besøkende vil ha noen effekt på den type problemer. Jeg har alltid innbilt meg at hvis man først driver med korrigering er du/familien de eneste som kan irettesette hunden. Vet ikke hvorvidt dette stemmer eller ikke, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut :D. Vi kjørte vel en slags nulltoleranse på biting. Det vil si at var vi på tur når hun begynte å hoppe og bite, tråkket vi på båndet, slik at hopping ble umulig. Samtidig snudde vi oss litt vekk, slik at sosial forsterkning ble eliminert. Når ro var etablert, dvs, hun snudde litt på hodet, eller viste andre dempende signaler gikk vi videre som om ingenting var hendt. Innimellom måtte vi tråkke på båndet for annet hvert skritt, men det ble jo bare en ganske kjedelig tur for hunden. Jeg har god tid, jeg.... Inne så brukte vi mye rotrening. Bandt henne i et bordbein, eller la henne i buret. Helt stille, ikke noe kjefting, eller trøsting for den del. Når ro var etablert, ble hun løsnet. Hun roet seg veldig fort på denne måten. Vi fjernet også alle "stress" leker og hadde i en periode bare tyggebein og "intelligensleker" tilgjengelig. Vi trente mye ro ved å klappe henne på brystkassen o.a. samt ferdigheter som å sitte før hun ble hilst på, når vi kom hjem. Alt som på en måte kunne få henne til å "ta av", har vi trent til å bli rolige, behagelige situasjoner for alle parter. Jeg ville nok hindret henne å bite folk som skal gå og trent henne i å sitte (dvs forsterke atferden å sitte) slik at det ble mer atraktivt for henne å sitte pent når noen skal gå, enn å bite dem B) .

Vår hund hadde nok vært utsatt for diverse straffeprosedyrer og utilsiktede forsterkningsskjema da vi overtok henne, så forsøk på ulike "nei" og "fy" strategier fyrte bare oppunder bitingen hennes. Det som har vært og er utrolig effektivt er derimot å lære henne positive alternativer, som selvfølgelig får både ros og godbiter til å strømme over henne.

Jeg tror det meste av det hundene våre finner på er sosialt forsterket og all oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet, så på den måten kan det hende vi forsterker atferd vi egentlig ønsker å fjerne. Ved å ikke gi uønsket atferd oppmerksomhet (dvs ignorere den), straffer vi på den måten at vi ikke formidler forsterker på atferden, men vi påfører heller ikke et onde (som f.eks høy sint stemme, eller fysisk ubehag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...