Gå til innhold
Hundesonen.no

Welsh springer spaniel


Renate A

Recommended Posts

Jeg har ikke egen erfaring med springeren, men jeg har en god venninne og en treningskamerat som har en springer. En super allrounder, som er på god vei til å bli godkjent redningshund. En kjempeglad og trivelig hund, som logrer med halen i sirkler HELE tida... :D Førerorientert og lettdressert.

Om hun er rasetypisk eller ikke, aner jeg egentlig lite om, men hun er i hvert fall super på alle mulig områder. Elsker barn, går fint overens med alle hunder, treningsvillig til tusen, og ja som sagt; en all rounder. Men jeg må jo også si at hundefører her er en meget dyktig dame.

Rolig inne, men er vandt med mye aktivitet og krever derfor det og, men tåler fint dager der det ikke skjer så mye. Hun er helt rå med nesa, men har jo gått spor siden hun var knøtt liten og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egen erfaring med springeren, men jeg har en god venninne og en treningskamerat som har en springer. En super allrounder, som er på god vei til å bli godkjent redningshund. En kjempeglad og trivelig hund, som logrer med halen i sirkler HELE tida... :D Førerorientert og lettdressert.

Om hun er rasetypisk eller ikke, aner jeg egentlig lite om, men hun er i hvert fall super på alle mulig områder. Elsker barn, går fint overens med alle hunder, treningsvillig til tusen, og ja som sagt; en all rounder. Men jeg må jo også si at hundefører her er en meget dyktig dame.

Rolig inne, men er vandt med mye aktivitet og krever derfor det og, men tåler fint dager der det ikke skjer så mye. Hun er helt rå med nesa, men har jo gått spor siden hun var knøtt liten og da...

Så flott å høre dine erfaringer, møtte en på tur idag og har møtt to før og de er så herlige, ser ut til å være en "Renate hund"

Men det er denne varianden av springer du mener venninnen din har? (det er den jeg har lyst på)

lg_welsh_springer1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre dine erfaringer, møtte en på tur idag og har møtt to før og de er så herlige, ser ut til å være en "Renate hund"

Men det er denne varianden av springer du mener venninnen din har? (det er den jeg har lyst på)

lg_welsh_springer1.jpg

Ja, det er den typen... Finnes det fler? :D

Jeg har forelsket meg veldig i denne hunden, hun er skikkelig god! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den typen... Finnes det fler? :D

Jeg har forelsket meg veldig i denne hunden, hun er skikkelig god! :P

jeg trodde kanskje du mente den med lengre ører, men det er flott at vi er på samme spor, for de virker så herlige.

Det er vel en fuglehund, vet du hvordan de er i forhold til andre fuglehunder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde kanskje du mente den med lengre ører, men det er flott at vi er på samme spor, for de virker så herlige.

Det er vel en fuglehund, vet du hvordan de er i forhold til andre fuglehunder??

Jeg har egentlig null peiling på fuglehunder, så jeg skal ikke begi meg ut på noen dristige beskrivelser her, men jeg kjenner en ES ganske godt, og den er hakket "villere" for å si det sånn... :rolleyes: Men den har en helt annen type eier og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig null peiling på fuglehunder, så jeg skal ikke begi meg ut på noen dristige beskrivelser her, men jeg kjenner en ES ganske godt, og den er hakket "villere" for å si det sånn... :rolleyes: Men den har en helt annen type eier og da...

Ei venninne av meg har drevet med ES i 20år og hun sier at WSP nok er hakket roligere

Nå er jo jeg en aktiv person og vil ha en aktiv hund, men vet ikke om jeg orker fuglehund ala settere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har drevet med ES i 20år og hun sier at WSP nok er hakket roligere

Nå er jo jeg en aktiv person og vil ha en aktiv hund, men vet ikke om jeg orker fuglehund ala settere :D

Veldig enig med deg der.. :P Jeg har en veldig aktiv rase jeg, og stortrives med det, men det er noe helt annet enn en ES. (Jeg vil helst slippe hunder som drar på jakt alene i Oslo :rolleyes: )

Ikke noe galt om ES altså, bare for å poengtere det, bare ikke riktig hund for meg.

Edit: Jeg har tittet litt på hjemmesidene dine før, så ja, du kler nok en aktiv rase... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg der.. :D Jeg har en veldig aktiv rase jeg, og stortrives med det, men det er noe helt annet enn en ES. (Jeg vil helst slippe hunder som drar på jakt alene i Oslo :rolleyes: )

Ikke noe galt om ES altså, bare for å poengtere det, bare ikke riktig hund for meg.

Edit: Jeg har tittet litt på hjemmesidene dine før, så ja, du kler nok en aktiv rase... :P

Ja jeg må ha en hund som er med og som elsker å være med, Chicka er jo som oftest med meg overalt og før skaden hennes så trente vi aktivt til konkurranse i LP, var startklare også skadet hun seg.

Kommer ikke til å skaffe meg ny hund før Chicka er borte, hun har så spesiell historie bak seg (omplassering) og er såpass "mamma dalt" at hun skal få være alene med meg helt til hun går til den andre siden.

Men man må jo tenke seg om og vurdere hva den neste hunden skal være så man ikke bommer totalt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber spanielene på en helt annen måte enn setterne, de kan vel egentlig ikke sammenliknes helt. Er mer førernære og samarbeider mer med jeger/fører, skal sjeldent løpe ut av synsfeltet. Welshen er hakket mindre i str enn den engelske, er den ikke? Den er også av en litt lettere type. Livlige, noen ville kanskje oppfattet dem som 'vimsete', rimelig lettlærte, aktive og trenger en god del mosjon.

Mitt inntrykk i hvert fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora til min hund er engelsk eller welsh springer. Jeg syns hun liknet mest engelsk men etterhvert sa eier at det var welsh, men det stemte visst ikke i følge noen på et annet forum. Men uansett så var hun herlig, kjempe glad da vi kom, gikk løs og var bare skjønn! Min valp er blanding av springer og collie og er utrolig lettlært og grei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo engelsk springer, og har vært på spanieltreff med welsh. Det jeg synes å kunne skille mellom de to rasene, er at welshen virker mer vimsete og "villere" enn den engelske. Kanskje var det bare utvalget der som var slik, jeg vet ikke. :rolleyes: Tror det kommer veldig an på eieren også, men de er i alle fall veldig lette å trene til "kontakt", altså det å være oppmerksom på fører. Ikke at det er noe særlig sammenligningsgrunnlag, men Casper var jo halvt irsk setter, og han og Tulla var jo natt og dag! Hun kan jeg slippe ut i hagen hos foreldrene mine, uten å lure på om hun stikker av etter en morsom lukt, mens han måtte jeg følge med, og satse på at den eventuellet lukten han fant ikke overgikk innkallingen. Han hadde ingen problemer med å løpe veeeldig langt vekk, som settere flest, siden de skal søke veldig vidt. Tulla holder seg veldig nærme meg, og jeg tror ikke hun har løpt lengre unna enn kanskje 50 m når hun er løs. Kanskje lengre hvis det er andre hunder der da, men hun kommer alltid tilbake for å sjekke at jeg er der.

I forhold til border collie (er ikke chicka blanding av det?), så synes jeg hun er roligere i bevegelsene. Man får ikke denne hypre trippingen, hvis man viser en bc en ball. Og settergleden er slett ikke den samme som springer gleden, eller retrivergleden. Personlig liker jeg retriver/settergleden bedre, men det har jo lite å si. For å si det sånn; (tipper Chicka er ca slik Casper var, når det gjaldt å vise glede), så skal det ganske masse til før du møter en så glad hund igjen. Selvsagt er Tulla glad, men på en helt annen måte, men det er vanskelig å forklare.

Men du skal ikke være redd for å få en setter, hvis du kjøper springer. De er veldig forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på samme jurs sim den springeren som var på det spanielltreffet, og jeg synes det er veldig trivelige hunder. Den welshen på kurset bjeffer en del, nesten mer enn ask har jeg inntrykk av, men det er nok på grunn av at den er ivrig på treningen, for eieren sier den ikke er slik hjemme.

Welshen er veldig lettlært, hvertfall den jeg har møtt. Ser enorm framgang på den hunden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på samme jurs sim den springeren som var på det spanielltreffet, og jeg synes det er veldig trivelige hunder. Den welshen på kurset bjeffer en del, nesten mer enn ask har jeg inntrykk av, men det er nok på grunn av at den er ivrig på treningen, for eieren sier den ikke er slik hjemme.

Welshen er veldig lettlært, hvertfall den jeg har møtt. Ser enorm framgang på den hunden. :P

Hvilken welsh var på spanieltreffet? Den som var på hundetreff, var i alle fall ikke på spanieltreff.. :D

Renatea: Jeg tror ikke du skal være redd for å få en hund som ikke er aktiv nok, men det er du kanskje ikke heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken welsh var på spanieltreffet? Den som var på hundetreff, var i alle fall ikke på spanieltreff.. :D

Renatea: Jeg tror ikke du skal være redd for å få en hund som ikke er aktiv nok, men det er du kanskje ikke heller?

jumbo trur jeg den på kurset (appelmerket) heter..den var hvertfall på spanielltreffet i følge eieren..

EDIT: mente selfølgelig welshen i innlegget jeg skrev først her, ikke springer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken welsh var på spanieltreffet? Den som var på hundetreff, var i alle fall ikke på spanieltreff.. :D

Renatea: Jeg tror ikke du skal være redd for å få en hund som ikke er aktiv nok, men det er du kanskje ikke heller?

Nei aktive hunder er ikke noe problem for meg, jeg har også en evne til å roe ned alle dyr jeg kommer i kontakt med, har hatt masse super stressede hester (galopphester) og de har roet seg etterhvert.

Chicka har jo også roet seg godt ned her, lurer på om jeg sonderer ut masse Oxytocin her..hi hi :P:P

Venninnen min har hatt flere Engelsk Springere og erfaring med disse i 20år, har en fille bestemor som er/var oppdretter for denne rasen.

Har pratet litt rundt det i dag og den Engelske er vist nok mer aktiv som valp enn det Welshen er, selvfølgelig kommer dette ann på individ, men det er vist en viss forskjell.

Men det er lenge til (håper jeg9 at jeg skal ha en hund til så jeg har god tid på å studere rasen og evt andre raser, men jeg har virkelig falt skikkelig for Welshen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...