Gå til innhold
Hundesonen.no

Long time ago


Guest Christine

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

skjønner deg veldig godt jeg... Har litt av den samme "dritt ungen" i min hund, men så kommer en fin dag- og en treningsøkt som aldri har gått bedre. Og du tenker- hvorfor gikk det så "ræva" igår?

Det jeg prøver å si er- jobb og ikke gi opp, stå på- du kan klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel settere kjent for å ha et enormt stort behov for mosjon da..Kjenner flere settere som stikker av på samme måte som din, og de kan løpe i timesvis før de kommer tilbake! Har ikke så mye trøst å komme med, dere har jo valgt å skaffe dere en hund som er bygd for jakt og derfor er ekstremt utholdende :)

På en måte er det vel ikke så rart at de stikker av når de ikke får den fysiske og mentale stimuleringen de trenger, tenk på all den energien de har innabords og som skriker etter å få komme ut :)

Puh, er glad vi ikke har en slik energi bombe her i huset :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, been there - done that! :) Tror de fleste har følte det sånn noen ganger! Innimellom har jeg bare lyst til å slenge Mira laaaaangt inn i skogen og løpe raskt derfra før hun skjønner hva som har skjedd! (Hun er uansett ikke smart nok til å finne veien hjem igjen selv.... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Joda, han stakk av mye før, og jeg klarte på en eller annen måte og legge det av han...

Da kom han hele tiden, men han har tydeligvis fått til bake sitt gamle jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen hyggelige innkallingsøkter med langlina på, dere. Med masse pølsebiter og lave krav. Klart han kan! Dette går bra. Alle hunder er noen drittbikkjer innmellom. Ja, ikke mine, da :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ta noen hyggelige innkallingsøkter med langlina på, dere. Med masse pølsebiter og lave krav. Klart han kan! Dette går bra. Alle hunder er noen drittbikkjer innmellom. Ja, ikke mine, da :wallbash:

Det er jo akuratt dette jeg har lagt vekt på i det siste..... :wallbash:

Små avstander, med litt forrstyrrelser og gode godbiter...

Ingenting ser ut til å fingere lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du er sinna, fustrert og "hater" bikkja akkurat nå. Tor meg jeg har vært det jeg også. Vært veldig sint, og rett og slett hatet hunden. Det føles vondt, og vanskelig. OG det er lov. Å ha hund er ikke bestandig en dans på roser. Ihvertfall ikke for noen som sliter med et problem. Men ta deg en pause nå idag. ikke tenk mer hund. Vent til imorgen, eller dagen etter der. Begynn litt forfra igjen. Lær av ting som skjer. Få et nytt halsbånd som sitter godt. Få et langt tau som henger etter hunden. Prøv å tren inkalling på nytt. Ikke vær redd for å søke etter råd fra andre. Har du en hundeklubb kanskje? Noen som kjenner rasen godt? Er du sint, ta en pause. Stå på og ikke gi opp riktig enda. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg vondt av deg! Start helt på skrætsj, da og forsterk når han kommer til deg helt av seg selv. Inne, ute, i bilen (eh), hvor som helst... :). Ikke gi opp, da. Jeg har fulgt med på gladtrådene dine, og du er veldig flink med ham!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Joda, jeg trener hver Mandag med hundeskolen

Kjenner mange med Settere, men vil ikke ha bikkja banket opp heller liksom...

Var ikke halsbåndet som glapp, det var jeg som mistet båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du drive med noe slags sport? Kan dere bare ikke kose dere i skogen på tur. bare være venner. Bygge opp et samhold. Ikke styre og stresse med alt mulig slags greier. Virker som om at det ikke gjør ting bedre. Du kan alltids gå tilbake til dette senere. Gjør noe hunden liker. Gå tur i skogen, lek sammen. Kos sammen. Og kanskje legg litt krav og mas på hylla for en stund. Bare forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nei, jeg MÅ ikke drive med sport.

Men du vet litt om presset jeg har fra før fra jegere som syns jeg misshandler Milo om jeg ikke går på jakt, og ialefall nå, som jeg ikke holder på med noen som helst ting...

kommer til å bli mye skogsturer fremover nå ja..Skogsturer, hundetreff og mandagstreninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda...det er det som er det kjipe med hund..det går så innmari opp og ned.Pust med magen, glem hele greia og start på nytt.Tilbakeslag får vi alle...Loke presterte å bite i jakken på en treninsgkompis i dag og jeg trodde vi var ferdig med den greia for et halvt år siden...

Det har jo gått så veldig fint fremover med dere to så jeg er sikker på at det bare er et midlertidig tilbakeslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Joda.Har prøvd spor, og han følger sporet..Litt iallefall..

Huf..Få så dårlig sammvittighet..

Ligger i kurva si og ser på meg. Sender meg sånne unnskyld, det var ikke meningen blikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk du meg til å tenke litt her..

Det har ikke noe med årstid og hva som skjer i naturen å gjøre kanskje? Har hatt inntrykk av at vinteren/tidlig vår har vært en bra tid for dere, men nå har fuglene våknet/kommet tilbake, trærne spretter, liv og lukter, ikke rart instinktene tar litt overhånd :) Er en grunn til at jeg sier en gang fuglis aldri mer, det er så utrolig mye mer å legge bånd på når man egentlig bare vil ha en kompis å finne på kule ting med!

Trekk pusten dypt, tell til hundre, han er samme hunden ennå, bare litt mer opptatt av sånt bare fugliser skjønner de må være opptatt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nå fikk du meg til å tenke litt her..

Det har ikke noe med årstid og hva som skjer i naturen å gjøre kanskje? Har hatt inntrykk av at vinteren/tidlig vår har vært en bra tid for dere, men nå har fuglene våknet/kommet tilbake, trærne spretter, liv og lukter, ikke rart instinktene tar litt overhånd :P Er en grunn til at jeg sier en gang fuglis aldri mer, det er så utrolig mye mer å legge bånd på når man egentlig bare vil ha en kompis å finne på kule ting med!

Trekk pusten dypt, tell til hundre, han er samme hunden ennå, bare litt mer opptatt av sånt bare fugliser skjønner de må være opptatt av...

HeHe..På vinteren har vi alle bremser i bånn.. :)

Har nok noe med fuglene og gjøre ja..

Går ikke an å strømme på fugl da? :)

Noen som har tips til en sommeraktivitet vi kan drive med da? Som ikke krever så mye kontroll? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg blir litt streng nå, men altså: Du har en FUGLEHUND - en hund med sterke instinkter som antakelig blir litt vel vanskelig å håndtere for ei ung jente (det er vel det du er ?). Det er svært få fuglehunder som egner seg så godt til de tradisjonelle hundesportene mange andre driver med fordi de har så sterke instinkter mht jakt på fugl. Det beste for hunden din er vel antakelig å bli trent for jakt, men det virker det ikke som om du er så interessert i (jeg lurer jo på hva man skal med en fuglehund når man ikke skal jakte fugl, men....).

Jeg vil foreslå at du iallefall begynner å sykle med hunden slik at den får utløp for sine fysiske behov.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Unnskyld at jeg blir litt streng nå, men altså: Du har en FUGLEHUND - en hund med sterke instinkter som antakelig blir litt vel vanskelig å håndtere for ei ung jente (det er vel det du er ?). Det er svært få fuglehunder som egner seg så godt til de tradisjonelle hundesportene mange andre driver med fordi de har så sterke instinkter mht jakt på fugl. Det beste for hunden din er vel antakelig å bli trent for jakt, men det virker det ikke som om du er så interessert i (jeg lurer jo på hva man skal med en fuglehund når man ikke skal jakte fugl, men....).

Jeg vil foreslå at du iallefall begynner å sykle med hunden slik at den får utløp for sine fysiske behov.

Siri

Jeg er klar over at jeg har fuglehund...Og om du trur han er vanskelig for meg og håndtere tar du helt feil... :) Altså..I noen situasjoner er han det, som denne, og sånn har det faktisk ike vært på 2-3 år.

Nei, blir nok en del innkallingstrening framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noe friområde i nærheten, hvor Milo'en får løpe løs og rase litt i fra seg?

Jeg vet jo ikke noe om hvordan Milo er, men av erfaring fra 6 forskjellige fuglhunder, 3 forskjellige raser, deriblandt engelsksetter, som vi har hatt, så har samtlige hatt sine "raptusser" når det er lenge siden de har fått rase løse rundt på fjellet.

Heldigvis har vi ett stort friområde i nærheten, for trening av hund, med fjell, vann, myr, sletter og skog - og hvis ikke krabaten får minst en tur opp dit i uka, med noen timer løs galskap, så blir han ustyrlig ellers og glemmer alt han har lært. Selv om jeg hadde syklet med ham i 7 timer i strekk, maks tempo, så hadde ikke han sett på det som ordentlig trim - han er en fuglhund til potespissene, og må virkelig beine ut for å klare å bli skikkelig sliten. Først når det behovet er dekket, kan jeg begynne å tenke på å få krabaten til å lystre i andre situasjoner.

mvh

HeliX'en, som ønsker deg lykke til med både jegerprøvelesing og med hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, blir nok en del innkallingstrening framover..

Det høres lurt ut. Husk at kriteriet for å kunne være løs bør være at den kommer når du roper. Jeg pleier å svare når folk spør meg om råd når hunden er løs og ikke kommer når de kaller på den; "Når den ikke kommer på innkalling, hvorfor løper den da løs"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, gi opp den selvmedlitenheten a! Du vet så inderlig godt at Milo har fungert supert i det siste, jeg kan legge ut den siste msn samtalen vår etter treningene som bevis! :)

Men slaget i trynet måtte komme, det gjør alltid det, og som oftest når man føler man faktisk har kontroll og livet med hund er herlig. Du, og resten av oss hundeeiere, vil alltid få slike slag i trynet, og hunden som dagen før holdt seg pent og pyntelig der den skulle, selv uten bånd, kan i dag være søkk vekk.

Og dessuten vet du at dere er kjempeflinker i agility, men nå er du for sur til å bry deg :)

og det med å gi opp milo kan DU gi opp med en gang, da er jo ikke du bedre enn han, og dessuten elsker du han av hele ditt hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen steg tilbake og begynn på nytt med innkalling og bruk langline på han. Det er helt normalt at vi får noen sånne "tilbakefall" med hundene, det er tross alt levende individer med litt egne meninger av og til. :)

Men om du kan sykle med han og kanskje la han få svømme så får han brukt litt energi og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...