Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene frøkna til å sitte i sykkelvogn

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har altså tenkt å trene Tjorven til å kunne sitte i sykkevogn, sånn at jeg kan sykle med henne, komme meg fram til turveier mye fortere, uten å gå så mye på asfalt først (det er så kjedelig). :)

Så da lurte jeg på om noen hadde noen råd? Om tilvenning, og å få henne til å gå oppi vogna frivillig, hun er ganske skeptisk...

Skrevet

Ja, jeg skjønner godt at hun er litt skeptisk. Hadde nok ikke satt meg der med det første jeg heller :)

Nei, nå er ikke jeg noen hundeekspert da, men kan jo prøve å komme med noen råd alikevel.

Du kan jo prøve å lokke henne oppi med godbiter.I hvert fall bør du nok ikke tvinge henne til å sitte i den. Det bør være frivillig. Hun kan jo få ros og godbiter hvis hun sitter pent og rolig. Start med å la henne godta å sitte der, før du legger ut på en sykkeltur. Når hun syns det går bra å sitte i sykkelvognen, kan du jo starte å trille sykkelen litt, og masse ros hvis hun godtar det. Etterhvert kan du jo ta noen korte sykkelturer, og hvis du avslutter hver økt med noe positivt,(Ros, leking, godbiter osv..) kan det jo hende hun til slutt liker å dra på sykkeltur. Hvis du driver med klikkertrening er det jo kjempesmart å bruke det også :)

Nå skygger jeg banen og lar ekspertene trå til med sine råd :)

Skrevet

Kan du ikke bare sykle rolig med henne da (altså at hun springer ved siden av)? :)

Det høres litt absurd ut å sette en hund i en sykkelvogn, men hva vet vel jeg :P Jeg tror iallefall du får mange store øyne hvis du gjør det :)

Skrevet

Kan du ikke bare sykle rolig med henne da (altså at hun springer ved siden av)? :P

Det høres litt absurd ut å sette en hund i en sykkelvogn, men hva vet vel jeg :P Jeg tror iallefall du får mange store øyne hvis du gjør det :)

Ja, jeg vet det kan virke litt spesielt... :P Men det hadde vært litt gøy da, hvis vi hadde fått det til.

Tjorven er bare 14 mnd. så jeg vil helst ikke sykle for mye med henne enda...

Bruker også klikkertrening så kom gjerne med klikkerråd :)

Jeg tror iallefall du får mange store øyne hvis du gjør det :P

Hehe, ja det kan godt være... Får håpe folk tror det er et barn som sitter inni der da :P

Skrevet

Hehe, ja det kan godt være... Får håpe folk tror det er et barn som sitter inni der da :)

:) Ja, hehe... Jeg kan se det for meg. Er jo ikke akkurat normalt å ha en hund i sykkelvogn. Jeg har aldri sett det før i hvert fall :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig, "gamle erfaringer" er vanskelig å bli kvitt. Skal ikke mye til hos oss heller før gammelt grums flyter opp. Bra hun får oppfølging av fagfolk, som sikkert hjelper med å holde fokus på hunden som ER og ikke hunder som VAR🌸
    • Håper på det. Behandler er iallefall positiv, jeg blir litt negativ merker jeg basert på tidligere erfaring. Men det er positivt at hun ikke halter eller noe sånt og tilsynelatende bygger fin og jevn muskulatur og ifølge behandler er myk og fin med god bevegelsesfrihet i ledd. 
    • Artig med rykk-og-napp-voksing😬 Håper vondt'er er forbigående🤞
    • Zelda vokser som ugress, dessverre i så stor grad at hun har litt problemer med muskulære spenninger (håper iallefall det er alt det er), men vi koser oss masse og hun utvikler seg fint tross alt og litt enkel behandling holder ting i sjakk. Gleder meg dog til hun ser litt penere og mer balansert ut, så fort fronten tar igjen bakparten så skyter bakparten fart igjen og vokser 5 cm "over natten".  Og håper hun ikke blir alt for stor. 🙈 Håper på mange fine valpevennlige turer ila høsten,  har så smått begynt å trene litt, lærer utrolig fort, men merker godt at det ikke er en rase som er avlet for bruk lenger. Iallefall ikke særlig målrettet. Men det bor en del i henne så tipper det blir en gøyal hund å trene på sikt når man bare får kanalisert det litt bedre.   
    • Det er hundrevis av hunderaser, så det er litt av en jobb å liste alle. I prinsippet er kanskje myndene de mest krevende fordi de er selvstendige, egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Men det er også individuelt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...