Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett måltid for valp

Sirup

Recommended Posts

Vi skal hente valpen med bil, og det blir en sabla kjøretur på i alle fall to dager. Alle anbefaler oss ikke å gi valpen mat før vi kjører, for å unngå oppkast. Er det greit å mate valpen bare én gang om dagen (på kveldstid) over to, kanskje tre, dager? Og skal vi da gi hele dagsrasjonen i det ene måltidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på både hunden og litt av hvert, det da. Ville nok ventet en time ihvertfall både før og etter mat, særlig etter... Jeg har aldri hatt bilsyke hunder, verken store eller små, men kanskje noen andre har erfaring de vil dele med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det er best med Bilsyketablett på Cody, pga han blir dårlig, men vet ikke hvordan det er i forhold til valp?

Men siden det er valp så er det vel ikke mer enn 15-20 minutt før maten kommer ut igjen, så stoppepauser kan jo være innrettet etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det finnes faktisk også valper som nærmest kan spise mens de kjører - uten å bli dårlige. Så jeg hadde ikke uroet meg for dette før det evt. var blitt et problem. Men med overnatting underveis, så greier man alltids å lure inn i hvertfall et par skikkelige måltider + litt underveis (rundstykke, baguett - eller noe annet snadder)..

Med en skikkelig, skikkelig bilsyk valp så hadde jeg ikke fôret i det hele tatt på morgenen - eller kanskje prøvd med noe veldig "snilt" som hvitt brød, et par fiskeboller e.l. Så hadde jeg ventet i 1-2 timer, latt valpen få lufte seg skikkelig - og så inn i bilen.

Men skikkelig-skikkelig bilsyke valper/hunder kaster opp uansett - selv om de ikke har fått mat siden dagen før!

Reisesyketabletter ville jeg ikke brukt på en liten valp - da ville jeg heller latt den "spy seg ferdig" - og SÅ gi den noe å spise. De fleste spyr ikke ubegrenset - og med en skikkelig langkjøring vil slikt kanskje til og med gå over.

Min ordentlig dårlige valp ble helt kurert etter nærmere 100 mil i bil på samme dag - så det kan jo hende det funker for deres også.

Men, som sagt, de fleste valper er IKKE bilsyke - så de klarer seg utmerket med mat i magen OG bilkjøring i rimelig god tid etterpå.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Susanne, det var beroligende å høre. Da tenker jeg vi forsøker med et lite måltid med én gang på morgenkvisten, så får den bruke tiden mens vi pakker og våkner på å fordøye frokosten. Vi tar med et ekstra teppe i tilfelle rottefelle, men håper på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo blir alltid bil syk uansett... Om vi er på en halvtimes kjøring så begynner han å pese ut med tunga og varm på snuten osv.. Jeg gir han ikke noe før en bil tur men har med meg friskt vann så han får rikelig med væske i seg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...