Gå til innhold
Hundesonen.no

Slipp


Kristina

Recommended Posts

Hvordan få en slippkommando som er lært inn positivt? (ikke no brekke opp munnen eller klyping her :wink:;) )

Jeg har prøvd litt med å leke, holde leka passiv til hu slipper å så leke igjen. Men dette er ikke så veldig effektivt da hu blir helt gæærn og ikke gir seg.Mulig jeg må trene lenger, men er det noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få en slippkommando som er lært inn positivt? (ikke no brekke opp munnen eller klyping her :wink:;) )

Jeg har prøvd litt med å leke, holde leka passiv til hu slipper å så leke igjen. Men dette er ikke så veldig effektivt da hu blir helt gæærn og ikke gir seg.Mulig jeg må trene lenger, men er det noen som har andre forslag?

Jeg har lært Tini "spytt ut" eller vi holder jo på med å øve enda, men det går greit!

Jeg måtte bryte opp munnen i starten.. Samtig jeg gjordet det så sa jeg spytt ut også fikk hun masse ros når hun hadde sluppet tingen! Dette funket på Tini. Men det er vel ikke en selfølge ar det funker på andre hunder.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke trent inn noe ordentlig slipp ennå, men kan jo hende at en av disse metodene funker (er visst vanlig i retrievermiljøet å trene sånn, men nå har jo retrieveren et utrolig mykt bitt (bortsett fra at labbisen min har glemt at hu er en labrador! :roll: )):

Kast leken bortover gulvet, og hvis hunden ikke kommer tilbake automatisk roper du på hunden. Gjør det utrolig fristende og kult å komme til deg. Når hunden kommer driter du i leken, og bare roser og klapper (særlig på halsen og under haka). Etterhvert kommer hunden sikkert til å slippe leken, og da roser du som bare det og gir en godbit (men ikke vis at du har godbit før hunden har sluppet leken!). Kast leken på nytt, gjerne med en gang så hun skjønner at det er en sammenheng mellom å slippe leken og få hente den på nytt (som sagt, metoden egner seg særlig bra for retrievere, og for dem er det å hente noe nesten himmelen, så det er ikke sikkert det er så alt for effektivt å kaste leken på nytt igjen med en gang hvis hunden din ikke elsker å hente leker).

Gjenta noen ganger hver dag. Etterhvert slipper hunden leken raskere og raskere. Til slutt kan du sette på kommando.

Den andre metoden er å ha to leker/baller. Kast den ene, og la hunden hente den. Når hunden kommer tilbake viser du den andre ballen, og når hunden har gitt fra seg ballen, kaster du den andre med en gang. Tanken er at hunden ikke skal merke at det morsomme er over selv om h*n måtte gi fra seg leken/ballen. Som sagt, dette funker bare hvis hunden er glad i å apportere.

Kast en ball, og sett deg på huk med hånda strakt ut. Med en gang hunden legger ballen i hånda kaster du den på nytt, mens alle forsøk som ikke ender med ballen i hånda di ignoreres.

Som nevnt tidligere, metodene fungerer på retrievere med mykt bitt og sterk apporteringslyst, men det er vel alltids verdt et forsøk? ;) Bare spør hvis det var noe ved metodene som var uklart. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo prøve å bytte tingen som hunden apporterer mot en godbit, vet at det funker for noen. :wink:

Det kan jo funke, men det som lett skjer er at de bare kaster fra seg apporten før de er kommet helt tilbake. Da er det jo bare å holde tilbake godbiten da, men jeg synes ikke den metoden er så effektiv. Det er jo belønning nok for henne å få hente apporten igjen, men hun må bare forstå at det skjer ingen ting før hun slipper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...