Gå til innhold
Hundesonen.no

Slipp

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan få en slippkommando som er lært inn positivt? (ikke no brekke opp munnen eller klyping her :wink:;) )

Jeg har prøvd litt med å leke, holde leka passiv til hu slipper å så leke igjen. Men dette er ikke så veldig effektivt da hu blir helt gæærn og ikke gir seg.Mulig jeg må trene lenger, men er det noen som har andre forslag?

Skrevet
Hvordan få en slippkommando som er lært inn positivt? (ikke no brekke opp munnen eller klyping her :wink:;) )

Jeg har prøvd litt med å leke, holde leka passiv til hu slipper å så leke igjen. Men dette er ikke så veldig effektivt da hu blir helt gæærn og ikke gir seg.Mulig jeg må trene lenger, men er det noen som har andre forslag?

Jeg har lært Tini "spytt ut" eller vi holder jo på med å øve enda, men det går greit!

Jeg måtte bryte opp munnen i starten.. Samtig jeg gjordet det så sa jeg spytt ut også fikk hun masse ros når hun hadde sluppet tingen! Dette funket på Tini. Men det er vel ikke en selfølge ar det funker på andre hunder.. hehe

Skrevet

Jeg gjør det der med å holde den passiv til hun slipper. Blir jo veldig ivrig hun også, men hun skjønner at hun må slippe hvis det skal bli no action. ;)

Skrevet

Har ikke trent inn noe ordentlig slipp ennå, men kan jo hende at en av disse metodene funker (er visst vanlig i retrievermiljøet å trene sånn, men nå har jo retrieveren et utrolig mykt bitt (bortsett fra at labbisen min har glemt at hu er en labrador! :roll: )):

Kast leken bortover gulvet, og hvis hunden ikke kommer tilbake automatisk roper du på hunden. Gjør det utrolig fristende og kult å komme til deg. Når hunden kommer driter du i leken, og bare roser og klapper (særlig på halsen og under haka). Etterhvert kommer hunden sikkert til å slippe leken, og da roser du som bare det og gir en godbit (men ikke vis at du har godbit før hunden har sluppet leken!). Kast leken på nytt, gjerne med en gang så hun skjønner at det er en sammenheng mellom å slippe leken og få hente den på nytt (som sagt, metoden egner seg særlig bra for retrievere, og for dem er det å hente noe nesten himmelen, så det er ikke sikkert det er så alt for effektivt å kaste leken på nytt igjen med en gang hvis hunden din ikke elsker å hente leker).

Gjenta noen ganger hver dag. Etterhvert slipper hunden leken raskere og raskere. Til slutt kan du sette på kommando.

Den andre metoden er å ha to leker/baller. Kast den ene, og la hunden hente den. Når hunden kommer tilbake viser du den andre ballen, og når hunden har gitt fra seg ballen, kaster du den andre med en gang. Tanken er at hunden ikke skal merke at det morsomme er over selv om h*n måtte gi fra seg leken/ballen. Som sagt, dette funker bare hvis hunden er glad i å apportere.

Kast en ball, og sett deg på huk med hånda strakt ut. Med en gang hunden legger ballen i hånda kaster du den på nytt, mens alle forsøk som ikke ender med ballen i hånda di ignoreres.

Som nevnt tidligere, metodene fungerer på retrievere med mykt bitt og sterk apporteringslyst, men det er vel alltids verdt et forsøk? ;) Bare spør hvis det var noe ved metodene som var uklart. :wink:

Skrevet

du kan jo prøve å bytte tingen som hunden apporterer mot en godbit, vet at det funker for noen. :wink:

Skrevet
du kan jo prøve å bytte tingen som hunden apporterer mot en godbit, vet at det funker for noen. :wink:

Det kan jo funke, men det som lett skjer er at de bare kaster fra seg apporten før de er kommet helt tilbake. Da er det jo bare å holde tilbake godbiten da, men jeg synes ikke den metoden er så effektiv. Det er jo belønning nok for henne å få hente apporten igjen, men hun må bare forstå at det skjer ingen ting før hun slipper den.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...