Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Ina

Recommended Posts

Hvordan lærer dere hunden å komme på innkalling? Hvilke kommandoer bruker dere?

Eso kommer når jeg roper på ham, bortsett fra når han har sett eller funnet noe spennende (noe han som oftest finner, og dermed "lukker ørene".. :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi er egentlig veldig flink til å komme. (Har ennå ikke skjedd at hun ikke har kommet). Men jeg holder på å lære henne en annen kommando nå, for kom blir hele tiden misbrukt av alle jeg møter. Alle roper kom kom hele tiden, ikke sant? Kom er mer sånn: Nå har jeg lyst til at du skal komme, men du bestemmer selv. Mens den nye kommandoen jeg lærer inn nå: HIT, betyr kom med en gang, uansett hva.

Jeg begynner med å rope når hun allerede er på vei mot meg, så når hun ser på meg, og til slutt når hun er opptatt med noe annet. Når hun er uoppmerksom kan jeg finne på å løpe i full fart fra henne, eller gjemme meg, sånn at hun lærer å være oppmerksom og følge med på hvor jeg er.

Men først begynner jeg altså å si det når hun selv velger å komme til meg, noe hunder som regel gjør mange ganger i løpet av en tur eller en dag. Og selvfølgelig MASSE MASSE ros og kos og gjerne en godbit innimellom når hun kommer. Det er rett og slett det beste i verden å få lov til å komme når du roper. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke på plass, siden jeg vil ha den til når hun skal stå på plass, altså ved min venstre side. Når jeg bare kaller henne inn med hit, trenger hun ikke det. Da er det nok at hun bare kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Hva med kommandoen "på plass"? Er det i samme sammenhengen den ofte brukes også, eller?>

Hvis du i fremtiden vil drive med lydighet burde du ikke bruke denne kommandoen på innkalling. Når du skal lære inn på plass må du først begynne å ha hunden på venstre side, senere når hunden går helt nærme foten din og følger med kan du begynne å si på plass, og rose masse, og gjerne hive frem en leke som overaskelse.

Når du skal kalle inn hunden kan du bruke et hvilket som helst ord. Gjerne lampeskjerm om du ønsker. hehe... husker jeg spøkte med det på kurset mitt en gang, så var det faktisk en som bestemte seg for å bruke det ordet... hehe... nå er de i klasse tre, så det er morsomt å se dem hver gang på innkalling... Det som er lurt er å alltid ha langline på hunden sånn at den alltid forstår at det er til deg den skal komme. Du må huske å ikke holde i langlinen, da skjønner hunden fort at den er i bånd. Husk å kun trokke på den hvis hunden stikker eller ikke kommer når du kaller inn. Når du kaller inn må du være veldig flink til å rose og kose masse. Bruk gjerne leke og masse godbiter som belønning ;) Husk at det skal være megapositivt hos deg. Det skal være det beste stedet på jorden. Tren gjerne med forstyrrelser, som f.eks andre valper som leker rundt. Da får du en sikrere innkalling. Det kan være greit å begynne treningen på et rolig sted da... Langlinen gjør at du alltid får hunden inn på innkalling, sånn at den forstår at "kom" betyr kom, og ikke hopp, sitt opp, snus eller danse rundt. Hvis du kaller inn og hunden ikke kommer drar du forsiktig i langlinen sånn at hunden bare ser at den skal til deg. Du må virkelig huske å rose maaaasssseeee. Husk at det beste stedet i verden er hos deg ;) Er man flink til å alltid ha på langline får man en 100% innkalling.

Husk at innkalling skal være super gøy!! :x

Dette er tipset mitt :x Lykke til med valpen din! Du har en nydelig border collie. Elsker brune borderer. Flott at du spør og lærer i forumet! Debatt er noe av det beste man kan lære av. ;) Håper du begynner å konkurere senere. Det er kjempe morro for både deg og hunden. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også hit funket bra. Det er liksom ikke det alle andre sier.

Langliner finnes i mange forskjellige lengder har jeg sett. Har selv ingen, men har tenkt på å skaffe meg det. Vet ikke om jeg kommer til å bruke den da men ;) hehe.. Hunden min kommer alltid, og hvis hun ikke kommer med en gang er det bare å løpe litt fra henne så kommer hun som ei kule ;)

Ser for meg at det blir et slit med langline f.eks. i skogen. Hunden går gjerne rundt noen trær o.l. og vips så sitter hun fast. Men det funker sikkert for noen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linen

Du trenger en langt, tynt nylonline på mellom 10-40 meter. Linen skal være av lett materiale slik at hunden ikke merker noe særlig til den, og ha glatt overflate slik at kvister og bøss ikke setter seg fast. Den bør også være lett å kveile sammen. Ca. 2-4 mm. er passe tykkelse.

Lengden på linen er avhenging av hvor langt unna deg hunden skal kunne bevege seg. Finn ut omtrent hvor langt unna hunden skal få gå og legg til noen meter på denne lengden. En ung valp trenger trenger sannsynligvis kortere line enn en voksen hund.

Flaggliner, båtliner mm egner seg godt til bruk som langline. Disse fåes kjøpt i jernvarehandler, sportsbutikker og andre forretninger. Sporliner egner seg ikke noe særlig da de er for tykke og tunge, og dessuten er de for korte.

(Sakset fra http://www.home.no/hundefaq/langline.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg ser for meg 15-20 meter med tau må bli et utroooolig kaos *lol*

Jeg har longeringsline for hest.. De er 8 meter.. Er det alt for stort og tungt? Det er jo flatsydd "nylon" tau. Er vel en mellom 1 og 2 cm bred..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke jeg ville brukt det. Litt av poenget er jo at det skal være såpass lett at han helst skal glemme at han har det på. Når det er avlangt vil jeg også tro at det lettere setter seg fast i ting.

Du skal visst ikke holde i lina, hunden skal bare dra den etter seg, så da er det vel ikke så farlig om det er litt langt. Hvis du går inn på den linken jeg skrev, så kan du lese mer. Kan jo uansett kjøpe båttau eller noe i den lengden du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om sånn flaggstangline kan funke?

Ja, det var det jeg hadde sett for meg også.. veldig tynn og lett, og er vel av "nylon", sånn at den ikke henger seg opp i alt av kvister og buseker/trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det koster all verdens heller.

Nei, det tror jeg absolutt ikke.

Søkte på "flaggstangline" på google, da kom det opp en link med "flagstangline, pris pr meter kr 6,-."

Litt forskjellige priser er det vel rundt omkring. Men la oss si 10 kroner pr meter da, det er jo fortsatt ingenting å si på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa dere noe ja! En sånn er vel veldig liten og lett, så det kanskje jeg kan bruke på min lille frøken også. Pluss at den tar veldig liten plass når man ruller den sammen. Hvis det er sånn jeg tenker på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje langline kan være et forsøk for min del. Siden Eso er fæl til å "lukke ørene" og stikke avgårde når han ser noe spennende borti veien (mennesker, dyr, bil, trepinner, steiner.. you name it!)

Blir en trygghet for meg i startfasen, til han begynner å lystre bedre på innkallinga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer dere hunden å komme på innkalling? Hvilke kommandoer bruker dere?

Eso kommer når jeg roper på ham, bortsett fra når han har sett eller funnet noe spennende (noe han som oftest finner, og dermed "lukker ørene".. :roll: )

Når han "lukker ørene" er han i gjetertranse ;)

Bordere har det med å være i transe når de finne rnoe intressant ...

det samme når de gjeter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han "lukker ørene" er han i gjetertranse ;)

Bordere har det med å være i transe når de finne rnoe intressant ...

det samme når de gjeter :wink:

Men hvordan hører de da kommandoen til eieren som enten står å roper eller "plystrer" ordre fra sidelinjen?

Jeg lurer på om han innerst inne hører hvem som roper på ham, og at han egentlig burde komme.. men så er det jo såååå mye spennende for en valp ;)

Men hvis jeg roper på ham, og begynner å småjogge/løpe motsatt vei av ham, da kan jeg love det tar 2 sekunder, så er han på plass, hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje langline kan være et forsøk for min del. Siden Eso er fæl til å "lukke ørene" og stikke avgårde når han ser noe spennende borti veien (mennesker, dyr, bil, trepinner, steiner.. you name it!)

Blir en trygghet for meg i startfasen, til han begynner å lystre bedre på innkallinga ;)

ahhahha! kjenner meg igjen der gitt. Lunah lukker øra konstant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan hører de da kommandoen til eieren som enten står å roper eller "plystrer" ordre fra sidelinjen?

Jeg lurer på om han innerst inne hører hvem som roper på ham, og at han egentlig burde komme.. men så er det jo såååå mye spennende for en valp ;)

Men hvis jeg roper på ham, og begynner å småjogge/løpe motsatt vei av ham, da kan jeg love det tar 2 sekunder, så er han på plass, hihi..

Jepp, det bruker jeg også å gjøre ;) hehe.. Det er lurt, for da skjønner dem at det gjelder å følge med. Du kan også prøve å gjemme deg når han er uoppmerksom, f.eks. bak et tre i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...