Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan vet man at det er en frisk hund man kjøper?


Recommended Posts

Altså, en helseattest som er max en uke gammel skal medfølge når du kjøper valp. Den skriver veterinæren etter å ha undersøkt kullet, og hver og en valp får sin egen attest. På den står det om hunden er frisk, eller om veterinæren har funnet noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helseattest sier at ved klinisk undersøkelse synes valpen frisk. Men desverre er det jo en del man ikke kan oppdage på slike undersøkelser. Hadde en valp for halvannet år siden som gikk gjennom en slik undersøkelse med glans, men vi var ikke sikre selv, så hun ble ikke solgt. Etter å ha prøvd alt vi kunne, måtte vi avlive henne 7 mndr gammel. Og da var vi glade for at vi ikke hadde solgt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis valpekjøpere bare hadde visst hvor lettvint endel veterinærer skriver ut slike attester hadde man kjapt skjønt at de ikke engang er verdt papiret de er skrevet på, dessverre.

Så nei - helseattesten gir ikke særlige garantier på hundens helse. Så man må nok stole på sin egen vurderingsevne ovenfor oppdrettern og dennes seriøsitet. Dessuten må man ha sånn passe flaks for å få en frisk og rask hund, i tillegg til at man har undersøkt og vurdert det man kan få tak i av informasjon om valpens slekt og familie.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kanskje ikke kommer frem på en veterinærattest. Noen arvelige sykdommer vil jo ikke dukke opp før hunden er flere år gammel. Du kan aldri få en garanti for at det er en frisk hund, selv om det er en 100% seriøs og dyktig oppdretter. Men hos seriøse oppdrettere vil du alltid få med en veterinærattest. Jeg ville i hvertfall aldri ha kjøpt en valp uten.

Men du har jo f.eks også mulighet til å spørre om å få treffe begge foreldrene til valpen for å se om de er glade, friske og velstelte. Før du tar kontakt med en oppdretter kan du jo også sette deg litt inn i hvilke sykdommer som den aktuelle rasen kan ha, så vet du litt om hva du bør spørre oppdretteren om når det gjelder helsen til foreldre og besteforeldre.

Hvis du er medlem av NKK (eller kjenner noen som er det) kan du gå på DogWeb og sjekke eventuelle hd-status eller øyelysninger på beslektede hunder.

Har du bestemt deg for rase, forresten?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er oppdretter og jeg selger ikke valper uten en veldig fersk helseattest, den skal ikke være eldre en 7 dager.

men ellers så kan jo du som kjøper se etter ting som snørr fra snuten, skit i ørene, lukt i ørene(det skal lukte godt der altså), hvordan de ser ut rundt rumpen og løfte dem opp(de skal vell helst være litt tyngre enn hva de ser ut til), sjekke at de ikke har sår/rifter i huden, se i munnen dem på tender og tannkjøtt om det har den fargen det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis valpekjøpere bare hadde visst hvor lettvint endel veterinærer skriver ut slike attester hadde man kjapt skjønt at de ikke engang er verdt papiret de er skrevet på, dessverre.

Dette kan jeg desverre skrive under på. Har en helseattest på en av mine hunder som sier "uten fysiske feil og mangler" (eller hva det nå står..).. hun er 1 cm overbitt..

Bare får å ha sagt det, itt'no lureri fra oppdretter dette, jeg var selv med inn med valpene når de ble sjekket.. vi fikk oss en god latter ihvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm dyrelegen vi bruker sjekker valpene grundig synes jeg da.

de lytter på valpene, de sjekker bitt, de sjekker etter haleknekk, de sjekker huden, ørene, rompen ja for å si det sånn en grundig sjekk blir gjot og ikke bare lytte, vaksinere, id-merke og feridg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Helseattester du får med valper er så og si verdiløse, jeg har enda tilgode å se en veterinær gjøre den jobben skikkelig......

Hvordan vite at du får en frisk valp - ta den med til veterinær så fort som mulig etter at du har fått den hjem og få din egen vet til å gå over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Janne,

Jeg tror det er mere sjelden at man får med en helseattest hvis man får en voksen/eldre hund.

Men man burde jo få en form for "tilbakeleverings-garanti", slik at man selv kan ta med hunden til en veterinær og få den sjekket. Da velger man selvsagt en veterinær som gjør en skikkelig jobb, lytter på hjertet, tar en blodprøve, kanskje til og med røntger ledd, etc.. Men jeg tror dette er ganske uvanlig å gjøre, da...

Av papirer du skal få med er en kjøpekontrakt et minimum, synes jeg.

Dessuten, hvis det er en registrert hund (renraset), skal du ha med stamtavlen (registreringsbeviset fra NKK) OG et eierskifteskjema som er utfylt. HUSK å sjekke at underskriftene fra eieren (eierne) er satt på skjemaet.

Hvis eierne ikke finner dette - ta med skjema fra NKK som de kan skrive under på at det er bortkommet.

Disse skjemaene får man sikkert printet ut fra NKKs hjemmeside. Ikke godta "vi sender det til deg, når.."

I alle fall ikke hvis du betaler hunden der og da - ved avbetaling vil man selvsagt ikke få med hundens papirer (og eierskap) med en gang. Og det kan jo hende at selger vil ha en spesiell avtale som forhindrer at du får eierskapet helt og fullt - så dette må jo diskuteres før du bestemmer deg.

I tillegg ville jeg bedt om å få med hundens vaksinasjonsattest, da de aller fleste eldre hunder er vaksinert og skal ha dette.

Selv ville jeg ha sørget for å fått med litt av det fôret hunden er vant til slik at overgangen til evt. nytt fôr ikke blir så brå. Husk å notere ned hva slags fôr det er - i tilfelle du vil kjøpe det samme.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for svar. jeg har en hund på lån nå da, som jeg kan se om jeg liker. liker han kjempe godt til nå! ha er blanding av puddel og cairn terrier! eieren virker veldig snill og opptatt av hvordan hunden har det(veldig positivt). mn jeg fikk ikke med noe for, men vi hadde egentlig ikke planer om å ta han med hjem i dag! men sånn ble det. hun sa at han spiste det meste og pleide ikke å få diarè, men han fikk det ganske fort.. men han har jo kommet til et nytt hjem, og dagen for han har vert ganske stressende! håper ikke han har noe problemer med magen! men nå skal vi lalle! håper han ikke savner eieren alt for mye!

Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...