Gå til innhold
Hundesonen.no

Vepse stikk i munnen


Marthe

Recommended Posts

I går var jeg på stranden for å sole meg. Hunden min lå fint ved siden av meg.. Plutselig så kommer det en stor veps over henne. Hun glefser etter den, og får den i munnen. Heldigvis så spytter hun den rett ut. Jeg sjekket med en gang i munnen hennes, for å se etter stikk. Jeg så ingenting, men fulgte med på det.

Så nå må jeg spørre; hvis hundene blir stukket i munnen, hva gjør man da? Kan man feks gi huggorm tablett :icon_redface: ? Jeg har ikke peiling, men jeg må bare spørre ;) Selvfølgelig ville jeg gått til veterinær med en gang, men kan man gjøre noe før det?

Edit: Endret skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Fibi ble stukket i munnen i fjor, ga jeg huggormtabletter i samråd med veterinær.

Dette var en søndag (selvfølgelig!) og hun fikk hevelser rundt snutepartiet først. (Det var sånn jeg oppdaget det).

Så hovnet hun opp rundt øynene og så ut som et menneske med kjempeallergi. Etter at hun fikk prednisolon roet det seg, men i løpet av nattet så hun ut som en i X - Files med kuler som poppet opp og ble borte igjen over hele kroppen.

Mandag morgen kjørte jeg henne til "vår" veterinær der hun lå til observasjon hele dagen. De tok all verdens prøver, men det gikk heldigvis bra!

Hvis ikke hunden hovner opp, eller viser tegn til allergisk reaksjon, ville jeg tatt det litt "piano".. Disse huggormtablettene er svært omdiskutert og man skal være varsom med å bruke dem.

Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av vetrinæren når tinka reagerte på en vaksine at vhis hun blir stukket av veps så må hun få de tabelettene også må vi til dyrelege med henne etterpå for sikkerhets skyld(for hun kan reagere allergisk på stikk fra veps og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergiske reaksjoner kan forekomme. Det finnes i allefall mennesker som er såpass allergiske at de kan dø av et eneste vepsestikk om det er riktig plassert. Kroppen kan reagere såpass at man får pusteproblemer og rett og slett gå inn i sjokk mens noen bare føler litt kløe.

Dette er veldig inviduelt. Hos noen blir jo vepser/bier brukt som behandling mot gikt og annet. Iogmed at det var i munnen hun fikk vepsestikk ville jeg nok latt vetrinæren se på det ja eventuelt la dem gi noe motgift i form av en type histamin eller noe annet. (nå er jeg dog så heldig at jeg bor 20 min unna vetrinærhøyskolen som som regel har døgnvakt)

Men om det ikke har skjedd noe til nå tror jeg ikke hun vil få de store konsekvensene av det.

Finnes dog mange kjærringråd mot vepsestikk. Da pinto ble stukket ifjor helte hun på eddik, bikkja stinka eddik et par dager men hevelsene var minimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...