Gå til innhold
Hundesonen.no

X-faktoren

Sirup

Recommended Posts

Æsj, å stemme på egen rase er feigt! :D

Ja, kanskje det er det.

Men nå kom jeg ikke på andre raser som jeg mener har "it". :(

Fikset gjerdet i hagen for noen dager siden, var litt ødelagt så Diego har måttet være i langline hver gang han er i hagen, og det første han gjør nå jeg slipper han løs i hagen er å gå langs hele gjerdet, stoppe opp der det tidligere hullet var og klynker.

Så tar han enda en runde og klynker igjen når han kommer til hullet.

Så setter han seg med ryggen mot gjerdet og bare stirrer ut i luften.

Også begynner Cody og Hamlet å leke i hagen, Diego sitter først å ser på men bestemmer seg fort at han vil løpe etter dem. Men med en gang de skal inkludere han i leken så slutter Diego helt og går vekk.

Så begynner de å leke igjen, Diego løper etter men slutter med en gang de inkluderer han i leken.

Han syns bare det var moro å løpe etter.. :(

Kunne fortsatt i evigheter om alt han gjør, men tror jeg skal slutte. :)

Så ja, mener rasen har "it". :o

Men mener vel kanskje det er mer inviduelt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle myndene har "det lille ekstra", jeg elsker mynder!

Puddel med show klipp har det.

Og nå er jeg skikkelig feig: Med det finnes ingen rase med mer av "det lille ekstra" enn pommen :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bare skal stemme ut i fra de som har it, og ikke hvilke raser jeg liker best, så..hm.. Det må nesten bli de fleste Mynder! De er så grasiøse og flotte. (I hvert fall de som blir holdt i god stand :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd, selv om jeg ikke tror vi legger det samme i IT alle sammen. Mener vi stil, skjønnhet, stolt framtoning, sjarm, eller raser vi føler en slags respekt for (som nesten er bittelitt skremmemde)? Det er vel nettopp det som er poenget med begrepet IT, at det er litt sånn udefinerbart...

Jeg har en venninne som har det, enda hun er hverken vakker eller slank. Gutta ser henne på lang avstand og kommer nærmest løpende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Siri her, det er vel sjeldent en hel rase har IT, X-faktoren? Ja, noen raser er mer staslige enn andre, men IT? Hva legges i IT da? Vel vel..

Jeg syns Belgerpias Timo har IT, han har blitt en gammel mann nå, men er fortsatt staselig og flott å se på, og når han kommer gående, så ser du som regel på han :icon_redface: Hugo, en risenschnauzer vi hadde på karantenestasjonen når jeg jobbet der, hadde IT-faktor.. Storpuddelen King har IT-faktor.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i likhet med andre her at det kommer mer an på individ enn rase. Skulle jeg likevel fremheve en rase som kan "ta pusten fra meg", må det være rasen Bordeaux dogge! Synes de ser utrolig "kule" ut - men kunne aldri tenkt meg en selv! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at komondoren har it. Den er grasiøs kjempe svære (nesten på størelse med gran danois), har nesten et ur vesen det vil si de kan ikke bo i leilighet og må ha noe å passe på gjete hele tiden. DE har en annelse galskap i seg og ellers veldig spesiell rase :icon_redface:

Ellers synes jeg at både faren, Handsom roy of padawis og beste faren, Camparis Blueprint, til min neste hund har bare it delux!

Så camparis blueprint hjemme hos oppdretteren og han er nå blitt gammel og nedklippet for lengst men da han kom inn i rommet visste jeg at det var HAN!

Jeg har også sett noen ordentlige kuperte dobermann som blir brukt som militærhund som bare svømte i it factor NYDELIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogo argentino! Ingen over ingen ved siden av.

Hadde dere bare sett en stor, flott og stolt dogo så hadde dere falt pladask ved første blikk. :icon_redface:

Du skulle slått deg sammen med samboeren min, han elsker disse flotte hvite Dogo Argentionoene. Må innrømme at jeg er temmelig svak for de selv. Men hva er det egentlig med menn og store terriere og Dogo`er? Det er sjelden han her leser bøker, men kommer han over en bok om Pitbulll/Amstaff/dogo er han bortreist lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Siri her, det er vel sjeldent en hel rase har IT, X-faktoren? Ja, noen raser er mer staslige enn andre, men IT? Hva legges i IT da? Vel vel..

Jeg syns Belgerpias Timo har IT, han har blitt en gammel mann nå, men er fortsatt staselig og flott å se på, og når han kommer gående, så ser du som regel på han ;) Hugo, en risenschnauzer vi hadde på karantenestasjonen når jeg jobbet der, hadde IT-faktor.. Storpuddelen King har IT-faktor.. :wub:

Må si meg veldig enig med 2ne og Siri, for meg har ikke en hel rase IT, men enkeltindivider. Ser ut for meg som mange velger hunder de kanskje ikke synes ser så bra ut, men allikevel har en flott personlighet. For meg er ikke det IT, liksom...

Jeg kjenner en amstaff frk som helt klart har IT. En Rottweiler, en Breton, en huskyblanding. Og selvfølgelig mange flere.

Og selvfølgelig synes jeg min egen hund har både IT og mere til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser som har tatt pusten fra meg med stolthet og selvtilit er American Akita og Afganer! Og begge to er utrolig flotte raser, helt klart av mine favoritt raser!

Så flott at du synes AA er fine -og jeg er selvsagt heeelt enig. Kan ikke annet når jeg har to selv *lol* Vi har lik smak, da jeg også beundrer Afghanere :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir helt feil å si at en RASE som helhet har IT... det er kun enkeltindivider som kan ha DET LILLE EKSTRA som gjør at de synes - og da gjelder det på tvers av rasene ! En del av de hundene som løper rundt i BIS-ringen har IT - storpuddelen King hadde det liksom, selv om enkelte rasefantaster påstod at han ikke var så veldig bra i seg selv - som storpuddel (jeg aner ikke - men flott var han).

Jeg husker også den gangen jeg ble helt målløs over en saluki fra Sverige som for noen år siden ble vist her i Norge - den hadde DET liksom... Enkelte hunder HAR det lille ekstra som skiller dem fra alle de andre - og det er DA man kan snakke om IT - mener nå jeg...

Siri :icon_redface:

Enig der. ;) Jeg kan ikke si spesifikke raser,men heller individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...