Gå til innhold
Hundesonen.no

bjeffeforbud etter kl 22


henrikke

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/dyr/article1306438.ece

genialt eller pirkete??

kan hunder klokka??

Genialt kan det vel knapt kalles. Men hvis de har et problem med dette, så kanskje det er en god løsning. Men da antar jeg at det bare gjelder hunder som står utendørs etter kl. 22, hvis det også gjelder innendørs da tror jeg kommunen er på jakt etter å øke inntekten til kommunekassen :rolleyes:

Hadde det vært et innendørs forbud mot bjeffing pga vekkerklokker som er ment til å vekke meg her i huset i syv tiden om morgenen, og som resulterer i tre kvarters lang bjeffing av Sofus, før jeg tilslutt står opp - så hadde jeg vært enda mer fattig enn jeg er. Utrolig pinlig!!! Håper naboene har tålmodighet med meg til jeg får snudd opp ned på det B mennesket jeg faktisk er ;-) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det blir for pirkete, men muligens at det er nødvendig enkelte plasser. Slik jeg forstod det på artikkelen så kunne ikke hunden forlate huset etter klokken 22? Isåfall er det totalt unødvendig. Det er ikke alle hundene som bjeffer og dermed må de hundene og hundeeierne som ikke bjeffer lide på grunn av at noen hunder bjeffer og ikke kan gå ut etter klokken 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det blir for pirkete, men muligens at det er nødvendig enkelte plasser. Slik jeg forstod det på artikkelen så kunne ikke hunden forlate huset etter klokken 22? Isåfall er det totalt unødvendig. Det er ikke alle hundene som bjeffer og dermed må de hundene og hundeeierne som ikke bjeffer lide på grunn av at noen hunder bjeffer og ikke kan gå ut etter klokken 22.

SHIT, da misforsto jeg artikkelen.. Jeg antok at den bare tok for seg folk som hadde hundene i hundegård eller rett og slett bundet utenfor.. Hvis meningen, som du antar, er at folk må holde seg innendørs med hundene etter kl. 22, så kan dette lovforslaget neppe gå igjennom. Tenk hvis man jobber skift eller noe, og dermed må hundene ut på lufte tur etter kl. 22 da de kanskje har måttet holde seg i 8 timer...... nope, da blir dette for dumt og jeg nekter (ikke svikt meg nå da) å tro at dette kan gå igjennom. Det ville jo bli en fullstendig overtramt av dyrs rettigheter samt innskrenkning på menneskets frie vilje til å gå natt tur, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør hør!Jeg ønsker forbudet velkommen hit! Her er det bikkjer som står å nibjeffer til langt på natt og fra grytidlig om morgenen.En ting er en hund som bjeffer pga et eller annet på tur en annen ting er de som står og bjeffer og bjeffer og bjeffer seg selv hese og alle naboer gale hver kveld.Her er enkelte så ille at jeg ikke får sove hvis en spesiell bikkje IKKE bjeffer når jeg sovner inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen står det

En ny regel kan føre til at hundeeierne i Fjell kommune i Hordaland må holde hunden inne etter klokka 22 i ukedagene, slik at den ikke bjeffer og forstyrrer de andre innbyggerne.

så jeg forstod det slik at hunden måtte holdes inne etter klokken 22. Men jeg skjønner ikke hvordan dette er gjennomførbart. Som du sier så jobber mangs skift og er ikke hjemme før i 22tiden og dermed får ikke hunden være ute på ca 8 timer + natten. Det går ikke ant, man må jo tenkte på hundene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg nok bare er en spissformulering fra avisens side. Det er nok ment at de ikke skal stå bundet eller i hundegård ute :)

Muligens, men det var iallefall slik jeg tolket det. Men hvis det er hunder som står bundet ute eller i hundegård så stiller saken seg helt anderledes. Da gjør det meg ingenting om det blir en lov som forbyr hunder å stå ute å bjeffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg nok bare er en spissformulering fra avisens side. Det er nok ment at de ikke skal stå bundet eller i hundegård ute :)

Flott at det ikke bare er meg som antok det da. Noe annet er neppe gjennomførbart! Jeg synes forbudet er helt greit jeg, hvis de får det igjennom (nå hører jeg ikke til den kommunen dah...hehe). Synes ikke at en hund har noe å gjøre utendørs alene etter kl. 22 liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg nok bare er en spissformulering fra avisens side. Det er nok ment at de ikke skal stå bundet eller i hundegård ute :)

Det er nok en spissformulering ja. Så et innslag på tv om det, og det var snakk om hunder som stod ute alene etter kl 22. Jeg har ikke noe problemer med å forstå det. Det er jo hundeeiers ansvar å sørge for at hundeholdet ikke plager andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry2: Er jeg helt på jordet som ikke syns at hunder skal stå ute og bjeffe i det hele tatt?? Selvfølgelig bjeffer hunder, det er ikke det jeg mener. Men å varsle at noen kommer, eller at d"en dumme skjæra fløy rett foran nesa mi" med en to tre bjeff, er noe annet enn "jeg er understimulert så jeg bjeffer hele dagen, så hører jeg i det minste min egen stemme" bjeffing. Dette mener jeg er dyremishandling, eller vanskjødsel (ser ikke helt forskjell).

Det at naboene blir plaget, er jo også dumt, men det er jo først og fremst snakk om dyr som ikke har det helt bra, eller...

Hilsen Ida og Fibi (som noen ganger kan finne på å bjeffe, bare for å bjeffe, men blir stoppet i det!) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry2: Er jeg helt på jordet som ikke syns at hunder skal stå ute og bjeffe i det hele tatt?? Selvfølgelig bjeffer hunder, det er ikke det jeg mener. Men å varsle at noen kommer, eller at d"en dumme skjæra fløy rett foran nesa mi" med en to tre bjeff, er noe annet enn "jeg er understimulert så jeg bjeffer hele dagen, så hører jeg i det minste min egen stemme" bjeffing. Dette mener jeg er dyremishandling, eller vanskjødsel (ser ikke helt forskjell).

Det at naboene blir plaget, er jo også dumt, men det er jo først og fremst snakk om dyr som ikke har det helt bra, eller...

Hilsen Ida og Fibi (som noen ganger kan finne på å bjeffe, bare for å bjeffe, men blir stoppet i det!) :(

Syns ikke du er helt på jordet. Er helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det var så dumt jeg. Er jo slitsomt hvis en hund står ute å bjeffer til langt på natt. Og hvis du da har naboer som ikke liker hunder en gang, er det jo en selfølge at det er litsomt for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat sittet og hørt på min kjære holde en tale om nabobikkja, han hadde nemlig vært ute med hugo og blitt skjelt ut fordi den drittbikkja ulte og bjeffet hele dagen. Nå har det seg sånn at det er naboens hund som bråker, men noen bryr seg ikke om slike detaljer. Og, ja, du blir gal av å våkne om morran, spise frokost, komme hjem om ettermiddagen og gå i senga, og hele dagen hører du hysterisk shæferbjeffing. Hugo har lært seg å ignorere det, jeg er nesten blitt vant til det, men min kjære har ikke gitt opp enda..

Tror ikke lovforslaget hadde hjulpet i vårt tilfelle, men min kjære har vurdert å gå opp og fjerne stemmebåndene selv, så at de gjør noe er vel bedre enn slike løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke de skal forby hunder ute alene, mange hunder liker bedre å stå ute i fx hundegård, istedenfor å ligge inne hele dagen. Og det vil jo gå utover alle hundene som faktisk holder kjeft..

Og nabobikkja vår bråker like mye om han er på verandaen eller i hagen, og sammen med eier, eller alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

*rekker opp hånden* Født og oppvokst i Fjell kommune.

Det fins mye eldre (og yngre) bønder med hund der. Hundene er løse, i løpestreng eller i hundegård store deler av døgnet. Dem bjeffer og står i. Nabolag som gjerne ligger rundt gårdbrukene var i alle fall plaget mye med dette når jeg var yngre..... (på lik linje med saue "breeking" hele natten igjennom om våren)

Men det har vært ett problem tidligere så jeg tror nok ikke det er så dumt å kreve at dm ikke skal stå ute alene kl.22 på kvelden. (eller så fins det nok endel som sikkert heller kjøper seg ett bjeffehalsbånd..... tror kjapt det blir løsningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et veldig positivt tiltak! Det kan jo hjelpe mot andre ting enn bjeffing. Hvis de som bare har hunden stående ute i hundegård eller løpestreng hele dagen, får vite at hvis hunden er ute og bjeffer etter kl.22.00 så kan de vente en kraftig bot(eller hva nå den straffen er), så kan det hjelpe mot vanskjødtsel og. Det blir jo også roligere på kvelden for folket i nabolaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...