Gå til innhold
Hundesonen.no

Tykk eller tynn...


Hilde

Recommended Posts

Starter en ny tråd likesågodt jeg, tråden til emmaogyaris satte i gang så mange tanker hos meg.

Det er dessverre slik at hvordan man ser ut i mange tilfeller virker vanvittig stigmatiserende. Hver dag feller vi dommer over folk vi ser på gata, på tv og ellers i hverdagen. Det skal ikke mer til enn et brøkdels sekund, og så har vi avgjort for oss selv hvordan det mennesket er. Dette foregår mest ubevisst, alle gjør det. Men en ting er å tenke det, en annen ting er å si det. Der kommer sosial intelligens inn, filteret mellom hjernen og munnen kan man kanskje kalle det. Det er så mange som ikke har det helt intakt dessverre. Og det mest oppsiktsvekkende er at det er godt voksne mennesker som er de verste. Gjerne i nærheten av barn. "Kan du fatte og begripe hvor de unge får sin råskap fra" (Anne Grete Preus/Jens Bjørneboe)

Vel, tilbake til utseendet, og forhåndsdømming.

Jeg har i likhet med Lothlorien vært på hele skalaen når det gjelder kropps-størrelse! Og har erfart det samme når det kommer til hvordan folk behandler meg. Unge, gamle, kvinner og menn, både på skolen og på butikken behandlet meg oppsiktsvekkende forskjellig i forskjellige situasjoner og størrelser!! Får bedre service i mange butikker nå, som tynn. Blir behandlet annerledes på noen offentlige kontorer osv... Det er ikke umiddelbart påfallende, jeg merker det nå i ettertid. Blikkene er annerledes, adferden.... Det er en utrolig ekkel erfaring, det velter i magen når jeg tenker på det, blir uvel. Er vi så overfladiske?? På den annen side er jeg glad for erfaringen, det gjør meg mer bevisst på slike ting. Men må innrømme at jeg feller dommer jeg og.

Hvorfor er det sånn? Reklame-industrien? Stadig mer fokus på sex og utseendet i media? Eller er det et primitivt instinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror at folk ubevisst er hyggeligere med folk de finner attraktive. Merker selv forskjellen når jeg går i butikken sminket og pent kledd, mot når jeg går i butikken i joggebukse og sovetryne. Har jeg joggebukse og sovetryne står de gjerne (i fancy butikker vel og merke) i ett hjørne, og diskuterer om de skal ringe securitassene, mens hvis jeg har kledd meg pent, og malt ansikt, så kommer de bort for å spørre hva jeg trenger. Tror ikke det nødvendigvis bare er tykk eller tynn, men glad eller deppa, våken eller sliten, man vil være hyggelig med folk man liker, og man tiltrekkes av egenskaper man vil ha selv. Skikkelig dårlig forklart, det vet jeg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er alltfor mye fokus på utsende å å være tynnn å vakker :)

ble mobba som en dritt i hele skoleåret jeg gikk.. det VAR ikke artig! ;)

de fleste gutta er alltfor opptatt av at jenta ska være PEN! :rolleyes: ikke mange som tenker på det indre.

da er det media som har feilen ALTFOR mye FOkus på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media har jo selvfølgelig alt for stor påvirkning. Se i filmer, tv serier, glamour modeller etc etc. alle er så "perfekte". Det er kjempelett da å se på seg selv og sammenligne. Stort bedre er det ikke når gutta sikler etter slike kvinner, og man er i en sårbar tid feks (kanskje leter etter type etc) . jeg har forsåvid ikke hatt så veldig dårlig selvbilde. HAr jo fått kommentarer som sårer og sånn. Men jeg kjenner meg selv godt og vet mine svakheter. Men jeg vet også hva jeg selv syns er pent, så da kan jeg ikke la være å bli litt misunnelig når jeg ser slanke, flotte jenter. Men da prøver jeg igjen og omvende tankene og tenke på alle mine sterke sider, som gjør at jeg bli okei alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder av liv vært i overkant tynn uten å kunne noe for det..Jeg har en søster som får Viktoria Beckham til å se sunn ut etter tre fødsler og det er ikke bare bare å være på andre enden av skalaen heller.

Jeg og ei vennine drakk faktisk ren matolje i et desperat forsøk på å legge oss ut når jeg var i begynnelsen av tenårene, fordi vi ble reglrett trakassert av jenter på vår egen alder som sleit andre veien :) (Nå er jeg av normal størrelse og jeg har skjønt at de var sjalue)

Folk tror man kan si all verdens til folk som er tynne og mange blir direkte ondskapsfulle.Ei vennine av meg kan ikke gå med t-shirt uten at folk roper etter henne at hun må spise frokosten sin og kaller henne anorektiker.For all del: jeg sier ikke at det er enkelt å være tykk, men det er viktig å huske på at det ikke er alltid de tynne har valgt formene sine heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en stor flott kjæreste, kanskje ikke å se på for noen, men han er høflig, grei og snill.Men det er helt utrolig hva folk kan få seg til å hviske og tiske når vi går på gata.Er det den rette typen, gutter i kjekkas alder, så tar de ikke 5 flate for å si det til ham heller.

det verker i meg når vi opplever sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

syns det er alltfor mye fokus på utsende å å være tynnn å vakker :P

ble mobba som en dritt i hele skoleåret jeg gikk.. det VAR ikke artig! :P

de fleste gutta er alltfor opptatt av at jenta ska være PEN! :rolleyes: ikke mange som tenker på det indre.

da er det media som har feilen ALTFOR mye FOkus på det.

Hmm.-..Du er ikke den eneste ;)

På skolen min er det ikke det indre som teler :P

Kun det ytre, og jeg er stor stygg og tjukk, så derfor mange som baksnakker meg og gjør alt for å såre meg.. ;)

*I just wish I was pretty :P*

Altså..Merkelig hvordan folk som oppfører seg kan ødelegge en :P

Tør nesten ikke å snakke med folk på skolen lenger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på en måte sluttet å irritere meg over media og påvirkning fra andre når det gjelder syn på mennesker og skjønnhet. Har egentlig kommet fram til det at motene forandrer seg, og at folk er forskjellige. I bunn og grunn er det det indre som virkelig teller, i alle fall for den bra mannen/kvinnen.

Jeg kjenner til det å føle seg stygg og ekkel blandt folk, og det å mislike den man er. Har veldig dårlig selvtillit selv, og vet at flere sliter med det samme. Alle har sikkert følt det sånn en eller annen gang, og det er et slit... Men som sagt har folk ulik oppfatning av hva som er pent og ikke pent, eller hva de vil ha/ikke vil ha, og folk liker forskjellige ting.

Jeg har fersket meg selv i å være hyggeligere mot den søte nabojenta enn mot henne som har et alminnelig utseende. For meg faller det naturlig, og det er alldeles ikke noe jeg gjør med vilje. Desverre er det sånn for mange. Det er et rart fenomen blandt alle mennesker. Man skulle jo ønske at det ikke var sånn, og det er sikkert mulig å gjøre seg selv bevisst på det, men jeg tror ikke man vil kunne se noen endringer i holdninger til utseende. Folk vet, i underbevisstheten, hva de liker og ikke liker. Jeg selv jobber mye med mine egne oppfatninger av andre. Jeg prøver å se det positive i folk, noe jeg ikke er flink til i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun det ytre, og jeg er stor stygg og tjukk, så derfor mange som baksnakker meg og gjør alt for å såre meg.. ;)

Er DU stor, stygg og tjukk??? Nei, nå blir jeg nesten litt sint på deg Christine!! :) Du er SLETTES ikke noen av de tinga!! Hmfr...

Ellers da, så er jeg ikke helt A4 i kroppen da (ikke i hodet heller, vil noen kanskje hevde! :P ), men jeg prøver nå iallefall å være hyggelig og blid! Og det tror jeg jeg vinner mye på. Det er jo endel som ser rart på meg når jeg tropper opp på et kjøpesenter med gørrskittne arbeidsklær og sveisen til alle veier. :rolleyes: Men da ler jeg bare!

Har fått endel bemerkninger fra folk jeg kjente når jeg var ei lita tynn jente som plagdes med spiseforstyrrelser om at jeg har jo sannelig forandra meg... Da hinter de til at jeg har lagt på meg! :rolleyes: So what?? Jeg er jo samme personen innvendig!

Tror nok mange mennesker er sjalu på hverandre. Mennesker er slemme dyr! Er ikke mer å si om den saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er DU stor, stygg og tjukk??? Nei, nå blir jeg nesten litt sint på deg Christine!! :) Du er SLETTES ikke noen av de tinga!! Hmfr...

Ellers da, så er jeg ikke helt A4 i kroppen da (ikke i hodet heller, vil noen kanskje hevde! ;) ), men jeg prøver nå iallefall å være hyggelig og blid! Og det tror jeg jeg vinner mye på. Det er jo endel som ser rart på meg når jeg tropper opp på et kjøpesenter med gørrskittne arbeidsklær og sveisen til alle veier. :rolleyes: Men da ler jeg bare!

Har fått endel bemerkninger fra folk jeg kjente når jeg var ei lita tynn jente som plagdes med spiseforstyrrelser om at jeg har jo sannelig forandra meg... Da hinter de til at jeg har lagt på meg! :rolleyes: So what?? Jeg er jo samme personen innvendig!

Tror nok mange mennesker er sjalu på hverandre. Mennesker er slemme dyr! Er ikke mer å si om den saken!

Nettop! Jeg tror at man blir oppfattet på en positiv måte om man utstråler positiv energi. Det er det folk faller for i det store og hele. Man kan være verdens mest sexy i noens øyne, men totalt usmakelig i andres, grunnet negativ utstråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på en måte sluttet å irritere meg over media og påvirkning fra andre når det gjelder syn på mennesker og skjønnhet.

Nå juger du. Hver gang jeg ser deg sier du 'sorry for at jeg har på meg denna stygge buksa her altså'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå juger du. Hver gang jeg ser deg sier du 'sorry for at jeg har på meg denna stygge buksa her altså'.

Ja, men det er noe annet. For jeg bryr meg ikke like mye om hvordan andre ser ut som jeg bryr meg om meg selv. Jeg er veldig negativ mot meg selv, og liker ikke noe ved den jeg er. Det store problemet er jo nemig det at man trykker ned seg selv. Men når jeg ser tynne babes på TV for eks. bryr jeg meg ikke noe om at andre synes den og den er deilig, fordi det er hvordan jeg selv ser ut som betyr noe for meg. Jeg vet jo at jeg aldri kommer til å bli Tyra Banks eller Heidi Klum, og har egentlig ikke noe ønske om å bli det heller. Man ønsker selv at andre skal respektere deg for den man er. Som regel bryr man seg mindre om andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er DU stor, stygg og tjukk??? Nei, nå blir jeg nesten litt sint på deg Christine!! :) Du er SLETTES ikke noen av de tinga!! Hmfr...

Nei, du blir nok ikke sint..Jeg snakker om meg her altså... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du så tynn ut på bildene jeg har sett av deg Christine! :) Normal flott jente! Jeg har ikke blitt mobbet for om jeg er tynn eller tykk men som jeg sermeg selv vil jeg kvitte meg med noen kilo.. Media har stor skyld i fokuset om å være tynn! det er ikke ett bad du får kjøpt der det ikke ligger slanke brosjyre i!! Å modellene som er syl tynne er skyld i dagens moteklær og klærenes passform.. f.eks Bik Bok er ingen klær laget for litt lubbne folk.. så vidt normale folk men tynne tynne tynne folk kommer oppi klærene! hmf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært tynn, men jeg har vært veldig sunn. Sportsfreak med mye muskler, men etter en kneskade å bråstopp i trening så ble jeg lettere overvektig. Men jeg har ikke hatt så fryktelig dårli selvbilde uansett fordi jeg vet hva og hvorfor, å jeg holder på å gjøre noe med det nå. Er helt friskmeldt i kneet å har månedskort på treningsenter og en voffse så alt ligger jo til rette for å bli sunn igjen B) . Jeg har ikke merket så veldig mye forskjellsbehandling egentlig, ikke har jeg fått så mye bemerkninger heller. Men jeg hører jo fra andre alt hva de har hørt oppigjennom årene og da blir jeg skremt. Mennesker er rare og ondskapsfulle dyr, og det er dessverre mange der ute som mangler evnen til å føle empati. Og som andre sier så er det ikke greit å være verken tynn eller tykk.

Nei sørg heller for å være sunn, spis mye frukt å grønt,mosjoner regelmessig og kutt ned på søtsaker, og heller la være å fokusere på å se sånn og sånn ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rart det der med at folk tror de kan si hva som helst til tynne folk, og ikke skjønne at det sårer i like stor grad!! Det har egentlig ikke noe å si hva det er som er "feil", så lenge folk får deg til å føle deg utilstrekkelig.

Heldigvis skal det ganske mye til for å vippe meg av pinnen, tykk eller tynn. Men poenget mitt var at det var påfallende hvor forskjellig folk behandler hverandre på grunnlag av utseendet.

All ære til oss, uansett størrelse :);):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, osm du godt vet Hilde'n min så har jeg også vært igjennom det der- fra tynn til tykk til tynn igjen- og har tenkt over akkurat det samme.. Blir sinna på sånt jeg da.. :) Men men, overfladiske små jæ****

Men nå er jeg super glad i Hilde'n min uansett jeg da, stor eller liten eller tykk eller tynn!! :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja livet er ikke enkelt dere. Det gjelder å ose av god selvtilitt for man ser avogtil overvektige/undervektige som er glade og fornøyde og som drar damer/menn som bare pokker. ;)

Selv skulle eg hatt bedre selvtilitt ja.

Har noen merket forresten kordan enkelte personer som man har syntes er veldig vakre plutselig er blitt mindre pene etter å ha blitt kjent med en stund og vanlige personer har blit pennere pga herlig personlighet?

Utrolig kordan personligheten kan forandre på utseende hvis de bare er vakre på innsiden også.

Nei nå skriver eg for mye her. :) *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig, jeg har sett mange som har blitt mye penere å se på pga personlighet og ikke minst omvent! Det er utrolig hvor viktig det er å bli kjent med en person før man dømmer dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen merket forresten kordan enkelte personer som man har syntes er veldig vakre plutselig er blitt mindre pene etter å ha blitt kjent med en stund og vanlige personer har blit pennere pga herlig personlighet?

Utrolig kordan personligheten kan forandre på utseende hvis de bare er vakre på innsiden også.

Ja!Det diskuterte jeg faktisk med ei vennine her om dagen :( helt psykt hvordan synet på utseendet farges av personligheten etter en viss tid.Har en kompis som er frykeltlig pen (og homofil desverre jenter) han er også en smule overfladisk og til tider litt over kanten drittsekk og etter å ha kjent han i snart 10 år kan jeg ikke fatte hva folk synes er pent med han.Jeg liker jo fyren på et visst plan jeg og, han er grei som kompis i små doser liksom, men at folk blir forelsket kan jeg ikke skjønne!

Samtidig har jeg ei vennine som er liten, fet og rødhåret med briller.Hadde jeg møtt henne uten å kjenne henne hadde jeg kanskje synes hun var mindre pen, men jeg klarer ikke å se på henne som annet pen. Ikke samboeren hennes heller tydligvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...