Gå til innhold
Hundesonen.no

IQ hos ulike hunderaser


camilla bye-pedersen

Recommended Posts

Jeg synes det er litt feil å kalle det en iq liste og at hund nr er smartest osv.

Det går heller etter motivasjonsnivå og på å samarbeide.

Altså en stående fuglehund som sies å ha lav iq og være "dum" er avlet frem for å være selvstendig. Hva hadde skjedd hvis den plutselig måtte ha hjelp og var avhengig av samarbeid heleltiden når den løp rundt i skogen i timesvis på grovsøk? Ikke fungert som jakthund hvertfall. Og små terrierraser som er avlet til å bare oppsøke rottehi osv selv og kverke de. Hadde fungert dårlig hvis de heletiden måtte ha eieren sin sidenav seg for å få kommandoer.

Og hvor lang tid ville det tatt å lære en bordercollie disse adferdene? Lengre enn å lære en stående fuglehund og terrier det hvertfall.

Så disse iq testene går jo mere ut på hvilken raser som er lettest å samarbeide med og som har høyest motivasjon for å gjøre det. Og der scorer jo selvfølgelig de rasene som er avlet til å ha ett nært samarbeid med menneskene høyest. Altså gjeterhunder, apporterende fuglehunder og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela forklarte på en god måte hvordan denne listen har blitt til og hva som menes. Det er mye som forsvinner i oversettelse og klipping. Listen handler mest om trainability og ikke IQ.

Det er heller ikke noe nederlag å ha en hund som ligger langt nede på listen her. Det er jo opp til enhver å velge en rase som passer til det formålet man skal bruke den til. En setter gjør seg kanskje ikke så bra på sirkus, og en border collie ville sannsynligvis fungert dårlig på jakt. Puddelen derimot kan brukes både til jakt og sirkus. Som jeg har sagt før: Puddel er verdens mest undervurderte rase!

Min rase står ikke på listen, men jeg regner med at den ville være nærmere toppen enn bunnen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser samojeden er på listen, men japansk spisshund må jo være ekstremt smarte siden de ikke kom inn på listen en gang(de var sikkert alt for gode til at noen ville sette dem på listen med alle de andre rasene, eller så er det en amerikans test for de vil ikke godkjenne japansk spisshund enda):(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< Vet ikke helt med den lista, trainability er kanskje en god betegnelse for den - men det blir litt feil allikevel. Akkurat som Lothlorien har jeg basenji, og den er vel relativt immun mot "vanlig" trening hvor den ikke ser noen lønnsomhet for seg selv. Allikevel så synes jeg min basenji er en kløpper når det kommer til klikker, da er hun trenbar som bare det. Øverst står det angitt noe om antall repetisjoner, men det blir feil for basenjien allikevel. Er det noe negativt/farlig så lærer de jo på første runde - dvs de lærer på 0 repetisjoner, noe som kan gi en eier grå hår og rynker for de er så lite tolerante overfor negative erfaringer - det sitter i for evig og alltid hvilket kan være veldig kjipt. Man skjønner det utifra deres bakgrunn, hvis de kom fra en uheldig situasjon ute i naturen med liv og helse i behold, så gjaldt det jo å huske det og unngå det for all fremtid - repetisjoner kunne ikke komme på tale. Så jeg synes vel egentlig ikke at basenji "passer" der på nest siste plass uansett.. Den er jo lærbar som bare det, men det er veldig avhengig av hva som skal læres!

Hihi, Coren hisset opp basenjifolket ganske kraftig i sin tid med den lista der. En basenji-eier var også avis-tegner og laget en tegning i avisen med Coren som står på kanten av et stup peker utover og sier "Jump!" hvorpå basenjien høflig svarer: "After you!" Som basenji-eier synes jeg den er svært fornøyelig, ikke fordi den kritiserer Coren, men fordi den beskriver "basenjihet" så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden ligger på 4 plass jo :( Virker ikke alltid som min er så super duper smart da, men men ;) Hun er hvertfall veldig nøye på hva hun jobber for, hvis godbiten er super god eller ganske stor går det, men hvis ikke så er det ikke snakk om. Vet ikke om det kan kalles smart eller dum jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt norsk ord for 'trainability'? Syns lærevillighet blir litt feil, fordi en hund kan være villig til å lære, men likevel ikke ta ting så kjapt. Vi snakker jo her om evnen til å lære. 'Læreevne' er kanskje en brukbar oversettelse, men jeg syns liksom ikke den sitter helt, den heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova Scotia Duck Tolling Retriver ble nok for langt for dem å skrive, ja. Litt for mange bokstaver å holde styr på. Men det går lettere med litt øvelse! :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du bare litt nøyere det jeg siterte om de ulike typene intelligens, så sier du det jo sjøl: Basenjien kan sikkert ha en høy "adaptiv intelligens", men ligger altså elendig an på "trenbarhets"intelligens - og det sier du jo også sjøl.... de lærer det DE trenger, ikke det DU vil lære dem.

Rart så fornærmet noen kan bli :) slik du nevner basenjifolket. Myndefolket ble også sure, husker jeg fra noen bekjente... som var riktig så fortørnet (selv om de har verdens mest "fjernstyrte" afghaner, som i mine øyne er noe av det minst samarbeidsvillige som finnes - den virker å ville det MOTSATTE bestandig).

Men først velger man en rase og skryter av at den "ligner mest på en katt", og er nærmest litt "hånlig" over de hundene som er eager to please og fanatiske på eierne sine - og så blir man fornærmet over slike observasjoner som dette.... Folk er rare :D

Det som er greia, er vel forventningene man BØR ha til hunden. Vil man ha en hund å trene aktivt med, og ser for seg en aktiv fremtid innen hundesport som lydighet, så bør man jo velge en rase som faktisk LIKER å bli trent med - og som ikke blir så ... kall det PRESSET, som noen raser blir. Trente med en som hadde ridgeback, eieren var en tålmodig engel og så positiv som bare det, men hunden "falt ut" på konkurranser - den LIKTE seg simpelthen ikke på banen, og fikk bare sperre. Men so what... det ER ikke det rasen var skapt for. Når samme eier en periode lånte og trente med en annen rase, så følte man jo litt at vedkommende "så lyset"... at det er mer belønnende for både hund og eier å jobbe med noe de liker. For eieren ville gjerne være med i et hundemiljø, men det var ikke så gøy når hunden ikke syntes det samme.

En ting er nemlig, i mine øyne, å trene og pusle litt for gøy - det kan ALLE hunder like. Noe annet hvis man VIL noe, og har forventninger som eier - da begrenser det seg mer. Da bør man kanskje tenke på riktig rasevalg.

For noen hunder ER vanskeligere å motivere, og vanskeligere å motivere ut fra SITUASJON. Jeg har selv vært "alibiet" i en rase, om at "joda, den kan trenes, bare se på....". Men i virkeligheten var vi unntaket, og det lå mer arbeid bak enn de fleste andre gadd å legge ned - inklusive meg selv da jeg skulle ha ny hund. Men de 95 prosentene av resten av denne rasen var ikke noe særlig å jobbe med, de BLIR ikke lydighetsstjerner eller bruksstjerner hvor mye man enn prøver. Men de er fantastiske til det opprinnelige formålet som de ble skapt for, da :)

Men er det ikke det som er flott? At det finnes en hund for ethvert formål? Det var derfor man lagde rasene, man laget noen som var spesialister på selvstendighet - andre som var suverene på samarbeid. Bruker man hodet, ser på rasens opphav og bruksområde, tenker etter egen hundekyndighet og egne ønsker og behov, så er det det aller beste... ikke minst sammenlignet med dem som ser en hund som er "pen", tenker "vil ha, vil ha", og så hører det de vil. Når folk får beskjed om at en rase ER vanskelig å trene, så tenker visst noen - jeg gjorde iallfall det en gang! - at "joda, men JEG får det nok til"... Men kanskje man gjør det litt vanskeligere for seg selv enn nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du bare litt nøyere det jeg siterte om de ulike typene intelligens, så sier du det jo sjøl: Basenjien kan sikkert ha en høy "adaptiv intelligens", men ligger altså elendig an på "trenbarhets"intelligens - og det sier du jo også sjøl.... de lærer det DE trenger, ikke det DU vil lære dem.

Rart så fornærmet noen kan bli :D slik du nevner basenjifolket. Myndefolket ble også sure, husker jeg fra noen bekjente... som var riktig så fortørnet (selv om de har verdens mest "fjernstyrte" afghaner, som i mine øyne er noe av det minst samarbeidsvillige som finnes - den virker å ville det MOTSATTE bestandig).

Men først velger man en rase og skryter av at den "ligner mest på en katt", og er nærmest litt "hånlig" over de hundene som er eager to please og fanatiske på eierne sine - og så blir man fornærmet over slike observasjoner som dette.... Folk er rare :)

:( Du har så rett Akela! Men disse ordene og begrepene snubler jeg i må jeg innrømme (er ikke uten grunn jeg driver med matte og statistikk - der er det formler oppad vegger og nedad stolper som jeg slipper å misforstå slik jeg gjør med ord og vendinger..). Når jeg så det om adaptiv intelligens, så tenkte jeg nok mer på en slags intelligens som sørger for tilpassningsdyktighet - og der synes jeg basenjien er helt håpløs - den tilpasser seg ikke, så da forsøkte jeg å få den inn i trainability båsen..

Nei det der med hunderaser og stolthet over hunderaser og hvor hårsåre folk er på det punktet.. Jeg har jo flat som jeg fremhever som en av de mest kørka 4-beinte vesener på jord, elskelig men DUM (uansett hva slags intelligens man måtte snakke om..). Og jeg treffer jo flat-eiere som blir hellig indignerte, det er en av de smarteste hunderasene må man jo vite - det er bare at andre ikke skjønner det (og da høres de akkurat ut som basenji-eiere..)!

Eller som du også påpeker, alle disse som skal lage lydighetschampions av hunderaser som har sine styrker på andre fronter for å si det slik. Klart man kan finne eksemplarer som "motbeviser regelen", men skal man ha en lydighetshund så er det jo bare sååå mye lettere med en hund som er skrudd sammen slik i skolten. I basenji-verden har vi ett og annet unikum som er lydighetschampion, et par agility basenjier og noen få som faktisk er terapihunder. Disse brukes hemningsløst av både basenji-eiere og -oppdrettere til å bevise at "basenjien kan godt brukes til lydighet", "de kan gjøre det bra i agility" og (den beste) "De er så omgjengelige at de brukes som terapihunder"! Da er det bedre med de som bruker dem til lurecoursing, selv om de er ikke 100 % der heller - en høy andel av dem finner ut at den der posen går i tau i trinser langsmed bakken, og løper bare bort og setter seg ved nærmeste "trinse" og venter på at posen skal komme til dem fremfor å kaste bort masse energi på å forsøke å løpe etter. Det blir en del relativt korte lurecoursing-karrierer rett og slett, for har basenjien først oppdaget det trikset så løper den aldri etter posen igjen. Derimot er det nesten ingen bruk av basenji til "ordentlig" jakt, hvilket er helt teit, for det er noe den både kan og vil!

Javisst er det deilig at vi har så mange hunderaser med så vanvittig varierende egenskaper, det skal godt gjøres at man ikke finner sin "sjelefrende" hadde jeg nær sagt, "sjelehund" mener jeg selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 Borzoi

76 Chow Chow

77 Bulldog

78 Basenji

79 Afghan Hound

Bare fordi de er veldig selvstendige hunderaser, betyr det jo ikke at de er dumme :rolleyes:

Som Akela sier, hunderasene passer til forskjellige ting, en border collie hadde nok vært ganske lost på løvejakt, mens en ridgeback hadde vært i sitt ess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og en annen ting er at det er store forskjeller individmessig også. Har hatt engelsksettere som har hatt tilnærmet null grad av "trainability" og andre som har vært så lettlært at det har vært en fryd, samme erfaring med vorsteh. En av vorstehene vi hadde var så "dum" men føyelig at jeg var sikker på at den var en engelsksetter i hodet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal tro på denne listen akkurat.. Elghund er iallefall IKKE smartere en aussie.. Og det er flere raser jeg syntes burde ligge lengre opp og noen lengre ned. Etter hva jeg selv har erfart.. men så kommer det nå sikkert ann på hvordan disse testene har blitt utført og hvordan hunden har blitt trent.. tar det ikke så seriøst :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal tro på denne listen akkurat.. Elghund er iallefall IKKE smartere en aussie.. Og det er flere raser jeg syntes burde ligge lengre opp og noen lengre ned. Etter hva jeg selv har erfart.. men så kommer det nå sikkert ann på hvordan disse testene har blitt utført og hvordan hunden har blitt trent.. tar det ikke så seriøst :wub:

Må nok si meg enig der! Denne testen virka ikke særlig sannsynlig egentlig, alle hunder er forskjellige uansett rase også. Både Luna og Tella er hunder som tar ting utrolig kjapt :icon_redface: Å jeg kan tenke meg det er mange andre flinke hunder her inne å, så synes ikke denne testen var så mye å se på for å finne ut om din hund er glup eller ikke ialefall:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Endelig var ventetiden på mer enn ett år over og ny valp er hentet!  🌸 VH Stella Polaris aka Stella 🌸  Ei tøff og trygg haldentispe som skal brukes til jakt, tur og friluftsliv. 
    • Jeg hadde nok tatt hun med til vetrinær for å være sikker på at alt er ok. Bedre å reise en gang for mye enn en gang for lite.
    • Men er det noen her som selv har erfaring med å ha to valper fra samme kull?
    • Jeg har masse ledig tid så det går bra. Har tid til å trene de separat med miljøtrening, og sosialisering med hver enkelt individ. Sånn at de får oppleve verden uten de andre hundene. Jeg trener også i hundeklubben så da kan jeg også trene de alene med kun en av dem mens den andre kan trene ro i bilen. Enten sammen med de andre hundene eller kun alene. Kommer til å trene i by, i skogen, tettsted og ved vann og strand.   Men kan ikke valpene da få uvanene av de voksne hundene også? Og at det da er vanskelig med leking inne eller soving. Jeg skjønner ikke at det er ekstra vanskelig når de kommer fra samme kull enn ikke. Hundene kan vell trekke hverandre opp selv om de lever i flokk. Jeg kan dele opp flokken og trene med de alene. Det gjør jeg allerede fra før av med de to jeg har fra før siden de trenger alenetid. Jeg er langt over middels glad i hund og jeg hadde synes det hadde vært intressert i å lære hvordan det er å ha to valper fra samme kull. Jeg er oppvokst med hund og hatt hund hele livet men aldri hatt to valper samtidig. Kun valp og ungdom sammen og det gikk bra.
    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...