Gå til innhold
Hundesonen.no

De som er 'annerledes'

Kristina

Recommended Posts

apropo robbie williams :)

Definer gal.

Hvorfor er mennesker som ikke er som alle andre gale?

Hva er det å være normal? Hvordan blir man normal? Definer å være normal.

Jeg blir bare så oppgitt over alle som mener at alle som ikke er som alle andre, de er gale/sjuke o.l og blir utstøtt fra samfunnet. Hvorfor det? (sikter ikke til noen her inne, bare noen tanker som kom nå)

Feks. Narkomane, alkoholikere og folk med psykiske problemer, folk som kler seg annerledes, nudister, o.l.

Jeg feks ble oppdratt til å ikke like narkomane/alkoholikere/folk som skiller seg ut. Mamma sa de var farlige, og at jeg ikke måtte se på de. Hvis de spurte om penger skulle jeg bare gå arrogant vidre og late som jeg ikke så de. Alle som ikke var som oss var skumle/slemme eller hadde sjuke meninger.

Hva skjer med folk liksom?

Glad for at mammas oppdragelse ikke funka.

Hvordan er dere mot folk som er 'annerledes'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk som har psykiske problemer og som ikke klarer seg normalt i samfunnet, er annerledes enn normale. Feks noen type down syndrom, skisofrene, ol. De som ikke klarer å fungere som normalt. Jeg jobber med mange slike i en vernet bedrift, og jeg behandler ikke dem noe annerledes. Ser jo at disse er veldig varierte og ikke oppfører seg normalt. Tross alt derfor de jobber der de gjør.. Sier ikke at det er negativt å være annerledes, men noen er bare det. Og noen er heller ikke helt normal som oss andre. Men det er dette som gjør samfunnet variert. De er ikke gale, syns det er et stygt ord. Og ingen bør utstøttes fra samfunnet. Utrolig mange som reagerer negativt på verna bedrifter feks, men det er fatiskt et flott tilbud for folk som er syke/ og annerledese, og som hjelper dem til å få et mer normalt liv. Syns det er tåpent å si at folk som kler seg annerledese er gale, eller noen som har en annen mening er gal. Det blir bare dumt. Tro meg, det er store forskjeller. Det som kan kalles gal, er de som feks hopper ut av ett fly uten fallskjerm osv. hvis dere skjønner hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Vi lever i et samfunn der det er normalt å vise hele magen, selv om fettet omtrent renner på utsiden av buksekanten. Det er normalt for gutter å bruke rosa hårbånd og diamater i ørene. Det er normalt å bytte sexpartner ofte, men får folk vite det, da er du billig.

Det er derimot IKKE normalt, og heller ikke akseptert, å kle se i andre klær enn man finner i de største "mote"kjedene, pierce seg på "unormale" steder, eller tenke tanker som strekker seg utover "hva skal jeg ha på meg-serjeg pen ut- er jeg deilig- håper ingen tror jeg er teit."

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hva men legger i ordet "normal"... jeg har aldri hatt en mal å gå ut i fra. (vil ikke ha det heller) Mener vel mer at vi alle er unike, og trenger ikke å være like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noen som er unormal syns jeg, men annerledes derimot...

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg sier som Sølvi: Alle er unike, og det er vel ikke noen god ide å ha en mal å gå utifra. Folk er forskjellige, folk har forskjellige forutsetninger, utgangspunkt, bakgrunn, foreldre, gener og miljø - og alt ligger oppi ryggsekken og er med på å gjøre personen til den den er. Og siden alle har forskjellige oppvekstmiljø og i alle fall forskjellige gener, blir jo folk forskjellige også. Og bra er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En definisjon på normal er "det ingen er" altså at normalen alltid flytter seg, for ingen kan være helt normal. Det er da du blir gal :)

Synes egentlig det er en fin teori jeg.

Og så må jeg jo synge sangen min kjære synger på jobben sin: (tenk glad hurra stemme!)

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Hver og en av oss er noe for seg selv

tenk på... (sett inn navn, og ett til navn)

Hver og en er spesiell!

Synes det er en fin sang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man se stort på det, så mener mange at alle andre enn seg selv er unormale. (noen som skjønte den? :) )

Selv kler jeg meg "unormalt"(lett goth-stil), er feit og psykisk syk, og ikke redd for å si det. Hjelper meg å være sterk. Så da må vel jeg være helt ute å kjøre for andre, men for meg er det normalt.

Selv synes jeg at det ikke finnes noe som er "normalt" sånn som andre tenker på det.

Ble også oppdratt til at narkomane, alkoholikere og ander som er litt utenfor samfunnet er farlige. Ikke dem jeg helst vil være sammen med, da pga dårlig erfaring, men vil ikke fryse dem ut heller. Er mennesker de også... De eneste jeg ikke har noe til overs for er voldsforbrytere, dyremisshandlere, krypskyttere og mordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Hadde alle vært normale, hadde verden vært en utrolig kjedelig plass vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt sykt hvor "normale" ("sånn som alle andre") mange ungdommer skal være for tiden. For noen år siden kunne man ikke kjøpe klær på cubus, kappahl og h&m. Fretex nevnte man kun når man skulle erte ("hvor kjøper du klærne dine a? FRETEX?"). Om noen ikke har bukser som er så lange at man tråkker på de, så sier folk "kjøp deg nye klær! Buksene dine rekker jo kun ned til leggen din!". Ikke bare med klær er det slik, men det er helt umulig å skille seg ut uten å bli uglesett. Og noen mennesker tåler ikke at andre snakker om dem, og prøver så godt de kan å være "normale", må hele tiden henge med den kuleste gjengen osv. Det må være utrolig ubehagelig å hele tiden være under et slikt motepress :( Og man må ha veldig god råd for å kunne kjøpe nye bukser hver uke :rolleyes: Stod forresten i lokalavisen vår i går om jenter ned til 13 års alderen som selger seg på åsane terminal for å få råd til moteklær.

Dette ble litt off topic, men.... ;)

Samfunnet vårt er blitt slik at narkomane, alkoholikere, folk som bor på gaten osv er farlige. Mange mennesker overser dem, for slik er vi blitt oppdratt. Det er egentlig helt sjukt hvordan samfunnet vårt har utviklet seg, slik at man ser ned på de som er "anderledes".

Ps; apropos Robbie Williams, så liker jeg han pga personligheten hans - fordi han er litt gal (og det folk vil kalle anderledes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...