Gå til innhold
Hundesonen.no

De som er 'annerledes'

Kristina

Recommended Posts

apropo robbie williams :)

Definer gal.

Hvorfor er mennesker som ikke er som alle andre gale?

Hva er det å være normal? Hvordan blir man normal? Definer å være normal.

Jeg blir bare så oppgitt over alle som mener at alle som ikke er som alle andre, de er gale/sjuke o.l og blir utstøtt fra samfunnet. Hvorfor det? (sikter ikke til noen her inne, bare noen tanker som kom nå)

Feks. Narkomane, alkoholikere og folk med psykiske problemer, folk som kler seg annerledes, nudister, o.l.

Jeg feks ble oppdratt til å ikke like narkomane/alkoholikere/folk som skiller seg ut. Mamma sa de var farlige, og at jeg ikke måtte se på de. Hvis de spurte om penger skulle jeg bare gå arrogant vidre og late som jeg ikke så de. Alle som ikke var som oss var skumle/slemme eller hadde sjuke meninger.

Hva skjer med folk liksom?

Glad for at mammas oppdragelse ikke funka.

Hvordan er dere mot folk som er 'annerledes'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk som har psykiske problemer og som ikke klarer seg normalt i samfunnet, er annerledes enn normale. Feks noen type down syndrom, skisofrene, ol. De som ikke klarer å fungere som normalt. Jeg jobber med mange slike i en vernet bedrift, og jeg behandler ikke dem noe annerledes. Ser jo at disse er veldig varierte og ikke oppfører seg normalt. Tross alt derfor de jobber der de gjør.. Sier ikke at det er negativt å være annerledes, men noen er bare det. Og noen er heller ikke helt normal som oss andre. Men det er dette som gjør samfunnet variert. De er ikke gale, syns det er et stygt ord. Og ingen bør utstøttes fra samfunnet. Utrolig mange som reagerer negativt på verna bedrifter feks, men det er fatiskt et flott tilbud for folk som er syke/ og annerledese, og som hjelper dem til å få et mer normalt liv. Syns det er tåpent å si at folk som kler seg annerledese er gale, eller noen som har en annen mening er gal. Det blir bare dumt. Tro meg, det er store forskjeller. Det som kan kalles gal, er de som feks hopper ut av ett fly uten fallskjerm osv. hvis dere skjønner hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Vi lever i et samfunn der det er normalt å vise hele magen, selv om fettet omtrent renner på utsiden av buksekanten. Det er normalt for gutter å bruke rosa hårbånd og diamater i ørene. Det er normalt å bytte sexpartner ofte, men får folk vite det, da er du billig.

Det er derimot IKKE normalt, og heller ikke akseptert, å kle se i andre klær enn man finner i de største "mote"kjedene, pierce seg på "unormale" steder, eller tenke tanker som strekker seg utover "hva skal jeg ha på meg-serjeg pen ut- er jeg deilig- håper ingen tror jeg er teit."

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hva men legger i ordet "normal"... jeg har aldri hatt en mal å gå ut i fra. (vil ikke ha det heller) Mener vel mer at vi alle er unike, og trenger ikke å være like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noen som er unormal syns jeg, men annerledes derimot...

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg sier som Sølvi: Alle er unike, og det er vel ikke noen god ide å ha en mal å gå utifra. Folk er forskjellige, folk har forskjellige forutsetninger, utgangspunkt, bakgrunn, foreldre, gener og miljø - og alt ligger oppi ryggsekken og er med på å gjøre personen til den den er. Og siden alle har forskjellige oppvekstmiljø og i alle fall forskjellige gener, blir jo folk forskjellige også. Og bra er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En definisjon på normal er "det ingen er" altså at normalen alltid flytter seg, for ingen kan være helt normal. Det er da du blir gal :)

Synes egentlig det er en fin teori jeg.

Og så må jeg jo synge sangen min kjære synger på jobben sin: (tenk glad hurra stemme!)

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Hver og en av oss er noe for seg selv

tenk på... (sett inn navn, og ett til navn)

Hver og en er spesiell!

Synes det er en fin sang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man se stort på det, så mener mange at alle andre enn seg selv er unormale. (noen som skjønte den? :) )

Selv kler jeg meg "unormalt"(lett goth-stil), er feit og psykisk syk, og ikke redd for å si det. Hjelper meg å være sterk. Så da må vel jeg være helt ute å kjøre for andre, men for meg er det normalt.

Selv synes jeg at det ikke finnes noe som er "normalt" sånn som andre tenker på det.

Ble også oppdratt til at narkomane, alkoholikere og ander som er litt utenfor samfunnet er farlige. Ikke dem jeg helst vil være sammen med, da pga dårlig erfaring, men vil ikke fryse dem ut heller. Er mennesker de også... De eneste jeg ikke har noe til overs for er voldsforbrytere, dyremisshandlere, krypskyttere og mordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Hadde alle vært normale, hadde verden vært en utrolig kjedelig plass vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt sykt hvor "normale" ("sånn som alle andre") mange ungdommer skal være for tiden. For noen år siden kunne man ikke kjøpe klær på cubus, kappahl og h&m. Fretex nevnte man kun når man skulle erte ("hvor kjøper du klærne dine a? FRETEX?"). Om noen ikke har bukser som er så lange at man tråkker på de, så sier folk "kjøp deg nye klær! Buksene dine rekker jo kun ned til leggen din!". Ikke bare med klær er det slik, men det er helt umulig å skille seg ut uten å bli uglesett. Og noen mennesker tåler ikke at andre snakker om dem, og prøver så godt de kan å være "normale", må hele tiden henge med den kuleste gjengen osv. Det må være utrolig ubehagelig å hele tiden være under et slikt motepress :( Og man må ha veldig god råd for å kunne kjøpe nye bukser hver uke :rolleyes: Stod forresten i lokalavisen vår i går om jenter ned til 13 års alderen som selger seg på åsane terminal for å få råd til moteklær.

Dette ble litt off topic, men.... ;)

Samfunnet vårt er blitt slik at narkomane, alkoholikere, folk som bor på gaten osv er farlige. Mange mennesker overser dem, for slik er vi blitt oppdratt. Det er egentlig helt sjukt hvordan samfunnet vårt har utviklet seg, slik at man ser ned på de som er "anderledes".

Ps; apropos Robbie Williams, så liker jeg han pga personligheten hans - fordi han er litt gal (og det folk vil kalle anderledes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...