Gå til innhold
Hundesonen.no

De som er 'annerledes'

Kristina

Recommended Posts

apropo robbie williams :)

Definer gal.

Hvorfor er mennesker som ikke er som alle andre gale?

Hva er det å være normal? Hvordan blir man normal? Definer å være normal.

Jeg blir bare så oppgitt over alle som mener at alle som ikke er som alle andre, de er gale/sjuke o.l og blir utstøtt fra samfunnet. Hvorfor det? (sikter ikke til noen her inne, bare noen tanker som kom nå)

Feks. Narkomane, alkoholikere og folk med psykiske problemer, folk som kler seg annerledes, nudister, o.l.

Jeg feks ble oppdratt til å ikke like narkomane/alkoholikere/folk som skiller seg ut. Mamma sa de var farlige, og at jeg ikke måtte se på de. Hvis de spurte om penger skulle jeg bare gå arrogant vidre og late som jeg ikke så de. Alle som ikke var som oss var skumle/slemme eller hadde sjuke meninger.

Hva skjer med folk liksom?

Glad for at mammas oppdragelse ikke funka.

Hvordan er dere mot folk som er 'annerledes'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk som har psykiske problemer og som ikke klarer seg normalt i samfunnet, er annerledes enn normale. Feks noen type down syndrom, skisofrene, ol. De som ikke klarer å fungere som normalt. Jeg jobber med mange slike i en vernet bedrift, og jeg behandler ikke dem noe annerledes. Ser jo at disse er veldig varierte og ikke oppfører seg normalt. Tross alt derfor de jobber der de gjør.. Sier ikke at det er negativt å være annerledes, men noen er bare det. Og noen er heller ikke helt normal som oss andre. Men det er dette som gjør samfunnet variert. De er ikke gale, syns det er et stygt ord. Og ingen bør utstøttes fra samfunnet. Utrolig mange som reagerer negativt på verna bedrifter feks, men det er fatiskt et flott tilbud for folk som er syke/ og annerledese, og som hjelper dem til å få et mer normalt liv. Syns det er tåpent å si at folk som kler seg annerledese er gale, eller noen som har en annen mening er gal. Det blir bare dumt. Tro meg, det er store forskjeller. Det som kan kalles gal, er de som feks hopper ut av ett fly uten fallskjerm osv. hvis dere skjønner hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Vi lever i et samfunn der det er normalt å vise hele magen, selv om fettet omtrent renner på utsiden av buksekanten. Det er normalt for gutter å bruke rosa hårbånd og diamater i ørene. Det er normalt å bytte sexpartner ofte, men får folk vite det, da er du billig.

Det er derimot IKKE normalt, og heller ikke akseptert, å kle se i andre klær enn man finner i de største "mote"kjedene, pierce seg på "unormale" steder, eller tenke tanker som strekker seg utover "hva skal jeg ha på meg-serjeg pen ut- er jeg deilig- håper ingen tror jeg er teit."

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hva men legger i ordet "normal"... jeg har aldri hatt en mal å gå ut i fra. (vil ikke ha det heller) Mener vel mer at vi alle er unike, og trenger ikke å være like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noen som er unormal syns jeg, men annerledes derimot...

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg sier som Sølvi: Alle er unike, og det er vel ikke noen god ide å ha en mal å gå utifra. Folk er forskjellige, folk har forskjellige forutsetninger, utgangspunkt, bakgrunn, foreldre, gener og miljø - og alt ligger oppi ryggsekken og er med på å gjøre personen til den den er. Og siden alle har forskjellige oppvekstmiljø og i alle fall forskjellige gener, blir jo folk forskjellige også. Og bra er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En definisjon på normal er "det ingen er" altså at normalen alltid flytter seg, for ingen kan være helt normal. Det er da du blir gal :)

Synes egentlig det er en fin teori jeg.

Og så må jeg jo synge sangen min kjære synger på jobben sin: (tenk glad hurra stemme!)

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Hver og en av oss er noe for seg selv

tenk på... (sett inn navn, og ett til navn)

Hver og en er spesiell!

Synes det er en fin sang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man se stort på det, så mener mange at alle andre enn seg selv er unormale. (noen som skjønte den? :) )

Selv kler jeg meg "unormalt"(lett goth-stil), er feit og psykisk syk, og ikke redd for å si det. Hjelper meg å være sterk. Så da må vel jeg være helt ute å kjøre for andre, men for meg er det normalt.

Selv synes jeg at det ikke finnes noe som er "normalt" sånn som andre tenker på det.

Ble også oppdratt til at narkomane, alkoholikere og ander som er litt utenfor samfunnet er farlige. Ikke dem jeg helst vil være sammen med, da pga dårlig erfaring, men vil ikke fryse dem ut heller. Er mennesker de også... De eneste jeg ikke har noe til overs for er voldsforbrytere, dyremisshandlere, krypskyttere og mordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Hadde alle vært normale, hadde verden vært en utrolig kjedelig plass vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt sykt hvor "normale" ("sånn som alle andre") mange ungdommer skal være for tiden. For noen år siden kunne man ikke kjøpe klær på cubus, kappahl og h&m. Fretex nevnte man kun når man skulle erte ("hvor kjøper du klærne dine a? FRETEX?"). Om noen ikke har bukser som er så lange at man tråkker på de, så sier folk "kjøp deg nye klær! Buksene dine rekker jo kun ned til leggen din!". Ikke bare med klær er det slik, men det er helt umulig å skille seg ut uten å bli uglesett. Og noen mennesker tåler ikke at andre snakker om dem, og prøver så godt de kan å være "normale", må hele tiden henge med den kuleste gjengen osv. Det må være utrolig ubehagelig å hele tiden være under et slikt motepress :( Og man må ha veldig god råd for å kunne kjøpe nye bukser hver uke :rolleyes: Stod forresten i lokalavisen vår i går om jenter ned til 13 års alderen som selger seg på åsane terminal for å få råd til moteklær.

Dette ble litt off topic, men.... ;)

Samfunnet vårt er blitt slik at narkomane, alkoholikere, folk som bor på gaten osv er farlige. Mange mennesker overser dem, for slik er vi blitt oppdratt. Det er egentlig helt sjukt hvordan samfunnet vårt har utviklet seg, slik at man ser ned på de som er "anderledes".

Ps; apropos Robbie Williams, så liker jeg han pga personligheten hans - fordi han er litt gal (og det folk vil kalle anderledes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...