Gå til innhold
Hundesonen.no

De som er 'annerledes'

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

apropo robbie williams :)

Definer gal.

Hvorfor er mennesker som ikke er som alle andre gale?

Hva er det å være normal? Hvordan blir man normal? Definer å være normal.

Jeg blir bare så oppgitt over alle som mener at alle som ikke er som alle andre, de er gale/sjuke o.l og blir utstøtt fra samfunnet. Hvorfor det? (sikter ikke til noen her inne, bare noen tanker som kom nå)

Feks. Narkomane, alkoholikere og folk med psykiske problemer, folk som kler seg annerledes, nudister, o.l.

Jeg feks ble oppdratt til å ikke like narkomane/alkoholikere/folk som skiller seg ut. Mamma sa de var farlige, og at jeg ikke måtte se på de. Hvis de spurte om penger skulle jeg bare gå arrogant vidre og late som jeg ikke så de. Alle som ikke var som oss var skumle/slemme eller hadde sjuke meninger.

Hva skjer med folk liksom?

Glad for at mammas oppdragelse ikke funka.

Hvordan er dere mot folk som er 'annerledes'?

Skrevet

Jeg mener at folk som har psykiske problemer og som ikke klarer seg normalt i samfunnet, er annerledes enn normale. Feks noen type down syndrom, skisofrene, ol. De som ikke klarer å fungere som normalt. Jeg jobber med mange slike i en vernet bedrift, og jeg behandler ikke dem noe annerledes. Ser jo at disse er veldig varierte og ikke oppfører seg normalt. Tross alt derfor de jobber der de gjør.. Sier ikke at det er negativt å være annerledes, men noen er bare det. Og noen er heller ikke helt normal som oss andre. Men det er dette som gjør samfunnet variert. De er ikke gale, syns det er et stygt ord. Og ingen bør utstøttes fra samfunnet. Utrolig mange som reagerer negativt på verna bedrifter feks, men det er fatiskt et flott tilbud for folk som er syke/ og annerledese, og som hjelper dem til å få et mer normalt liv. Syns det er tåpent å si at folk som kler seg annerledese er gale, eller noen som har en annen mening er gal. Det blir bare dumt. Tro meg, det er store forskjeller. Det som kan kalles gal, er de som feks hopper ut av ett fly uten fallskjerm osv. hvis dere skjønner hehe.

Skrevet

Hehe.. Vi lever i et samfunn der det er normalt å vise hele magen, selv om fettet omtrent renner på utsiden av buksekanten. Det er normalt for gutter å bruke rosa hårbånd og diamater i ørene. Det er normalt å bytte sexpartner ofte, men får folk vite det, da er du billig.

Det er derimot IKKE normalt, og heller ikke akseptert, å kle se i andre klær enn man finner i de største "mote"kjedene, pierce seg på "unormale" steder, eller tenke tanker som strekker seg utover "hva skal jeg ha på meg-serjeg pen ut- er jeg deilig- håper ingen tror jeg er teit."

:rolleyes:

Skrevet

Det er normalt å bytte sexpartner ofte, men får folk vite det, da er du billig.

Og om en jente har sex med mange forskjellige gutter, da er hun billig/**** osv. Men om en gutt gjør det, da har han dametekke.

Skrevet

Merkelig regnestykke, egentlig.

Gutter skal helst ha mange, og mye "erfaring."

Jenter skal ha så få som mulig.

Det går jo ikke opp!

Skrevet

Merkelig regnestykke, egentlig.

Gutter skal helst ha mange, og mye "erfaring."

Jenter skal ha så få som mulig.

Det går jo ikke opp!

hahaha.. ikke tenkt på det før nå:)

Guest Vicky
Skrevet

Folks definisjoner på hva som er normalt er svært forskjellig. Min mening er at alle er litt unormale på sin måte.

Skrevet

Kommer vel ann på hva men legger i ordet "normal"... jeg har aldri hatt en mal å gå ut i fra. (vil ikke ha det heller) Mener vel mer at vi alle er unike, og trenger ikke å være like.

Skrevet

det er ikke noen som er unormal syns jeg, men annerledes derimot...

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg sier som Sølvi: Alle er unike, og det er vel ikke noen god ide å ha en mal å gå utifra. Folk er forskjellige, folk har forskjellige forutsetninger, utgangspunkt, bakgrunn, foreldre, gener og miljø - og alt ligger oppi ryggsekken og er med på å gjøre personen til den den er. Og siden alle har forskjellige oppvekstmiljø og i alle fall forskjellige gener, blir jo folk forskjellige også. Og bra er det!

Skrevet

En definisjon på normal er "det ingen er" altså at normalen alltid flytter seg, for ingen kan være helt normal. Det er da du blir gal :)

Synes egentlig det er en fin teori jeg.

Og så må jeg jo synge sangen min kjære synger på jobben sin: (tenk glad hurra stemme!)

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Vi er ikke like, la oss være glad for det.

Hver og en av oss er noe for seg selv

tenk på... (sett inn navn, og ett til navn)

Hver og en er spesiell!

Synes det er en fin sang også.

Skrevet

Skal man se stort på det, så mener mange at alle andre enn seg selv er unormale. (noen som skjønte den? :) )

Selv kler jeg meg "unormalt"(lett goth-stil), er feit og psykisk syk, og ikke redd for å si det. Hjelper meg å være sterk. Så da må vel jeg være helt ute å kjøre for andre, men for meg er det normalt.

Selv synes jeg at det ikke finnes noe som er "normalt" sånn som andre tenker på det.

Ble også oppdratt til at narkomane, alkoholikere og ander som er litt utenfor samfunnet er farlige. Ikke dem jeg helst vil være sammen med, da pga dårlig erfaring, men vil ikke fryse dem ut heller. Er mennesker de også... De eneste jeg ikke har noe til overs for er voldsforbrytere, dyremisshandlere, krypskyttere og mordere.

Skrevet

Annerledes? Annerledes fra hva da?

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Skrevet

Jeg har jo ikke sagt at annerledes er noe dårlig da.

Men med annerledes mener jeg folk som kanskje oppfører seg,kler seg,snakker, osv annerledes enn "gjennomsnittet"

men annerledes er slett ikke en dårlig ting. det er ingen som er normale for alle er så utrolig forskjellige!

Hadde alle vært normale, hadde verden vært en utrolig kjedelig plass vil jeg tro...

Skrevet

hva er normal da?

bare nysgjerrig

Hvem vet... Jeg har ikke anelse i hele tatt.... Er noe andre vet tror jeg..eller noe sånt :)

Skrevet

Det er egentlig helt sykt hvor "normale" ("sånn som alle andre") mange ungdommer skal være for tiden. For noen år siden kunne man ikke kjøpe klær på cubus, kappahl og h&m. Fretex nevnte man kun når man skulle erte ("hvor kjøper du klærne dine a? FRETEX?"). Om noen ikke har bukser som er så lange at man tråkker på de, så sier folk "kjøp deg nye klær! Buksene dine rekker jo kun ned til leggen din!". Ikke bare med klær er det slik, men det er helt umulig å skille seg ut uten å bli uglesett. Og noen mennesker tåler ikke at andre snakker om dem, og prøver så godt de kan å være "normale", må hele tiden henge med den kuleste gjengen osv. Det må være utrolig ubehagelig å hele tiden være under et slikt motepress :( Og man må ha veldig god råd for å kunne kjøpe nye bukser hver uke :rolleyes: Stod forresten i lokalavisen vår i går om jenter ned til 13 års alderen som selger seg på åsane terminal for å få råd til moteklær.

Dette ble litt off topic, men.... ;)

Samfunnet vårt er blitt slik at narkomane, alkoholikere, folk som bor på gaten osv er farlige. Mange mennesker overser dem, for slik er vi blitt oppdratt. Det er egentlig helt sjukt hvordan samfunnet vårt har utviklet seg, slik at man ser ned på de som er "anderledes".

Ps; apropos Robbie Williams, så liker jeg han pga personligheten hans - fordi han er litt gal (og det folk vil kalle anderledes)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...