Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynte dere å trene?


tuppetroll

Recommended Posts

Det tok kanskje et par uker før jeg begynte å trene i ordets rette forstand. Vi startet ganske tidlig, etter ett par dager med å sette grenser og lære han hvordan han skulle oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par dager, kanskje? Trente på å gå i bånd, og på å sitte i gangen. Og så kommer jo miljøtrening og sosialisering og alt "det der"; grensesetting/oppdragelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å trene dagen etter ho kom i hus. Men då snakkar eg om kontakt trening, det var vel ikkje før etter ei veke og to eg byrja med sitt o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen med å forstå klikking, kontakt, ikke tisse inne, oppførsel osv begynte dagen etter at vi hentet henne:)

Og hun var svært lærevillig... etter 1 uke kunne hun sitt! Vi begynte veldig tidlig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på definisjonen din av trening. Vi trente jo på å være husrein, å ha kontakt med oss, å komme på innkalling, å gå pent i bånd, å ikke bite på ulovlige ting, å ikke gå inn på ulovlige rom, å ikke bite, sosialisering og miljøtrening osv helt fra dag en.

Men ordentlige øvelser som sitt og ligg osv begynte vi vel å trene på etter 2-3 uker kanskje? Husker ikke helt. hadde jeg fått valp nå hadde jeg ikke sett noe problem i å begynne å lære inn øvelser helt fra starten av - tvert i mot egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hvordan trente dere det?

I valpekassa var det trening på kontakt, apportering av bamser når de ble litt større :) Vi forsterket mye av de adferdene vi likte hos hver av valpene. Treningen helt fra valpekasse stadiet er også viktig. Det er mye i den store verden som må læres. Og senere hadde vi valpene ute i hundegården, og der trente vi masse på apportering av metallskje`er(forberedelse til metallapport, apportering av leker og pinner. Og jeg begynte nokså tidlig med kontakt trening med min egen, siden jeg hele tiden var hos oppdretter helt fra starten av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Begynnte i valpekassen her også. Med skuddtrening faktisk. Oppdretteren begynnte å skyte utenfor huset når valpene var 3 uker 1xdaglig. (moren hadde selvsagt ingen reaksjon)

Også selvsagt metall gjenstander i valpekassen og "kjettinger" spm lager mye lyd.

Startet straks hunden kom hjem med lek, kontakt og søk etter gjenstander. Alt Blaze kunne fram til hun var 7mnd var det og daglig innkalling+ sitt.

Det virkelige treningen begynnte når hun var 7mnd og ferdig med første løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg begynnte hos oppdretter med Pan (når jeg var å hentet han).Belønnet masse for kontakt og det fikk jeg igjenn for.Han hadde en knallfin kontakt synes jeg :P

det gjorde jeg og :( er kjempelurt å jobbe med kontakten allerede da syns jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente bare som det falt seg, alene og tisse ute kunne han omtrent når han kom til oss. Så lekte vi kom, og rolig, og diverse ting som bare kom som han vokste opp. Han var med meg på jobb i stallen det første halve året, så kom jo litt bli, foran, stå, legge deg og sånne ting.

Han begynte ikke på kurs før han var ni måneder, vi krevde heller ingenting før dette, og han gikk ikke i bånd på tur før omtrent på denne tiden. Men så hadde jeg jo ett englebarn også da.. :rolleyes: Han gjorde jo ikke noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...