Gå til innhold
Hundesonen.no

Hurtigere innkalling?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hvordan få en hurtigere innkalling? Syns Hera er litt treig for tiden. Hun er ikke så langt unna, men står og ser i lufta eller snuser litt. Det ender somregel med at jeg roper, roper litt strengere og tilslutt må ta tak i langtauet og så dra litt i det, for at hun skal komme daffende. Er jeg nødt å bruke en forsterker for å få hurtigere innkalling? som leke eller godbit? For jeg har ikke lyst å må ta i tauet hver gang for å få henne inn til meg. Råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har opplevd at desto lenger unna hunden jeg er, desto raskere kommer han løpende inn. Jobbet med dette på kurset sist onsdag, og når vi fikk noen til å holde igjenn halsbåndet til hunden, og på den måten trigge den til å springe, fikk vi mye raskere innkallinger enn om vi bare satte i fra oss hunden. :D Vent til hun ser på deg med å rope inn, og bruke gjerne verdens beste forsterker, kanskje best i form av en leke, og trigg henne med. På ask fungerer det strålende å pipe med pipeleken han elsker når han er på vei inn. selv om han skjedlen springer sakte inn, så øker han tempoet drastisk når han hører /ser lekene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke doggie-zen. Du må da selvfølgelig trene på det med en medhjelper.

Legg godbiter/en leke hunden gjerne vil ha i en skål (hunden skal se at du putter noe i skålen). Plasser en medhjelper rett ved siden av skålen, slik at han kan tråkke på skålen og forhindre hunden i å ta godbitene, for det vil den antakelig prøve på.

Så småløper du avgårde, vekk fra medhjelper som holder igjen hunden og passer på skålen. Rop på hunden. Dersom hunden stopper ved skåla og prøver å få tak i det som er oppi, så skal du ikke rope på nytt, kjefte, eller dra hunden unna. Du blir stående der du stanset og ropte første gangen, mens medhjelperen din bare fortsetter å tråkke på skåla og hindrer hunden i å få tak i innholdet.

Når hunden til slutt kommer til deg, roser du med et "bra" (IKKE kos, belønn eller noe som kan ligne på belønning når hunden kommer til deg!), og så løper dere sammen tilbake til skåla, og hunden får belønning.

Etter hvert vil farten mot deg øke, fordi hunden har lært at ved å komme fort til deg, vil den komme fort til belønningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen så gir du henne belønning for å ha kontakt med deg når hun står rett ved siden av deg. Så når hun har kontakt med deg litt lengre unna så belønner du (du må ha SUPRE godbiter)

så når du har belønnet masse for kontakt og hun er skikkelig tent på godbitene dine så sier du "kom" akkurat idét hun springer ut. Hvis hun bråsnur så belønner du MASSE (det er jo i grunn litt feil å rope en kommando når hunden er på vei ut for da er sannsynligheten for at hun snur ganske liten, men jeg har trent masse på dette med Pito og hun snur på hælen med én gang jeg roper)

etterhvert vil hunden se på deg mange ganger i løpet av turen i håp om at du skal rope kom slik at hun får godbit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tenker når jeg trener hund er at jeg må dele opp hvert moment i delmomenter. Det du er ute etter nå er altså at hunden skal løpe fort til deg, så dropp innsittet foreløpig, eller tren på det separat.

Med mindre hunden er villig til å dø for godbiter, så foretrekker jeg ball eller noe som trigger løping hos hunden. Jeg pleier å rope og i det øyeblikket hunden begynnerå bevege seg mot meg, så pælmer jeg ballen i hundens løperetning, altså bak meg. Jeg pleier å snu meg slik at jeg får skikkelig fart på ballen (i tillegg har jeg snor på den, så den fyker gankse langt avgårde). På denne måten begynner hunden å forvente at den skal løpe med en gang den hører kommandoordet, og at den ikke skal bremse halvveis, men løpe for full pinne rett forbi deg.

Så fort du ser at hunden skjønner pointet (noe som ikke bør ta mange repetisjonene dersom du har en ballglad hund), så venter du litt etter kommandoen før du kaster bakover (husk at farten på ballen/leka må være høy for at farten på hunden skal bli høy). Dersom du har innsittet i orden kan du etterhvert dommelkommandere hunden inn på plass når den kommer inn mot deg i full fart, og dermed har du starten på det som kan bli en super innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil bare si at jeg gjør det på samme måte som Yngvil. Særlig når du kommer til klasse to og du skal ha stå under innkallingen, er det viktig at hunden gir full pine, både før og etter ståen.

Jeg kaster kongen bak meg nesten IDET jeg kaller henne inn, for å få den eksplosive starten. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...