Gå til innhold
Hundesonen.no

Hurtigere innkalling?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hvordan få en hurtigere innkalling? Syns Hera er litt treig for tiden. Hun er ikke så langt unna, men står og ser i lufta eller snuser litt. Det ender somregel med at jeg roper, roper litt strengere og tilslutt må ta tak i langtauet og så dra litt i det, for at hun skal komme daffende. Er jeg nødt å bruke en forsterker for å få hurtigere innkalling? som leke eller godbit? For jeg har ikke lyst å må ta i tauet hver gang for å få henne inn til meg. Råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har opplevd at desto lenger unna hunden jeg er, desto raskere kommer han løpende inn. Jobbet med dette på kurset sist onsdag, og når vi fikk noen til å holde igjenn halsbåndet til hunden, og på den måten trigge den til å springe, fikk vi mye raskere innkallinger enn om vi bare satte i fra oss hunden. :D Vent til hun ser på deg med å rope inn, og bruke gjerne verdens beste forsterker, kanskje best i form av en leke, og trigg henne med. På ask fungerer det strålende å pipe med pipeleken han elsker når han er på vei inn. selv om han skjedlen springer sakte inn, så øker han tempoet drastisk når han hører /ser lekene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke doggie-zen. Du må da selvfølgelig trene på det med en medhjelper.

Legg godbiter/en leke hunden gjerne vil ha i en skål (hunden skal se at du putter noe i skålen). Plasser en medhjelper rett ved siden av skålen, slik at han kan tråkke på skålen og forhindre hunden i å ta godbitene, for det vil den antakelig prøve på.

Så småløper du avgårde, vekk fra medhjelper som holder igjen hunden og passer på skålen. Rop på hunden. Dersom hunden stopper ved skåla og prøver å få tak i det som er oppi, så skal du ikke rope på nytt, kjefte, eller dra hunden unna. Du blir stående der du stanset og ropte første gangen, mens medhjelperen din bare fortsetter å tråkke på skåla og hindrer hunden i å få tak i innholdet.

Når hunden til slutt kommer til deg, roser du med et "bra" (IKKE kos, belønn eller noe som kan ligne på belønning når hunden kommer til deg!), og så løper dere sammen tilbake til skåla, og hunden får belønning.

Etter hvert vil farten mot deg øke, fordi hunden har lært at ved å komme fort til deg, vil den komme fort til belønningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen så gir du henne belønning for å ha kontakt med deg når hun står rett ved siden av deg. Så når hun har kontakt med deg litt lengre unna så belønner du (du må ha SUPRE godbiter)

så når du har belønnet masse for kontakt og hun er skikkelig tent på godbitene dine så sier du "kom" akkurat idét hun springer ut. Hvis hun bråsnur så belønner du MASSE (det er jo i grunn litt feil å rope en kommando når hunden er på vei ut for da er sannsynligheten for at hun snur ganske liten, men jeg har trent masse på dette med Pito og hun snur på hælen med én gang jeg roper)

etterhvert vil hunden se på deg mange ganger i løpet av turen i håp om at du skal rope kom slik at hun får godbit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tenker når jeg trener hund er at jeg må dele opp hvert moment i delmomenter. Det du er ute etter nå er altså at hunden skal løpe fort til deg, så dropp innsittet foreløpig, eller tren på det separat.

Med mindre hunden er villig til å dø for godbiter, så foretrekker jeg ball eller noe som trigger løping hos hunden. Jeg pleier å rope og i det øyeblikket hunden begynnerå bevege seg mot meg, så pælmer jeg ballen i hundens løperetning, altså bak meg. Jeg pleier å snu meg slik at jeg får skikkelig fart på ballen (i tillegg har jeg snor på den, så den fyker gankse langt avgårde). På denne måten begynner hunden å forvente at den skal løpe med en gang den hører kommandoordet, og at den ikke skal bremse halvveis, men løpe for full pinne rett forbi deg.

Så fort du ser at hunden skjønner pointet (noe som ikke bør ta mange repetisjonene dersom du har en ballglad hund), så venter du litt etter kommandoen før du kaster bakover (husk at farten på ballen/leka må være høy for at farten på hunden skal bli høy). Dersom du har innsittet i orden kan du etterhvert dommelkommandere hunden inn på plass når den kommer inn mot deg i full fart, og dermed har du starten på det som kan bli en super innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil bare si at jeg gjør det på samme måte som Yngvil. Særlig når du kommer til klasse to og du skal ha stå under innkallingen, er det viktig at hunden gir full pine, både før og etter ståen.

Jeg kaster kongen bak meg nesten IDET jeg kaller henne inn, for å få den eksplosive starten. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...