Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av "rygg, "sitt bamse" og "snurr rundt"


Wheaten terrier

Recommended Posts

For å få hunden til å sitte bamse har du hunden i sitt (på din venstre side), så fører du hånden med godbit over hodet akkurat så langt at dyret må lette bittelitt på frambeina for å få tak i den. "BRRRAA" og "Værsågod", eller klikk i det beina letter fra bakken og så "værsågod"! Etter noen ganger setter du navn på det og så øker du kravet bittelitt sånn gradvis. Lykke til!

For å lære å snurre, kan det først være lurt å lære hunden "å følge fingeren". Fort gjort med godbit. Så fader du fingeren når snurren sitter. (Eh, var dette noen god forklaring, tro).

Rygge skal jeg jammen introdusere i dag, jeg og. Kanskje jeg har en ide om innlæring i morra. Det er jo ganske gøy å prøve seg fram litt, ikke sant :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg kan si hvordan jeg lærte inn å rygge fra meg. (hvis det ikke var fri ved fot rygging du tenkte på da). Jeg latet som om jeg hev en ball over hodet på henne, og da rykker hun bakover. Det jeg gjorde var å belønne akkurat det rykket, og bygd videre på det. :icon_redface: Og voila, hunden rygger :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gi en enkelt forklaring på hvordan man lærer hunden "rygg" "sitte bamse" og "snurre rundt"?

Gjerne klikkerveien, men ikke nødvendig.

Og hvis noen har noe tips til andre ting man kan lære hunden i forbindese med freestyle så er det bare flott :icon_redface:

Du har stoooor nytte av å ha en target klok hund når du trener freestyle. Både til sitte bamse, rygge og snurre rundt. Svarene på hvordan det gjøres har du jo fått flere av.

Når det gjelder rygging er det mange forskjellige måter å lære det inn på, men jeg fanget det på min hund. Klarer hunden å forville seg mellom sofa og stuebor må den ofte rygge seg ut igjen osv. Min hund rygget ett lite skritt rett og slett i frustrasjon, og jeg hadde flaks og fikk fanget det.

Ellers er det noen hunder som rygger hvis du går mot de (maaange setter seg), det kan da være en fordel å gå baklengs selv, med hunden vendt mot deg, også brå bestemme deg for å begynne å gå fremover. Hunden vil da mest sannsynlig rygge ett skritt eller to. Bruk gjerne en "korridor" så hunden ikke spretter ut med rompa. Viktig å belønne så fort hunden flytter det første benet bakover.

En annen måte, men litt forvirrende for hunden til å begynne med, men morsomt at de må tenke litt også... Stå med ryggen ca en halv meter fra en vegg, og stå inntil noe på begge sider, sånn at hunden ikke får gått rundt deg, eller gjennom (??) deg. Stå med bena godt fra hverandre og legg en godbit på bakken mellom bena ett stykke bak deg. Gi hunden vær så god. Når den har tatt godbiten må den da rygge for å komme ut igjen, og du får klikket og belønnet... Litt forvirrende for hunden da den første godbiten er "gratis", men de fleste skjønner det i løpet av kort tid. Gjenta noen ganger, før du venter og ser om hunden tilbyr ett lite skritt bakover.

Mulig dette ble fryktelig vanskelig forklart... ?

Andre freestyleøvelser; ja slalom mellom bena da, eller 8-tall når man står rolig. Slalom mens du går baklengs. Hoppe over/gjennom armer/ben, bukke (leke stilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre freestyleøvelser; ja slalom mellom bena da, eller 8-tall når man står rolig. Slalom mens du går baklengs. Hoppe over/gjennom armer/ben, bukke (leke stilling)

Hei. Er det freestyleøvelser vi har drevet og lekt oss med, den lille engelen og jeg? Sånn går det når man må finne på nye øvelser inne i vintermørket! Hurra! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snurre rundt bør kunne gå bra å fri-shape. Vi gjorde det på den måten, og det tok vel en fire-fem økter i løpet av tre kvelder, tror jeg.

La hunden stå foran deg, og vent til hunden f.eks gløtter litt til siden. klikk.

Er hunden vant til å klikkes, vil den skjønne rimelig fort hva som foregår, og den vil fortsette å prøve. Så blir det å gradivs øke kriteriene og kreve stadig større "utslag" med hodet. Etter en stund vil sannsynligvis hunden flytte litt på forbeina - da kan du bruke skikkelig jackpot.

Den store "bøygen" i denne øvelsen, er vel for de fleste å få hunden til å dreie mer enn 180 grader. Der sto vi fast ei lita stund - før hun i frustrasjon feide rundt sin egen akse. Etter det var det full fest og siste finsih gikk som en lek :D

Ja, denne måten er utfordrende med tanke på å sette riktige kriterier, men når en klabb som meg fikk det til, bør det være mulig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Nå har jeg ihvertfall lært henne "rygg". Veldig enkelt. For dem som vil lære hunden det, anbefaler jeg (siden det funket for oss) å sette to stoler med et lite mellomrom på stuegulvet eller hvor du vil.

Plasser hunden i den ene åpningen inn mellom stolene og gå selv rundt til den andre. Lokk på hunden og når den kommer mot deg, inn mellom stolene tar du et skritt mot den og den vil da forhåpentligvis rygge. Akkurat da klikker du. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...