Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal hunden bæsje?


Kjesesk

Recommended Posts

Vi er litt uenige med naboene i det spørsmålet, så jeg håper kanskje dere har noen innspill om hva som er normalt.

Saken er, to leiligheter vegg i vegg. Uteområdet er fellesareale, men vi har hver vår terrasse på bakkeplan. Vi har to små barn på 1 og 4 år, i den andre leiligheten har de en liten terrier. Hunden virker som en grei og veloppdragen hund, så den i seg selv har vi ikke noe problemer med.

Hundeeieren har satt opp en løpeline ved inngangen slik at hunden får være ute. Det er jo godt for hunden, men siden hun jo ikke vil gjøre fra seg "hjemme" så går hun i enden av lina og gjør sitt fornødne. Problemet er at i enden av lina er terrassen vår. Det ligger til en hver tid 1-10 hundebæsjer like foran terassen vår. Dette har vært et problem fordi ungene tråkker i det, minste barnet vårt kan finne på å spise det, og ikke minst så ser det ekkelt ut. Vi har snakket med naboene om det, og de er selvfølgelig enig om at det ikke kan ligge så mye bæsj der. Jeg foreslo at de plukket opp etter hunden hver gang hun har vært ute, men fikk inntrykk av at de syns det vil være for mye arbeid å gå ut hver gang hunden har vært ute, f eks nattetid. Er det virkelig det? Så hvis vi er heldig blir det plukket opp max en gang om dagen. Nå har alle hundene jeg har hatt i oppveksten ikke trengt å gå ut på natta, men man gikk jo alltid med den ut på dagen.

Nå sist lå det 3 store bæsjer der en ettermiddag. Mannen min sa ifra om at den MÅ bort. Et døgn senere var de der enda, og hadde fått selskap av et par til, men hundeeieren hadde fremdelen ikke hatt tid til å fjerne det.

Jeg vil så gjerne være forståelsesfull, for jeg skjønner jo at det er en litt kjedelig jobb å plukke dritt. Men på den annen side, når det går sånn ut over oss, at det minst 70 % av tiden ligger bæsj hos oss, så syns jeg innerst inne at hundeeieren burde ta litt mer ansvar å få opp dritten umiddelbart.

Jeg vil gjerne vite hva dere andre hundeeiere bruker å gjøre? Og hva vi kan forevente/kreve av våre naboer. Hvis det kommer noen svar her, så er det mulig jeg printer det ut og gir til hundeeier.

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat sånne hundeeiere som gjør oss alle upopulære!

1. De må gå såpass mange turer med bikkja at den slipper å gjøre fra seg "hjemme". (Minst tre om dagen).Ta med nok poser! Uansett hvor den gjør fra seg, skal det fjernes umiddelbart!

2. En hage, eller løpestreng, skal være et suplement til turer og aktivisering, ikke erstatning!

3. En hund skal aldri stå ute slik at den på noe tidspunkt er uten tilsyn, hvis det er barn tilstede. Det er hundeeiers ansvar å holde hunden unna områder der det er/kan være barn.

Lykke til!

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hei..

Vi hadde nesten det same problemet selv, bare at det vqr jeg som var hundeeieren...

Hunden min løp alltid over utenat vi merket det, og uvitende om at han besjet i hagen til naboen.

Etter en liten prat med mannen, begynte vi og ha han i løpestreng igjen...

Hva med å sette opp et slags gjerde, for å få hunden til å besje på dens side av gjerde.? En løsning finnes det, og om naboen ikke vil bør dere kanskje kontakte noen folk som kan hjelpe?

Og tilslutt: Gresset er alltid grønnere på den andre siden, men det finns alltid en løsning: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok en gang si meg enig med ida... :icon_redface: Klok dame du... :o

Blir denne hunden i det hele tatt luftet på tur? Utifra mengden du beskrives høres det ut som om den alltid gjør sitt fornødne her.

Jeg kan telle på en hånd de gangene min hund har gjort fra seg i hagen. Må han ut om natta er det hagen som gjelder, og han går lengst mulig unna og prøver nesten å lure det gjennom gjerdet. Og han ser ikke videre lykkelig ut over det heller. Og jeg vil tro denne hunden heller ikke synes det er særlig ok, men gjør det fordi den må.

Jeg synes du kan forlange at de skal plukke opp HVER gang hunden har gjort fra seg, aller helst burde de begynne å gå tur med den, sånn at den slipper å gjøre fra seg "hjemme". Hvis de ikke gjør dette, ville jeg forlangt at de enten kortet ned lina til hunden eller bandt den ett annet sted. Naboens hund skal ikke være ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er da veldig dårlig gjort av naboene dine!

Det er sånne mennesker som får folk til å bli "hundehater"...med god grunn!

Om de ikke lufter hunden sin (virker ikke sånn) så tar det faktisk bare noen minutter å plukke opp skiten etter den. Og det ikke bare bør de gjøre..de MÅ!

Orm fra hund kan faktisk smitte helt små barn (ikke ofte det skjer)

I tillegg er snegler veldig glad i hunde skit...og snegler har vi nok av!

Det må da være mulig for naboene dine å gjøre linen til hunden korter så den ikke rekker bort til dere?!

Ellers finns der forskjellige produkter å få kjøpt som holder hunder og katter vekke. Det kunne de gjerne ha kjøpt inn til dere!

Håper på vegne av "hundefolk" at de rydder opp etter seg...og lykke til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at hunden skal få lov til å bæsje i hagen deres i det hele tatt jeg, selv om de kanskje kunne fått til å plukke det opp med en gang. Det blir jo gris uansett? Kan de ikke bare korte ned lina, sette opp et gjerde, gå oftere turer eller noe slikt? Du som nabo burde jo ikke trenge å finne deg i masse bæsj på terrassen, særlig ikke når dere har små barn. Det blir bare for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ble nesten sjokkert jeg - at det går an å ha så snille naboer som dere er - eller så korttenkte naboer som dere har!

Jeg hadde aldri noensinne akseptert at andres hunder skulle komme inn på min plen og gjøre sitt fornønde. Selvsagt ikke. (Ille nok at mine egne gjør det...)

Hvis ikke eieren har "vett" på å korte ned på linen til hunden, så hadde jeg gjort det selv - en stooor knute gjør susen.

Ulykker skjer selvsagt - men det er det jo ikke snakk om her. Dette er jo faktisk snakk om at naboens hund bruker hagen deres som hundedo regelmessig. Og det skal man selvsagt ikke akseptere på noen som helst måte.

Så en alvorsprat med naboen - si at hunden faktisk ikke får komme inn på deres tomt uten følge av eier (MED bærsjepose) - er mitt forslag..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noen tvil her, hunden skal ikke bæsje i felles hage uten at det plukkes opp umiddelbart, og slett ikke på deres terasse! Skjønner det veldig godt hvis du kvier deg fra å si fra, det skal lite til for å skape guffen stemning mellom naboer, men disse naboene er ganske sære hvis de ikke tar et hint om dette med godt humør! Fortell dem at du ikke er tilhenger av hundebæsj, at du synes barna må kunne leke i felleshagen uten å risikere å trampe i hundebæsj. Og så kan du jo tipse om at to-tre lufteturer utenfor hagen burde løse hele problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de kan lufte den og evnt lage en sperre til deres hage da slik at driten ikke ligger i deres del av hagen. :icon_redface: blir for dumt da at det ligger drit i hele hagen... Hadde gitt dem grei beskje jeg da, slik at de fatter problemet deres. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slikt som hadde irritert meg umåtelig! Jeg hadde sikkert vært i stand til å plukke opp hundedritten og lempet den tilbake på naboens terrasse, gjerne i solstolen, bare for at det skulle ta poenget. :icon_redface:

Naboen din er egoistisk og/eller lat. Det er ikke lenge siden det var artikler i avisene om at hundebæsj kan gjøre småbarn blinde eller noe slikt, og det er mer enn nok grunn til å be dem korte ned løpestrengen til hunden. Vil de absolutt la dyret være ute uten å plukke opp, må de i det minste la den gjøre fra seg på eget område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Naboen din er egoistisk og/eller lat. Det er ikke lenge siden det var artikler i avisene om at hundebæsj kan gjøre småbarn blinde eller noe slikt, og det er mer enn nok grunn til å be dem korte ned løpestrengen til hunden. Vil de absolutt la dyret være ute uten å plukke opp, må de i det minste la den gjøre fra seg på eget område.

Sorry, er ikke uenig med deg, men altså, hundebæsj kan gjøre barn blinde???!!! Har dette virkelig kommet frem nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slikt som hadde irritert meg umåtelig! Jeg hadde sikkert vært i stand til å plukke opp hundedritten og lempet den tilbake på naboens terrasse, gjerne i solstolen, bare for at det skulle ta poenget. :icon_redface:

Meg også, og jeg kunne også sikkert tatt en spade for å lempe hundedriten mot terrassen til naboene.

Men det er hundeeiers ansvar å plukke opp. Hva med å spørre om de ikke kan ordne en stopper på båndet slik at hunden ikke kommer seg til deres terrasse for å bæsje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, er ikke uenig med deg, men altså, hundebæsj kan gjøre barn blinde???!!! Har dette virkelig kommet frem nå?

Bare bra å reagere på ting du synes virker utrolig. Her er link til artikkelen. I dette tilfellet er sannhetsgehalten er ikke nødvendigvis like viktig som bruksverdien overfor naboen... :icon_redface:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/24/461780.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra å reagere på ting du synes virker utrolig. Her er link til artikkelen. I dette tilfellet er sannhetsgehalten er ikke nødvendigvis like viktig som bruksverdien overfor naboen... :icon_redface:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/24/461780.html

Takker og bukker for linken! Det der hørtes helt utrolig ut!!! Men, men-det ville være et mindre problem hvis folk bare kan plukke opp etter sine gode venner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vet på en måte hvordan dere har det.

Mine foreldres naboer har en hund som går løs hele tiden, uansett om det er båndtvang eller ikke.

Denne hunden kommer bort i gården til mine foreldre når den skal gjøre i fra seg. Når det er vinter og snøkantene er høye så hopper den også inn i gjerdet og gjør fra seg der. Gjerne på trappa!

Min mor irriterer seg over dette selvfølgelig, min far bryr seg ikke ettersom det ikke er han som tar det opp.

Min mor er "redd" for å si ifra om dette ettersom mannen er min fars bror og kona hans er det umulig å prate med. Hun går bare og er sur, hilser ikke eller noe...

Jeg prøvde å hinte litt om at det ikke var så veldig koslig en gang, men da lo de bare av det.. :icon_redface:

Jeg er ganske ofte hos mine foreldre i ukedagene, min far er hjemme i bare helgene så det blir fort kjedelig for mamma da. Da er jo selvfølgelig Oscar med og. Det går da ikke en dag uten at denne hunden kommer å "terger" Oscar og mamma sin tispe ettersom de er innenfor gjerdet.

Veldig koslig er det jo når hunden kommer og har løpetid!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da noen fjollete naboer du har??? Det er sånne hundeeiere som gjør at jeg føler jeg blir beglodd hver gang jeg går med hunden min, alle naboene tenker: "Har hun tenkt å plukke opp den dritten der?" Det er nesten så jeg vifter litt demonstrativt med bæsjeposen før jeg plukker opp.... ok... litt paranoid, men tror mange skjønner hva jeg mener.

Det verste er at det er på din private eiendom!! Det høres ærlig talt ut som om hunden ikke blir lufta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...