Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbermannoppdretter, kull nå?


Rambo

Recommended Posts

Hei, viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget, så om det er postet på feil sted, så får en moderator/administrator flytte det.. :lol:

Uansett, kjæresten til moren min skal få seg en dobbermann pincher valp. Det jeg lurer på er om det er noen som har link/nummer til en oppdretter som har et kull som er leveringsklar rundt 20.juni?

Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det jo veldig spesifikt med den datoen, men jeg anbefaler deg å kontakte raseklubben - de har helt sikkert en valpeformidler. Jeg vet dog ingenting om hvor lang ventetid man må regne på dobermann. På min rase måtte man i perioder vente inntil halvannet år på tispevalp - om man ville kjøpe valp av et godkjent kull. Så det er ikke alltid mulig å bestemme seg for at man vil ha en valp om syv uker. Så er du klar over det, i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det jo veldig spesifikt med den datoen, men jeg anbefaler deg å kontakte raseklubben - de har helt sikkert en valpeformidler. Jeg vet dog ingenting om hvor lang ventetid man må regne på dobermann. På min rase måtte man i perioder vente inntil halvannet år på tispevalp - om man ville kjøpe valp av et godkjent kull. Så det er ikke alltid mulig å bestemme seg for at man vil ha en valp om syv uker. Så er du klar over det, i hvert fall!

Ok..Det var litt lenge å vente, jeg skal lete enda mere rundt og se om jeg finner en oppdretter som selger valper litt tidligere enn det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å undersøke litt rundt og være litt kresen på valg av oppdretter og kull, ikke bare at det blir den første og beste fordi valpen er leveringsklar akkurat når du vil. Jeg ville sjekket litt rundt HD og andre sykdommer som kan forekomme hos dobbermann, og gemyttet til foreldrene.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk god tid på å lete etter oppdretter! Dette kan ikke gjøres bare sånn der med en gang, eller ta det første "ledige". For å få en god hund må man bruke tid og være nøye. Hør rundt med mange forskjellige. Snakk med oppdretterne og få en tone med dem. Du finner mye ut ved å ta en halvtimes tid i telefonen med 4-5 forskjellige folk Og det er store forskjeller. Om du får god kontakt med noen så er det verdt ventetiden. Da får man følge med fra starten av. Men for all del så kan du jo bare lete på finn.no eller en slik plass, så finner du nok en dobermann.. Men jeg håper dette ikke er et impulskjøp..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk god tid på å lete etter oppdretter! Dette kan ikke gjøres bare sånn der med en gang, eller ta det første "ledige". For å få en god hund må man bruke tid og være nøye. Hør rundt med mange forskjellige. Snakk med oppdretterne og få en tone med dem. Du finner mye ut ved å ta en halvtimes tid i telefonen med 4-5 forskjellige folk Og det er store forskjeller. Om du får god kontakt med noen så er det verdt ventetiden. Da får man følge med fra starten av. Men for all del så kan du jo bare lete på finn.no eller en slik plass, så finner du nok en dobermann.. Men jeg håper dette ikke er et impulskjøp..?

Helt enig med djervekvinnen!

Ring noen oppdrettere og ta deg god tid før du bestemmer deg...

Lykke til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skal tenke deg nøye om hvor du kjøper deg dobermann. Og ikke minst hvorfor du vil ha akkurat denne rasen. Man kan ikke kjøpe seg hund etter dato, men etter oppdretter mener nå jeg.

Jeg har selv en doberhanne på 2 år, og har hatt ei dobertispe før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dere alle, og nei, det er nok ikke et impulskjøp, han jeg hjelper med å finne oppdretter har tenkt over dette med hund i årevis. Grunnen til at han ville ha den så fort, er fordi at da kan han ha den i sommerferien når han har fri.

Men jeg skal finne mange oppdrettere, og ta en prat med dem :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..Det var litt lenge å vente, jeg skal lete enda mere rundt og se om jeg finner en oppdretter som selger valper litt tidligere enn det..

For å understreke - det gjaldt min rase, ikke dobermann! Men jeg sa det for at du skulle kunne være mentalt forberedt på at det ikke bare er å "bestille" en valp til en dato som er såpass nærme.

For øvrig støtter jeg alle her som sier at valg av oppdretter er kjempeviktig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å understreke - det gjaldt min rase, ikke dobermann! Men jeg sa det for at du skulle kunne være mentalt forberedt på at det ikke bare er å "bestille" en valp til en dato som er såpass nærme.

For øvrig støtter jeg alle her som sier at valg av oppdretter er kjempeviktig!

Lykke til!

Vet at det ikke bare er å bestille en valp, men jeg tenkte at kanskje var det en oppdretter som hadde et kull, og som ikkr hadde noe spesiell lang venteliste :D

Men i det siste har jeg bare skjønt hvor populær denne rasen faktisk er, så det blir nok venteliste på oss også..

Tusen takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...