Gå til innhold
Hundesonen.no

det er 1. mai i morgen

henrikke

Recommended Posts

Skrevet

det er første mai i morgen

.. og vi skal fokusere på fotfolkets rettigheter.

ved dine føtter ligger din hund, alle menneskers venn og alltid på pinne for deg..

Hvilke rettigheter og kampsaker bør din firbeinte støttes på i morgen?

snurr debatt!

JA til tur!!

Skrevet

Bortsett fra hundeloven som forbyr enkelte raser er det egentlig ikke så alt for mye. Selv om jeg gjerne kunne tenkt meg to-fire inngjerdete slippområder i hver kommune, som man kunne trent hund og latt hundene leke i. Båndtvangen vil jeg ikke bli kvitt - man må jo ta hensyn til andre! Men slippområder kunne vært et positivt tiltak.

Når det er sagt syns jeg det er langt viktigere ting enn en norsk gjennomsnittshund sitt liv å uttrykke sin mening og prøve å gjøre en forskjell om, som jeg ikke skal gå innpå er.

Tinka skal forresten være med i tog i morgen, om jeg finner ut når bussen min går.

Skrevet

I morgen skal hunden min få den soleklare rett til å gå på morgentur klokka sju fordi matmora hennes skal marsjere bak korpset klokka åtte. Sånn er det å ha unger i korps! Ellers ville jeg gått under den banneren som sa noe jeg lærte da jeg begynte å ri en gang i tidenes morgen:

HVIS DU HAR TATT PÅ DEG ANSVARET FOR ET DYR, ER DET IKKE NOE SOM HETER FOR SLITEN, FOR SULTEN ELLER FOR TRØTT, FØR DYRA HAR FÅTT SINE BEHOV DEKKET!

Han var rimelig streng på disiplinen min første ridelærer og jeg lærte noen lekser som har vært viktige rettesnorer gjennom et liv med dyr!

Ha en fin første mai alle sammen. Og til alle hundene: Stå på krava!

Skrevet

Skulle vi lage et hundenes førstemaitog, ville jeg gått under en parole á la "strengere krav overfor valpekjøpere" - altså noe som kunne forhindre hvor ufattelig enkelt det er å skaffe seg og å ha hund. Det burde være noen krav, også når en del valpekjøpere etter hvert går over til å bli oppdrettere. Hvordan sier man det med få ord? :unsure:

Skrevet

Skulle vi lage et hundenes førstemaitog, ville jeg gått under en parole á la "strengere krav overfor valpekjøpere" - altså noe som kunne forhindre hvor ufattelig enkelt det er å skaffe seg og å ha hund. Det burde være noen krav, også når en del valpekjøpere etter hvert går over til å bli oppdrettere. Hvordan sier man det med få ord? :unsure:

Jeg henger meg på den. Men jeg skulle også ønske tydligere "regler" for förverter og oppdretters rettigheter.

Ellers så har jeg endel kampsaker ettersom jeg utdanner meg innen helsevesenet....

Skrevet

Jeg henger meg på den. Men jeg skulle også ønske tydligere "regler" for förverter og oppdretters rettigheter.

Og jeg henger meg på deg igjen! Det er trist at kjøpekontrakten og fõrvertavtalen er verdt mindre enn det billigste dopapiret på Rema 1000, for begge parter.

Skrevet

Nå skal jeg ut med dyret jeg har på for ("Glemmer" stort sett det, jeg da. Hun er jo min lille gullunge :o ). Vi skal gå i 1. mai tog helt for oss selv. Fibi ønsker å gå under banneren:

GODBITER TIL ALLE HUNDER TIL ENHVER TID. (MEST TIL MEG)

eller

EN KATT I HAGEN ER EN KATT I MAGEN. (HEI, HVOR BLE DEN KATTA AV, DA??)

Ha en stålende 1. mai, alle sammen. Til dere i Oslo-området: Stilongs i mai er undervurdert! :icon_redface:

Guest Christine
Skrevet

Hei :icon_redface:

I dag skal vi på tur med Kjersti og Taika. Hundene ble veldig enige om at vi skulle ha lommene fulle av godbiter :o

Dessuten har jeg sendt mai ltil kommunen, å fått frem at vi hundeeiere i Tr.heim ønsker oss en plass og sleppe hunder på..

Skrevet

vil legge til : må jeg avlives, gjør det når ingen annen utvei finnes og humant...

fysj for OL i 2008 i kina..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...