Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få Milo til og holde apporten? HJELP

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Kan noen hjelpe meg med å få Milo til å holde den fordømte %"!#¤)¤#¤" apporten?

*VELDIG frustrert..*

Ender med at jeg setter han bort på Apport innlæring til en av dere..

Altså..Når jeg tar den frem..Null interesse.

Putter den i munne, spytter den ut, og ser dumt på meg..

OG DET blikket psyker meg ut...

Yips mottas med TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hva om Milo ikke syns noen ting er morsomt da? ;)

Trur jeg må overlate hunden min til noen andre jeg altså..

'Her kommer jeg med setter, og klarer ikke å lære den apport engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Milo ikke syns noen ting er morsomt da? :)

Trur jeg må overlate hunden min til noen andre jeg altså..

'Her kommer jeg med setter, og klarer ikke å lære den apport engang ;)

Skyld på at du er allergisk! Ser ut til å funke på alle omplasseringshunder over et år :o

Jeg bare synes det er så dumt av folk å si at de har allergi, når de har hatt hunden i et og ett halvt år! :)

*prøver å få fram et poeng*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyld på at du er allergisk! Ser ut til å funke på alle omplasseringshunder over et år ;)

Jeg bare synes det er så dumt av folk å si at de har allergi, når de har hatt hunden i et og ett halvt år! :)

*prøver å få fram et poeng*

Men vet du ikke at allergi alltid bryter frem når det ikke lenger passer å ha hund? :rolleyes:

Vet ikke noe om apport Christine, så kan ikke annet enn å si stå på, ikke gi deg, Milo vil nok til slutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å variere trening vi kan drive med inne, jeg. Fikk et tips om å lære Fibi å putte en sokk eller noe opp i en eske. Tok en tennisball, jeg da. Ros og godbit på snus. Ros og godbit på å ta ballen i munnen. Ros og godbit på å legge labben oppå. Putta den til slutt i munnen hennes og satte kassa under. Ros og godbit når den rimelig umiddelbart datt oppi kassa. Prøvde i flere økter, men hun bare la seg ned og tok på seg "dette var en teit lek" ansiktet og ga f.. i hele ballen. Dette er en hund som normalt har svært restriktiv tilgang på ball fordi det blir litt for morsomt å leke med den.. Derimot leverer hun jo som en drøm (nesten alltid, da) objektene hun finner på søk når vi trener ute. Da er det jo gjerne belønnig nok å få lov til å bære tennisballen et lite stykke! Ikke mye hjelp å få av meg her, nei. Si fra hva du har gjort for å få det til, da!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med klikken du ble så glad i? Hadde det ikke vært for at du lånt meg "din hund fortsetter" så er det en veeldig bra forklaring på dette der..men hvertfall:

det jeg ville gjort var å begynne på nytt med å holde apporten. klikk og belønn for hver eneste gang han i det hele tatt viser interesse for den. om han da en gang frivillig tar den i munnen skal han få så mye ros, og det skal være både julaften å bursdag på samme tid. Det gjør ikke noe at han spytter ut med en gang, du må begynne med at han faktisk tar den. For å sikre at han vet at han skal ta apporten i munnen ville jeg gått noen steg fra han og sjekket om han da tar apporten. det tar tid, men roma ble ikke bygget på en dag det heller! Når milo vet (han er ikke dum vet du.. :) ) at det å ta apporten i munnen kan du begynne å stille krav til at han skal holde. hva med å prøve å holde apporten fast mens han har den i munnen? altså slik at du ikke slipper. Så kan du klikke å belønne for lengre og lengre tid.

garantert noen som kan gi deg bedre forklaring/tips enn dette, men du kan jo prøve.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tre-apport du har? Du kan jo eventuelt begynne med en tauleke eller noe, det kan jo rett og slett hende at han syns treapporten er litt ubehagelig.

Gjør som Marie sier - start med å belønne for interesse for apporten (trenger ikke å være mer enn å se på den eller snuse på den). Når han frivillig tar tak i apporten (som vil skje nokså raskt, når han har skjønt at det er apporten det dreier seg om), da er det jackpot og bursdag på en gang! Så begynner du å øke kravene. Pass på at du ikke øker for sakte, for da får du en hund som "nekter" å holde i apporten mer enn tre-fem sekunder.

Kan godt vise deg litt hvordan jeg har gjort det på en trening eller et treff en gang i nærmeste framtid, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg med å få Milo til å holde den fordømte %"!#¤)¤#¤" apporten?

*VELDIG frustrert..*

Ender med at jeg setter han bort på Apport innlæring til en av dere..

Altså..Når jeg tar den frem..Null interesse.

Putter den i munne, spytter den ut, og ser dumt på meg..

OG DET blikket psyker meg ut...

Yips mottas med TAKK

Jeg har også sliti noe sinnsykt med apport! Hadde akkurat samme problem som deg. Nå har jeg jobba ett år med det, og NÅ først har han begynt å hente bukken. Mine tips:

1. Kjøp en kul leke og lek dralek! :lol: Jeg måtte få Castor til å skjønne at det var kult å ha noe i munnen når jeg putta det der, pluss at det "styrker" bittet så han forhåpentligvis holder apporten bedre. (vanligvis er jeg helt mot dralek, men måtte rett og slett bare bite i det sure eplet, og det funka!)

2.Tren apport med alt annet enn apportbukken! Votter, bamser, knuter, ball, osv. Apportbukken er gjerne ekkel og tung.

3.Ros han opp i skyene hver gang han bærer noe i munnen, om det så er en sokk. Gjør han STOLT!

Osv. Dette må jo sikkert justeres. Men er sånn jeg begynte hele remsa hvertfall! Jeg bruker fortsatt VELDIG mye av meg selv for å få en fin apport, men han er interessert hvertfall og spytter den ikke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...