Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få Milo til og holde apporten? HJELP


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Kan noen hjelpe meg med å få Milo til å holde den fordømte %"!#¤)¤#¤" apporten?

*VELDIG frustrert..*

Ender med at jeg setter han bort på Apport innlæring til en av dere..

Altså..Når jeg tar den frem..Null interesse.

Putter den i munne, spytter den ut, og ser dumt på meg..

OG DET blikket psyker meg ut...

Yips mottas med TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hva om Milo ikke syns noen ting er morsomt da? ;)

Trur jeg må overlate hunden min til noen andre jeg altså..

'Her kommer jeg med setter, og klarer ikke å lære den apport engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Milo ikke syns noen ting er morsomt da? :)

Trur jeg må overlate hunden min til noen andre jeg altså..

'Her kommer jeg med setter, og klarer ikke å lære den apport engang ;)

Skyld på at du er allergisk! Ser ut til å funke på alle omplasseringshunder over et år :o

Jeg bare synes det er så dumt av folk å si at de har allergi, når de har hatt hunden i et og ett halvt år! :)

*prøver å få fram et poeng*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyld på at du er allergisk! Ser ut til å funke på alle omplasseringshunder over et år ;)

Jeg bare synes det er så dumt av folk å si at de har allergi, når de har hatt hunden i et og ett halvt år! :)

*prøver å få fram et poeng*

Men vet du ikke at allergi alltid bryter frem når det ikke lenger passer å ha hund? :rolleyes:

Vet ikke noe om apport Christine, så kan ikke annet enn å si stå på, ikke gi deg, Milo vil nok til slutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å variere trening vi kan drive med inne, jeg. Fikk et tips om å lære Fibi å putte en sokk eller noe opp i en eske. Tok en tennisball, jeg da. Ros og godbit på snus. Ros og godbit på å ta ballen i munnen. Ros og godbit på å legge labben oppå. Putta den til slutt i munnen hennes og satte kassa under. Ros og godbit når den rimelig umiddelbart datt oppi kassa. Prøvde i flere økter, men hun bare la seg ned og tok på seg "dette var en teit lek" ansiktet og ga f.. i hele ballen. Dette er en hund som normalt har svært restriktiv tilgang på ball fordi det blir litt for morsomt å leke med den.. Derimot leverer hun jo som en drøm (nesten alltid, da) objektene hun finner på søk når vi trener ute. Da er det jo gjerne belønnig nok å få lov til å bære tennisballen et lite stykke! Ikke mye hjelp å få av meg her, nei. Si fra hva du har gjort for å få det til, da!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med klikken du ble så glad i? Hadde det ikke vært for at du lånt meg "din hund fortsetter" så er det en veeldig bra forklaring på dette der..men hvertfall:

det jeg ville gjort var å begynne på nytt med å holde apporten. klikk og belønn for hver eneste gang han i det hele tatt viser interesse for den. om han da en gang frivillig tar den i munnen skal han få så mye ros, og det skal være både julaften å bursdag på samme tid. Det gjør ikke noe at han spytter ut med en gang, du må begynne med at han faktisk tar den. For å sikre at han vet at han skal ta apporten i munnen ville jeg gått noen steg fra han og sjekket om han da tar apporten. det tar tid, men roma ble ikke bygget på en dag det heller! Når milo vet (han er ikke dum vet du.. :) ) at det å ta apporten i munnen kan du begynne å stille krav til at han skal holde. hva med å prøve å holde apporten fast mens han har den i munnen? altså slik at du ikke slipper. Så kan du klikke å belønne for lengre og lengre tid.

garantert noen som kan gi deg bedre forklaring/tips enn dette, men du kan jo prøve.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tre-apport du har? Du kan jo eventuelt begynne med en tauleke eller noe, det kan jo rett og slett hende at han syns treapporten er litt ubehagelig.

Gjør som Marie sier - start med å belønne for interesse for apporten (trenger ikke å være mer enn å se på den eller snuse på den). Når han frivillig tar tak i apporten (som vil skje nokså raskt, når han har skjønt at det er apporten det dreier seg om), da er det jackpot og bursdag på en gang! Så begynner du å øke kravene. Pass på at du ikke øker for sakte, for da får du en hund som "nekter" å holde i apporten mer enn tre-fem sekunder.

Kan godt vise deg litt hvordan jeg har gjort det på en trening eller et treff en gang i nærmeste framtid, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg med å få Milo til å holde den fordømte %"!#¤)¤#¤" apporten?

*VELDIG frustrert..*

Ender med at jeg setter han bort på Apport innlæring til en av dere..

Altså..Når jeg tar den frem..Null interesse.

Putter den i munne, spytter den ut, og ser dumt på meg..

OG DET blikket psyker meg ut...

Yips mottas med TAKK

Jeg har også sliti noe sinnsykt med apport! Hadde akkurat samme problem som deg. Nå har jeg jobba ett år med det, og NÅ først har han begynt å hente bukken. Mine tips:

1. Kjøp en kul leke og lek dralek! :lol: Jeg måtte få Castor til å skjønne at det var kult å ha noe i munnen når jeg putta det der, pluss at det "styrker" bittet så han forhåpentligvis holder apporten bedre. (vanligvis er jeg helt mot dralek, men måtte rett og slett bare bite i det sure eplet, og det funka!)

2.Tren apport med alt annet enn apportbukken! Votter, bamser, knuter, ball, osv. Apportbukken er gjerne ekkel og tung.

3.Ros han opp i skyene hver gang han bærer noe i munnen, om det så er en sokk. Gjør han STOLT!

Osv. Dette må jo sikkert justeres. Men er sånn jeg begynte hele remsa hvertfall! Jeg bruker fortsatt VELDIG mye av meg selv for å få en fin apport, men han er interessert hvertfall og spytter den ikke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...