Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få Milo til og holde apporten? HJELP

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å få Milo til å holde den fordømte %"!#¤)¤#¤" apporten?

*VELDIG frustrert..*

Ender med at jeg setter han bort på Apport innlæring til en av dere..

Altså..Når jeg tar den frem..Null interesse.

Putter den i munne, spytter den ut, og ser dumt på meg..

OG DET blikket psyker meg ut...

Yips mottas med TAKK

Skrevet

Gjør den morsom. Prøv å gjøre den så spennende at han vil ha den.

Og med en gang han viser interesse for den - så masse ros og en godbit.

Også tar du det gradvis, belønn når han snuser på den noen ganger først osv.

Guest Christine
Skrevet

Hva om Milo ikke syns noen ting er morsomt da? ;)

Trur jeg må overlate hunden min til noen andre jeg altså..

'Her kommer jeg med setter, og klarer ikke å lære den apport engang :)

Skrevet

Hva om Milo ikke syns noen ting er morsomt da? :)

Trur jeg må overlate hunden min til noen andre jeg altså..

'Her kommer jeg med setter, og klarer ikke å lære den apport engang ;)

Skyld på at du er allergisk! Ser ut til å funke på alle omplasseringshunder over et år :o

Jeg bare synes det er så dumt av folk å si at de har allergi, når de har hatt hunden i et og ett halvt år! :)

*prøver å få fram et poeng*

Skrevet

Skyld på at du er allergisk! Ser ut til å funke på alle omplasseringshunder over et år ;)

Jeg bare synes det er så dumt av folk å si at de har allergi, når de har hatt hunden i et og ett halvt år! :)

*prøver å få fram et poeng*

Men vet du ikke at allergi alltid bryter frem når det ikke lenger passer å ha hund? :rolleyes:

Vet ikke noe om apport Christine, så kan ikke annet enn å si stå på, ikke gi deg, Milo vil nok til slutt! :)

Guest Christine
Skrevet

Om Milo vil?

hah..Sitter og ser på apportbukker jeg..Skal nok bestille..

Jeg dør snart..*frustrert*

Ingvild: Vil ikke du lære Milo det da? :)

Skrevet

Prøver å variere trening vi kan drive med inne, jeg. Fikk et tips om å lære Fibi å putte en sokk eller noe opp i en eske. Tok en tennisball, jeg da. Ros og godbit på snus. Ros og godbit på å ta ballen i munnen. Ros og godbit på å legge labben oppå. Putta den til slutt i munnen hennes og satte kassa under. Ros og godbit når den rimelig umiddelbart datt oppi kassa. Prøvde i flere økter, men hun bare la seg ned og tok på seg "dette var en teit lek" ansiktet og ga f.. i hele ballen. Dette er en hund som normalt har svært restriktiv tilgang på ball fordi det blir litt for morsomt å leke med den.. Derimot leverer hun jo som en drøm (nesten alltid, da) objektene hun finner på søk når vi trener ute. Da er det jo gjerne belønnig nok å få lov til å bære tennisballen et lite stykke! Ikke mye hjelp å få av meg her, nei. Si fra hva du har gjort for å få det til, da!! :)

Skrevet

Og hva med klikken du ble så glad i? Hadde det ikke vært for at du lånt meg "din hund fortsetter" så er det en veeldig bra forklaring på dette der..men hvertfall:

det jeg ville gjort var å begynne på nytt med å holde apporten. klikk og belønn for hver eneste gang han i det hele tatt viser interesse for den. om han da en gang frivillig tar den i munnen skal han få så mye ros, og det skal være både julaften å bursdag på samme tid. Det gjør ikke noe at han spytter ut med en gang, du må begynne med at han faktisk tar den. For å sikre at han vet at han skal ta apporten i munnen ville jeg gått noen steg fra han og sjekket om han da tar apporten. det tar tid, men roma ble ikke bygget på en dag det heller! Når milo vet (han er ikke dum vet du.. :) ) at det å ta apporten i munnen kan du begynne å stille krav til at han skal holde. hva med å prøve å holde apporten fast mens han har den i munnen? altså slik at du ikke slipper. Så kan du klikke å belønne for lengre og lengre tid.

garantert noen som kan gi deg bedre forklaring/tips enn dette, men du kan jo prøve.. :)

Skrevet

Er det tre-apport du har? Du kan jo eventuelt begynne med en tauleke eller noe, det kan jo rett og slett hende at han syns treapporten er litt ubehagelig.

Gjør som Marie sier - start med å belønne for interesse for apporten (trenger ikke å være mer enn å se på den eller snuse på den). Når han frivillig tar tak i apporten (som vil skje nokså raskt, når han har skjønt at det er apporten det dreier seg om), da er det jackpot og bursdag på en gang! Så begynner du å øke kravene. Pass på at du ikke øker for sakte, for da får du en hund som "nekter" å holde i apporten mer enn tre-fem sekunder.

Kan godt vise deg litt hvordan jeg har gjort det på en trening eller et treff en gang i nærmeste framtid, om du vil.

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å få Milo til å holde den fordømte %"!#¤)¤#¤" apporten?

*VELDIG frustrert..*

Ender med at jeg setter han bort på Apport innlæring til en av dere..

Altså..Når jeg tar den frem..Null interesse.

Putter den i munne, spytter den ut, og ser dumt på meg..

OG DET blikket psyker meg ut...

Yips mottas med TAKK

Jeg har også sliti noe sinnsykt med apport! Hadde akkurat samme problem som deg. Nå har jeg jobba ett år med det, og NÅ først har han begynt å hente bukken. Mine tips:

1. Kjøp en kul leke og lek dralek! :lol: Jeg måtte få Castor til å skjønne at det var kult å ha noe i munnen når jeg putta det der, pluss at det "styrker" bittet så han forhåpentligvis holder apporten bedre. (vanligvis er jeg helt mot dralek, men måtte rett og slett bare bite i det sure eplet, og det funka!)

2.Tren apport med alt annet enn apportbukken! Votter, bamser, knuter, ball, osv. Apportbukken er gjerne ekkel og tung.

3.Ros han opp i skyene hver gang han bærer noe i munnen, om det så er en sokk. Gjør han STOLT!

Osv. Dette må jo sikkert justeres. Men er sånn jeg begynte hele remsa hvertfall! Jeg bruker fortsatt VELDIG mye av meg selv for å få en fin apport, men han er interessert hvertfall og spytter den ikke ut!

Guest Christine
Skrevet

Tusen takk :lol:

Han holder nå apporten til jeg sier slipp en del ganger.. :D

Nå blir det å plukke opp apporten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...