Gå til innhold
Hundesonen.no

Raskere dekk, helst uten signal..


MarieR

Recommended Posts

Jobber litt med dekk nå, han kan det, men legger seg ofte svært bedagelig. Tar ofte 3-4 sekunder før han ligger helt nede. På kurset i går var det mange av de andre som hadde lært dekk ved å føre hånden med godbit ned på bakken. Det funka jo, men problemet til de eierene , var at de ikke visste hvordan de skulle trene bort dette tegnet, og få byttet det ut med kommandoen. De vil heller bruke kommando enn tegn på appellmerket, for det er jo litt keitete og tungvint..

Så for min egen del også, vil jeg nødig lære inn dette med den håndbevegelsen, netopp fordi jeg frykter det blir vanskelig å plukke det av han igjenn... Er det andre måter jeg kan få han til å legge seg fort ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønne for de dekkene som er raskest. De trenger ikke nødvendigvis være så raske som du vil ha de til slutt, men du belønner bare de raskeste. Etterhvert vil det bli flere og flere raske dekk, og raskere og raskere vil de også bli. Du øker kriteriene gradvis, i starten er du kanskje fornøyd om han bruker 4-5 sekunder, så 3, så 2 og til slutt belønner du kun klask-dekkene. Etterhvert vil du få en sikker og rask dekk.

Husk å trene dekk både fra sitt og stå, så han ikke får det for seg at han må sitte før han kan legge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber litt med dekk nå, han kan det, men legger seg ofte svært bedagelig. Tar ofte 3-4 sekunder før han ligger helt nede. På kurset i går var det mange av de andre som hadde lært dekk ved å føre hånden med godbit ned på bakken. Det funka jo, men problemet til de eierene , var at de ikke visste hvordan de skulle trene bort dette tegnet, og få byttet det ut med kommandoen. De vil heller bruke kommando enn tegn på appellmerket, for det er jo litt keitete og tungvint..

Så for min egen del også, vil jeg nødig lære inn dette med den håndbevegelsen, netopp fordi jeg frykter det blir vanskelig å plukke det av han igjenn... Er det andre måter jeg kan få han til å legge seg fort ned?

Det er du som setter kriteriene for hunden din ;)

Min første tanke er følgende: klikk 5-6 ganger for alle dekk som kommer, deretter høyner du kriteriene. Han skal legge seg raskere. Legger han seg sakte den første gangen etter du har høynet de, feiler du han og lar han få prøve en gang til. Antakeligvis vil han legge seg fortere. Det belønner du, og godtar ikke tregere dekker etter det. Og sånn jobber du det "oppover". Ikke belønn trege dekker, kun raske. Får han belønning for å legge seg tregt, vel... da er det ikke så rart han gjør det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) Det med ballen var lurt, får prøve det ut! ;) han er vill etter baller osv, så reaksjonen der kommer nok ja! Klikkeren holder jo på å støve bort, har ikke tenkt på å bruke den på dette, men det var jo lurt..er jo ikke like presis med belønningen osv.. ;)

Et spm til. Bruker kommanoen "ligg" nå, og jeg har en mistanke om at han legger seg såpass tregt fordi vi også bruker "gå å legg deg" som en slags avbeytningskommando om han står å syter osv. Vurderer å bytte til "dekk" for å få inn rask dekk på den kommandoen, så kan han heller legge seg bedagelig på "gå å legg deg". Noen som har erfaringer på å bytte kommando på en øvelse hunden er sikker på?

Rart hvordan ting forandrer seg, før var jo den trege dekken grei, jeg hadde ikke behov for at han skulle dekke raskere, men nå som vi skal prøve på appellmerket osv, må vi jo justere på nesten alt :o;) Men det er gøy å jobbe litt igjenn da, og ikke bare vedlikeholde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) Det med ballen var lurt, får prøve det ut! ;) han er vill etter baller osv, så reaksjonen der kommer nok ja! Klikkeren holder jo på å støve bort, har ikke tenkt på å bruke den på dette, men det var jo lurt..er jo ikke like presis med belønningen osv.. :)

Bare gjenta det med ballen en fem ganger... og så prøver du uten ball :o For å se om det funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte kommando på øvelser er greit og fort gjort. Men om du allikevel skal få inn en ny dekk-kommando og en raskere dekk, vil det kanskje være lettere å lære inn hele øvelsen på nytt, sånn at du får den akkurat som du vil, før du legger på kommandoen "dekk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte kommando på øvelser er greit og fort gjort. Men om du allikevel skal få inn en ny dekk-kommando og en raskere dekk, vil det kanskje være lettere å lære inn hele øvelsen på nytt, sånn at du får den akkurat som du vil, før du legger på kommandoen "dekk"?

ja, jeg må vel nesten det, siden denne nye kommandoen inneholder en ny betydning :) hva jeg skulle gjort uten dere på sonen er neimenn ikke godt å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg prøver også litt på det..

Virker som om Milo leser tankene mine.. :)

Når jeg tenkte og lære "dekk" hurtig, så når jeg sa dekk, så la han seg fort og korrekt..

Så jeg legg seg tok han seg god tid, og la seg i mer "slappeav" stilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha lagt hunden ned et sekund etter kommandoen :) Da vender den seg til med en gang at dekk, det er jammen dekk :) Min aussie syns det er dritkult å prøve å dekke fortere enn jeg klarer å legge henne ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha lagt hunden ned et sekund etter kommandoen :) Da vender den seg til med en gang at dekk, det er jammen dekk :o Min aussie syns det er dritkult å prøve å dekke fortere enn jeg klarer å legge henne ned ;)

altså å legge den ned fysisk? *kremt* nei takk astrid :) Ask har nok ikke samme sans for humor som vicky. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså å legge den ned fysisk? *kremt* nei takk astrid :) Ask har nok ikke samme sans for humor som vicky. ;)

:) Den der tror jeg ikke Loke hadde syntes var rasende festlig heller.Men joda, han hadde nok lagt seg veldig fort etterhvert :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså å legge den ned fysisk? *kremt* nei takk astrid :) Ask har nok ikke samme sans for humor som vicky. :)

hehehe.. jaja ;) Må gjøre som du vil. Jeg bare kom med et effektivt råd :o Men alle hunder er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Den der tror jeg ikke Loke hadde syntes var rasende festlig heller.Men joda, han hadde nok lagt seg veldig fort etterhvert :)

hehe, ikke sant.

joda astrid, takk for velment råd, og alle hunder er forskjellige. Det gjelder eierne også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent inn alle mine hunder med håndpåvirkning først - og de har superkjappe dekker og har lært det på kort tid...

Jeg har sørget for at den påvirkningen jeg gir (f eks ta hånden med en godbit kjapt ned foran hunden) gir den ønskede effekten først: altså legge seg kjapt ned (dersom hunden IKKE legger seg kjapt ved slik påvirkning må du finne noe annet som kan hjelpe hunden til å legge seg kjapt). Deretter sier jeg først kommandoen, deretter fører jeg hånda ned til bakken - hunden legger seg kjapt - og får belønning. Mulig dette er gammeldags, men det gjør vel ikke noe så lenge det fungerer ?

Etter hvert forbinder hunden ordet "dekk" med at den skal legge seg ned, og jeg kan gradvis ta bort håndbevegelsen fordi hunden assosierer ordet med at den skal legge seg.

Jeg husker jeg ble litt hånet da jeg drev med det der på en av mine første hunder for mange år siden. Da ville instruktøren at jeg fysisk skulle dytte hunden i bakken og så belønne. Som den sta personen jeg er, ville jeg ikke det - og på slutten av kurset - hvem var det som hadde en kjapp, presis dekk ? Joda - min hund :).

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber litt med dekk nå, han kan det, men legger seg ofte svært bedagelig. Tar ofte 3-4 sekunder før han ligger helt nede. På kurset i går var det mange av de andre som hadde lært dekk ved å føre hånden med godbit ned på bakken. Det funka jo, men problemet til de eierene , var at de ikke visste hvordan de skulle trene bort dette tegnet, og få byttet det ut med kommandoen. De vil heller bruke kommando enn tegn på appellmerket, for det er jo litt keitete og tungvint..

Så for min egen del også, vil jeg nødig lære inn dette med den håndbevegelsen, netopp fordi jeg frykter det blir vanskelig å plukke det av han igjenn... Er det andre måter jeg kan få han til å legge seg fort ned?

Først må du observere hunden så du finner ut hvor kjapt den er i stand til å legge seg på en naturlig måte. jeg regner med at det er langt kjappere en du beskriver når han er under kommando. Og det du beskeriver er at den atferden du får(sen dekk) er under stimuluskontroll. Altså er sen dekk en lært atferd du har satt navn på. Hunden gjør akkurat som du ber den om.

Nå glemmer du den og begynner å observere hunden. La den være fri og bare observere hva den gjør. Klikk og belønne det du vil ha mer av. Hjemmetrening: Sitt og les,se Tv eller noe og ha hunden i øyekroken. Før eller senere legger den seg og da klikker du og kaster en godbit som den må reise seg opp for å få tak i. Ignorere den om den står og venter på mer. Når den har glemt deg og legger seg igjen, klikker du igjen og gjentar prosessen. Hunden lærer at å legge seg fører til belønning og det blir en operant atferd som skjer motivert og raskt etter hvert. Når den legger seg slik du ønsker, setter du navn på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du observere hunden så du finner ut hvor kjapt den er i stand til å legge seg på en naturlig måte. jeg regner med at det er langt kjappere en du beskriver når han er under kommando. Og det du beskeriver er at den atferden du får(sen dekk) er under stimuluskontroll. Altså er sen dekk en lært atferd du har satt navn på. Hunden gjør akkurat som du ber den om.

Nå glemmer du den og begynner å observere hunden. La den være fri og bare observere hva den gjør. Klikk og belønne det du vil ha mer av. Hjemmetrening: Sitt og les,se Tv eller noe og ha hunden i øyekroken. Før eller senere legger den seg og da klikker du og kaster en godbit som den må reise seg opp for å få tak i. Ignorere den om den står og venter på mer. Når den har glemt deg og legger seg igjen, klikker du igjen og gjentar prosessen. Hunden lærer at å legge seg fører til belønning og det blir en operant atferd som skjer motivert og raskt etter hvert. Når den legger seg slik du ønsker, setter du navn på

tak for tips :icon_redface: men neida, det tar faktisk ofte 3-4 sekunder før han ligger helt nede, og det er selfølgelig på komando. Han legger seg ofte raksere når han er i fri, ute, i gangen osv, men det er jo ikke rette og bene dekker. Da legger han seg for å slappe av, blir det riktig og gjøre det slik da? Vil jeg ikke da få en rask, men skjev, og slappe-av-stilling-dekk? Skal ikke krangle med proffene altså, men bare lurer..

har belønnet en del for raske dekker nå, og skal straks begynne å legge på kommando. skal forhøre meg litt med instruktøren min også, hvordan han mener jeg bør gå fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tak for tips :icon_redface: men neida, det tar faktisk ofte 3-4 sekunder før han ligger helt nede, og det er selfølgelig på komando. Han legger seg ofte raksere når han er i fri, ute, i gangen osv, men det er jo ikke rette og bene dekker. Da legger han seg for å slappe av, blir det riktig og gjøre det slik da? Vil jeg ikke da få en rask, men skjev, og slappe-av-stilling-dekk? Skal ikke krangle med proffene altså, men bare lurer..

har belønnet en del for raske dekker nå, og skal straks begynne å legge på kommando. skal forhøre meg litt med instruktøren min også, hvordan han mener jeg bør gå fram.

Neida det blir ikke noe problem med sjeve dekker fordi du skal siden shape inn perfekte dekker. Men poenget nå i første rekke er å bygge inn motivasjon i en viljestyrt neddekk. Etterhvert blir det to ulike saker når hunden legger seg for å slappe av og legge seg for å få en belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...