Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetskonkurranse

Rabalder

Recommended Posts

Skal starte lydighet kl 1 med Balder på Lørdag for første gang, må si jeg gruer meg litt :unsure:

Jeg har ingen erfaring med utstilling eller konkurranser så jeg vil gjerne høre hva som er viktig eller lurt å ha med seg. Må reise et lite stykke så jeg kan ikke glemme noe viktig hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeplass til hunden hvor den får ro, bur med teppe over feks. Et kobbel du synes er behagelig å ha i venstrehånden mens du går og som er langt nok til å feste rundt liv eller skuldre/lite nok til å putte i lommen i øvelsene hunden er løs. Vann og skål, godbiter eller leke om du skal trene litt før eller etter du starter. Hundeposer til lufting av hunden og sist men ikke minst

Godt Humør og Positiv Innstilling :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal starte lydighet kl 1 med Balder på Lørdag for første gang, må si jeg gruer meg litt :unsure:

Jeg har ingen erfaring med utstilling eller konkurranser så jeg vil gjerne høre hva som er viktig eller lurt å ha med seg. Må reise et lite stykke så jeg kan ikke glemme noe viktig hjemme.

En ting som er trygt (for nervene) er å pakke sekken/baggen din dagen før. Vipsen glemte stol og teppe til deg selv. Lang ventetid. Når du er på stevneplassen bør du la henne ligge i bilen, mens du selv går å gjør unna det du skal. Sette opp stolen, finne frem alt og gå til sekreteriatet.

Legger til litt mer på Vipsen sin formaning om å ha det gøy. Husk at du kan ikke gjøre en skitt med alt rundt deg. Nå gjelder det deg, din hund og deres samspill. Dommeren kan ikke spise deg opp, eller bruke kjeft for på dere. Du har betalt for din tid i ringen, de er dine tjenere :barfy: (skal også gå i helgen, og mye av dette er også trøst til meg selv ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :barfy: Var et par ting jeg ikke hadde tenkt på selv :P

Legger til litt mer på Vipsen sin formaning om å ha det gøy. Husk at du kan ikke gjøre en skitt med alt rundt deg. Nå gjelder det deg, din hund og deres samspill. Dommeren kan ikke spise deg opp, eller bruke kjeft for på dere. Du har betalt for din tid i ringen, de er dine tjenere wink.gif (skal også gå i helgen, og mye av dette er også trøst til meg selv wink.gif)

Takk :P Det hjelper på nervene å tenke sånn ja, skal huske på det når jeg reiser/kommer frem og nervene er som verst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann, stol til deg, gjerne liggeplass til hunden så den kan roe seg før konkuransen. Jeg syns det er greiest med bur/telt som den ikke kan se ut av. Ha på gode og behagelige klær er viktig :lol: Også må du ta på det gode humøret og selvtilliten :) Og husk å ikke ta et nederlag for tungt. Har sett folk grine i slike situasjoner, og det er ikke noe særlig :P hehe... Husk at uansett om du går bra eller dårlig er hunden uansett den samme gullungen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipsen glemte [...]

Det var sent på natten :) Har faktisk aldri tenkt på å ha med meg noe å sitte på, sitter godt på rumpen ellers er jeg enestående...

Sikkerhetsnål er viktig, evt noe annet til å feste nummerlapp med. Tap-og-vinn-med-samme-sinn-innstilling og kanskje en liten heiagjeng eller støtte?

Det kan også vært lurt (i hvert fall syns man det etterpå) å ha en som filmer dere når dere går, så kan du slappe av i ro og mak senere og evaluere deg selv enten alene eller sammen med en trener/treningskompiser el.l. Er litt ekstra motiverende etter et par konkurranser og man kan se utviklingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tar opp dette med hva som er viktig..rent bortsett fra det som er nevt, så det aller viktigste du kan ha med deg er den settingen og de forhold dere arbeider under når dere trener. Ikke gå i samme fella som så mange før deg...Når du entrer ringen, så er hunden alene i sin egen verden fordi du har meldt deg ut. Det syns jeg egentlig er dårlig gjort ovenfor hunden. Den vet ikke at nå er det poeng om å gjøre..men den lærer snart å slutte å prestere som den gjør på trening. Så tro meg når jeg sier..det er det aller viktigste du kan ta med deg hjemmefra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tar opp dette med hva som er viktig..rent bortsett fra det som er nevt, så det aller viktigste du kan ha med deg er den settingen og de forhold dere arbeider under når dere trener. Ikke gå i samme fella som så mange før deg...Når du entrer ringen, så er hunden alene i sin egen verden fordi du har meldt deg ut. Det syns jeg egentlig er dårlig gjort ovenfor hunden. Den vet ikke at nå er det poeng om å gjøre..men den lærer snart å slutte å prestere som den gjør på trening. Så tro meg når jeg sier..det er det aller viktigste du kan ta med deg hjemmefra.

den der er viktig ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :lol:

Har skrevet en liten huskelapp nå med allt dere har nevnt :)

Skal prøve så godt jeg kan å ta med godt humør, tap-og-vinn-med-samme-sinn-innstilling og ikke melde meg ut for hunden, har ingen forventninger om å vinne men sjekke ut om lydighet er noe for meg og hunden.

Gikk gjennom alle momentene på trening i dag og det gikk ganske greit, virker som han jobber bedre på trening enn hjemme :) Har også med meg en liten heiagjeng som sikkert kan ta bilder og filme litt.

Lykke til da!

Takk takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra i dag, oppdaget at det ikke var så "farlig" som jeg tenkte :lol:

Jeg gjorde en del feil, men det gikk bra til å være første gang synes jeg.

Kom på tredje plass og fikk sølvmerket :P

Dette gav mersmak og kommer nok til å prøve en gang til i juni :D

Her er stolte gutten:

balder3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Opprett ny...