Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetskonkurranse

Rabalder

Recommended Posts

Skrevet

Skal starte lydighet kl 1 med Balder på Lørdag for første gang, må si jeg gruer meg litt :unsure:

Jeg har ingen erfaring med utstilling eller konkurranser så jeg vil gjerne høre hva som er viktig eller lurt å ha med seg. Må reise et lite stykke så jeg kan ikke glemme noe viktig hjemme.

Skrevet

Liggeplass til hunden hvor den får ro, bur med teppe over feks. Et kobbel du synes er behagelig å ha i venstrehånden mens du går og som er langt nok til å feste rundt liv eller skuldre/lite nok til å putte i lommen i øvelsene hunden er løs. Vann og skål, godbiter eller leke om du skal trene litt før eller etter du starter. Hundeposer til lufting av hunden og sist men ikke minst

Godt Humør og Positiv Innstilling :barfy:

Skrevet

Skal starte lydighet kl 1 med Balder på Lørdag for første gang, må si jeg gruer meg litt :unsure:

Jeg har ingen erfaring med utstilling eller konkurranser så jeg vil gjerne høre hva som er viktig eller lurt å ha med seg. Må reise et lite stykke så jeg kan ikke glemme noe viktig hjemme.

En ting som er trygt (for nervene) er å pakke sekken/baggen din dagen før. Vipsen glemte stol og teppe til deg selv. Lang ventetid. Når du er på stevneplassen bør du la henne ligge i bilen, mens du selv går å gjør unna det du skal. Sette opp stolen, finne frem alt og gå til sekreteriatet.

Legger til litt mer på Vipsen sin formaning om å ha det gøy. Husk at du kan ikke gjøre en skitt med alt rundt deg. Nå gjelder det deg, din hund og deres samspill. Dommeren kan ikke spise deg opp, eller bruke kjeft for på dere. Du har betalt for din tid i ringen, de er dine tjenere :barfy: (skal også gå i helgen, og mye av dette er også trøst til meg selv ;))

Skrevet

Takk for svar :barfy: Var et par ting jeg ikke hadde tenkt på selv :P

Legger til litt mer på Vipsen sin formaning om å ha det gøy. Husk at du kan ikke gjøre en skitt med alt rundt deg. Nå gjelder det deg, din hund og deres samspill. Dommeren kan ikke spise deg opp, eller bruke kjeft for på dere. Du har betalt for din tid i ringen, de er dine tjenere wink.gif (skal også gå i helgen, og mye av dette er også trøst til meg selv wink.gif)

Takk :P Det hjelper på nervene å tenke sånn ja, skal huske på det når jeg reiser/kommer frem og nervene er som verst ;)

Skrevet

Vann, stol til deg, gjerne liggeplass til hunden så den kan roe seg før konkuransen. Jeg syns det er greiest med bur/telt som den ikke kan se ut av. Ha på gode og behagelige klær er viktig :lol: Også må du ta på det gode humøret og selvtilliten :) Og husk å ikke ta et nederlag for tungt. Har sett folk grine i slike situasjoner, og det er ikke noe særlig :P hehe... Husk at uansett om du går bra eller dårlig er hunden uansett den samme gullungen :)

Skrevet

Vipsen glemte [...]

Det var sent på natten :) Har faktisk aldri tenkt på å ha med meg noe å sitte på, sitter godt på rumpen ellers er jeg enestående...

Sikkerhetsnål er viktig, evt noe annet til å feste nummerlapp med. Tap-og-vinn-med-samme-sinn-innstilling og kanskje en liten heiagjeng eller støtte?

Det kan også vært lurt (i hvert fall syns man det etterpå) å ha en som filmer dere når dere går, så kan du slappe av i ro og mak senere og evaluere deg selv enten alene eller sammen med en trener/treningskompiser el.l. Er litt ekstra motiverende etter et par konkurranser og man kan se utviklingen :lol:

Skrevet

Siden du tar opp dette med hva som er viktig..rent bortsett fra det som er nevt, så det aller viktigste du kan ha med deg er den settingen og de forhold dere arbeider under når dere trener. Ikke gå i samme fella som så mange før deg...Når du entrer ringen, så er hunden alene i sin egen verden fordi du har meldt deg ut. Det syns jeg egentlig er dårlig gjort ovenfor hunden. Den vet ikke at nå er det poeng om å gjøre..men den lærer snart å slutte å prestere som den gjør på trening. Så tro meg når jeg sier..det er det aller viktigste du kan ta med deg hjemmefra.
Skrevet

Siden du tar opp dette med hva som er viktig..rent bortsett fra det som er nevt, så det aller viktigste du kan ha med deg er den settingen og de forhold dere arbeider under når dere trener. Ikke gå i samme fella som så mange før deg...Når du entrer ringen, så er hunden alene i sin egen verden fordi du har meldt deg ut. Det syns jeg egentlig er dårlig gjort ovenfor hunden. Den vet ikke at nå er det poeng om å gjøre..men den lærer snart å slutte å prestere som den gjør på trening. Så tro meg når jeg sier..det er det aller viktigste du kan ta med deg hjemmefra.

den der er viktig ja!

Skrevet

Takk for svar alle sammen :lol:

Har skrevet en liten huskelapp nå med allt dere har nevnt :)

Skal prøve så godt jeg kan å ta med godt humør, tap-og-vinn-med-samme-sinn-innstilling og ikke melde meg ut for hunden, har ingen forventninger om å vinne men sjekke ut om lydighet er noe for meg og hunden.

Gikk gjennom alle momentene på trening i dag og det gikk ganske greit, virker som han jobber bedre på trening enn hjemme :) Har også med meg en liten heiagjeng som sikkert kan ta bilder og filme litt.

Lykke til da!

Takk takk :P

Skrevet

Lykke til hverfall det kommer til å gå kjempe fint vil jeg tro :lol: gleder meg til å se bilder og hørre åssen dere har hatt det :)

Skrevet

Det gikk bra i dag, oppdaget at det ikke var så "farlig" som jeg tenkte :lol:

Jeg gjorde en del feil, men det gikk bra til å være første gang synes jeg.

Kom på tredje plass og fikk sølvmerket :P

Dette gav mersmak og kommer nok til å prøve en gang til i juni :D

Her er stolte gutten:

balder3.jpg

Skrevet

Gratulerer! Det er kjempegøy å få merkene da, for da sitter liksom alle øvelsene :lol:

Må få opp motivasjonen på snuppa mi, så kanskje vi kan ta sikte på opprykket snart... *drømme*

Lykke til videre da!

Skrevet

Takk :D

Gratulerer! :P Hvor mange poeng fikk dere?

Fikk 162.5 poeng, jeg gikk for seint og gav for lite kommandoer i lineføring og fri ved fot så det trakk oss litt ned, men det er jo sånn vi lærer av :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...