Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland Sheepdog


Lailakatrin

Recommended Posts

Jeg har bare en plan foreløpig, om å skaffe meg en Shetland Sheepdog når jeg blir voksen.

Men jeg lurer på litt forskjellig om rasen: :rolleyes:

Er det en hund som bjeffer mye?

Har de lett for å lære?

Trenger de mye pelsstell?

Er det fine familiehunder?

Har de jage/jakt instinkt?

Vil de løpe etter en flokk sauer eller andre dyr, bare de ser dem?

Det var litt mange spørsmål. Men tusen takk på forhånd :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, kan du skrive en litt mer beskrivende oversrift på denne tråden.

Så til dine spørsmål:

Sheltien har vakt innstinkt i seg så de er tilbøyelige til å bjeffe ja. Men så lenge du er konsekvent i innlæringsperioden så slipper du unna med mye. Mine hunder bjeffer så og si aldri. De boffer kun når det ringer på døren.

Sheltien er en svært lettlært hund. Som egner seg både til lydighet og agility.

Pelsstellet er minimalt. Selv om hundene har en flott pels er det lite pelsstell. Jeg børster gjennom hunden ca 1 gang i uken (bak ørene børster jeg litt mer) før en eventuell utstilling er det litt klipping¨på ørene, hasene og potene.

Ja jeg vil si at sheltien er en fin familiehund. Med det forbehold at små barn ikke skal være alene med hunden (men det mener jeg gjelder alle raser) og at manskal være obs på at som valper er sheltien liten og tåler ikke å bli "mistet" og lignende av barn (nok en gang noe jeg mener gjelder for alle raser.)

Når det gjelder gjeter innstinktet så er det svært individuelt . Men ingen av dem har på langt nær like mye gjeter innstinkt som f.eks en Border Collie. Dene ene hunden her i huset ser ikke en gang på sauene når vi går forbi, den andre kikker og er interessert men løper ikke. Dette har jo også med trening å gjøre. Er hunden vandt med å se sauer og trent til å ikke løpe etter så vil den jo ikke ta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...