Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupert

Cavalier&Collie

Burde man kupere?  

17 stemmer

1. 1.

• Ja, paa alle hunder
      0
    • Ja, paa de som passer til det (i saafall hvilken?)
      5
    • Nei, synes ingen bor kupere, det odelegger hunden!
      12
    • Hva er kupere?
      0

Recommended Posts

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Det blir for tynt Calina...!

Hvorfor skaffe seg en hund som man opprinnelig ikke syns er noe pen, men skjære i den for å få det utseendet man vi hal..?. Dobbeltmoral?

Kall det akurat det du vil! Rasen sin standard opprinnelig er kupert. Og noen må GJERNE fikse litt på meg også! Jatakk til plastisk kirurgi! :lol::):D

Jeg syns ukuperte dobbere er fine. Men jeg ville ikke hatt en om de hadde hevet den etter meg.Så enkelt er det - rett fra levra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du en ukupert dobber ser ut som en Dum fuglehund?

Hvorfor? Litt rart å snakke "dritt" om sin egen rase.

Du liker ikke fuglehunder med andre ord?

Jeg snakker akurat slik jeg vil.Og ja - en ukupert dobermann ser ut som en fuglehund. Hadde jeg ville hatt det, hadde jeg kjøpt det. :lol: FORDELEN med en dobber fremfor en fuglehund,er at dobberen ikke har så utpreget jaktlyst på vilt...FORDELEN med en fuglehund, er at den har en bedre kontakt måte - dvs - den er mer flokkorientert.

Det er positivt og negativt om alle raser. Så enkelt er det bare. NÅ gjaldt det kupering. Min mening er ikke mer "merkelig og snål" enn deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det akurat det du vil! Rasen sin standard opprinnelig er kupert. Og noen må GJERNE fikse litt på meg også! Jatakk til plastisk kirurgi! :lol::):D

Jeg syns ukuperte dobbere er fine. Men jeg ville ikke hatt en om de hadde hevet den etter meg.Så enkelt er det - rett fra levra!

Det kan da så absolutt ikke være gemytt og bruksegenskaper du ser på når du velger rase. Tror nok du ser altfor mye på utseendet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da så absolutt ikke være gemytt og bruksegenskaper du ser på når du velger rase. Tror nok du ser altfor mye på utseendet..

*lerhøyt* og det kan du uttale deg om...??hihi.... :wink: -om du hadde hatt litt kunnskap om min rase, skulle jeg gjerne vist deg stamtavlen til min,og resultatene fra diverse mentaltester gjort på familie/foreldredyr...-og så kan du vise meg en norsk øre/hale hund som har gjort det like bra.

Og så kan jeg jo vise deg resultatene min hund kommer til å få på sine mentaltester? Han er påmeldt til høsten i sverige.Så får vi se hva jeg har fått i hus ved å være MEGET pirkete på gemytt/bruksegenskaper.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lerhøyt* og det kan du uttale deg om...??hihi.... :wink: -om du hadde hatt litt kunnskap om min rase, skulle jeg gjerne vist deg stamtavlen til min,og resultatene fra diverse mentaltester gjort på familie/foreldredyr...-og så kan du vise meg en norsk øre/hale hund som har gjort det like bra.

Og så kan jeg jo vise deg resultatene min hund kommer til å få på sine mentaltester? Han er påmeldt til høsten i sverige.Så får vi se hva jeg har fått i hus ved å være MEGET pirkete på gemytt/bruksegenskaper.

Som du skrev tidligere så betyr jo ikke de linjene NOE når den ikke er kupert...! Du ville ikke hatt en hund av de linjene hvis den ikke var kupert, selv ikke hvis de "hadde kastet den etter deg"..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke linjer betyr ikke noe? Jeg vil ikke ha en ukupert hund?? Hva er så vanskelig å forstå med det? Og min mening med å si jeg ikke ville hatt en om de kasta`n etter meg, skulle jeg utdypa - jeg ville ikke hatt en om de hadde kasta`n etter meg..! U see? -øre/hale hunder er kjempegode - ære være dem - heia mai..-men ikke i mitt hus...og skulle det vært slik at de linjene JEG har valgt og liker skulle vært ukupert, så er det ikke verre enn å sette seg på ræva og vente...hihih...

-EOD for min del her - jeg har det jeg VIL ha - både linjer og utseende.

:D:lol::) hihih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentligt poenget med å kupere hunden?

(Vet hvorfor de gjor det før i tiden) Men hvorfor vil du bare ha en hund som er kupert??

Du kan jo ikke stille den ut. Og de har jo laget den loven i norge av en grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentligt poenget med å kupere hunden?

(Vet hvorfor de gjor det før i tiden) Men hvorfor vil du bare ha en hund som er kupert??  

Du kan jo ikke stille den ut. Og de har jo laget den loven i norge av en grunn..

Hvorfor tror du de gjorde det før i tiden da..? Grunnen til hvorfor på dobermann har ikke forandret seg noe særlig.Halene blir tatt for den knekker veldig lett - de er for sterk i bakparten til den tynne halen, og ingen av "geniene" som oppdretter, gidder finne ut av hva bokser oppdretterene gjør når de nå har fått frem naturlig stumphale..*irriterer meg* :wink:

Ørene gadd ikke her Dobermann å avle naturlig opp, så han kutta av det han ikke trengte,og sørget for at øregangene var fri for hår...-som følge av det har dobberen veldig hard ørebrusk,så om man ikke teiper dem enten opp eller ned, står de rett ut.

Jeg skal ikke si hverken for eller imot - jeg vet hva jeg foretrekker,og sånn er det.

-og så det er sagt, så er det mange, mange land man kan stille en kupert hund i.Om det ikke er i norge, bryr ikke meg så mye - en Nuch henger ikke så høyt i verdi....-hvertfall ikke når det på en brukshundrase ikke trengs gjøres annet enn å løpe på venstrehånden rundt i en ring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. greit..

Men synes nå at det er feil å begynne å skjære i hunden sin, bare for å oppnå ønsket utseende.. Du kan begynne å drive oppdrett på dobbere så kan du få frem naturligt stående ører.. :)

Når du er på tur med hunden din, får du ikke mangen kommentarer angående kuperingen? Tenker bare på det Mico&Tini skrev at hun fikk masse kommentarer angående manglende hale på sin hund, og det er jo medfødt..

Men skal ikke mase mer om kupering, begynner å bli en lei diskusjon.

Eller hva?

Men kan du ikke sette inn ett bilde av Odin? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. greit..

Men synes nå at det er feil å begynne å skjære i hunden sin, bare for å oppnå ønsket utseende.. Du kan begynne å drive oppdrett på dobbere så kan du få frem naturligt stående ører.. :D

Når du er på tur med hunden din, får du ikke mangen kommentarer angående kuperingen? Tenker bare på det Mico&Tini skrev at hun fikk masse kommentarer angående manglende hale på sin hund, og det er jo medfødt..

Men skal ikke mase mer om kupering, begynner å bli en lei diskusjon.

Eller hva?

Men kan du ikke sette inn ett bilde av Odin? :lol:

*ler* -hadde jeg hatt ork til noe oppdrett, hadde jeg kanskje vurdert det... :wink: -men huff....-det er såå mye rart man møter på på veien, at det står jeg over..jeg får vente på at noen andre finner opp "kruttet".. :wink:

Jeg har kun fått en håndfull bemerkninger på Odin den tiden jeg har hatt ham - og det er vel nå snart 10 mndr - ingen som reagerer når jeg kommer gående.. :? -ok - noen ser jo hvilken rase det er,og gir den "vanlige" hjelp, er den farlig...-men ikkeno negativt om kupering. Det store flertall smiler og nikker, sier pen hund og går videre - han er brun vettu...-få som kan plassere ham som dobber.Faktisk fler som spør hva han er blanding av..hihih.. :):(:(

Og bilder av Odin finner du på bilder! Der er det maaaange..hehe..

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er søt ja.. :):lol: Har ikke sett så mangen brune dobbere til nå.

Men har han ikke litt store ører til å være dobber? med tanke på kuperingen.

Men Skikkelig søt var han.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av det? (når han er mindre) :D

Alle bildene som er på brukerenes bilder av Odin kan ikke jeg se. :)

Står bare ett kryss på dem.

Jeg kan se dem??

Var nettopp inne der...-er mange kryss, men det er bilder av Hera - en annen jente sin dobber. Alle mine er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er muligt du mener det Calina. men samtlige staff'er med kupperte øre jeg kender har problemer med det om vinteren, men hverken min eller min onkels staff (med øre) har ingen problemer. Det er nok bare et tilfælde men det er underligt at min hund og dalle (onkels) er de eneste der kan klare sig om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne kupering debatten vil nok alltid holde på :lol: min dobber er "naturlig", men jeg liker mange kuperte også. Men det er mange som ikke er pent kupert, jeg liker da ørene best litt mindre/kortere. Det er flott med kuperte ører på risenshnauser og grand danoise. Blir en ny hund. Det er nok mange som syns utseendet er viktig, bare spør meg, jeg valgte jo tross alt en dobber.. :oops: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes at både Rottweiler og Dobberman er finest med kupert hale.

Og som noen skreiv i et innlegg, så ja, utseende på en hund er ganske viktig synes jeg. Man går jo for det som tiltaler en og ikke for det man IKKE liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes Dobberman er finest med kupert hale.

Og som noen skreiv i et innlegg, så ja, utseende på en hund er ganske viktig synes jeg. Man går jo for det som tiltaler en og ikke for det man IKKE liker...

Enig med deg :wink:

Synes halen er best når den er kupert, for jeg har hørt at halen raser ned nesten alt i huset :roll: Ørene vet jeg ikke hor man kuperer så .... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin174.jpg

Jo, han har lange ører, men som du ser, står de fint..og han har vokst litt inn i de...hihih...-sku sett dem når han var mindre..*ler*

hihi :) Her ligner ørene litt på en flaggermus :lol:

(ikke vondt ment altså) tror nok du ler av min hund også :D forskjellig smak må jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er muligt du mener det Calina. men samtlige staff'er med kupperte øre jeg kender har problemer med det om vinteren, men hverken  min eller min onkels staff (med øre) har ingen problemer. Det er nok bare et tilfælde men det er underligt at min hund og dalle (onkels) er de eneste der kan klare sig om vinteren.

Ikke vet jeg, men samtlige dobbere som er og har vært i familien her, har aldri hatt trøbbel med ørebetennelse eller noe. Og samtlige har vært helkuperte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi :D Her ligner ørene litt på en flaggermus :lol:

(ikke vondt ment altså) tror nok du ler av min hund også ;) forskjellig smak må jeg si...

:(:(:(:(:(:(:):( -og DU snakker?? *lersåjegnestendetteravstolen*

hihihi.... :wink::wink: (ikke stygt ment dette heller...) :wink:

-men det er jo en grunn til at jeg kaller lille mongobarnet mitt flagre avogtil...hihih.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...