Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe tilsvarende vom og hundemat for katter?

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Hei ;)

Noen av dere kattefolk som vet om det finnes noe våtfôr som er litt sunnere enn det du får kjøpt i matvarebutikken? Katten vår som er 8 år, har nå nesten ikke tenner igjen og klarer derfor ikke så spise tørfôr lenger. Hun gikk på eukunuba senior, men nå den siste uken har hun blitt tynn, så vi har bare midlertidig fått gitt henne first price våtfôr.

Så jeg lurer da på om det finnes noe som er lignende vom og hundemat/norwegian polar og som er i litt større kvanta enn en liten hermetikk boks!

Takk på forhånd!

Skrevet

Jeg vet ikke om det finnes noe alla np og voh til katt. Men jeg har hørt veldig mye bra om hills sitt våtfor til katt. Men jeg vet ikke hvor store pakker de selges i, og jeg aner ikke hva det koster. Det har visstnok å scoret høyt på tester som har blitt gjort av kattemattyper.

Skrevet

Vil vel være litt vanskelig for en katt uten tenner å bli fort på BARF... da dette skal bestå av 75% rå bein...

Skrevet

Hvorfor ikke bare bløte opp tørrfôret?

Vi kan jo det.. Men det hadde vært lettere med et type våtfor el. lignende... Vi har to katter, så vi må mate dem hver for seg, den ene katten har nemmelig tenner ;)

Skrevet

Hva med å bare gi ham V&H ?

Bløtt tørrför m/v&H eller NP så glir nok maten ned på høykant skal du se ;)

Skrevet

Vil vel være litt vanskelig for en katt uten tenner å bli fort på BARF... da dette skal bestå av 75% rå bein...

Hehe, kanskje det ja..

Så ikke så nøye på det jeg. ;)

Skrevet

Du kan jo gå til dyrebutikken å se om de har noe bra blaut for til katten? Eller om de har noen råd til deg?

Skrevet

Hill's og Iams har ihvertfall våtfôr som er brukbart, men det vil bli forferdelig dyrt i lengden å fôre med det. Av butikk-våtfôr er de dyrere typene bedre enn de billige, men det er uansett ikke godt nok som fullfôr.

V&H er et hundefôr, ikke et kattefôr. Det inneholder alt for mye fett og er alt for kraftig kost til katt. Dessuten mangler det taurin, som er livsviktig for katten. For seniorer er lavt fettinnhold og nok taurin ekstra viktig.

Jeg vil fortsatt anbefale deg å bløte opp tørrfôret. Du kan godt lage istand en dagsrasjon "grøt" dagen i forveien og oppbevare i lukket boks i kjøleskapet, så sparer du tid. Den katten som har tennene i behold kan godt spise oppbløtt den også, bare gi den f.eks et par katte-greenies innimellom for tennenes skyld.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...