Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebur


Sfs

Recommended Posts

Bruker bur på golden tispa mi. Når hun var valp lå hun i bur,å det har aldri vært noe problem.Nå når hun har blitt renslig har jeg latt burdøra stå oppe så hun kan velge hvor hun vil sove om natta. Hun hopper opp i senga mi,ligger i 5 minutter,før hun rusler bort i buret å legger seg der. Hun velger selv buret. tror hun synes det er en trygg plass. Hun er en sinnsykt stressa hund,men putter jeg henne i buret klarer hun å slappe av. Har også bur i bilen. Yaris ligger ikke i bur,men han er også vant til det,så det er ingen problem hvis det skjeddde noe som gjorde at han måtte ha ligget i bur.

Er helt for bur jeg. Ikke at de skal være innestengt i bur i mange timer,men hvis hunden synes det er greit synes jeg der er helt supert!

Det er dessuten det absolut tryggeste i bil!

Men bruker aldri buret som "straff"Hvis de har gjort noe dumt slenger jeg dem ikke i buret liksom.

Buret er for mine hunder(hvertfall for Emma,en trygg lun plass,å hun foretrekker heller å ligge i buret enn i hundesenga.(har forøverig et megabur da,beregnet på grand danois,å emma er ei lita golden tispe,så hun kan gjøre hva hun vil der inne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Elwira lå i bur om natten de første 6 mnd vi hadde henne. Buret vi har er så stort at hun kan ligge helt ut. Buret var da på rommet hennes. Så lot jeg døra til buret stå oppe, med en grin mellom døra, så hun ikke kan gå ut av rommet. Nå er buret tatt bort, og hun ligger i kurven sin, eller på gulvet på rommet sitt. Og dit går hun og legger seg vis hun vil være alene på dagen også :lol: Liker ikke når huner blir plasert inn i små bur i flere timer når eierene skal på jobb. Men har ikke noe imot bruk av bil i hjemmet. Er jo en stor fordel at hunden er vant til bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at også på dette forumet så er det folk som tør å fortelle at de har hunden i bur både om natta (lettere enn å oppdra den, selvsagt) - om dagen når man er på jobb/skole - og ellers når det passer.

Det er selvsagt alltid hyggelig med en god tone og snille høflighetsfraser - men jeg tror ikke noen blir særlig ettertenksomme av sånt, dessverre.

Så jeg sier det som det er: Det er dyremishandling å ha hunden i bur både natt og dag - og det er dessuten helt unødvendig, og tyder på et ureflektert hundehold.

Som det har framgått i utallige diskusjoner på andre fora så er faktisk burbruk annet enn til transport FORBUDT ved lov i Sverige, visste dere det?

Det synes jeg var å ta altfor hardt i Lotta! Mener du seriøst at folk som lar hunden sin være i bur er dyremishandlere???!!! :P:D Jeg har den ene hunden min i bur på natta,å skal jeg fks trene med den andre hunden min putter jeg hun inn i buret en stund så hun ikke skal stresse seg opp,å forstyrre oss(hun er ei ung tispe som bare vil trene hele tiden å skal jeg få trent ordentlig med den andre kan jeg ikke be henne gå å legge seg hele tiden!). Synes absolutt ikke det tyder på et ureflektert dyrehold..! Mener ikke at man skal ha dyra inni bur i mange timer,men velger de fks å ligge der selv(som min tispe gjør) ja så synes jeg det bare er posetivt!Bare teit å si noe så dumt som at det er dyremishandling altså! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 3 vidt forskjellige huder her i huset, men 2 av de(valpene) står i bur om natten, som blir ca fra kl 23-24, ut på do i 2 tida da vi kjører aviser og så sier de selv fra i 7-9 tiden at nå vil de ut.

Donny sover løs om natten.

blir vel hetset nå men mine hunder liker burene sine å det gjør jeg også, de får maten der da 2 av de er litt mat aggresiv(som jeg lar dem vere) og de er vandt til dette.

Donny vil helst ligge i et bur eller i en liten krok der han er veldi gjemt.

Men på dag tid når vi ikke er her(som ikke er så ofte) står guttene i hundegården, vet ikke om dere har samme syn på hundegårder men jeg har alltid brukt det, og ingn av mine hunder er"ødelagte" av den grun.

for å ikke hørest så fæl ut da kan jeg avslutte med at alle 3 er løs veldi mye på dagen når vi er ute og jobber(drenerer hus) og de har aldri stukke av... om valpene går for langt sier jeg bare til donny "hvor er Leo" 2 min etter er alle samla igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne le Ricco, men jeg personlig ville ikke kalle en hund over 1 år voksen. Og med ungdom og valper kan uhell skje. De større rasene som schæfere og storpuddel er ikke mentalt modne før de er over 2, i enkelte tilfeller 3 år.

Jeg tror knapt det finnes en hundeeier som ikke har fått saker og ting tygget i stykker, det hører med. At en hund kan blir skremt eller frustrerte og så destruktiv når den er alene hjemme er vel ikke så uvanelig, men jeg ville ikke satt hunden min i bur av den grunn. Jeg ville heller trent hunden min mer på å være alene hjemme. For meg er ikke bur et alternativ (annet en i bil) for jeg ser hvor trygg og fornøyd hunden min hjemme alene (har filmet den) og hvor avhengig den er av sin bevegelsesfrihet, for å nettopp regulere varme og kulde, flytte seg etter solstrålen på gulvet, slike ting.

Nå skreiv jeg vel ikke at en hund på over 1 år var voksen...? og det er vel ikke det emnet handler om heller...

Men fra det til å kalle det et "uhell" når hunden raserer heile gangen er vel langt. Særlig når man har trent på å være alene hjemme i ca 1 år. Men vi er forskjellige og har lov til å være det, og i min verden så har eg ikkje problem med å bruke bur om det trengst so lenge eg ser at hunden selv synes det er ok ok gjerne går dit selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skreiv jeg vel ikke at en hund på over 1 år var voksen...? og det er vel ikke det emnet handler om heller...

Men fra det til å kalle det et "uhell" når hunden raserer heile gangen er vel langt. Særlig når man har trent på å være alene hjemme i ca 1 år. Men vi er forskjellige og har lov til å være det, og i min verden så har eg ikkje problem med å bruke bur om det trengst so lenge eg ser at hunden selv synes det er ok ok gjerne går dit selv.

Nei, det er stor forskjell på "uhell" og "tenåringsopprør" - uansett så kvalifiserer det ikke til buropphold!

Rydd gangen, fjern de tingene du er redd for å gi hunden din plass til å bevege seg. Jeg håper det snart kommer et forbud mot regelmessig burbruk i Norge, på lik linje med det svenske, slik at det blir en slutt på dette uvesenet.

Det kan umulig være noen som virkelig tror at hunden foretrekker å ligge i bur med døra igjen i time etter time, heller enn å kunne bevege seg, strekke bena, bytte liggeplass, flytte seg ut av sola eller titte ut vinduet?

At det er mer beleilig, enklere og billigere for eieren tviler jeg dog ikke et sekund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er stor forskjell på "uhell" og "tenåringsopprør" - uansett så kvalifiserer det ikke til buropphold!

Rydd gangen, fjern de tingene du er redd for å gi hunden din plass til å bevege seg. Jeg håper det snart kommer et forbud mot regelmessig burbruk i Norge, på lik linje med det svenske, slik at det blir en slutt på dette uvesenet.

Det kan umulig være noen som virkelig tror at hunden foretrekker å ligge i bur med døra igjen i time etter time, heller enn å kunne bevege seg, strekke bena, bytte liggeplass, flytte seg ut av sola eller titte ut vinduet?

At det er mer beleilig, enklere og billigere for eieren tviler jeg dog ikke et sekund på.

Da er det bra at enn så lenge så bestemmer jeg hvordan jeg vil ha mitt hundehold.

kan jo legge til at denne episoden er langt tilbake i tid. Og dessuten ligger ikke mine hunde timesvis i bur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur.

Simba og Nana står i bur når de er alene hjemme. Og de er IKKE ofte alene hjemme. nesten aldri faktisk!

Men Nana sover i bur om natta. Tror hun liker det også, får når jeg slår av lyset går hun inn i buret selv og jeg dytter døra inntill, så den ikke er helt lukket.

Simba sover ikke i bur om natta.

Simba legger jeg noen ganger i bur om dagen når han stresser seg veldig opp for i buret roer han seg, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke la han være i bur.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok av den meningen at burbruk grenser til mishandling. Mener at man må tåle at ting kan bli ødelagt når man har hund(mener ikke at hunden skal få lov til å spise opp flygelet, men det har vi klart å unngå uten å bruke bur). Kunne aldri funnet på å bruke bur annet enn i bil.

Må bare spørre: Hvis hunden skal ha et "trygt og rolig" sted å være. Hvorfor må det være inne bak et stålgitter? Holder det ikke med en kurv, madrass eller en saccosekk?

Jeg er som sagt en anti-burbruker og mener at folk for lett stenger hundene sine inn i bur... Menmen. Smaken er som baken, den er delt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur når jeg er på utstillinger og stevner og grunnen til det er at han skal kunne slappe av uten å måtte se på hver eneste hund som går forbi. Bruker jeg bur, så dekker jeg det til og han kan slappe av. Hadde det ikke vært andre hunder rundt og Romeo var sliten, så er jeg sikker på at jeg (inne) kunne ha sagt "Romeo, gå i buret" så hadde han gått i buret fra 30 meters avstand.. Mishandling? I think not!

Jeg har måttet trent mye med bur da Romeo ble skremt på leiren i fjor. Det er nødvendig for meg å bruke bur for at Romeo skal kunne slappe av. Hadde jeg bare lagt ut et teppe og fått ha til å ligge der, ja da hadde han aldri løggi stille, og det hadde blitt stresss for oss begge.

Jeg er helt for burbruk, men ikke et burbruk hvor hunden ligger i buret flere timer daglig. At hunden skal ligge i buret nattan og dagen mens familien er på jobb/skole, blir for mye, mener jeg. Kun en av delen synes jeg er helt greit.

Når valpen kommer kommer mamma til å ta seg halve dager fri den første uka, så da blir valpen kun alene (sammen med Romeo) i 2 timer til jeg kommer hjem. Andre uka har jeg arbeidsuke på skolen hvor vi kan velge å ta et prosjekt. Da kommer jeg til å ha som mål å få valpen vant til å være alene ei stund. Når den er hjemme alene(frem til den blir stueren) kommer den til å få buret og en liten valpegård å bevege seg på. Slik at han kan regulere kroppsvarme og gå ut av buret på do hvis han føler for det :)

Romeo går fritt om nattan(ligger som regel på rommet mitt da, men ;)) og om dagen, og han trives godt med det. Hadde jeg satt han i buret hadde jeg nok kommet hjem til en avslappa hund, men han hadde nok vært veldig tørst.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen kommer kommer mamma til å ta seg halve dager fri den første uka, så da blir valpen kun alene (sammen med Romeo) i 2 timer til jeg kommer hjem.

Forstår jeg deg rett, skal valpen være alene i to timer hver dag første uka den er hos dere?

Med andre ord, den får null tid (to dager toppen om du henter valpen fredag og starter med en gang) til tilvenning og hjemme-alene-trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett, skal valpen være alene i to timer hver dag første uka den er hos dere?

Med andre ord, den får null tid (to dager toppen om du henter valpen fredag og starter med en gang) til tilvenning og hjemme-alene-trening?

Mamma kommer nok til å trene litt med han når hu er hjemme med'n, så null tilvenning blir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma kommer nok til å trene litt med han når hu er hjemme med'n, så null tilvenning blir det ikke.

Men altså, hvis valpen ikke er eksepsjonelt komfortabel med å være alene, så er ikke det nok. For den MÅ jo være alene i to timer, og det får du ikke trent inn på en halv dag.

Det er jo ikke tilvenning om den må være alene fem minutter mens din mor er der, for så å være alene i to timer senere på dagen.

Men for all del. Folk har sikkert gjort det før, og hundene overlever da. Håper bare du får et sterkt individ, som tåler det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis valpen ikke er eksepsjonelt komfortabel med å være alene, så er ikke det nok. For den MÅ jo være alene i to timer, og det får du ikke trent inn på en halv dag.

Det er jo ikke tilvenning om den må være alene fem minutter mens din mor er der, for så å være alene i to timer senere på dagen.

Men for all del. Folk har sikkert gjort det før, og hundene overlever da. Håper bare du får et sterkt individ, som tåler det godt.

Har forresten fri på mandagen, så da får jeg tid :( Har også det meste av helga til å trene på, det skal nok gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frodo ligger som regel i bur om natten, noen ganger ligger han på rommet mitt. Og han er i bur i bilen og på treninger. Da vi trente inne i en hall i vinter, var det faktisk ikke lov å ikke ha hunden i bur inne. Hadde ikke hunden bur, måtte den stå ute.

Og Når jeg setter opp reiseburet til Frodo prøver han å komme seg inn i det, før jeg har fått satt det opp riktig. Så jeg mener ikke at det er noe galt å ha hunden i bur, så lenge den ikke har noe i mot det.

Men når vi er på skole og jobb går han fritt i huset, hvis ikke kan jeg være enig i at det blir litt mye bursitting. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet trent mye med bur da Romeo ble skremt på leiren i fjor. Det er nødvendig for meg å bruke bur for at Romeo skal kunne slappe av.

Hvordan skremt ble han? Det var en hund som fløy på buret til Loke med han inni i Bø og jeg har vært litt redd for at han skulle bli skeptisk til utstillingsburet sitt etter det, men det har visst gått greit..Det er så kjipt når buret skal være et "tryggt" sted i alle situasjoner og de plustelig oppfatter det som utryggt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes bur på stevner. Før hadde jeg de i bur i bilen og, men nå ligger to bak i bilen bak en vegg, og en sitter i sikkerhetssele i framsete (passasjerer, hva er det?).

Vida sitter i bur når hu er alene hjemme. Hu har en forkjælighet for å demontere ting hu kommer over, og det ser ikke ut om hu har vært løs (hu demonterer ting når jeg er hjemme og om hu har muligheten). Siden hu er alene hjemme kun en sjelden gang, synes jeg det er helt greit. Hu roer seg mer da. Eneste som ikke er mulig, er å sette igjen henne hjemme, og ta med meg bare Nirm eks. Da blir det et fryktelig leven. Er alle hundene hjemme, går det helt greit. Forståelig, for hu er vant til å være med på jobb.

Gutta er løse med tilgang til hele huset når jeg er på jobb, eller om jeg går fra de på dagen. Vida får ikke være løs sammen med de, da hu terroriserer de litt for mye. De skal også slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skremt ble han? Det var en hund som fløy på buret til Loke med han inni i Bø og jeg har vært litt redd for at han skulle bli skeptisk til utstillingsburet sitt etter det, men det har visst gått greit..Det er så kjipt når buret skal være et "tryggt" sted i alle situasjoner og de plustelig oppfatter det som utryggt...

Det var innbrudd der i fjor, og da var de innom 3 rom, deriblant vårt. De slo eller gjorde ett eller annet med burene til bikkjene, så det var mange som ble skremt. De fleste hundene kom seg i løpet av uka, men det ble sittende igjen hos Romeo. Han hadde det vært håpløst å sette i bur ei stund. Men etter å ha satt opp buret på rommet mitt og i stua innimellom + at jeg har lagt alle yndlingslekene hans der, så har det gått over :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 bur, ett på badet, to i bilen og ett sammenlagt i boden under mye rart;) I bilen ligger hundene i hvert sitt bur. Burene er festet i gulvet av bilen så de skal stå støtt og ikke flakse rundt om noe skjer. Er jo høyt under taket i YarisVersoen... Når hundene er alene hjemme er aussien er løs i stua/soveromet/kjøkkenet (har hybelleilighet...), mens huskyen må ligge i bur da hun makulerer alt hun kommer over alene. Når jeg er tilstede er de selvfølgelig løse.

Synes det er en fin ordning. Synes ikke en skal være bastant og si at bur feks er teit, men se ann individet. Er det mulig å ha hunden løs har jeg det, hvis ikke har jeg desverre ikke råd til å skifte ut dører og inventar i mange år... Nå synes begge mine hunder at bur er helt ok, heldigvis:) På kurs o.l. ligger hundene i bur i bilen eller i nærheten av der jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var innbrudd der i fjor, og da var de innom 3 rom, deriblant vårt. De slo eller gjorde ett eller annet med burene til bikkjene, så det var mange som ble skremt. De fleste hundene kom seg i løpet av uka, men det ble sittende igjen hos Romeo. Han hadde det vært håpløst å sette i bur ei stund. Men etter å ha satt opp buret på rommet mitt og i stua innimellom + at jeg har lagt alle yndlingslekene hans der, så har det gått over :(

:P Hva slags psyke mennesker gjør noe sånt! Var ikke dette en hundeleir?Må ha vært hundemennesker da eller? Fy f*** hadde det vært min bikkje så hadde jeg blitt rasende! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Hva slags psyke mennesker gjør noe sånt! Var ikke dette en hundeleir?Må ha vært hundemennesker da eller? Fy f*** hadde det vært min bikkje så hadde jeg blitt rasende! ;)

Nei, det var nok ikke hundemennesker.. Det hadde blitt observert folk utenfra. Det skjedde under lunsjen, og da var jo alle og åt, selv om vi ikke kan være sikre. Jeg er rimelig sikker på at alle som var der på leiren ville ha funnet andre måter og roe ned hundene på enn å ødelegge dem.. Nei, jeg har liten tro på at det var hundemennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot bruk av bur, så lenge man bruker buret med fornuft!

Å spærre en hund inne i et bur f.eks 10 timer i strekk er dyreplageri. Hunden må da kunne få strekke på bena!

Vi har aldri brukt bur til Geisha. Spimpelten fordi pappa synes det er helt på trynet å ha hunder i bur. Det gjorde man ikke for 30 år siden, så da gjør man det ikke nå heller..... Mener han da... :rolleyes:

Jeg har planer om å kjøpe bur til Misty. Men har ikke kommet så langt endam da jeg ikke er sikker på hvor stor hun blir. Skal jeg bruke penger på et bur, så må det kunne vare i noen år. Jeg planlegger dette fordi at Misty er ekstremt destruktiv når hun er alene(noe hun skjelden er, da hun har geisha som selvskap). Og det er ikke særlig gøy å komme hjem til en død telefon, oppspiste gulvtepper osv. Selvføgelig er dette bare valpestreker.. Men det er jo uansett greit å ha et bur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot bruk av bur, så lenge man bruker buret med fornuft!

Å spærre en hund inne i et bur f.eks 10 timer i strekk er dyreplageri. Hunden må da kunne få strekke på bena!

Vi har aldri brukt bur til Geisha. Spimpelten fordi pappa synes det er helt på trynet å ha hunder i bur. Det gjorde man ikke for 30 år siden, så da gjør man det ikke nå heller..... Mener han da... :rolleyes:

Jeg har planer om å kjøpe bur til Misty. Men har ikke kommet så langt endam da jeg ikke er sikker på hvor stor hun blir. Skal jeg bruke penger på et bur, så må det kunne vare i noen år. Jeg planlegger dette fordi at Misty er ekstremt destruktiv når hun er alene(noe hun skjelden er, da hun har geisha som selvskap). Og det er ikke særlig gøy å komme hjem til en død telefon, oppspiste gulvtepper osv. Selvføgelig er dette bare valpestreker.. Men det er jo uansett greit å ha et bur :)

Å bruke bur for å slippe å oppdra hunden sin, lære den å være alene, rydde bort sko og telefoner, ledninger og potteplanter er helt forkastelig, synes jeg. Det er en del av den jobben du har påtatt deg som hundeeier å sørge for at hunden din lærer de nødvendige tingene for å kunne fungere i heimen.

Å putte den i bur fordi man ikke gidder å trene hører ingensteds hjemme, og du bør begynne å trene så fort som bare det!

Pappa´n din høres ut som en fornuftig mann som har erfaring - du vet, inntil for 10-15 år siden fantes ikke engang bur i salg i butikkene, og vi var fint nødt for å ta vare på hundene våre selv for å få det til å fungere...

Jeg spør igjen, er det noen av dere som lurer på hvorfor svenskene har forbud mot regelmessig bruk av bur i vanlige hjem (det er faktisk ulovlig å ha hunden i bur i mer enn 1 time om gangen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen, er det noen av dere som lurer på hvorfor svenskene har forbud mot regelmessig bruk av bur i vanlige hjem (det er faktisk ulovlig å ha hunden i bur i mer enn 1 time om gangen)?

At noe er en regel gjør ikke nødvendigvis at det er det eneste riktige. Norge har jo en god del regler mange anser for å være helt på trynet de også. Så at noen har laget en lov, er ikke grunnen til at jeg ikke bruker bur hjemme på mine. Det er rett og slett fordi jeg ikke synes no om at de skal være innestengt så lenge om gangen, og fordi jeg har hunder som ikke trenger å være i bur, de er så rolige og fine når de er løse.

En sjelden gang (det skjer ikke en gang hvert år) ser jeg meg nødt til å ha hund i bur i mer enn en time, hjemme, og da er jeg glad det ikke er noen lov i mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...