Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan fortelle meg om kløv?


Hilde

Recommended Posts

Lurer på hvor gammel hunden bør være når man kan begynne med kløv og hvor mange kilo det er greit å starte med... Fant er nå ca to år, forholdsvis spelemmet, men STERK.

Jeg vil egentlig generelt vite alt om kløv, kan ingenting, men syns det høres ålreit ut. Noen som kan fortelle om sine erfaringer? Hvordan man starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle litt:)

Du kan fint begynne å kløve med huskyen din, en kan begynne med kløv når hunden er 10-12mnd (kommer helt ann på rase selvfølgelig!), men da bare med tom kløv på korte turer. Evt kan man ha plastposer i for å fylle ut kløven uten at det blir vekt. Når hunden er sjekket for HD/AD og hunden er ferdig utvokst kan en begynne å øke vekta.

Du kan starte med en kløv fylt med håndduker (for å få litt vekt og volum), og la hunden gå med dette i forskjellige terreng. La den venne seg til å ha kløven på, og at det er skikkelig artig. Etterhvert som hunden blir vandt til kløven kan du øke vekta sakte men sikkert (1-2kg av gangen) ved hjelp av sandposer, vannflasker, mel e.l.. Ha heller litt for lite enn for mye i kløven, og husk at det skal være like mye på hver side. En god tommelfingerregel er at en god trent hund kan bære halve vekta si på korte, lette turer, og 1/3av vekta si på lengre eller tyngre turer.

Hvis du tenker på å kjøpe kløv, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en god kløv med en gang. De koster litt mer, men de har bedre kvalitet. Seleverkstedet og Hundekjørerverkstedet lager veldig gode kløver og tilpasser de til hunden din. En spinkel (og kortpelset?) hund burde ha en kløv som ikke gnager, og både Seleverkstedet og Hundekjørerverkstedet lager kløver med skinn inn mot ryggen. En kløv skal ikke gå lengere ned enn til albuene. Når du oppgir mål på hunden måler du fra albuespiss til albuespiss. Mål flere ganger og ta gjennomsnittet:)

Siden du bare har en hund (og skal bruke den aktivt?) så vil jeg anbefale deg å sjekke om hunden har HD eller AD. Er ikke så dyrt, og det er greit å vite. Sjekket selv huskytispa mi, og hun er fri (noe jeg trodde fra før, men greit å ha på papiret når en trener aktivt). Er veldig artig å gå med kløv på hunden, huskyen elsker det! Hun går stolt av sted, setter seg ikke fast i skogen og er storfornøyd etter kløvtur. Skal bruke kløv på valpen også når han er stor nok, god trim for hundene:)

Lykke til og kos dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...