Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan fortelle meg om kløv?

Hilde

Recommended Posts

Lurer på hvor gammel hunden bør være når man kan begynne med kløv og hvor mange kilo det er greit å starte med... Fant er nå ca to år, forholdsvis spelemmet, men STERK.

Jeg vil egentlig generelt vite alt om kløv, kan ingenting, men syns det høres ålreit ut. Noen som kan fortelle om sine erfaringer? Hvordan man starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle litt:)

Du kan fint begynne å kløve med huskyen din, en kan begynne med kløv når hunden er 10-12mnd (kommer helt ann på rase selvfølgelig!), men da bare med tom kløv på korte turer. Evt kan man ha plastposer i for å fylle ut kløven uten at det blir vekt. Når hunden er sjekket for HD/AD og hunden er ferdig utvokst kan en begynne å øke vekta.

Du kan starte med en kløv fylt med håndduker (for å få litt vekt og volum), og la hunden gå med dette i forskjellige terreng. La den venne seg til å ha kløven på, og at det er skikkelig artig. Etterhvert som hunden blir vandt til kløven kan du øke vekta sakte men sikkert (1-2kg av gangen) ved hjelp av sandposer, vannflasker, mel e.l.. Ha heller litt for lite enn for mye i kløven, og husk at det skal være like mye på hver side. En god tommelfingerregel er at en god trent hund kan bære halve vekta si på korte, lette turer, og 1/3av vekta si på lengre eller tyngre turer.

Hvis du tenker på å kjøpe kløv, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en god kløv med en gang. De koster litt mer, men de har bedre kvalitet. Seleverkstedet og Hundekjørerverkstedet lager veldig gode kløver og tilpasser de til hunden din. En spinkel (og kortpelset?) hund burde ha en kløv som ikke gnager, og både Seleverkstedet og Hundekjørerverkstedet lager kløver med skinn inn mot ryggen. En kløv skal ikke gå lengere ned enn til albuene. Når du oppgir mål på hunden måler du fra albuespiss til albuespiss. Mål flere ganger og ta gjennomsnittet:)

Siden du bare har en hund (og skal bruke den aktivt?) så vil jeg anbefale deg å sjekke om hunden har HD eller AD. Er ikke så dyrt, og det er greit å vite. Sjekket selv huskytispa mi, og hun er fri (noe jeg trodde fra før, men greit å ha på papiret når en trener aktivt). Er veldig artig å gå med kløv på hunden, huskyen elsker det! Hun går stolt av sted, setter seg ikke fast i skogen og er storfornøyd etter kløvtur. Skal bruke kløv på valpen også når han er stor nok, god trim for hundene:)

Lykke til og kos dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...