Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Miko

Recommended Posts

Vi har mye flått her hos oss, og i den verste sesongen plukker jeg flere til dagen av dyra mine. Fjerna en fra hodet til Amigo i går faktisk.

Vi har brukt både Expot og halsbånd. Ulempen med halsbåndet - særlig her på vestlandet ;) - er at effekten blir mindre når det blir gjennomvått.

Har ikke tatt på noenting på hundene enda, men det må jeg bare se til å gjøre. Flått er noe dritt - selv fikk jeg borreliose for en god del år siden og har fremdeles ikke følelse på utsiden av leggen.

Selv om bikkjene får flått både her og der, så virker det ikke som om de er så plaget av det. På Aika nytter det ikke å leite engang for hun har så tykk og ugjennomsøkbar pels - så der finner jeg ertstore og mette flåtter på gulvet når de er fornøyde... blæh!

Hva er vitsen med flått B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Vet flått trives veldig godt i gran og furu trær, noe som gjør at en burde være ekstra påpasselig i områder hvor det er furu eller granskoger!

prøvde en stund å gi hunden min hvitløk i maten, men hun kjente smaken med en gang og dermed spiste ikke! Men får i år enten prøve halsbånd eller tabl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker teatree halsbånd her. Helt naturlig,og super effektivt!Virker i opptil 4 mndr, og hundene kan bo i vannet om de vil..har ingenting å si. Kjemiske stoffer holder vi oss langt unna.

første gangen vi brukte dem gikk det greit ;) , men i fjord så fikk de masse flott med de teatre halsbåndene(ble skuffet med tanke på virkningen året før ;) ), så når Astrix kom i hus så ble alle behandlet med Frontline grunnet at han hadde lus og etter det så fant vi ikke antydninger på flott hos hundene en gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker IKKE Exspot her i huset. Collier og sheltier er kjent for å kunne utvikle hyperallergi mot Exspot, så det er bannlyst!

Det var snakk om at det var pga Expot Diego fikk så høy prosent betennelseceller og lav blodprosent.

Også til trådstarters spørsmål.

Foreløpig har jeg ikke brukt noe på Diego, og han fikk 1 flått oppforbi øyet i fjor.

En eneste flått hele sommeren, det er lite.. Hehe.

Men har lyst å prøve det produktet Tuppetroll bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker teatree halsbånd her. Helt naturlig,og super effektivt!Virker i opptil 4 mndr, og hundene kan bo i vannet om de vil..har ingenting å si. Kjemiske stoffer holder vi oss langt unna.

Er det et grønt halsbånd?

Jeg bruker Exspot er kjempe fornøyd med det. Hadde halsbånd på den ene i fjord, men det sluttet å virke. Som jaktlykke sier, regner det nye på vestlandet, så det mister effekten. Jeg pleier å dryppe mine 2 ganger i året med Exspot. Da har de vært helt fri for flått :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddie får en del flått på seg,men siden han har så kort pels er flåtten lett å se.Jeg bruker en flåttfjerningspenn.Samme prinsippet som flåttpinsett som man får tak i på apoteket.Ellers så var Siljes råd om lavendel dråper noe jeg kommer til å prøve når vi går tur i fjellet hvor det er ekstremt mye flått.

Og forresten, lavendel dråper fungerer også preavntivt mot flått. Når vi er på hytte npå sørlandet (hvor det er ekstremt mye flått) smører jeg inn pelsen med 5-6 dråper lavendel, og flåtten holder seg borte. OG hunden lukter så søtt og godt :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å komme dragende med dette når du har funnet noe som fungerer, men det advares faktisk mot dette halsbåndet også:

Det er kun én type antiparasitt-halsbånd som er godkjent av Statens legemiddelverk i Norge, og dette er bare registrert til bruk hos hund og skal selges via apotek. Tea-tree halsbåndet er det ikke tillatt å selge, fordi det kan klassifiseres som et legemiddel. Jeg ville ikke brukt et slikt halsbånd på min katt. Til katt kan man bruke et spot-on preparat for å holde flåtten borte. Dette får du resept på hos veterinæren din.

Ellen Bjerkås

Veterinær, Norges veterinærhøgskole

(Fra Aftenpostens dyrelegesider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å komme dragende med dette når du har funnet noe som fungerer, men det advares faktisk mot dette halsbåndet også:

Det var derfor jeg også spurte om det var det grønne. Det var mange advarsler mot dette i fjord sommer. Jeg brukte det for noen år siden, merket ingenting... men kommer ikke til å bruke det etter disse advarslene :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et grønt halsbånd?

Ja, det er et lysegrønt halsbånd, med en mørk grønn stripe i midten. :) er superfornøyd med disse. På alle våre (tre stk) hunder som har gått med det, har ingen (bank i bordet) så langt fått flått!

:)

Beklager for hva ?? Om det advares mot dette halsbåndet er meg fullstendig uintressant, da det er et rent naturprodukt,og pr dags dato er det ENESTE som kan brukes trygt på små valper og drektige/diegivende tisper (og katter selvfølgelig). teatree mengden i disse halbåndene er mye lavere enn tillatt også.

Dette blir som med glukosaminen..med en gang man ser et naturprodukt som funker, skal det enten kun selges på resept eller forbys!! Helt latterlig.

:)

*dobbelposting* Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte det hvite flåtthalsbåndet på våre i fjor. (Kjøpt gjennom veterinær). Fibi var da åtte måneder og ble veldig slapp og rar etter noen dager. Da tok jeg av halsbåndet og hun ble merkbart bedre med en gang. Er ikke sikker på om det hadde noen sammenheng, men tok det ikke på igjen. Hun fikk fire flått med halsbånd og fire uten. Ikke noen big deal å nappe dem bort, akkurat... :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i Frontline.

Brukte tidligere Exspot, men etter at en A.Kelpie ble avlivet i fjor 1uke etter drypping m/exspot. Hunden fikk 1 dag etter drypping store sår i nakke(dryppe) regionen og dette jobbet seg ned i vevet. Tilslutt var det ikke mer å fjerne.

Ettersom jeg da ikke ønsker å sjanse på om det var ett en gangs tilfelle etter rase relatert så byttet jeg til Frontline.

Fronline skal også innholdmessig være mindre sjangs for forgiftning/overdosering. her er en bra link med mer info om dem forsjellige flått midlene.

(må legge til at jeg alltid har brukt exspot uten reaksjoner på tidligere hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Exspot på både collien og sheltien i flere år, uten antydning til problemer.. Vi har ganske mange flått på hytta, men etter at de har blitt behandlet med Exspot har de ikke fått flått i det hele tatt..Likevel syntes jeg det var skummelt å lese om hunder som reagerer på Exspot, kanskje det blir Frontline i år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Og forresten, lavendel dråper fungerer også preavntivt mot flått. Når vi er på hytte npå sørlandet (hvor det er ekstremt mye flått) smører jeg inn pelsen med 5-6 dråper lavendel, og flåtten holder seg borte. OG hunden lukter så søtt og godt :D

Hvor ofte smører du inn hundene med lavendelolje?

Er det noen som har prøvd hvitløkspulveret fra Olivers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte smører du inn hundene med lavendelolje?

Er det noen som har prøvd hvitløkspulveret fra Olivers?

Jeg smører dem inn rett før de skal ut. Da lukter de så godt på tur så :D eneste minuset er når det regner, da funker det ikke og har du en hund som bader så må du smøre på nytt og på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea hadde en enorm flått i nakken her om dagen (0,5 cm). Gruer meg til å lete etter slike hele sommeren. Så he rblir det nok et slikt flåtthalsbånd som Ingvild bruker, eller slike som tuppetroll bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører dem inn rett før de skal ut. Da lukter de så godt på tur så :wub: eneste minuset er når det regner, da funker det ikke og har du en hund som bader så må du smøre på nytt og på nytt...

Ok, men hva hvis hundene sleiker i seg oljen under stell?

Jeg bruker en god del eteriske oljer og vet at dette er sterke saker. Lavendeloljen kan riktignok brukes ufortynnet på huden, men den er vel ikke særlig bra å innta ufortynnet?

Har du forresten merket andre virkninger av å bruke lavendelolje på hundene? For eksempel at de blir mer avslappet eller mer energisk av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt et halsbånd som jeg har kjøpt sjå veterinær di siste 2 årene, å da Odin kun hat 2 flotter som satte seg i ansiket. (og jeg bor på vestlandet der det er en del flått )Har fungert kjempe bra og har heller ikke sett noen negative ting med d. Men hørtes jo interessant ut med di tabelettene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...