Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva burde jeg gjøre?

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp her. Det står mellom å kjøpe et stort tøybur eller en valpegård. Grunnen til å kjøpe valpegård er at jeg jo nå får en valp, og da hadde det vært greit og ha en valpegård jeg kan bruke ute i hagen når valpen skal luftes på morgenen. Jeg kan jo bruke løpestrengen til det, men er litt redd for at en litt tjukk kjetting kanskje er litt tung å ha rundt halsen for en liten valp :P

Den aller største grunnen til at jeg vil ha en valpegård er at dagen etter at valpen kommer til oss skal vi servere i en konfirmasjon, og da hadde en valpegård vært greit. Valpen skal ikke ligge inne i en varm bil i flere timer!(jeg skal jo så klart ut og sjekke på valpen ganske ofte, men det blir jo fortsatt varmt inne i en svart bil)

Dette er jo så klart ikke den beste løsningen, på ingen måte, men man må gjøre det beste ut av det..

Fordelen med tøyburet er jo det at det har tak og gulv, og er lett å bære rundt på.

Det er jo meningen at det vi ender opp med skal brukes på utstillinger, det er derfor jeg ikke er helt sikker. Skulle det ikke blitt brukt på utstillinger, hadde jeg kjøpt vapegården nå og tøyburet senere, men så var det penger da... :P

Så hva synes dere? Burde jeg kjøpe valpegård eller tøybur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt tøybur, siden det er mest praktisk på utstillinger og stevner (tar mindre plass og er vanskeligere å rømme fra). Om du trenger en valpegård å ha i hagen osv i tillegg, er det jo ikke verre enn at du snekrer selv eller kjøper kompostbingeelementer på Plantasjen eller Felleskjøpet, det er langt billigere enn å kjøpe valpegård.

Og forresten - om du allikevel skal til Plantasjen og kjøpe kompostbinge, har de også billige tøybur i tre forskjellige størrelser der. Billig tøybur får du også kjøpt på Ellos.no (og det er stort - det går fint an å ha både Tinka og Ingvild inni der samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt tøybur, siden det er mest praktisk på utstillinger og stevner (tar mindre plass og er vanskeligere å rømme fra). Om du trenger en valpegård å ha i hagen osv i tillegg, er det jo ikke verre enn at du snekrer selv eller kjøper kompostbingeelementer på Plantasjen eller Felleskjøpet, det er langt billigere enn å kjøpe valpegård.

Og forresten - om du allikevel skal til Plantasjen og kjøpe kompostbinge, har de også billige tøybur i tre forskjellige størrelser der. Billig tøybur får du også kjøpt på Ellos.no (og det er stort - det går fint an å ha både Tinka og Ingvild inni der samtidig).

Hmm.. ok.. Har vært på plantasjen og sett på tøybur.. Det var tre små str.. Det største var nesten for lite tilsheltien i klubben.. Mulig det er større bur andre steder i Norge..?

Hoved grunnen til at valpegården vurderes er at vi da skal servere i konfirmasjon, og at jeg da vil at valpen skal kunne gå inn og ut av bilen som den vil(skal bygge en trygg rampe den kan bruke).

Edit: Andre forslag til en ordnng mottas med takk!

Endret av Mod: dobbelpost :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd, kjøpe begge deler. Kompostgrindene på plantasjen er faktisk de samme som blir solgt for det dobbelte i mange dyrebutikker. Da omdøpt til valpegård eller noe.

Enkelte av tøyburene kan bli veldig varme i sommervarmen. Om buret bare skal være tilegnet Bajnok, så trenger du ikke så veldig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biltema er faktisk kompostbingne billigst.

Uansett så pleier tøybur og valp gå litt dårlig sammen... Mye å tygge på og lage hull i. Så med mindre du har ett halvt øye på ham hele tiden så er nok binge mer praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller største grunnen til at jeg vil ha en valpegård er at dagen etter at valpen kommer til oss skal vi servere i en konfirmasjon, og da hadde en valpegård vært greit. Valpen skal ikke ligge inne i en varm bil i flere timer!(jeg skal jo så klart ut og sjekke på valpen ganske ofte, men det blir jo fortsatt varmt inne i en svart bil)

Dette er jo så klart ikke den beste løsningen, på ingen måte, men man må gjøre det beste ut av det..

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt oppdretter om å få hente hunden dagen etter konfirmasjonen. Hvis jeg forstår deg riktig, kommer valpen til å være relativt alene flere timer den dagen? Som oppdretter synes i hvert fall ikke jeg det er ønsket situasjon for en valp som er helt ny på en fremmed plass med en fremmed familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurt oppdretter om å få hente hunden dagen etter konfirmasjonen. Hvis jeg forstår deg riktig, kommer valpen til å være relativt alene flere timer den dagen? Som oppdretter synes i hvert fall ikke jeg det er ønsket situasjon for en valp som er helt ny på en fremmed plass med en fremmed familie.

Er enig med deg, evt. ville jeg fått noen til å passe valpen den dagten. Du regne med mye grining fra en liten valp som står alene i en valpegård(selv om du er på hyppige besøk), og om det er mange mennesker der(pleier jo å være mye folk i en konfirmasjon og mange vil vel hilse på den søte lille valpen?), så blir det kanskje litt mye stress for en nyinnflyttet valp?

Lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode svar, men jeg lurer på hvorfor du vil ha tøybur, og ikke stålbur f.eks.. Jeg har i bhvert fall alltid hatt burtreningen i stålbur, for da ser faktisk buret like fint ut før som etterpå :) Tøyburet skaffet jeg meg først når jeg avr sikker på at hunden ikke ville gnage seg ut/klore etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kompostbinge fra biltema eller plantasjen høres jo ganske greit ut da.. var inne på biltema sin hjemmeside og sjekka.. Noen som vet hva de kaller den der? :P Er jo ike langt til plantasjen heller da. He, he.

Nirm: Ja, det er hovedsaklig ment til Bajnok, men jeg kommer jo til å ha med meg begge to på stevner utover, og da hadde det vært greit og hatt et bur som begge fikk plass i. Men jeg har jo et metallbur allerede...

Nå spørs det hvor mye alene valpen får tid til å være.. Jeg kommer nok til å ha vanskeligheter med å få holdt meg unna :) Og hvis jeg kjøper en valpegård/kompostbinge som er høy nok, så kan det nok godt hende at Romeo er der sammen med han.

Er enig med deg, evt. ville jeg fått noen til å passe valpen den dagen. Du regne med mye grining fra en liten valp som står alene i en valpegård(selv om du er på hyppige besøk), og om det er mange mennesker der(pleier jo å være mye folk i en konfirmasjon og mange vil vel hilse på den søte lille valpen?), så blir det kanskje litt mye stress for en nyinnflyttet valp?

Lykke til i hvert fall!

Valpen skal ikke få mye stress fra folk. Det skal jeg sørge for. Det kan jeg love dere!

Jeg er helt enig med dere, det er på ingen måte en ideel løsning, men det go sette den bort til noen venner av oss, det vil heller ikke bli aktuelt. Kjenner mange som er flinke med hunder. Noen av naboene våre kommer helt sikkert til å passe Bajnok når han blir voksen, men de har aldri passet en valp, og valper trenger jo som kjent å bli passet mye.. Jeg skal jo bare servere i konfen, og tar jo ikke så lang tid.. Det blir nok ikke så mye mer enn 10 min. alene for lille tassen :)

Ser du har fått mange gode svar, men jeg lurer på hvorfor du vil ha tøybur, og ikke stålbur f.eks.. Jeg har i bhvert fall alltid hatt burtreningen i stålbur, for da ser faktisk buret like fint ut før som etterpå ;) Tøyburet skaffet jeg meg først når jeg avr sikker på at hunden ikke ville gnage seg ut/klore etc

Ja, jeg har jo et stålbur allerede.. Burtrening kommer nok til å foregå i metallburet, men det er jo så tungt å ha med seg på stevner!! :P He, he ;) nei, vi finner nok en løsning på det og ;)

*Endret av moderator på grunn av dobbelposting igjen!* Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner NOK en gang om reglene i forhold til dobbelposting!

§1.6

Dobbelposting skal ikke forekomme, hverken doble innlegg eller doble tråder. En tråd skal aldri postes i flere underforum. Har du siste innlegg i en tråd, redigerer du heller dette enn å legge inn et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...