Gå til innhold
Hundesonen.no

Har et lite problem med min kjære mann

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Det har seg sånn at jeg har en veldig bjeffete liten rakker som drar i båndet noe inmarri (om hun for lov). Jeg går med henne i bånd og da et vanlig bånd som regel. Hun er ganske skjelden i bånd og løs mesteparten av dagen. Og nå kommer problemet mit. Mannen min nekter å gå tur med henne i noe annet en flexi bånd! Og da selvfølegelig hele fem meterne løs. Jeg pårøver å forklare og ordne og styre men nei da! Han mener hunden skall være så fri som mulig. Men men dette ødelegger jo han hele treningen for meg og dette gidder han ikke å skjønne!! Jeg blir så irritert! Er det noen som har opplevd lignende?

Ps. Jeg måtte egentlig bare få ut lit agresjon!

Skrevet

Jeg og min samboer går også ganske forskjellig med hunden. Jeg snakket med oppdretteren min om dette, og hun sa at hunder lærer seg somregel fort forskjellene på folk. Så om du går på din måte og trener, så gjør det ikke noe om mannen din går på sin måte. Jeg legger ihvertfall ikke merke til at typen min går annerledes, og så ser vi jo godt at hos oss går hun greit, men er det fremmede som går med henne, så drar hun og går dumt. Men hvis du ser at båndgåingen hans ødelegger din trening, så er det vel sånn at din hund lar seg distahere av dette. Har dere faste rutiner på turgåing dere imellom? kanskje faste rutiner kan hjelpe på? At hunden kobler mellom hver gang. At okei, nå er det trening og konsentrasjon, og nå er det fritt frem..

Skrevet

Jeg og min samboer går også ganske forskjellig med hunden. Jeg snakket med oppdretteren min om dette, og hun sa at hunder lærer seg somregel fort forskjellene på folk. Så om du går på din måte og trener, så gjør det ikke noe om mannen din går på sin måte. Jeg legger ihvertfall ikke merke til at typen min går annerledes, og så ser vi jo godt at hos oss går hun greit, men er det fremmede som går med henne, så drar hun og går dumt. Men hvis du ser at båndgåingen hans ødelegger din trening, så er det vel sånn at din hund lar seg distahere av dette. Har dere faste rutiner på turgåing dere imellom? kanskje faste rutiner kan hjelpe på? At hunden kobler mellom hver gang. At okei, nå er det trening og konsentrasjon, og nå er det fritt frem..

Ja men problemet er at jeg jobber i skiftså rutiner blir liksom lit vanskelig. Har prøvd det. Men det blir alltid kluss desverre

Skrevet

Ja jeg kjenner til det problemet ja :P samme med min samboer jeg lærer Gizmo å gå fot nå men det nytter vel ikke når min samboer skal gå med flexi bånd... tror jeg skal kaste det ja :P

Skrevet

Hunde er ikke dumme. De forstår og lærer hurtigt, at der gælder et sæt med regler når en person holder i båndet, og et andet sæt med regler når en anden holder i båndet.

For at gøre det endnu tydeligere for hunden kan du købe en sele og et bredt halsbånd. Når båndet er fæstet i selen, er det tilladt at svinsesvanse rundt og snuse i flexibåndets fulde længde, er båndet fæstet i halsbåndet må man "gå pænt" - hvad nu "gå pænt" måtte indebære.

Er dette ikke muligt, må I jo lufte jeres hunde selv...

fætter Vims

Skrevet

Hva med at han kan bruke flexibånd og sele? Bare for å skape en enda større forskjell, da bør det ikke gå utover så mye. Heller være glad for at sambo tar i et tak enn å bli frustrert over at noe kan bli ødelagt :P

Skrevet

Hva med at han kan bruke flexibånd og sele? Bare for å skape en enda større forskjell, da bør det ikke gå utover så mye. Heller være glad for at sambo tar i et tak enn å bli frustrert over at noe kan bli ødelagt :P

He he ja du har jo rett men det blir liksom så frustrerende når jeg går rundt og prøver å forklare han måtemn vi trener på og så kommer han etter en times prat: Jaja du gjør som du vil jeg vil at hunden skall ha frihet....

Da blir man lit frustrer da :P

Skrevet

Da blir man litt frustrert da :P

Det er da du tenker "mannfolk!" og så tar du det en gang til. Og enda en gang. Får sveise fast flexien i selen :P Men, fra spøk til revolver, vært borti sånt selv med familie som ikke hører, til slutt fant jeg fram papirene på pelsen og sa værsågod. Da var det ikke så interessant lengre.

Skrevet

Må bare humre litt, for mange av mine venners menn er også uenig med damene ang trening av hunden. -Inkludert min egen. (Vi har forøvrig blitt enige nå, etter å ha hatt 3 hunder sammen :) )

Du kan si til mannen din at om han vil hunden skal ha frihet og ha nytte av "treningen" hans, så burde hunden hatt på sele. Hvem vet, det kan jo funke hehe.

Skrevet

Hei!

er det en ting med mannfolk og flexibånd eller...? :) Samboeren min sverger til flexibåndet...mens jeg vil bruke "ordentlig" bånd!Har bedre kontroll da, og mye bedre å holde... ;)

Har irritert meg x antall ganger for at han hele tiden skal bruke det flexibåndet... :) Glad jeg ikke er alene...

Og hundeholdet også; totalt forskjellig oppfatning...men nå er han blitt ganske så enig med meg, så slipper å slite så mye med det lenger...hehe ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...