Gå til innhold
Hundesonen.no

Diverse spørsmål om en Chow Chow.


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Heisann..

Jeg trenger veldig MYE hjelp nå, og det om en Chow...

Som sagt har vi Elevbedrift på skolen, og da har jeg hundelufting. Jeg og veninna mi.

Fått faste oppdrag hver Tirsdag og Torsdag. Altså to ganger i uken.

Chowen får nesten aldri tur... Gidder ikke å løfte føttene sine, har såååå lange negler, Null komma niks kondis, vet ikke hva ordet kom eller sitt betyr. Altså; Den kan INGENTING. Dessuten trekker den som FY ibåndet.

De har bare ett bånd, og flere turer har blitt avlyst, fordi "Du skjønner at vi finner ikke båndet!"

Dessuten er han RÅdårlig i magen, og besjer ca. 10 ganger i løpet av en 30mins. tur. Må også nevne at selen hannes henger LANGT nedpå bena, og hindrer han i å strekke seg ordentlig ut. Selen sitter på 24 timer i døgnet(uten den timen i uka vi passer på han)

Spørsmål:

1. Er det vanlig at en Chow subber beina ned i bakken? Denne hunden blir helt svart fra de langre neglene, til denne scnene begynner.(skriven sæna eller no`?)

2. Hvis jeg har ansvaaret for hunden to ganger i uka, altså en time til sammen, hvordan trening bør jeg ta med han da? (Holder ikke ut trekkinga mer!)

Vi skal begynne og sleppe han i inngjerda eiendommen til veninna mi nå, ta av selen, båndet, klippe negler osv...

Når hunden ble skitten etter en hund, så tok de en tilitersbøtte med iskaldt vann og heiv over hunden. "Bli her ute og tørk deg du nå da.." sa de, og det var ISKALDT ute...

Vi skal også spørre om de vil ha noe form for lydighets trening, og litt tips om hundehold osv. Dessuten om de vil ha SMÅ sykkelturer...

MÅ bare nevne at..

Han har vist fremgang på utholdenhet, tar nå kontakt med Milo osv..Etter en månde med oss :huh:

Edit: De har ikke lært han noen ting...Når vi spør om hvordan kommandoer han kan, så sier de at han er døm..Men når vi sier: Skal vi ut på tur; så hopper han og spretter...Neoi, han er ikke døv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund, høres ikke ut som han har det så bra..

men om disse eierne er førstegangseiere, kan det være de ble overasket over chowen`s egenrådighet og stahet. Den er jo ikke holdt for å være den mest lettlærte rasen. Om de ikke leste mye om rasen, men kjøpte på impuls, fikk de seg nok en real overaskelse, og ga kanskje opp? Ingen liker å innrømme det, å så skylder de dermed på hunden :rolleyes: det kan forklare at det virker som han mangler trening hvertfall. Hvor gammel er han?

jeg ville gitt disse eieren en real leksjon på hvordan et akseptabelt hundehold holdes jeg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har Chow selv så må jeg jo svare. :huh:

Men først av alt så høres ikke dette ut som noen som burde ha hund i det hele tatt..!

Spesielt ikke en Chow, som krever utrolig mye. I motsetning til hva folk tror.

Gi dem en leksjon i hvordan ett skikkelig hundehold skal være, og vil de ikke ta i mot råd anbefal de omplassering. Høres ikke ut som hunden har det godt hvor han er nå.

Men så til spørsmålene dine.

1. Ja, det hender at Chows subber med beina. Diego gjør det også.

Men det er ikke noe som er vanlig hos rasen, de skal altså ikke gjøre det.

Det kan ha noe med at eier har gjort Chow'en lat eller så er det bare medfødt.

2. Å lære en Chow å gå fint i bånd når den først har lært å trekke er en stor jobb.

Misunner deg ikke. :huh: Men kjefting nytter ikke, da blokker Chow'en deg ute.

Prøv først å stoppe opp hver gang han trekker, vent til lenka er slakk også gå videre.

Du kan gjerne prøve med belønning. :o

Kaste iskaldt vann over en hund forså la den være ute i kaldt vær å tørke er jo mishandling. ;)

En Chows egenrådighet er ikke noe alle er klar over når de får den i hus.

Så sitter bare med en tanke igjen, eierene burde slutte å være egoistiske og enten ta seg sammen eller gi Chow'en ett nytt hjem til noen som kan Chow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Takk for svar...Ville veldig gjerne ha svar fra deg :huh:

Altså..Hunden har vært skadet, og de skylder på det da.."Han får ikke tur fordi han halter" Pføøyt...Og dessuten har de tonnevis med hundebesj i hagen sin, og masse knuste krukker hunden kan skjære seg på. De ryddet jeg bort i dag da...

Samme hunden som eg har skrevet om før da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo ut som reint dyrplageri, ja!

Når det gjelder trekking i båndet kan du jo også bruke halti eller antitrekksele på hunden. Dette er riktig nok bare det jeg vil kalle en "hurtigløsning", men kan være greit å bruke når du er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hunden har en sele grodd fast i pelsen, så hadde jeg tatt med meg hunden t dyrebeskyttelsen og sagt hvordan stååa er... stakars liten tass...

hva tenker de som eier han med? den tingen de har bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar...Ville veldig gjerne ha svar fra deg :P

Altså..Hunden har vært skadet, og de skylder på det da.."Han får ikke tur fordi han halter" Pføøyt...Og dessuten har de tonnevis med hundebesj i hagen sin, og masse knuste krukker hunden kan skjære seg på. De ryddet jeg bort i dag da...

Samme hunden som eg har skrevet om før da..

Hvis hunden har vært skadet så må den jo ha tur, for å bygge opp musklene igjen.

Hva sier du til dem? De må jo få høre hvilke forferdelig eiere de er-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm..Syns syns på han jeg også..

Men hvordan få på anti trekk sele på en hund som har sele nesten grodd fast i pelsen? :S

Barber hele Chow'en.

Børster de han i det hele tatt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Altså, ingenbørsting..

Og i dag kom hun til meg og sa at:

"At dere kan ikke gå i ulendt terreng med han mer.Bare på asfalt. Han er skadet, og om den slår seg opp i dag kan vi ikke betale de mange 1000 de tar for å opperere han.."

Jeg sa at det er det man må, for å bygge seg opp osv. Men neida..

Om de børster han tviler jeg sterkt på...

Altså: Selen er ikke akuratt grodd fast i pelsen, men om dere skjønner, så sitter den på han 24 timer i døgnet..

Men altså...Skal ha en alvorsprat med hun altså.Dette takler jeg ikke mer...

De sier at han er blind, døv, neglene er ødelagte osv, fordi oppdretter var dårlig..

Hunden ser fugler som flyr, følger etter oss, hører oss, og har sååå lange negler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de sier at han er både blind og døv og skadet i tillegg ja da ville jeg egentlig lurt på hvorfor de har han i det hele tatt.

Men det beviser jo det motsatte da når dere kan gå på tur med han. Hadde han vært både blind og døv hadde han vel kræsjet i alt og alle.

Dyrevernsloven sier faktisk at de som har dyr i sin varetekt plikter og sørge for at dyret får riktig for og stell. Jeg kan ikke helt si at jeg synes at dette virker som tilfellet her.

Virker ikke som om de er særlig glad i bikkja heller. Du kan jo spørre om de i det hele tatt vil ha hunden hunden eller om de bare blir glade om du prøver og omplassere den?

Hvis de insisterer på at de er glad i hunden og vil beholde den ville jeg tatt opp med dem at kondisjonene som er nå virker for meg som det er nok til å ta fra henne hunden.

Hvis hun ikke rydder opp og lærer seg litt mere om korrekt hundehold er sjangsene store for at hun ikke får beholde den.

Hvis hun da ikke vil gjøre den innsatsen så er det kanskje bedre for hunden at den får et nytt hjem en at hun får dyrevernsnemda på døra og muligens en annmeldelse på seg?

Du kan jo prøve og legge det fram sånn og se hva hun sier. Høres defintivt ikke ut som de er glad i den eller kan noe om korrekt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal "stramme dem opp" litt foreslår jeg dere får en myndig person med dere, da har dere straks litt mer tyngde og de er mer tvunget til å lytte. Håper for all del de finner en løsning, som det er nå høres det ikke ut som noen av dem har et godt liv med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal "stramme dem opp" litt foreslår jeg dere får en myndig person med dere, da har dere straks litt mer tyngde og de er mer tvunget til å lytte. Håper for all del de finner en løsning, som det er nå høres det ikke ut som noen av dem har et godt liv med hverandre.

Ja, der er jeg enig. Det hadde vært lurt! Jeg har selv prøvd å gi tips til de litt oppi åra i klubben, og da har de som regel kommet med en unnskyldning! Få med deg foreldre eller noe lignende, det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den chowen du(tror jeg) skulle passe/gå tur med en helg eierene var borte, og så skulle de legge igjen nøkler til deg. Men så glemte de det, så hunden måtte være inne alene en hel helg?

Kom på det nå, så jeg måtte bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten om de vil ha SMÅ sykkelturer...

Ikke sykle med den.

Chow Chow er en ganske tung rase og da den mest sannsynlig ikke har blitt sjekket for HD/AA så vet du ikke hvor god tilstand hunden er i.

Du sier den er skadet og orker nesten ikke å løfte beina, sykling vil ødelegge enda mer.

Jeg kommer aldri til å sykle med Diego, ikke når han er over 2 år og hvis han er HD/AA fri.

Ville ikke tatt sjangsen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff stakkars hund.

Men jeg ville ikke ha syklet med ham nei, hvis han er å så dårlig form som du sier han er så vil han ikke ha godt av å løpe ved siden av en sykkel. Da er det bedre å la han løpe løs/gå med langline i skogen og bygge opp muskler og kondis. og som taz sier så er det ikke lurt å sykle med en så tung rase. De kan også ha vanskelig for å puste ordentlig og da er det ikke særlig behagelig å måtte løpe for livet.

Hunder som har underull MÅ børstes SKIKKELIG miiinst en gang i uka! Ellers blir kan den få hudproblemer,sår og flass. Huden lider rett og slett. Jeg vil anbefale deg og finne en børste med lange tagger og børste skikkelig når hunden slapper av. Begynn med ørene og så børster du "ett og ett hår" hele hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Taz :P

Og ja, den hunden som måtte være alene hjemme en helg for de at eierne glemte å legge ut nøkler til meg.

Hvorfor kontaktet du ikke dyrevernsnemda da?

De hadde sikkert kommet å åpnet for deg.

De gjorde iallefall det når noen naboer her stengte katten sin inni garasjen og reiste til syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvorfor kontaktet du ikke dyrevernsnemda da?

De hadde sikkert kommet å åpnet for deg.

De gjorde iallefall det når noen naboer her stengte katten sin inni garasjen og reiste til syden.

Hmm..Godt spørsmål.... :P

De sa det ikke hadde noe å si; Hujnden har föret fremstående hele tiden, og en-to skåler med vann..Men uansett da :P

Skal ringe de neste gang hvis noe sånnt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at den har mat og vann men jeg vil gjette på at hunden må gjøre fra seg et par ganger i løpet av en hel helg? Ikke at jeg er noe expert på Chow Chow men de fleste hunderaser får vel kallet fra naturen et par ganger i løpet av en helg.

De var ikke redd for at pisset ville trekke inn i gulvet og lukte forferdelig da? Personlig ville jeg krevd at dyret skulle ut derifra. Om eierne nekta og komme hjem hadde jeg rett og slett fått dyrevernet til å åpne. Kan jo umulig være bra for hunden og ikke bli lufta en hel helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...