Gå til innhold
Hundesonen.no

Å lære seg å ta gode bilder


Basse

Recommended Posts

Jeg ville gjerne likt å vite linker og bøker som er gode å lese dersom man vil lære og ta "ordentlige" bilder, altså jeg også kan jo trykke på en kapp og få et nokså fint bilde som jeg selv blir ganske fornøyd med, men nå tenker jeg på å "lære det skikkelig", hvilke innstillinger som er smarte i ulike situasjoner (selv om jeg ikke vet om det er så mange innstillinger å velge på mitt olympus u-mini med 5.0 pixel :))

Det holdes kanskje "kurs"?

Syns det er så mange fine bilder av feks blomster helt nære, men jeg skjelver jo som en annen tulling :rolleyes: så sånt er kanskje ganske umulig å få til, selv om det hadde vært gøy :) Noen som har noe tips?

Vil gjerne ha linker elller omtaler om sider/bøker med ganske masse bilder og illusjuner, slik at det blir nokså enkelt å forstå hvordan ting kan gjøres, og hvor man slipper å se mange sider hvor det bare er "ren" tekst..

Om noen har noen nyttige tips, så blir jeg takknemmelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

u-mini er nok et ganske begreset kamera når det gjelder instillinger ser det ut til...

Men du KAN ta bilder av blomster :

• Super Macro mode from as close as 8cm

Om du ikke vet hvor du finner makro så er det et symbol som ligner en tulipan, med den på kan du ta bilder intill 8cm fra blomsten..

Du har også :

• ISO adjustable (64, 100, 200 & 400)

Så du kan endre på ISO selv.. men det er kanskje mere et must en noe man kan leke med...

Ellers så er det bare å ta et RAID på bibloteket (som jeg gjorde i dag) å røske med seg masse bøker om digital fotografering & motiver.... ;)

Litt om å ta bilde av hund har jeg skrevet (se nå at det er klomsete skrevet) om her :

http://foto.torejorgen.com/060307.htm

( skrevet av en mega-amatør for andre mega-amatører. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

u-mini er nok et ganske begreset kamera når det gjelder instillinger ser det ut til...

Men du KAN ta bilder av blomster :

• Super Macro mode from as close as 8cm

Om du ikke vet hvor du finner makro så er det et symbol som ligner en tulipan, med den på kan du ta bilder intill 8cm fra blomsten..

Du har også :

• ISO adjustable (64, 100, 200 & 400)

Så du kan endre på ISO selv.. men det er kanskje mere et must en noe man kan leke med...

Ellers så er det bare å ta et RAID på bibloteket (som jeg gjorde i dag) å røske med seg masse bøker om digital fotografering & motiver.... :P

Litt om å ta bilde av hund har jeg skrevet (se nå at det er klomsete skrevet) om her :

http://foto.torejorgen.com/060307.htm

( skrevet av en mega-amatør for andre mega-amatører. :P )

Tusen takk :P

Får ta et "raid" på biblioteket jeg også ;)

Tror jeg kanskje skjønte hva du mente med den setningen som er uthevet, men jeg ble usikker, kunne du prøvd å si det på en annen måte (sånn at jeg er sikker :P )?

Edit: Sikkert ett litt dumt spørsmål, men når jeg tar slike "blomsterbilder" skal blitzen være av/på da? Eller er det litt etter "forholdene"?

Prøvde å ta noen bilder av en blomst nå, bare litt for morroskyld uten blitz og da blir alt bare "saus" fordi jeg skjelver sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :P

Får ta et "raid" på biblioteket jeg også :P

Tror jeg kanskje skjønte hva du mente med den setningen som er uthevet, men jeg ble usikker, kunne du prøvd å si det på en annen måte (sånn at jeg er sikker :P )?

Edit: Sikkert ett litt dumt spørsmål, men når jeg tar slike "blomsterbilder" skal blitzen være av/på da? Eller er det litt etter "forholdene"?

Prøvde å ta noen bilder av en blomst nå, bare litt for morroskyld uten blitz og da blir alt bare "saus" fordi jeg skjelver sånn :P

Blitz blir alt for kraftig når du er 8cm unna motivet, så ingen blitz. (jeg har xprementert med å holde et ark fremfor blitzen når det er for mørkt til å ta uten, funket fett..)

Prøv å støtte kameraet mot noe når du tar bildet om du skjelver så mye.. (går du nærmere en 8cm klarer nok ikke kamera å finne riktig fokus å det blir uklart...

Å endre på iso selv er ikke noe som kan brukes no særlig til å leke med kameraet, det er mere noe man må gjøre i enkelte situasjoner, som når du er inne å ikke kan bruke blits å kameraet vil bruke blits, så kan du sette iso på 600 å få tatt bildet uten å bruke blitsen... Foreksempel... (om det er mulig å slå av blitsen helt.)

Kjenner ikke til kameraet ditt annet en det jeg leste når du sa navnet på det.. så jeg kan jo ikke si noe sikkert... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitz blir alt for kraftig når du er 8cm unna motivet, så ingen blitz. (jeg har xprementert med å holde et ark fremfor blitzen når det er for mørkt til å ta uten, funket fett..)

Prøv å støtte kameraet mot noe når du tar bildet om du skjelver så mye.. (går du nærmere en 8cm klarer nok ikke kamera å finne riktig fokus å det blir uklart...

Å endre på iso selv er ikke noe som kan brukes no særlig til å leke med kameraet, det er mere noe man må gjøre i enkelte situasjoner, som når du er inne å ikke kan bruke blits å kameraet vil bruke blits, så kan du sette iso på 600 å få tatt bildet uten å bruke blitsen... Foreksempel... (om det er mulig å slå av blitsen helt.)

Kjenner ikke til kameraet ditt annet en det jeg leste når du sa navnet på det.. så jeg kan jo ikke si noe sikkert... ;)

Hihi, jeg merket det med blitzen :P Ark hørtes stili ut!

Altså jeg skjelver liksom ikke mer enn sånn som er "normalt", men det får ganske store utfall i alle fall på bilder helt uten blitz...

Okay, takk for forklaringen om iso :P

Jeg kan slå av blitzen ja..

Noen som har noen linker til noen sider eller bøker som er et "must" å lese ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fototips.no finner du masse tips&triks til kamerainnstillinger osv. Det står generelt om forskjellige uttrykk innen fotoverdenen, samt at det er flere "guider" til hvordan du skal ta bilder i forskjellige anledninger - både portretter, nærbilder, selskapsbilder, landskapsbilder osv.

dette bildet har jeg brukt makrofunksjonen på kameraet mitt (canon powershot A95). Nå kjenner jeg ikke kameraet ditt, men det er bare å leke seg med kameraet. Det er kanskje bare auto-innstillinger på kameraet ditt? I alle fall kan det være greit å starte utendørs i dagslys når du skal ta bilder med makrofunksjonen på. Da slipper du blits, og lukkertiden blir såpass kort at litt skjelving mest sannsynlig ikke vil synes på bildene. Finn et rolig motiv (snegle fant jeg ut var moro å ta bilder av, blomster er også kjekt. Hundelabber har blitt min favoritt - her er et bilde som jeg tok samtidig som sneglebildet), legg deg ned på bakken eller sett deg på huk, kom tett innpå motivet og prøv deg fram med forskjellige vinkler. Fordelen med digitalkamera er jo at det er bare å slette om det ikke blir bra, så det er bare å eksperimintere og finne ut hvilke innstillinger som blir best til hvilke anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette helt out of topic men leste at du wesminster har Canon powershot A95. Jeg har nettopp kjøpt det kamera og er helt grønn! Kunne du gitt meg noen tips? Jeg er veldig interesert i å vite akkurat hvordan du stilte inn kameraet ditt for å ta det VELDIG bra bildet av sneglen? :unsure: Var ikke klar over at man kan ta så bra bilder med det kameraet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fototips.no finner du masse tips&triks til kamerainnstillinger osv. Det står generelt om forskjellige uttrykk innen fotoverdenen, samt at det er flere "guider" til hvordan du skal ta bilder i forskjellige anledninger - både portretter, nærbilder, selskapsbilder, landskapsbilder osv.

dette bildet har jeg brukt makrofunksjonen på kameraet mitt (canon powershot A95). Nå kjenner jeg ikke kameraet ditt, men det er bare å leke seg med kameraet. Det er kanskje bare auto-innstillinger på kameraet ditt? I alle fall kan det være greit å starte utendørs i dagslys når du skal ta bilder med makrofunksjonen på. Da slipper du blits, og lukkertiden blir såpass kort at litt skjelving mest sannsynlig ikke vil synes på bildene. Finn et rolig motiv (snegle fant jeg ut var moro å ta bilder av, blomster er også kjekt. Hundelabber har blitt min favoritt - her er et bilde som jeg tok samtidig som sneglebildet), legg deg ned på bakken eller sett deg på huk, kom tett innpå motivet og prøv deg fram med forskjellige vinkler. Fordelen med digitalkamera er jo at det er bare å slette om det ikke blir bra, så det er bare å eksperimintere og finne ut hvilke innstillinger som blir best til hvilke anledninger.

Tusen takk for linkene ;)

Jeg skal se på dem!

Flotte bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...