Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO/RIK - hensikt, fordeler og ulemper


Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav

Dersom du ganske kort skulle beskrive hensikten med IPO/RIK og hvilke fordeler/ulemper det innebærer at en hund er trent på dette, hvilke argumenter ville du lagt vekt på? Hvilke andre positive eller negative virkninger har IPO/RIK på hundehold i sin alminnelighet?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..jeg trodde jo veldig lenge at de hundene som ble trent i bitearbeid var hunder som var sterke mentalt og hadde god selvbeherskelse og bitehemning, så da var jeg veldig positiv. Men etter at en treningskompis (som trener IPO aktivt) fortalte at de hundene som gjorde det best var hunder som var så heite i toppen at de måtte strømmes for å lære å slippe så har jeg mistet litt respekten..

Man må jo bare håpe han var på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Tja..jeg trodde jo veldig lenge at de hundene som ble trent i bitearbeid var hunder som var sterke mentalt og hadde god selvbeherskelse og bitehemning, så da var jeg veldig positiv. Men etter at en treningskompis (som trener IPO aktivt) fortalte at de hundene som gjorde det best var hunder som var så heite i toppen at de måtte strømmes for å lære å slippe så har jeg mistet litt respekten..

Man må jo bare håpe han var på bærtur.

Hm. Er det virkelig ingen her som har erfaring vedrørende IPO/RIK-trening og konkuransser?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ganske kort skulle beskrive hensikten med IPO/RIK og hvilke fordeler/ulemper det innebærer at en hund er trent på dette, hvilke argumenter ville du lagt vekt på? Hvilke andre positive eller negative virkninger har IPO/RIK på hundehold i sin alminnelighet?

--

Per Olav

Nå har ikke jeg noen erfaring med det da, men jeg ville prøvd det fordi det ser morsomt ut, og man får brukt hunden sin, kanskje også mer kontroll (?).

Negative sider er når noen useriøse begynner med det fordi det ser tøft ut å ha en hund som biter, og trener uten godkjente instruktører/på godkjent bane.

Holder ikke det da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Holder ikke det da? :)

Æh.... ;) Jeg skulle gjerne sett kommentarer fra en som driver aktivt og som har gjort seg opp sin mening ut fra praktisk erfaring. IPO/RIK består jo av tre forskjellige grener: spor, lydighet og forsvarsarbeid og det er vel det siste folk flest forbinder med sporten. Det som kunne være av interesse er om f eks en IPO/RIK godkjent hund har noe å tilføre m h t avl og evt hvorfor.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Æh.... ;) Jeg skulle gjerne sett kommentarer fra en som driver aktivt og som har gjort seg opp sin mening ut fra praktisk erfaring. IPO/RIK består jo av tre forskjellige grener: spor, lydighet og forsvarsarbeid og det er vel det siste folk flest forbinder med sporten. Det som kunne være av interesse er om f eks en IPO/RIK godkjent hund har noe å tilføre m h t avl og evt hvorfor.

--

Per Olav

Hehe - du er nå optimistisk også da PO :)

Praktisk erfaring - vel, det er jo mange som sier de driver med IPO, men ikke fullt så mange som VET hva det dreier seg om - med det mener jeg - de aner ikke at spor og lydighet er nesten viktigere enn forsvarsdelen - og mitt inntrykk er at IPO i aller høyeste grad er en piggtråd sport - dvs. for kara som ikke har råd til å kjøpe seg Ferrarri liksom............. ;)

Forøvrig så er det en bit av denne bruksdelen som er skilt ut og kalles RSP tror jeg - den består av kun spor og lydighetsbiten - dette begynner å bli populært og det synes jeg er svært positivt. Poppis for folk som vil drive bruks UTEN å måtte sjokke rundt i skogen i mange mange mange timer alene hver uke - men som allikevel vil trene bruks om du skjønner hva jeg mener hihi...... Kunne vært noe for meg for å si det sånn - jeg synes jo lydighet er gøy og spor er jo artig om man kan gå spor uten å være timesvis alene i skogen (for det er ikke sosialt nok).

Ad avl - vel, de som har hunder som er IPO meritert avler jo hunder til IPO - hvorvidt merittene gjør avkommene til bedre bruks/ipo hunder vet jeg ikke - men de blir sikkert ikke dårligere liksom *flir*

I forhold til "normal" avlen - dvs. avl blant oss som synes det er greit at rasen ser ut som det den er ment å være og at den er mentalt utrustet til å være familiehund, lydighetshund, agilityhund, redningshund og i det hele tatt en pen allrounder - så er det ikke interessant å blande inn hunder med IPO-titler med mindre den ellers (mentalt og eksteriørt sett) er på høyde med det man ønsker liksom.

Jeg har hunder i heimen med IPOIII foreldre og besteforeldre uten at det gjør dem til bedre avlsdyr av den grunn liksom - rett nok så er disse hundene svært trivelige og gamla kunne nok ha blitt en duganes brukshund - men å si at det er IPO titlene til foreldre og andre forfedre som gjør det tror jeg vil være en sterk overdrivelse. Oppdretteren til gamla er kjent for å lage mentalt svært stabile hunder med kapasitet og det klarer hun uten IPO tittulerte foreldre (gamla sin far er imidlertid IPOIII) - oppdretterne av forfedrene til gamlemannen har laget ekstremt (og ja EKSTREMT) mye søppel tross IPO-tittulerte avlsdyr - så jeg ville vel aldri lagt særlig vekt på akkurat de titlene i avlen.

Ser jo nå om dagen at det blant enkelte er poppis å hevde at de har hunder fra brukslinjer fordi det finnes en og annen IPO-tittel bak på linjene til dyrene de avler på - og hahahahahahaha - det er de samme som ligger bak min gamle - og å kalle han en hund etter brukslinjer vil være en sterk overdrivelse - (ler så jeg griner) - rett nok er han svært bra mentalt, sosial, åpen, vennlig osv. - men brukslinjer - nope.......

Så svaret mitt - har det noe å si for avlen? Bør vi bli imponert når folk har kjøpt seg valp med IPO-tittulerte navn i stamtavlen? Bør folk legge vekt på det? NOPE - med mindre man handler hund av en oppdretter som er KJENT for å produsere hunder til bruks-/politi-/forsvar - så tør jeg påstå at IPO-titler er oppskrytt........ og mest brukt får å få solgt valper..........

I tillegg så er det sånn at en god IPO hund ikke behøver å være særlig sosial, nervesterk, miljøsterk osv. - faktisk er svært mange av dem direkte dårlig på det området - de har imidlertid så sterke drifter at dette overskygges - men det gjør dem totalt uegnet for den vanlige mann i gata..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Takk for svaret :)

Som du skriver er IPO/RIK tredelt og bare en av de tre delene omfatter "bitearbeid pluss noggo attåt" og de to andre (spor og lydighet som det gjerne konkurreres i separat) deler de med andre former for brukshundarbeid.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden IPO/RIK bare har vært relativt få år her på berget, så er man jo i "begynnerfasen" når det gjelder trening og metoder og fagfolk - og det vil jo starten på de fleste "sporter" bære preg av.

Men altså: Man prøver seg frem. Jada, dette med strøm er "gammelt nytt" - og forlengst debattert frem og tilbake i andre fora for flere år siden. Det er ikke det at hundene er hete kall det "genetisk", men at man bruker feil treningsmetoder; man tar dem for mye opp og girer dem for høyt, uten å ha helt kontroll. Siden prøvde andre seg med litt andre metoder, men alle vet jo hvordan det er: Hva som er "riktig", strides hundefolk veeeeldig gjerne om :)

Har man hunder med solide anlegg, kan man ta tiden mer med ro - trene annerledes, enn dersom man er vant med svakere hundemateriell med mindre sterke drifter der man må "ta dem opp". Å gjøre riktig vurdering der har selv politiet slitt litt med, ifølge mine kilder.

Og ser jo hvor ivrige nybegynnere er etter C-delen, der dette skal ansees som "bare" en del av et helt program... Men hva er nytt med det; det har da vært vaktselskapsfolk som i mange år før det ble lov for private å trene drev og tulla rundt med ting og tang bak låven.

Skal man egentlig se noe, så se til Sverige - og måten skydds (svenskeskydds) har vært en naturlig del av brukshundsporten i alle år, komplett med mange jenter og kvinner som trener og konkurrerer og der dette ikke er noe "skummelt og barsk" - men noe som foregår side om side med spor og rundering og rapport. Der har man en usedvanlig solid stamme av gode bruksschäfere også, der man ser resultatene av avl på psykisk sterke og belastbare hunder gjennom tiår, fordi systemet er annerledes. Men selv der har jo brukskennelene startet sitt eget...

Skal man se noe, så bør man kanskje heller se dit - fordi vi her i Norge har drevet med IPO/SchH/RIK i relativt kort tid avlsmessig, i en nybegynnerperiode prøvet av prøving, feiling og læring, og der det bare er en liten håndfull kenneler som er aktive og prioriterer dette vel....?

En god hund for sporten bør være belastbar, stødig, uredd, har god avreaksjon, ligger så høyt i mot etc at knapt noe virker som en trussel etc - og dette er GODE hunder generelt! (i rette hender, de er jo ikke noe for dem som knapt har tid til et lekedyr, eller som ikke har kunnskap nok til å håndtere noe annet heller)

Det er et LANGT større problem idag med nervøse, skvetne, redde, sky, skuddredde hunder som knapt tåler en belastning.

Traff en politikvinne med flott hund, den ble mye brukt på oppvisninger fordi den kunne gå fra et skarpt angrep til å susse rundt på barna på no time! Og det er tankevekkende, når man ser hvor mange hobbyhunder her inne som "ikke tåler barn", "ikke liker fremmede" etc - jevnfør den pollen som noen startet her inne om folk fikk gå i fred med hund. DE er de "farlige" hundene, noe også Svensk Brukshundsport Forbund vel påpekte for endel år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Skal du få et godt svar på det du spør om, må du nok ta kontakt med hundefører i politiet, jeg for min del kjenner flere hunder som trener aktiv t IPo og innhar ipo 3 blant annet, men det kommer jo ann på rasen <_< Den som jeg omgåes er i allefall snill og omgjengelig til daglig og er så apsolutt en god representant, har en av og på knapp. Men det som dessverre er mitt inntrykk i dag med brukshundsporten særlig i en hundeklubb, så har deltaker antallet sunket drastisk etter at det nye bruksprogrammet er blitt innført. Om Ipo/schh har noe å si for avlen, tja det vil tiden vise allfor tidlig å si noe om det. Men hvis programmet fører til at flere begynner å trene sine hunder aktivt, da særlig de som har så dårlig stedsans at de ikke tør å bevege seg 100 meter forbi grantrærne i skogen :o Ser jeg på det som meget positivt. Fordi sporene foregår jo stort sett på åpen mark eller åker, så de kan se bort på nærmeste vei. :huh:

Så det syntes jeg er fint, vi må lære oss å se positivt på ting ikke bare være negativ. <_<

Öppsummert, Ipo programmet er all for ungt til at man kan si noe, om det har fått betydning for avlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Takk skal du ha, Hildur :huh:

Da har jeg fått så mange innspill at jeg har et ørlite grunnlag for å mene noe. Ha det fint på din kant av verden :huh:

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk skal du ha, Hildur :D

Da har jeg fått så mange innspill at jeg har et ørlite grunnlag for å mene noe. Ha det fint på din kant av verden :P

--

Per Olav

Hvorfor ikke ta deg et RIK grunnkurs og se selv da ?? før du legger deg opp en mening om noe du ikke vet så mye om tydeligvis?

Det koster ca 300 kr å være observatør tenker jeg,for en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Vicky

Spennende innlegg de her :D Takk for at dere som skrev tok dere tid til å skrive om emnet! Lærte litt :P

Og jeg syns det er ok å trene IPO så lenge det trenes inn med lek ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvorfor ikke ta deg et RIK grunnkurs og se selv da ?? før du legger deg opp en mening om noe du ikke vet så mye om tydeligvis? Det koster ca 300 kr å være observatør tenker jeg,for en helg.
Å, jeg vet en god del om emnet, men det var nå ikke min mening jeg spurte om da.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hvorfor ikke ta deg et RIK grunnkurs og se selv da ?? før du legger deg opp en mening om noe du ikke vet så mye om tydeligvis?

Det koster ca 300 kr å være observatør tenker jeg,for en helg.

også såå hissig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...