Gå til innhold
Hundesonen.no

Tjeneste Tid Vs Bruks tid.


Roger

Recommended Posts

Har egentlig begynt med en liten studie men trenger litte granne hjelp for å avslutte den.

Det er da relativt store hunder sin levetid vs brukstiden dems.

Tjenesten jeg tenker på er hard tjeneste som feks politi hund eller lignende,

Schafer: Hva er normal levetid? Når er det mest rettferdig og pensjonere den sett fra dyrets side?

Labrador: Hva er normal levetid? Og hva blir mest rettferdig pensjons alder på denne?

Malle: Normal levetid på disse og en normal pensjons alder.

Boxer: Normal levetid og pensjons alder på disse.

Rottweiler:Normal levetid og pensjons alder på disse.

Om schafern vil jeg også gjerne ha litt sykdoms statestikk om noen har noe. Har fått inntrykk av at det er mye mere sykdom på schafern vs andre raser. Om noen har noe av dette eller linker til side med dette tas dette imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradorer lever som oftest til de blir 13-15 år gamle. Labradorer brukes jo ikke til IPO-arbeid, feks. Som narkotikahund og bombe/minehund kan de vel holde på til de blir 9-10 år gamle vil jeg tro. Førerhunder sjekkes årlig når de har blitt 10, mange førerhunder pensjoneres når de er 11-12 år gamle. Som redningshund pensjoneres de vel rundt 10-årsalderen der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det direkte fins noen statestikk på det. Da må du nok ringe rundt til etatene for å høre.

Når den pensjoneres går mest på helsen. Noen pensjoneres som 7 åringer andre holder på til dem er 12.

En ting jeg har erfart, som jeg har opplevd med 3 labradorer. Dem kan være arbeidsjern til tusen meste parten av sitt liv så ved 8-9 års alder så finner dem plutselig ut at det "fins viktigere ting i livet" og dem begynner å lukte på blomstene og blir litt uintresserte i å jobbe når det ikke passer dem. Dem har vært friske og raske når dem blir pensjonert :) En av dem er i dag dø, han ble 13 år.

Som nevnt er somoftest søkshunder lengre enn patruljehunder i tjeneste. Mye pga bla i skarpeoppdrag så har man faktisk ikke 10min å varmeopp hunden på før man setter den i arbeid.

Som fører så merker du når tiden er inne for å la hunden pensjoneres, og har ikke hunden noen sykdom så trekker ofte hundefører hunden ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt en del emailer rundt og hørt og fikk svar fra en som har en politi hund i tjeneste. De gir seg som regel når hunden blir en 7-8 år og hunden går da over til familie hund. De bruker primært schæfere i norge som såkalte skyddshunder (de skal da passe på politiet i tjeneste) De som ble brukt til narko snusing og lignende varierte og var tilogmed blandingsraser der.

Militæret brukte også vesentlige schæfere for arbeid som skyddshund. Når man så på tjeneste tiden dems vs de de hadde som feks narkotika hunder var det en markant forskjell i tjeneste tiden. Her snakket vi fra 4-5 år meg og oppover. Noen holdt på til dem faktisk var så og si i graven.

Jeg valgte og fokusere studien inn på schæfere da det var stort sett disse jeg fikk svar om her i norge. Er det da sånn at Skyddshunder dør tidligere en narkotika hunder? Isåfall hvorfor? Eller er tjenesten hardere så de må pensjoneres tidligere og det kreves mer av dem an av andre hunder?

Korter man bevist ned levealdern på en schæfer ved å sette den i aktiv tjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veterinær som har gjort en undersøkelse på politihunder, det er henne du burde prøve å få kontakt med for å få noen velfunderte svar - siden det ellers knapt finnes statistikk.

Det jeg husker fra hennes undersøkelse, er at det har mye med blant annet det at politihundene kjører mye bil, i bur som begrenser dem endel, for så å tas brått ut og settes i aksjon uten forutgående oppvarming - og det fører til slitasjeskader. Det var rygg det gikk hardest utover i form av forkalkninger, hvis jeg husker rett. Ifølge min veterinær som behandler endel politihunder, så er førerne heller ikke flinke nok - kanskje de ikke har tid - til å "gå dem ned" etter at de har vært i aksjon heller.

Maller er litt lettere enn schäfer i kroppsbygning, så jeg vet ikke om de slipper lettere unna endel slike slitasjeskader.

Pluss på at det også gjerne er hannhunder som brukes, som er tyngre enn tispene.

Dette vil vel være endel annerledes i for eksempel Forsvaret, der hundene lever og jobber på en litt annen måte - som kanskje er en smule mer skånsom i det lange løp.

IPO-arbeid kan selvsagt innebære skader på rygg og nakke, det er som andre slike "voldsomme" idrettsprestasjoner - de krever mer, både av forutgående muskeloppbygging og trening, og av oppvarming og "nedgåing". Se hvor mye arbeid hestefolk legger i det sistnevnte - for eksempel galopphestene. Eller veddeløpshunder! Nå er man mer obs på dette i agility også, for eksempel, men det tok sin tid.

Narkotikahundene har en helt annen tjenesteform, mer langsom og "seig" tjeneste, hvilket vel kan innebære både mindre slitasje underveis og færre krav til toppfart oppover i årene. Der er det jo færre labradorer, og flere mindre springere etterhvert også, og blandingshunder som - de jeg har sett - har vært ganske lette i kropp og ikke så altfor store. Det er mest praktisk når de skal inn og rundt.

Se på brukshunder, som altså ikke er tjenestehunder: Der har det vært flere ganske gamle hunder med. En gammel groenendal som vant (?) nordisk (rundering) i nokså fremskreden alder, og en schäfertispe som kom på 2. plass 10 år gammel (spor) er vel de jeg kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂) Som sagt, hvorvidt det er lurt å skaffe en eller to vil nok avhenge av både hva du skal bruke hundene til og  rase/individ. Hvis målet med hundeholdet er ‘alminnelig’ familie/turhund og ikke noe som krever ekstra ‘spesialtrening’ og dette er greit omgjengelige raser/individer ( med omgjengelig mener jeg raser som ikke er kjent for hunde/samkjønnsaggresjon) og at man selv har/vil bruke mye av sin tid på hundene, ser jeg ikke problemet. Selv har jeg alltid hatt hunder i flokk og det har fungert helt utmerket med ett unntak. Jeg overtok en omplasseringshund av rase som er kjent for å være tvilsom mot andre hunder. Det gikk helt fint i ett års tid eller så og så smalt det, til gangs. Hunden måtte omplasseres igjen, noe annet var ikke mulig. Nå er alle mine hunder innendørs, er aldri i bur/binge eller adskilt men jeg har aldri opplevd at de er mer knyttet til hverandre enn meg. Hverken de som jeg har overtatt voksne eller som kullsøsken. Har man hundene stående ute i hundegård eller tilbringer lite tid med dem, er det godt mulig at det vil forholde seg annerledes. Dette gjaldt også det kullet jeg beholdt selv og de kullsøskene jeg har kjøpt. Jeg har nå to unghunder  med bare 4.5 måneders aldersforskjell. Samme her, jeg kan uten problemer ta en ut av flokken, selv om jeg sjelden gjør det.  Jeg driver heller ikke noe trening med en og en på alle slags tenkelige og utenkelige ting/hendelser. I så fall vil man jo stort sett ikke fått tid til annet, hvis man skal utsette hvalpen for alt som den kanskje kan komme i kontakt med , før eller senere.    Etter min erfaring ‘henger’ det hele på hovedsaklig to ting, hvalpens medfødte mentale egenskaper og eierens egnethet. Selvfølgelig kan man trene en mentalt svak hund til å tåle mer enn den kanskje i utgangspunktet ‘tåler’ men man gjør  det himla mye enklere for seg selv, hvis man gjør god research  før man får hundene i hus. Når jeg snakker om eierens egnethet mener jeg slett ikke bare kunnskap men også om eierens mentale kvaliteter så og si. Er man av typen som er nervøs og hengir seg til katastrofetenking i større og mindre situasjoner, så kan jeg garantere at hunden plukker det opp. Hvilket selvsagt er uheldig.    Oppsan, jeg får vel runde av før det blir en novelle.. Det positive( særdeles for hvalpene) med å være to er etter min mening sterkt undervurdert! Det er helt klart fullstendig unaturlig for en valp og bli skilt fra mor og kullsøsken ved 8 ukers alder. ( personlig mener jeg at leveringsalder burde være lovpålagt 12 uker). Fra å ha trygghet og ikke minst kullsøsken å leke og herje med ( og tro meg friske, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet!) blir de ved 8 ukers alder fjernet og tatt med til en helt fremmed plass. Joda, det går greit i de fleste tilfeller men det er ingen tvil om at hvalpene har enormt utbytte av å ha ett kullsøsken ( eventuelt omtrent jevnaldrig   valp å leke med og sove sammen med. Et menneske kan aldri erstatte lek sammen med andre hvalper. Jeg tror ikke man skal undervurdere en trygg oppvekst og påvirkningen. det har på en voksen hund( eller menneske for den del) Selv om det helt klart er mye arbeid med valp enten det er en eller to så syns jeg vel at mange er overraskende negative, uten å ha egen erfaring å støtte seg på. Lykke til og lurer du på noe , bare spør  
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...