Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du rasetrofast?


Sirup

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Tja... Romeo er jo min andre puddel, men jeg har jo ikke bestemt det... Nei, fra spøk til Halvord... Det kommer nok alltid til å være en storpuddel i livet mitt. En utrolig herlig rase! :D Nå får jeg jo kanskje en mudi, og den rasen skal jo prøves ut. Har dessverre kun møtt to av rasen, men begge de to har vært utrolig herlige! Det er per dags dato kun 13 mudier i Norge og 5 av dem er kun to uker gamle(for håpentligvis av de jeg får! ;)) ;)

Hvis jeg finner ut at mudien er rasen for meg, kommer nok neste hund til å være en import(fra hvor? Nei... si det..). Får jeg ikke fra det kullet som er født nå så har jeg en oppdretter i bakhånd som skal ha kull til neste år :icon_clapping:

Med puddelen er jeg rasetrofast. Som sagt: Det kommer alltid til å være en puddel hos meg.

Med mudien vet jeg ennå ikke.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamute, 2 golden, labrador, blandingshund, schæfer og toller......hmm...

Jeg tror jeg aldri vil holde meg trofast til kun en bestemt rase, men retrieverene som en rase vil jeg nok resten av livet mitt være ganske trofast til. Og om jeg har flere hunder i huset så vil en alltid være enten toller, labrador eller golden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke helt trofast. Har hatt to Tibetanske Spanieler, passet meg bra da... men kommer nok ikke i hus igjen.

Så har vi hatt Schäfer, en rase jeg er meget glad i! Men kommer nok ikke i hus igjen helt med det første. (også har samboer tatt med seg litt av hvert hjem som jeg holder meg langt unna, hadde jeg bestemt så hadde det aldri kommet i hus :icon_clapping: )

Så kom A.Kelpie og jeg kommer nok til å være trofast der i lang tid. Er en rase som passet meg utmerket, og jeg kommer nok ikke til å skille meg fra den.

Men jeg har alltid en rase nr.2 i bakhode og følger med dem i ny og ne for å ha en oversikt. I rase nr.2 bunken ligger alt fra Spansk Galgo til Tervuren. Jeg har vell en håndfull raser jeg holder ett øye med.

Så jeg kan vell ikke si at jeg er heeelt rasetrofast :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund var en old english sheepdog (jeg var bare 12 da jeg fikk han, så han var vel ikke bare min selv om jeg gjorde alt...) Kunne gjerne ha tenkt meg en oes med tiden, men den første hunden jeg kjøpte for mine egne penger var en malteser. Og jeg må si at jeg har meget stor forkjærlighet til den rasen. Så mye at lille Stella blir hentet hjem i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund var en Blandings - pia fra Tromsø med border - collie gemytt. Dvs. våken, lett og jobbe med og utrolig lojal. Den neste ble en Bedlington - han. Han elsket alle og vi elsket han, men det var mye terrier, ja. Så kom våre tollerdamer mer eller mindre tilfeldig i hus, etter at jeg hadde vært hundeløs i et halvt år for første gang på noenogtjue år. Først kom Solo og var bare skjønn og få i hus! Fire måneder etter kom datteren Fibi og har hun vel ikke alltid vært fullt så deilig. :D Skulle nok innimellom ønske at hun kunne ha litt mindre fart i seg, men på den andre siden er det så utrolig morsomt å jobbe med en hund som syns alt jeg finner på er like gøy! :icon_clapping: Forhåpentligvis får vi beholde tollerdamene våre lenge, så du kan spørre igjen om en ti års tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei..jeg er overhodet ikke rasetrofast mot min første rase (JRT) men min andre rase kommer jeg alltid til å vende tilbake til :D Selv om jeg svirret innom tolleren så er det belgeren som er mitt hjerte nærmest.. Jeg husker første dagen Loke var her, jeg kikket på han der han lå med den karakteristiske belgerknekken på nakken og kikket tilbake på meg og jeg kjente at det var helt - helt riktig at det var en belger i hjemmet mitt ;)

Blir nok kanskje ikke en svarting neste gang jeg skal ha belger (selvom de er MYE vakrere enn de røde, 2ne :icon_clapping: ) , det blir sannsynligvis en krøllert -men de er da belgere like fullt.

Men jeg har ingen planer om bare å ha en rase av gangen..Så min neste hund blir nok en eller annen australier.Men, det kommer nok alltid til å være en belger i livet mitt heretter.. :love2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først fikk familien en beagle. En utrolig morsom rase, og jeg ser på dem når jeg har sjansen, men får nok aldri min egen.

Etter at jeg flyttet hjemmefra fikk sambo og jeg en blanding av labrador og chow chow. Verden snilleste hund... Vi fikk også en annen blanding; Elghund - schæfer/rhodesian ridgeback, som ikke var så veldig snill.

Vurderte flere raser underveis, leonberger, serra da estrala... Men falt totalt for akita!

Etter å ha blitt hektet på utstilling fikk vi øynene opp for shiba, og vips så har vi begge raser.

Tror ikke det blir noe annet her. Den gangen jeg bare skal ha en, vet jeg ikke hva jeg skal velge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Min første hund var en elghund, det blir det ikke neste gang, da blir det Shih Tzu, men kommer nok til å skaffe meg en ny elghund en gang :D

Ha planer om å ha mange forskjellige raser, små og litt større. Eneste likheten er vel at de alle mest sannsynlig kommer til å ha pels ;) Hvis jeg ikke skaffer meg Basset hound da, har alltid hatt lyst på en :icon_clapping:

Samboer er mer trofast, han kommer alltid til å ha Boxer, uansett. Det har han vokst opp med, og det har onkel`en hans også. Så det blir alltid en Boxer eller to hos oss, pluss mine forskjellige varianter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei..jeg er overhodet ikke rasetrofast mot min første rase (JRT) men min andre rase kommer jeg alltid til å vende tilbake til ;) Selv om jeg svirret innom tolleren så er det belgeren som er mitt hjerte nærmest.. Jeg husker første dagen Loke var her, jeg kikket på han der han lå med den karakteristiske belgerknekken på nakken og kikket tilbake på meg og jeg kjente at det var helt - helt riktig at det var en belger i hjemmet mitt :P

Blir nok kanskje ikke en svarting neste gang jeg skal ha belger (selvom de er MYE vakrere enn de røde, 2ne :P ) , det blir sannsynligvis en krøllert -men de er da belgere like fullt.

Men jeg har ingen planer om bare å ha en rase av gangen..Så min neste hund blir nok en eller annen australier.Men, det kommer nok alltid til å være en belger i livet mitt heretter.. :love2:

hehe -Det er mye enklere å ta bilder av terven, det blir ikke bare en sort klump med hale og ører :P (jada, det hadde hjulpet med et bedre kamera, men det er fortsatt enklere å ta bilder av terven :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med engelsksettere i familien hele tiden, men var klar på at jeg ikke skulle ha engelsksetter selv.. De er litt vimsete..Men, det blir nok en fuglehund på meg (vorsteh, grosser e.l.) når jeg blir stor;)

Så fikk jeg en alaska husky, flott hund og den perfekte turkamerat! Trekker det som settes bak henne og bærer det hun får på ryggen. Samtidig som hun virkelig kan slappe av når vi stopper/er i ro.

Deretter kom det en australian shepherd i hus, lille klumpen;) Han er slettes ikke så ille å ha her, så vi får se hva det blir til senere:) Er mange bruks og gjeterhundraser jeg liker godt, men det er nå ennå lenge til hund nummer 3 kommer i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var rasetrofast i ganske nøyaktig 20 år jeg, til og med kenneltrofast. 5 eksemplarer av siberian husky. Men så oppdaget jeg "plutselig" at rasevalget og hva jeg egentlig hadde lyst å gjøre med hund kolliderte.. så da ble det Likka, lapsk vallhund. Det vil si at jeg skiftet rase, men ikke utseende. Vet ikke hva fremtiden vil bringe egentlig, det er veldig mange raser jeg har lyst på. Kanskje det blir ny lapsk også.. hvem vet? Men at det er stor sannsynlighet for at det alltid vil være en siberian i huset, det er de som ligger mitt hjerte nærmest.. :P

Loke og 2ne, det spiller ingen rolle om belgerene er røde eller svarte, det hadde uansett vært så mye lettere å ta bilder av dem hvis de STO STILLE!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kort håra dachs før jeg fikk papillon, jeg anger ikke på papillon i det hele tatt. Men kanskje senere blir det enten papillon tispe, beagle elle Dachs... Dachs har jo en fantastisk personlighet så det blir kanskje det langt fram i tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke og 2ne, det spiller ingen rolle om belgerene er røde eller svarte, det hadde uansett vært så mye lettere å ta bilder av dem hvis de STO STILLE!! ;)

Stå stille-bilder kan oppdretteren ta, det er actionbilder som er moro :P Som dette (hihi)

Dinasover2.jpg

Men her er et bilde som illustrerer poenget mitt.. Zarten har ansiktstrekk, Dinersen stakkar, er en svart klump:

aIMG_0572.sized.jpg

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vel ikke helt ennå hvorvidt jeg er rasetrofast...

Er blitt veldig glad i dalmisen, men kan ikke se for meg at jeg ALDRI skal ha en annen rase i hus.

Både boxer og en del retrieverraser (i første rekke flat og labrador) står langt fram i køen. Fellesnevneren synes å være et forholdsvis lyst syn på verden og alt den har å by på ;)

Og så skal det bli en Boston terrier på mine eldre, mindre aktive dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er litt spennende og variere på raser for å oppleve hvordan de er! vi har hatt mangen forskjellige raser, viss du har en hund og den dør..så får du deg en ny helt lik rase.. har du ikke lett for å sammenligne den med den andre hunden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er litt spennende og variere på raser for å oppleve hvordan de er! vi har hatt mangen forskjellige raser, viss du har en hund og den dør..så får du deg en ny helt lik rase.. har du ikke lett for å sammenligne den med den andre hunden??

Jeg hadde ei storpuddel tispe før, nå har jeg en storpuddel hann... Ingen problemer med sammenligning. Det er to vidt forskjellige hunder, med stor forskjell på bakgrunn. Å sammenligne dem blir som å sammenligne en araber med ei ku....(okei, ikke helt sånn da... Lissi var inga ku...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: jeg skal gi deg rett i det..eneste gangene man ser at Loke er en pelshund og ikke en spøkelseskladd på bildene er når han står helt, helt stille og jeg er helt nærme med kameraet..De første har vist seg å være litt vanskelig..og så blir bildene så utrolig kjedelige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasetrofast? tja har no hatt en del japanere no da, Quattro(faren til Småen), Bamse liten(hannhund som ble avlivet grunnet vokting av tom matskål), Tinka, Småen (datter av Tinka og Quattro), Bamse (sønn av Tinka), Astrix, Bamse bor nå hos damen til min samboers bror og Astrix bor med den siste hannvalpen vi solgte.

Ja også har vi jo Aiwa då samojeden vår, så en kan vel heller si at vi holder oss til spisshunder enn bestemte raser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke vært så rasetrofast nei.Vokste opp sammen med en hannschæfer,og etterhvert ei tispe. Min første egne hund var en am.cocker spaniel. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha disse rasene igjen.Schæferen vil alltid være spesiell for meg,så det er ikke helt umulig,men en ny cocker blir det ikke ;)

Whippet er en rase som passer meg veldig godt,og det kommer nok til å bli flere med tiden,men om det blir neste gang er ikke sikkert,for det er flere raser jeg er nysgjerrig på og kunne tenkt meg og hatt med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...