Gå til innhold
Hundesonen.no

Myk hund og trening


Sirup

Recommended Posts

At en rase er myk ville jeg tro betydde at den er var for stemmebruk og straff og sånt.. Border Collie ville jeg si er en myk rase, men det er mange individer av rasen som tåler mye. Det burde man heller se på individet og ikke rasen.

På trening med en myk hund må man ikke straffe hunden på noen måte, det burde man ikke gjøre med noen hunder, men være ekstra forsiktig med en myk hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en rase er myk ville jeg tro betydde at den er var for stemmebruk og straff og sånt.. Border Collie ville jeg si er en myk rase, men det er mange individer av rasen som tåler mye. Det burde man heller se på individet og ikke rasen.

På trening med en myk hund må man ikke straffe hunden på noen måte, det burde man ikke gjøre med noen hunder, men være ekstra forsiktig med en myk hund :D

jeg tenker det samme, også har jeg en sikkert absurd tanke om at såkalte myke hunder ofte ikke har det godt i hodet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker det samme, også har jeg en sikkert absurd tanke om at såkalte myke hunder ofte ikke har det godt i hodet sitt..

Hmm..., ja det syns jeg var en ganske absurd tanke :D

Da ville det vært utrolig mange hunder her i landet som ikke har det godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at en myk hund er en hund som er lett påvirkelig og ikke spesielt trassig. En fordel med det kan være at du får et stort spekter å spille på når du trener. Du trenger ikke slå på stortromma hver gang for å få til noe.

jeg tenker det samme, også har jeg en sikkert absurd tanke om at såkalte myke hunder ofte ikke har det godt i hodet sitt..

Da blander du sannsynligvis sammen nervøse/kuede hunder med myke hunder. En myk hund er ikke det samme som en kuet eller nervøs hund og myke hunder kan ha det aldeles utmerket i hodet sitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk myk rase er f. eks. retriever, retrieveren bruker (som oftest) VELDIG lang tid før den tyr til agrivisitet, enn f. eks. dobermann... Ikke det at jeg sier en dobermann er farlig, og at den angriper fort osv. osv. men en retriever tar det som oftest litt lenger tid før angriper... Men det avhenger ikke på rasen , men individet!

Dette er i mine øyne en myk hund...

"Myke hunder" tåler som oftest en ekstra "støkk" fra fører(hevet stemmebruk). Og så har du hunder som er litt mer redde, og som man ikke burde snakke sånn til. Til slutt har du de som kan angripe(for å sette det veldig på spissen), ved hevet stemmebruk...

I lydighetssammenheng ser jeg myke hunder som gjør oppgavene de blir bedt om, men de har HELE dagen på å gjøre dem.

Under en trening med en myk hund: ville jeg motivert veldig, gitt kjappe kommandoer, tatt intensive og korte økter...

Jeg må bare legge til at jeg ikke er noen ekspert, men det er dette jeg har hørt og erfart... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at en myk hund er en hund som er lett påvirkelig og ikke spesielt trassig. En fordel med det kan være at du får et stort spekter å spille på når du trener. Du trenger ikke slå på stortromma hver gang for å få til noe.

Da blander du sannsynligvis sammen nervøse/kuede hunder med myke hunder. En myk hund er ikke det samme som en kuet eller nervøs hund og myke hunder kan ha det aldeles utmerket i hodet sitt :icon_clapping:

aha, der har vi det vettu! :D Blander nok sammen de to ja..har det nok med å tenke nervøs og kuet når jeg tenker myk og jeg da, men det er nok, som dere sier, ikke det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighetssammenheng ser jeg myke hunder som gjør oppgavene de blir bedt om, men de har HELE dagen på å gjøre dem.

Under en trening med en myk hund: ville jeg motivert veldig, gitt kjappe kommandoer, tatt intensive og korte økter...

Er ikke helt enig i det. Mange såkalte myke raser er veldig lettlærte, motiverte, elsker å trene og utfører kommandoer kjapt. Eksempler på det er border collie og puddel. (Min rase, bichon havanais, er heller ikke sinker i den sammenhengen :icon_clapping:) Retrieverne liker kanskje å ta det litt mer med ro?

Men det er jo ikke alltid sånn at en myk hund er en lettlært hund. Det viktigste i treningssammenheng med en myk hund, er å ikke kjefte og å ikke bruke fysisk straff. Men når det gjelder lengde på økter og motivasjon osv. kommer det helt an på rasen og individet hva som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det. Mange såkalte myke raser er veldig lettlærte, motiverte, elsker å trene og utfører kommandoer kjapt. Eksempler på det er border collie og puddel. (Min rase, bichon havanais, er heller ikke sinker i den sammenhengen :icon_clapping:) Retrieverne liker kanskje å ta det litt mer med ro?

Men det er jo ikke alltid sånn at en myk hund er en lettlært hund. Det viktigste i treningssammenheng med en myk hund, er å ikke kjefte og å ikke bruke fysisk straff. Men når det gjelder lengde på økter og motivasjon osv. kommer det helt an på rasen og individet hva som passer best.

Tror du og jeg ser på en myk hund på litt forskjellig måte... Når jeg tenker myk hund, tenker jeg en hund som hører hva du sier, gjør det, og kan ta et realt NEI, om den gjør noe som ikke skal gjøres. En Border collie har jeg feeling av at er litt av den redde typen, ikke det at jeg kjenner til rasen spesielt godt, men det jeg har sett, er for det meste er en hund om gjør ting kjapt, men må ha lette kommandoer(lett stemme)... Det var et poeng i at jeg skrev mye negativt(om du skjønner hva jeg mener), fordi sånn som jeg ser en myk hund i mine øyne er en hund som kan ta et nei, og så ferdig med det, liksom...

Men jeg tror du og jeg ser på en myk hund på forskjellig måte. Og at du og jeg har et annet ord for det den andre mener, om du skjønner hva jeg mener? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du og jeg ser på en myk hund på litt forskjellig måte... Når jeg tenker myk hund, tenker jeg en hund som hører hva du sier, gjør det, og kan ta et realt NEI, om den gjør noe som ikke skal gjøres. En Border collie har jeg feeling av at er litt av den redde typen, ikke det at jeg kjenner til rasen spesielt godt, men det jeg har sett, er for det meste er en hund om gjør ting kjapt, men må ha lette kommandoer(lett stemme)... Det var et poeng i at jeg skrev mye negativt(om du skjønner hva jeg mener), fordi sånn som jeg ser en myk hund i mine øyne er en hund som kan ta et nei, og så ferdig med det, liksom...

Men jeg tror du og jeg ser på en myk hund på forskjellig måte. Og at du og jeg har et annet ord for det den andre mener, om du skjønner hva jeg mener? :unsure:

Er enig i at en myk hund også godt kan (og bør) tåle et kraftig NEI. Med "kjefting" tenker jeg mer på lange tirader med høyt volum.

Det jeg mener er at myke hunder kan være mye forskjellig. Det finnes myke hunder som er kjappe og myke hunder som er trege. Det finnes myke hunder som er redde og det finnes myke hunder som er trygge. "Myk" er bare en av mange egenskaper.

Vi er ikke så veldig uenige :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at en myk hund også godt kan (og bør) tåle et kraftig NEI. Med "kjefting" tenker jeg mer på lange tirader med høyt volum.

Det jeg mener er at myke hunder kan være mye forskjellig. Det finnes myke hunder som er kjappe og myke hunder som er trege. Det finnes myke hunder som er redde og det finnes myke hunder som er trygge. "Myk" er bare en av mange egenskaper.

Vi er ikke så veldig uenige :icon_clapping:

OK, da skjønner jeg hva du mener fult ut...

Det med kjefting: jeg er ikke veldig fan av folk som bruker minutter på å kjefte... jeg er mer den personen som kjefter kraftig og fort, og når jeg er ferdig er det tilbake til normalen... Det er det jeg mener med kjefting... :D

Må jo bare si at min hund kan fint ta en støkk, sånn at folk ikke tror jeg kjefter på den lille pusen som tisser i buksa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Border collie har jeg feeling av at er litt av den redde typen, ikke det at jeg kjenner til rasen spesielt godt, men det jeg har sett, er for det meste er en hund om gjør ting kjapt, men må ha lette kommandoer(lett stemme)...

Ups, her har du misforstått noe. En BC er førervar, ikke nødvendigvis myk. De kan likevel tåle en hel del av sin eier (individ!!) Kjenner til flere av typen du kan kaste i veggen med et brøl og de spretter tilbake med et smil som sier "mer". Ikke ta dette bokstavlig, ingen jeg kjenner som ville ha testet dette.

Jeg har en førervar hund og en myk hund. Den ene er veldig obs på meg og vet til en hver tid hvor jeg er og hva jeg vil. Den andre er av typen som ikke tåler så mye forandringer i hverdagen, og blir lett "lei seg". Jeg mener vel at en myk hund er av typen som ikke tåler så mye, mens en førervar er obs på eier,uten å "dø" om fører er iritert. Til syvende og sist er jeg sikker på at vi snakker individ og ikke rase

Vi snakker jo om myke menn :D Jeg mener nå at myke menn er føylige, lette å manipulere og lette å få lei seg, men de tør ikke å gå til det skrittet å beskytte deg mot ytre farer (les svigermor) Dette er ikke selvopplevd. Gift med en førervar mann det er tæl i :icon_clapping:

Er det jeg som er på jordet?

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, her har du misforstått noe. En BC er førervar, ikke nødvendigvis myk. De kan likevel tåle en hel del av sin eier (individ!!) Kjenner til flere av typen du kan kaste i veggen med et brøl og de spretter tilbake med et smil som sier "mer". Ikke ta dette bokstavlig, ingen jeg kjenner som ville ha testet dette.

Jeg har en førervar hund og en myk hund. Den ene er veldig obs på meg og vet til en hver tid hvor jeg er og hva jeg vil. Den andre er av typen som ikke tåler så mye forandringer i hverdagen, og blir lett "lei seg". Jeg mener vel at en myk hund er av typen som ikke tåler så mye, mens en førervar er obs på eier,uten å "dø" om fører er iritert. Til syvende og sist er jeg sikker på at vi snakker individ og ikke rase

Vi snakker jo om myke menn ;) Jeg mener nå at myke menn er føylige, lette å manipulere og lette å få lei seg, men de tør ikke å gå til det skrittet å beskytte deg mot ytre farer (les svigermor) Dette er ikke selvopplevd. Gift med en førervar mann det er tæl i :D

Er det jeg som er på jordet?

Mvh

Margrete

Enig med deg! :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, her har du misforstått noe. En BC er førervar, ikke nødvendigvis myk. De kan likevel tåle en hel del av sin eier (individ!!) Kjenner til flere av typen du kan kaste i veggen med et brøl og de spretter tilbake med et smil som sier "mer". Ikke ta dette bokstavlig, ingen jeg kjenner som ville ha testet dette.

Jeg har en førervar hund og en myk hund. Den ene er veldig obs på meg og vet til en hver tid hvor jeg er og hva jeg vil. Den andre er av typen som ikke tåler så mye forandringer i hverdagen, og blir lett "lei seg". Jeg mener vel at en myk hund er av typen som ikke tåler så mye, mens en førervar er obs på eier,uten å "dø" om fører er iritert. Til syvende og sist er jeg sikker på at vi snakker individ og ikke rase

Vi snakker jo om myke menn :D Jeg mener nå at myke menn er føylige, lette å manipulere og lette å få lei seg, men de tør ikke å gå til det skrittet å beskytte deg mot ytre farer (les svigermor) Dette er ikke selvopplevd. Gift med en førervar mann det er tæl i ;)

Er det jeg som er på jordet?

Mvh

Margrete

For det første så sa jeg at jeg ikke kan rasen veldig godt, men dette er bare erfaringen jeg har av rasen...

I tillegg sa jeg ikke at en BC ikke kan ta et NEI, men heller det at den (hvis du tar mørk stemme) blir litt usikker, på om det den gjør er feil eller riktig :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si at en rase er "myk" og hvordan skiller dette seg fra en ikke-myk rase?

Myk hund tenker jeg et individ som tåler lite av alt. Den er gjerne lydvar, blir smiskete og usikker og takler både korreksjon og forsterkning "dårlig".

Å betegne hele rasen BC som myk er feil i mine øyne, få hunder kan vel være så "harde" som dem, men de er førervare, en helt annen betegnelse. Mener at det generelt sett ikke går an å kalle hele raser for myke, det går mer på individer og finnes i alle raser, dog er sikkert hyppigheten større i noen enn i andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innleggene her, men en myk hund er ikke det samme som et nervevrak.

En myk hund vil jeg påstå er en hund som føyer seg lett når den blir utsatt for ubehag. (Lassie) Collien er en rase jeg vil tørre påstå er generelt veldig myk. Den reagerer veldig fort på ubehag.

Rasen dobermann er en rase som er avlet for å tåle en del ubehag før den gir seg. Det er selvsagt individ forskjeller her, men etter standarden skal den være hard. Hvis man derimot vet å motivere denne hunden i trening, så er rasen utrolig lett lært. Hvis man derimot tvinger den til å utføre noe, så skal man få slite en del :-)

Så min konklusjon for hva en hard og myk hund er, Myk hund = en hund med lav terskel for å tåle ubehag - Hard hund = en hund med høy terskel for å tåle ubehag. En myk hund er ikke nødvendigvis mye mer lettlært enn en hard hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...